onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

ضرورت تفسير دقيق راديوگرافي در درمان‌هاي فيزيوتراپي

ضرورت تفسير دقيق راديوگرافي در درمان‌هاي فيزيوتراپي

شاهين گوهرپي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ايرنا افزود: معاينه بيمار بدون مشاهده تست هاي پاراكلينيك ممكن است فيزيوتراپيست را از مسير اصلي درمان خارج سازد و همانطور كه آزمايش هاي باليني، نوار عصب و عضله، سنجش تراكم استخوان داراي اهميت هستند، راديوگرافي نيز از ارزش بسيار بالايي برخوردار است.

وي اظهار داشت: راديوگرافي يا تصويربرداري از مهم ترين بخش‌ هاي پاراكلينيك است كه از طريق آن مي توان به نكاتي پي برد كه در معاينه باليني شايد امكان نداشته باشد و علاوه بر راديوگرافي ساده، سي تي اسكن و ام آر آي نيز جايگاه ويژه اي دارند. 

گوهرپي در مورد اينكه چرا يك فيزيوتراپيست بايد به خوبي بتواند راديوگرافي را بررسي كند، گفت: فرض بر اين است كه بيمار با تاريخچه تروماي گردن مراجعه كرده و راديوگرافي ساده چيزي را نشان نمي دهد، اما فيزيوتراپيست مجرب بايد شك به بي ثباتي مهره ها كند و تقاضاي تصويربرداري مجدد در وضعيت هاي ديگر را بدهد. 

وي افزود: تفسير دقيق كليشه هاي راديوگرافي، سي تي اسكن و ام آر آي براي فيزيوتراپيست ها بسيار مهم بوده و به برنامه ريزي درمان و گرفتن بهترين نتيجه درماني كمك خواهد كرد.

به گفته اين فيزيوتراپيست، راديوگرافي يكي از روش هاي تصويربرداري پزشكي است كه به كمك آن مي توان به نحوي درون بدن انسان را ديد و از اين طريق به تشخيص درست بيماري كمك زيادي كرد، اين تصويربرداري به وسيله تابش اشعه ايكس انجام مي شود.

وي افزود: اشعه ايكس از پوست و عضلات عبور كرده و به صفحه حساس برخورد مي كند. رنگ اين قسمت ها بعد از ظاهر شدن سياه ديده مي شود و برعكس، استخوان مانع عبور اشعه ايكس شده و آن نواحي بعد از ظاهرشدن سفيد ديده مي شود. به همين علت در يك عكس راديوگرافي بعضي استخوان ها كه متراكم تر و محكم ترند، سفيدتر و بعضي ديگر كمتر سفيد هستند.

به گزارش ايرنا، سالانه بيش از يك ميليون مورد راديوگرافي در كشور انجام مي شود و استفاده بي‌رويه از آن بي‌خطر نبوده و ممكن است در طولاني مدت فرد با مشكلاتي مواجه شود و البته اغلب، انجام بيشتر اين اقدامات پزشكي بر اثر چانه‌زني بيماران صورت مي گيرد.

بيشترين آمار درخواست هاي غيرمنطقي خدمات تصويربرداري پزشكي مربوط به سي‌تي اسكن مغز و راديوگرافي است و بيشتر بيماران ارجاعي به ام آر اي از سوي متخصصين مغز و اعصاب، داخلي اعصاب، ارتوپدها و گوش و حلق و بيني صورت مي گيرد و آماري كه در دنيا وجود دارد، بين ۲۵ تا ۳۵ درصد است.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي در منزل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۵:۰۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :