onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

دولت جديد بايستي توجهي ويژه به جوانان داشته باشد

داور چندين دوره جشنواره ملي موسيقي جوان،اين جشنواره را رويدادي در جهت اعتلاي هنر و ترويج موسيقي فاخر و ريشه‌دار دانست و در آستانه دولت جديد مطرح كرد كه هميشه اميد هر كشوري به جوان‌هاست؛ جوان‌هايي كه با فكر و ايده خوب براي افق‌هاي روشن تربيت شوند.

به گزارش خبرگزاري شبستان و به نقل از روابط عمومي پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان، «داوود گنجه‌اي»، نوازنده باسابقه كمانچه حضور جوان‌ها در كنار پيشكسوتان را از نقاط قوت جشنواره دانست و گفت: داوران اين جشنواره كه از ميان افراد پيشكسوت و جوان انتخاب مي‌شوند، با خرد جمعي تصميم‌گيري مي‌كنند و تجربه و دانش را در كنار هم براي هدايت جوانان شركت‌كننده به كار مي‌بندند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه گيتار غرب تهران

وي ادامه داد: جشنواره شورايي دارد كه در راستاي اعتلاي هنر عمل مي‌كند و تا امروز عملكرد قابل دفاعي داشته، بخصوص براي رشد جوانان و نوجوانان مستعد كشور. به نظرم اين جشنواره بخصوص در اين برهه از زمان بسيار مفيد و آموزنده است.

به اعتقاد اين نوازنده كمانچه، آنچه باعث قدرت و تاثيرگذاري جشنواره شده، ساختار درست و اصولي آن است. گنجه‌اي در اين باره توضيح داد: از روز اول ساختار جشنواره درست پايه‌ريزي شده، به عملكرد آن فكر شده و طراحان جشنواره به آينده نگاه كرده‌اند. به همين دليل عملكرد آن خوب بوده و براي جوانان پايگاهي است كه آنها را به سمت آينده روشن سوق مي‌دهد. البته به شرط آنكه جشنواره و برگزيدگانش از سوي دولت مورد حمايت قرار بگيرند.

گنجه‌اي پيشنهادهايي براي حمايت‌هاي دولتي ارائه كرد و گفت: اگر برگزيدگان اين جشنواره، كساني كه ممتاز هستند و رتبه گرفته‌اند، از سوي دولت و نهادهاي دولتي مورد حمايت قرار بگيرند يا تسهيلاتي به آنها اعطا شود از جمله امكاناتي براي حضور در دانشگاه،  اين جشنواره مي‌تواند جايگاه محكم‌تر و بهتري پيدا كند و از اين هم تاثيرگذارتر باشد به شكلي كه رقابت در آن، اتفاق بسيار مهمي تلقي شود چرا كه اين جشنواره مي‌تواند جايي براي تبادل انديشه و هنر باشد و نتايج اخلاقي و تربيتي نيز به دنبال داشته باشد.

از ديگر پيشنهادات اين استاد كمانچه، راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني مخصوص موسيقي است. او در اين باره گفت: جوان‌ها در اين جشنواره خيلي خوب ظاهر شده‌اند و مي‌شود آنها را به جامعه معرفي كرد. كاش صدا وسيما كانالي راه‌اندازي مي‌كرد كه در آن به موسيقي فاخر توجه مي‌شد، بخشي از آن هم به جشنواره‌هاي موسيقي مانند جشنواره جوان اختصاص پيدا مي‌كرد. توسعه جشنواره و معرفي برگزيدگان آن در چنين وسعتي مي‌تواند علاقمندان را به اعتلاي هنر و پيشرفت فرهنگ و هنر اين مرز و بوم علاقمند كند.

اين استاد پيشكسوت موسيقي با توجه به روي كار آمدن دولت جديد، درباره نقش اين دولت در توسعه جشنواره موسيقي جوان گفت: هميشه اميد هر كشوري به جوان‌هاست؛ جوان‌هايي كه با فكر و ايده خوب براي افق‌هاي روشن تربيت شوند. جشنواره موسيقي جوان در درجه اول نياز به حمايت مادي و معنوي دارد. بايد بتوان بقاي اين جشنواره و كيفيت برگزاري آن را تضمين كرد و بعد در مرحله بعدي وقتي به عنوان يك جشنواره جدي و تاثيرگذار تداوم پيدا كرد، مي‌شود از آن توقع داشت كه جوانان را به مسير درست علمي و هنري هدايت كند.

داوود گنجه‌اي داور چندين دوره جشنواره موسيقي جوان، اين جشنواره را ثمره حركت خودجوش هنرمندان پيشكسوت و جوان توصيف كرد و تاكيد كرد: اگر در زمينه فرهنگ و برگزاري چنين جشنواره‌هايي برنامه‌ريزي صورت بگيرد، نتايجي در بر خواهد داشت كه از برنامه‌ريزي در حوزه اقتصاد ريشه‌اي‌تر و موثرترخواهد بود.چون رونق زماني اتفاق مي‌افتد كه فرهنگ يك جامعه رو به جلو حركت بكند، افراد بتوانند هم اعتماد كنند، اعتقاد داشته باشند و مطمئن ‌شوند كاري كه دارند انجام مي‌دهند در زمينه پيشرفت كشورشان است. در نهايت مسئولان هم از اين شرايط نفع خواهند برد و براي امور مملكت راهگشا خواهد بود.  

اين استاد موسيقي برگزاري جشنواره موسيقي جوان در شاخه‌هاي مختلف را جامع‌نگري دانست و آن را يكي از نقاط قوت جشنواره برشمرد. گنجه‌اي در اين باره گفت: يكي از مولفه‌هاي مهم تربيت براي من كه در كسوت معلمي هستم و 60 سال در زمينه آموزش فرهنگ و هنر فعاليت كرده‌ام اين است كه آموزش شاداب و با طراوت باشد و هنر موسيقي مثل شاخه‌هاي ديگر هنر، طراوت و شادابي ايجاد مي‌كند، در راستاي همبستگي و صلح و همدلي است، انرژي سازنده ايجاد مي‌كند كه اگر هدايت شود مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد.

اين داور بخش كمانچه پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان در خاتمه خاطر نشان كرد: جشنواره موسيقي جوان يك رقابت سالم ترتيب مي‌دهد. بچه‌ها ياد مي‌گيرند و در همان زمينه حركت مي‌كنند و اعتقاداتشان ريشه‌دار مي‌شود. دوران ما وقتي دوره 5 يا 6 ابتدايي را پشت سر مي‌گذاشتيم، مي‌توانستيم يك نامه اداري درست و بدون ايراد بنويسيم چون دروسي كه به ما ارائه كردند، محكم و ريشه‌اي و پايدار بود.  امروز هم بايد همين طور باشد. كشور ما هنرخيز است، تاريخ و تمدنش از قديمي‌ترين‌هاي جهان است و به همين دليل بايد روي هنر و تاريخ و تمدنش سرمايه‌گذاري‌هاي مادي و معنوي صورت بگيرد چون تعليم و تربيت مانند بذري است كه امروز كاشته مي‌شود و سال‌ها بعد به بار مي‌نشيند.

‎پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان پاييز امسال به دبيري هومان اسعدي و مشاركت گسترده استادان موسيقي ايران با حمايت دفتر موسيقي و معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،توسط انجمن موسيقي ايران و با همكاري بنياد رودكي برگزار مي‌‌شود.

مقالات ديگر:مشاوره حقوقي و تلفني رايگان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۰:۲۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :