onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

تخريب قدرت شنوايي با استفاده مكرر از هدفون

استفاده مكرر و بي‌وقفه از هدفون براي گوش‌دادن به موسيقي توسط نوجوانان و جوانان مي‌تواند با افزايش سن موجب كاهش قدرت شنوايي انها شود.

به گزارش جام جم آنلاين، شايد براي بسياري از ما گوش دادن به موسيقي يا صوت، با هدفون آنهم با صداي بلند جذاب و هيجان‌انگيز باشد. با اين حال، اين كار براي گوش‌ها و قدرت شنوايي نمي‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزيه و تحليل اخير، سطح بالاي سر و صدا مي تواند در كاهش شنوايي در آينده تأثير بگذارد.

در اين زمينه، كودكان، نوجوانان و جوانان به طور ويژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌هاي زيادي از موسيقي روزانه خود را با تن صداي بيش از حد مجاز تعيين شده توسط سازمان بهداشت جهاني (۷۰ دسي‌بل) گوش دهند.

مقالات مشابه:آموزشگاه تئوري غرب تهران

منبع معتبر در سازمان بهداشت جهاني (WHO) تخمين مي‌زند كه حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دليل قرار گرفتن طولاني‌مدت و بيش از حد در معرض صداهاي بلند، مانند موسيقي شنيده شده از طريق دستگاه‌هاي صوتي شخصي ، در معرض خطر كم شنوايي قرار دارند.

دكتر دانيل فينك، رييس مركز شنوايي‌سنجي در اين باره گفت: من فكر مي‌كنم در يك سطح گسترده تر، جامعه پزشكي و شنوايي شناسي و همچنين عموم مردم درك نمي‌كنند كه كاهش محسوس قدرت شنوايي بخشي از يك روند طبيعي پيري نيست، بلكه تا حد زيادي نشان‌دهنده كاهش سطح شنوايي ناشي از سروصداهاي بلند و مكرر است. براي درك بهتر اين سوء‌تفاهم مي‌توان از اين مثال استفاده كرد كه تصور مي‌شود چين و چروك‌هاي عميق پوست بخشي از روند طبيعي پيري است در حالي كه اين چروك‌ها تا حد زيادي نمايانگر آسيب‌هايي است كه خورشيد يا اشعه ماورا بنفش وارد كرده است.

اين متخصص معتقد است: به همين ترتيب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصداي زياد ناشي از گوش دادن به موسيقي يا صوت با هدفون، مي‌توانيم در سن پيري به خوبي بشنويم؛ چيزي كه معمولاً در جوامع صنعتي اتفاق نميفتد.

پيامدهاي كاهش شنوايي براي سلامتي

در بررسي‌هاي دكتر فينك، نكته قابل توجه اين است كه افرادي كه از سيستم‌هاي صوتي شخصي (كه دستگاه‌هاي ام‌پي‌تري پلير يا پخش‌كننده موسيقي نيز ناميده مي شوند) متصل به هدفون يا هندزفري استفاده مي‌كنند - و مي توانند بدون مزاحمت ديگران فايل‌هاي صوتي را بشنوند - به شنوايي خود آسيب وارد مي‌كنند.

فينك مي‌گويد: به ويژه براي جوانان ... استفاده از سيستم صوتي شخصي منبع اصلي قرار گرفتن در معرض سروصداي زياد و دائمي به ويژه در اوقات فراغت است. چنين جواناني هنگامي كه به اواسط زندگي خود مي رسند -احتمالاً در اوايل تا اواسط ۴۰ سالگي- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنين ۷۰ و ۸۰ سالگي، قدرت شنوايي خواهند داشت.

كاهش شنوايي علاوه بر از دست دادن برخي توانايي‌هاي ارتباطي، با كاهش شناختي نيز ارتباط دارد. طبق يك مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادي كه كم‌شنوا هستند در مقايسه با افرادي كه دچار كم‌شنوايي نيستند، به روش‌هاي زير در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با كم‌شنوايي خفيف تقريباً دو برابر سايرين خطر ابتلا به زوال عقل دارند، كساني كه سطح متوسطي از شنوايي خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادي كه مقدار زيادي از قدرت شنوايي خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزايمر هستند.

به گفته بسياري از كارشناسان و متخصصان، همواره پيشگيري حتي در مقادير اندك از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اكنون شروع به بهبود عادت‌هاي سلامتي و شنيداري خود كنيد يك سرمايه گذاري در طولاني مدت براي خود كرده‌ايد؛ نه تنها با جلوگيري از كاهش شنوايي، بلكه خطر زوال عقل با افزايش سن نيز كاهش پيدا مي‌كند.

منبع: بهداشت نيوز


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۶:۰۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :