onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

سنت قاليشويي در چشمه علي با خشكي چشمه، از بين رفت / چشمه هفت هزار ساله تهران قرباني خط 6 مترو

به گزارش خبرنگار اجتماعي زيرنويس، چشمه هفت هزار ساله تهران خشك شد. خبري كوتاه و غم انگيز كه حاصل بي تدبيري هاي برخي مسئولان كشور است. چشمه ‌علي واقع در شهر ري، تابستان‌ها محل شنا و بازي كودكان بود و نزديكي هاي فصل بهار، محلي بود براي اجراي سنت قاليشويي مردمان آن ديار. چشمه علي نخستين […]

به گزارش خبرنگار اجتماعي زيرنويس، چشمه هفت هزار ساله تهران خشك شد. خبري كوتاه و غم انگيز كه حاصل بي تدبيري هاي برخي مسئولان كشور است. چشمه ‌علي واقع در شهر ري، تابستان‌ها محل شنا و بازي كودكان بود و نزديكي هاي فصل بهار، محلي بود براي اجراي سنت قاليشويي مردمان آن ديار.

چشمه علي نخستين اثر ثبت‌شده طبيعي شهرري و سومين اثر طبيعي ثبت‌شده استان تهران است كه تا كنون سه بار خشك شده است؛ اما در دوره‌هاي پيشين در بخش‌هايي از حوضچه‌هاي آن همچنان آب مشاهده مي شد؛ اما اين بار حوضچه ها كامل خشك شده و زباله روي رد آب نشسته است.

مطالعه بيشتر:قاليشويي در شرق تهران

حال مهم ترين متهم خشكي اخير اين چشمه، گذر خط 6 مترو در نزديكي آن است.

قدير افروند، مدير پايگاه ميراث ملي ري در گفت و گو با زيرنويس گفت: از سال 1396 تاكنون مكاتبات بي شماري انجام شد تا خط 6 مترو ، از نزديكي چشمه علي نگذرد. روزهاي نخستي كه من مديرپايگاه ميراث ملي ري شدم، اهميت اين موضوع را مطرح كردم؛ ولي با بي پاسخ ماندن پيگيري ها، اقدام به طرح شكايت از برخي دستگاه هاي مربوط به خشكي چشمه علي كردم. در اين فاصله از شهرداري ري، كارخانه سيمان ، شركت مترو و… شكايت كرده ام. تا كنون چند جلسه از دادگاه نيز طي شده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: حتي بحث ثبت جهاني ري نيز مطرح است و در اين شرايط كه مي بايست ميراث هاي كهن اينچنيني را در آن حفظ كنيم، مي بينيم كه آنها رو به نابودي مي روند. با ايجاد كارخانه سيمان و طرح هاي توسعه اي از جمله اتوبان امام علي، ميراث كهن شهرري رو به نابودي رفت.

 

افروند افزود: فراتر از اينها، ري ثبت ملي شده است؛ لذا هر آسيبي به كه به آثار تاريخي اين استان وارد شود، مي بايست به 85 ميليون نفر پاسخگو باشيم. تصور كنيد محله چشمه علي هميشه پر از توريست بود و الان خالي از هر گونه جريان زندگي شده است.

مدير پايگاه ميراث ملي ري در خصوص گذر كردن خط 6 مترو از نزديكي چشمه علي گفت: من در جلسات اوليه مترو بودم و با اين موضوع مخالفت كردم. بعد از آن من به محل ديگري مامور شدم و اين فاجعه رخ داد. شركت مترو، خط 6 مترو را از بالادست چشمه علي به فاصله 150 متري عبور داد. اين موضوع روشني است كه جانمايي مترو در بالادست چشمه غلط فاحش است چون آب هميشه از بالادست مي آيد. مشاور هيدرولوژي و زمين شناسي مترو چه كساني و با چه ميزان تحصيلاتي بوده اند كه چنين جانمايي غلطي كرده اند؟ خط 6 مترو در بالا دست چشمه در فاصله اي به عمق 20 متر احداث شد و طبيعي است كه اين 20 متر به سفره هاي آب زيرزميني و مسيرها و كانال هايي كه آب را به پايين دست منتقل مي كرده آسيب رسانده است.

قدير افروند در ادامه تاكيد كرد: به واسطه اين اتفاقات، نهر سورن نيز كه از پايين چشمه علي خارج مي شود و زمين هاي پايين دست را آب دهي مي كند نيز خشك شده است. اين نهر، آب حدودا 400 هكتار از زمين هاي پايين دست ري و پارك هاي شهرداري را تامين مي كرده است.

وي همچنين افزود: قاليشويي نيز يكي از سنت هاي مردمي بود كه با خشك شدن چشمه علي آن هم خشك شد! همچنين چشمه محلي براي شنا كردن بچه ها و بزرگترها بود ولي آن هم از بين رفت. تاكيد ميراث فرهنگي بر اين است كه مي بايست اين چشمه احيا شود. ما همچنان منتظر راي دادستاني شهرستان ري خواهيم ماند.

منبع خبر: ركنـا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۱۴:۰۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :