onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

ثبت ۱۲ هزار طلاق با عمر رابطه كمتر از يك سال/ مهم‌ترين دلايل طلاق در ايران چيست؟

سال گذشته، 524 هزار ازدواج در كشور ثبت شد. از سوي ديگر بيش از 204 هزار طلاق هم به ثبت رسيد. روندي كه كارشناسان مي‌گويند مي‌تواند بر ساختار جمعيتي ايران و پيري جمعيت اثرگذار باشد.

ثبت ۱۲ هزار طلاق با عمر رابطه كمتر از يك سال/ مهم‌ترين دلايل طلاق در ايران چيست؟

بررسي داده‌هاي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه سال گذشته 204 هزار و 304 طلاق در كشور به ثبت رسيد. از اين ميان، حدود 12 هزار طلاق، عمر رابطه كمتر از يك سال و بيش از 53 هزار مورد هم عمر رابطه يك تا پنج ساله داشتند.

به گزارش تجارت‌نيوز، همزمان با كاهش آمار ازدواج در كشور، تعداد طلاق‌هاي ثبت‌شده طي يك دهه اخير نيز روند صعودي داشت. بررسي داده‌هاي رسمي از جمله مركز آمار ايران و ثبت احوال نشان مي‌دهد كه نسبت ازدواج و طلاق در كشور در حال كاهش است؛ تا جايي‌كه از هر سه ازدواج يك مورد طلاق هم در دفاتر رسمي ثبت مي‌شود.

مطالب مرتبط:دفتر ازدواج غرب تهران

سال گذشته، 524 هزار ازدواج در كشور ثبت شد. از سوي ديگر بيش از 204 هزار طلاق هم به ثبت رسيد. روندي كه كارشناسان مي‌گويند مي‌تواند بر ساختار جمعيتي ايران و پيري جمعيت اثرگذار باشد.

نكته مهم ديگري كه در آمارها به چشم مي‌خورد، عمر روابط رسمي است. روابطي كه بسياري از آنها بعد از چند ماه به طلاق ختم مي‌شود و بسياري ديگر بعد از 30 سال يا بيشتر از آن.

مركز آمار ايران در گزارشي كه به تازگي منتشر كرده است، از وضعيت طلاق در كشور هم داده‌هايي ارائه داد. اين داده‌ها نشان مي‌دهد كه در سال گذشته، 11 هزار و 976 طلاق ثبت شد كه طول مدت ازدواج آنها كمتر از يك سال بود. به عبارتي ازدواج‌هايي كه پس از چند ماه به طلاق ختم شد.

سال 1400 حدود 572 هزار ازدواج در كشور ثبت شد. بر اين اساس حدود 2 درصد از اين ازدواج‌ها به طلاق كشيده شد. اما بيشترين طلاق‌ها مربوط به كدام خانواده‌هاست.

بيشترين طلاق‌ها مربوط به چه روابطي است؟

آنطور كه داده‌هاي رسمي نشان مي‌دهد، سال گذشته، 53 هزار و 525 طلاق با عمر رابطه يك تا پنج سال ثبت شد. بيشترين طلاق‌ها مربوط به روابط در همين گروه است. يعني با گذشت يك تا پنج سال از ازدواج، اقدام به طلاق كردند.

به تفكيك طلاق‌هاي ثبت‌شده را مي‌توان اينطور دسته‌بندي كرد. سال گذشته، آمار طلاق‌هايي با طول مدت ازدواج 5 تا 10 سال، 45 هزار و 554 مورد بود. همچنين، طلاق‌هايي با عمر رابطه 10 تا 15 سال هم 35 هزار و 903 مورد گزارش شد.

آمار طلاق بعد از 2 دهه زندگي مشترك

براي روابط با عمر 15 تا 20 سال هم 25 هزار و 275 مورد طلاق ثبت شد. روابطي كه طول مدت ازدواج 20 تا 25 سال داشتند هم 15 هزار و 236 طلاق را به خود اختصاص داده‌اند. تعدادي از ازدواج‌ها هم با گذشت 25 تا 29 سال به طلاق ختم مي‌شوند. براي اين گروه روابط، سال گذشته، حدود 7 هزار طلاق ثبت شد.

ازدواج‌هايي هم هستند كه بيش از 29 سال از عمر آن مي‌گذرد، اما با گذشت دو دهه يا بيشتر از آن به طلاق كشيده مي‌شود. سال گذشته براي اين گروه از روابط، حدود 10 هزار طلاق ثبت شد.

كارشناسان براي فروپاشي روابط رسمي دلايل مختلفي عنوان مي‌كنند. برخي مي‌گويند ساختار سنتي جامعه ايران در حال تغيير است و فاصله گرفتن افراد از چارچوب‌هاي سنتي، تصميم درباره طلاق را براي افراد راحت‌تر كرده است.

پيش از اين زنان و مردان با بسياري از شرايط يكديگر كنار مي‌آمدند، ولو اينكه در آن رابطه، متحمل آسيب‌هاي زيادي مي‌شدند. حالا اما جامعه در حال پذيرش مسئله طلاق است.

برخي هم نقش عوامل اقتصادي را در طلاق پررنگ مي‌دانند. روابطي كه به علت بيكاري، درآمد كم و مشكلات اقتصادي به بن‌بست كشيده مي‌شود. به باور برخي از روانشناسان و مشاوران هم ريشه برخي از طلاق‌ها هم ناشي از شناخت كم، عدم همراهي زوجين و گذر سريع از روابط است.

پيش از اين، علي فتحي آشتياني، رئيس سازمان روانشناسي كشور در همايش سلامت روان، مهم‌ترين دلايل طلاق در ايران را بررسي كرد. به گزارش «تجارت‌نيوز»، سال 1400 مطالعه‌اي درباره 20 مورد از مهم‌ترين عوامل طلاق طي يك دهه گذشته انجام شد.

فتحي آشتياني درباره نتايج اين مطالعه گفت: «20 موردي كه در اين مطالعه آمده، عبارت است از بيكاري مرد، عدم تفاهم اخلاقي، ناباروري، تفاوت‌هاي فرهنگي و اعتقادي، دخالت اطرافيان، بيماري‌هاي رواني، اعتياد به مواد و الكل، مشكلات مالي و درآمد ناكافي، ازدواج تحميلي و اجباري، عدم رضايت جنسي، خشونت خانگي، بي‌علاقگي به همسر، خيانت، ازدواج مجدد، بيماري‌هاي جسمي، مشكلات حقوقي و قضايي، عدم اعتماد به يكديگر و فساد خلاقي.»

در همين حال، برخي از جمعيت‌شناسان نسبت به پيري جمعيت ايران تا 30 ديگر هشدار مي‌دهند. روند كاهشي ازدواج و افزايشي طلاق به معناي فرزندآوري كمتر در كشور و در نهايت منجر به نسبت بالاي تعداد سالمندان به جمعيت جوان و كودك كشور مي‌شود. شكل‌گيري بحران سالمندي در ايران خود مي‌تواند منجر به شكل‌گيري چالش‌هايي براي تامين اجتماعي، سيستم بهداشت و درمان و بازار كار باشد. زنجيره‌اي كه به صورت جزئي‌تر حامل مشكلات زيادي براي كشور باشد.

مقالات بيشتر: دفتر ازدواج جنوب تهران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۳۳:۳۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :