onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

كانادا از رويه كسب و كار تبليغات آنلاين گوگل تحقيق مي كند

شفقنا رسانه- نهاد نظارتي ضد انحصار كانادا روز گذشته از صدور حكم دادگاه براي تحقيقات از گوگل در مورد كسب و كار تبليغات آنلاين اين شركت خبر داده است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، در جريان تحقيقات مذكور مشخص مي‌شود آيا گوگل از تسلط خود بر بازار تبليغات آنلاين براي آسيب زدن به رقبا سوءاستفاده كرده است يا خير.

مقالات بيشتر:گوگل ادورز

بر طبق حكم دادگاه گوگل موظف به ارائه سوابق و اطلاعات مكتوب مرتبط با تحقيقات كانادا است. مقامات كانادايي مي‌گويند اين تحقيقات فعلاً در جريان است و هنوز هيچ نتيجه‌گيري به عمل نيامده است.

گوگل به علت انحصارطلبي تجاري در بسياري از كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي مورد پيگرد قضائي قرار گرفته و اين تحقيقات حوزه‌هايي همچون سيستم عامل اندرويد، تبليغات آنلاين، جستجوگر گوگل و غيره را در برمي‌گيرد.

مقالات بيشتر:مركز توانبخشي سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۲:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

محموله ۶ ميليون دزي واكسن كرونا وارد كشور شد

شدبيست‌وهشتمين محموله واكسن كرونا تهيه شده از سوي جمعيت هلال‌احمر حاوي ۶ ميليون دُز واكسن، امروز سه‌شنبه؛ بيست و هفتم مهرماه در فرودگاه امام خميني (ره) به وزارت بهداشت تحويل داده شد.

به گزارش تابا؛ دكتر كريم همتي _ رييس جمعيت هلال احمر با تاكيد بر اينكه تلاش‌ها براي واردات واكسن همچنان ادامه دارد گفت: با همراهي و همكاري خوب مسئولين در دستگاه‌هاي كشور و مديريت معاون اول رئيس جمهور، طي ۱۰ روز گذشته جمعيت هلال‌احمر ۵ محموله به ميزان ۳۰ ميليون دُز واكسن كرونا وارد كشور كرد.

وي افزود: جمعيت هلال‌احمر در مجموع از ارديبهشت ماه تاكنون، ۸۲ ميليون و ۳۹۰ هزار دُز واكسن به كشور وارد كرده است.

مطالب بيشتر:خدمات مجالس ختم

كريم همتي با بيان اينكه واكسن‌هاي وارداتي همچنان از نوع سينوفارم است، گفت: واكسن هاي وارداتي هلال‌احمر از نوع سينوفارم و معمولا با تاريخ انقضاي مدت دار است كه الان هم محموله‌هاي اخير در انبارهاي وزارت بهداشت براي واكسينه كردن همه هموطنان دپو شده و تقريبا تا الان به اندازه كل جمعيت ايران، هلال‌احمر واكسن وارد كرده است.

رئيس جمعيت هلال احمر در پايان با اعلام اينكه واردات واكسن و واكسينه شدن جامعه، مرگ و مير ناشي از كرونا را كاهش داده است اظهار كرد: خوشبختانه نتيجه اصلي حاصل از واردات واكسن و واكسينه كردن مردم، كاهش موارد مرگ و مير ناشي از بيماري كرونا در ميان كادر درمان و مردم و همچنين كاهش آمار بيماران بستري در بخش آي‌سي‌يو بيمارستان‌ها بوده است.

مقالات ديگر:قاليشويي پاسداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۵:۰۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

تناقض گويي وزير بهداشت درباره كرونا/ تجربه وحشتناك پيك پنجم تكرار مي شود

بهرام عين اللهي وزير بهداشت، در اظهارنظرهاي دوگانه، صحبت از برداشتن محدوديت‌ها دارد و در جاي ديگر كه براي پرستاران درخواست مرخصي تشويقي مي‌شود، مي‌گويد در آماده‌باش هستيم.

تناقض گويي وزير بهداشت درباره كرونا/ تجربه وحشتناك پيك پنجم تكرار مي شود

به گزارش اقتصادنيوز به نقل از مهر، شتاب گرفتن واكسيناسيون از يك طرف و خستگي مردم از طولاني شدن محدوديت‌ها و پروتكل‌هاي كرونايي از طرف ديگر، دست به دست هم داده تا ستاد ملي مقابله با كرونا و وزارت بهداشت، تصميم بگيرند هرچه زودتر نسبت به عادي سازي شرايط جامعه براي مردم، اقدام كنند. اين در حالي است كه دنيا به اين نتيجه رسيده كه اين ويروس به اين زودي‌ها نخواهد رفت و فعلاً با ما خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:خدمات مجالس ختم تهران

تكرار تجربه وحشتناك پيك پنجم

هنوز برخي از مناطق كشور درگير پيك پنجم كرونا هستند و آمار ابتلاء و مرگ‌هاي كرونايي، نگران كننده است. يعني اينكه ما همچنان گرفتار تركش‌هاي پيك پنجم هستيم كه طولاني‌ترين پيك كرونايي در كشور بوده است.

پيك پنجم با ويروس دلتا از استان‌هاي جنوبي آغاز شد و به سرعت سراسر كشور را فرا گرفت. به يكباره بيمارستان‌ها پر شد از بيماران كرونايي و تعداد فوتي‌ها هر روز بالاتر رفت. مردم به شدت ترسيده بودند و اين وحشت، به خاطر هجوم ويروس جهش يافته بود.

در پيك پنجم بود كه فهميديم كرونا دست بردار نيست و فعلاً بايد تحملش كنيم. هرچند واكسن زده‌ايم و خوشحاليم كه ايمني داريم، اما يادمان باشد كه تا رسيدن به نقطه ايمني جمعي در كشور، هنوز فاصله زيادي داريم

رسيدن به نقطه ايمني جمعي تا دو ماه آينده

آن طور كه عنوان مي‌شود، براي اينكه حداقل ۸۰ درصد جمعيت كشور واكسينه شوند، يعني دو دوز واكسن بزنند و دو هفته از آن نيز بگذرد، مي‌بايست ۲ ماه صبر كنيم. بنابراين، به صرف تزريق ۷۳ ميليون دوز واكسن كرونا در كشور، نمي‌توان تصور كرد كه ايمني جمعي حاصل شده است.

تا كنون ۴۸ ميليون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دوز اول واكسن كرونا را دريافت كرده‌اند. ۲۴ ميليون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۷۲ ميليون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دوز رسيده است.

وقتي به اين آمار و ارقام نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه هنوز ۲۴ ميليون نفر موفق به دريافت ۲ دوز واكسن شده‌اند و تا رسيدن به مرز حداقل ۷۰ ميليون نفر از جمعيت كشور كه بايد ۲ دوز واكسن بزنند، راه زيادي در پيش داريم.

مسعود يونسيان دبير كميته تخصصي اپيدميولوژي وزارت بهداشت گفت: هدف نخست واكسيناسيون، حفظ جان مردم، هدف دوم، كاهش بار مراجعات به بيمارستان‌ها و هدف سوم، ايمني جمعي است.

طرح اين موضوع، يعني اينكه زماني مي‌توانيم به كاهش آمار كرونا اميدوار باشيم كه واكسيناسيون تكميل شده باشد.

 

سيدمحسن زهرايي رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت، عنوان كرده است كه تاكنون حدود ۷۲ ميليون دوز واكسن در كشور تزريق شده كه ۴۸.۵ ميليون نوبت اول و ۲۳ ميليون ۲ دوز واكسن زده‌اند.

وي بر اين موضوع تاكيد كرد كه بايد تلاش كنيم ظرف يك تا دو ماه آينده، تزريق دوز دوم به ۴۵ ميليون نفر و دوز اول به ۷۰ ميليون نفر برسد.

اظهارات دوگانه وزير

از سوي ديگر، بهرام عين اللهي وزير بهداشت، در اظهارنظرهاي دوگانه، صحبت از برداشتن محدوديت‌ها دارد و در جاي ديگر كه براي پرستاران درخواست مرخصي تشويقي مي‌شود، مي‌گويد در آماده‌باش ستيم.

اگر قرار است محدوديت‌ها برداشته شود و دانش آموزان و دانشجويان در كلاس‌هاي درس مدرسه و دانشگاه حاضر شوند، چرا عنوان مي‌شود كه بايد آماده پيك ششم باشيم.

مبادا ريسك كنيم

برخي از دست‌اندركاران حوزه سلامت كه از نزديك درگير بيماري كرونا بوده‌اند، نسبت به خطرات حذف عجولانه محدوديت‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند كه نيروهاي بهداشت و درمان واقعاً خسته شده‌اند و رمق ايستادن در مقابل پيك ششم را ندارند.

شايد مردم از طولاني شدن محدوديت‌ها و…، خسته شده‌اند. اما نمي‌توان خستگي كادر بهداشت و درمان را ناديده گرفت و به استقبال پيك ششم رفت.

به گفته فريد نجفي معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، بيماري كوويد ۱۹ سويه‌هاي مختلف دارد و اين سويه‌ها موجب مي‌شود ويروس از دست سيستم ايمني بدن فرار كند.

محمدمهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، با عنوان اين مطلب كه در مورد كرونا فقط مي‌توان ۱۵ روز آينده را پيش بيني كرد و پس از آن هر لحظه ممكن است كرونا و شرايط كرونايي دستخوش تغيير شود، گفت: ويروس كرونا به راحتي و به اين زودي‌ها زندگي ما را ترك نخواهد كرد و قطعاً مدت‌هاي طولاني و يا همه عمر با ما زندگي كند.

وي تصريح كرد: اينكه با پيدا شدن واكسن، كرونا از بين خواهد رفت هم قابل تكيه و پيش بيني نيست زيرا هر گونه تغيير ژنتيكي بر روي كرونا ويروس مي‌تواند واكسن‌ها را ناكار آمد نمايد از سوي ديگر آنچه در خصوص ايمني جمعي انتظار داريم هم معلوم نيست كه اميدبخش باشد به اين خاطر بايد در مورد اين ويروس احتياط بيشتري به خرج داد.

حالا كه روند واكسيناسيون شتاب خوبي گرفته است، به نظر مي‌رسد بايد اندكي صبوري كنيم و اجازه بدهيم به نقطه ايمني جمعي برسيم. زيرا، تكرار پيك پنجم براي ما گران تمام خواهد شد.

مطالب ديگر:سالن زيبايي غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۹:۵۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

علائم ابتلا به كرونا در شرايط فعلي بيماري/ بروز پيك ششم محتمل است

عضو كميته علمي كشوري كنترل و مقابله با كرونا ضمن ارائه توضيحاتي درباره شرايط فعلي كرونا در كشور تاكيد كرد: در صورتيكه افراد پيش از تزريق واكسن كوويد۱۹ علائمي مشابه با سرماخوردگي دارند بايد از تزريق واكسن خودداري كنند.

به گزارش مليت به نقل از ايسنا، دكتر مهرناز رسولي نژاد با اشاره به روند تدريجي كاهشي كرونا، گفت: البته در برخي شهرها كه همچنان قرمز هستند نگراني‌هايي وجود دارد اما تعداد اين شهرها كاهش يافته است و وضعيت با حدود دو ماه قبل اصلا قابل مقايسه نيست. هرچند همچنان بيماران به ما مراجعه مي‌كنند اما شرايط بهتر شده است.

او انجام واكسيناسيون و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را دو بازوي اصلي كنترل كرونا دانست و ادامه داد: بايد تقاضا براي تزريق واكسن از سوي مردم پيش از استفاده از ابزارهاي حكومتي و منع ارائه خدمات اجتماعي به واكسن نزده‌ها و... افزايش يابد و در عين حال همچنان استفاده از ماسك را جدي گرفت. در عين حال اتخاذ تصميماتي براي كاهش تجمعات در مجامع و وسايل نقليه عمومي از اهميت بالايي برخوردار است.

مقالات بيشتر:براگزاري مراسم ختم

وي افزود: بسياري از اپيدميولوژيست‌ها بروز پيك ششم را محتمل دانستند اما احتمالا با توجه به گسترش واكسيناسيون پيك ششم نسبت به پيك پنجم سبك‌تر باشد.

عضو هيات علمي گروه عفوني دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره علائم مبتلايان به كرونا در شرايط فعلي، تصريح كرد: بيماران اكنون بيشتر با علائم سرماخوردگي مراجعه مي‌كنند. تب، بدن درد و آبريزش بيني شديد از علائم فعلي است كه اين علائم حدود پنج ماه پيش خيلي كمتر بود. همچنان افراد چاق، كساني كه زمينه ديابت دارند، مصرف كنندگان دخانيات و بيماران زمينه‌اي فرم‌هاي شديدتر بيماري را تجربه مي‌كنند. نميتوان گفت شرايط بيماران بدتر شده است اما نكته مهم اين است كه با كاهش مراجعات و بستري‌ها، ارائه خدمت در بيمارستان و رسيدگي به بيماران بهبود يافته است.

او با تاكيد بر اهميت تزريق واكسن كرونا، اظهاركرد: به جرات مي‌توان گفت حتي كساني كه در فاصله دريافت دُز يك و دو مبتلا مي‌شوند و تنها يك دُز واكسن تزريق كردند، با وجود ابتلا به كوويد۱۹ شرايط خيلي بهتري نسبت به واكسن نزده‌ها دارند.

اين عضو كميته علمي كشوري كنترل و مقابله با كرونا، بيان كرد: در حال حاضر از همه طيف‌ سني مراجعه داريم. پيش‌تر افراد بالاي ۵۰ و ۶۰ سال بيشتر مراجعه مي‌كردند اما اكنون جوانان هم زياد مراجعه مي‌كنند.

وي افزود: با توجه به اينكه بيماري در جامعه زياد است دسته‌اي از بيماران هم ممكن است در مواجهه با فرد كرونايي بدون آنكه بدانند مبتلا شده باشند اما نوع بدون علامت را تجربه كنند يا در فاصله ابتلا تا پيدايش علائم، واكسن تزريق كنند و پس از آن تازه علائم ابتلاي قبلي آنها به كوويد۱۹ نمايان شود. اين همزماني بروز علائم ابتلا به كرونا و تزريق واكسن به هيچ عنوان به دليل واكسن زدن نيست بلكه پيش از تزريق هم ويروس در بدن فرد وجود داشته است. در صورتيكه افراد پيش از تزريق واكسن علائمي مشابه با سرماخوردگي دارند بايد از تزريق واكسن خودداري كنند.

مقالات ديگر:مشاوره حقوقي تلفني رايگان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۷:۰۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

باز هم اظهار تأسف!جشن عروسي در شب شهادت امام يازدهم شيعيان در اسدآباد!/

شب گذشته همزمان با شب شهادت حضرت امام حسن عسكري(ع) در كمال تأسف جشن عروسي و رقص و پايكوبي در بسياري از نقاط شهرستان اسدآباد مشاهده شد كه علي رغم تعطيلي تالارها هم در وضعيت نارنجي اسدآباد اما در برخي از اين اماكن مراسم عروسي برگزار شد.

به گزارش عصرهمدان؛ ديشب شب غمبار شهادت يازدهمين اخترتابناك امامت، حضرت حجت(ع) كه براي غم از دست دادن پدر زانوي غم بغل كرده و عزادار اوست، برخي از مردم شهر #شعيه‌نشينم در اسدآباد در خانه‌هايشان بساط عروسي فرزندانشان را به پا كرده و به رقص و پايكوبي پرداختند.

برخي هم علي رغم تعطيلي_تالارها به دليل شرايط كرونا، بساط عروسي را در برخي اين اماكن نمونه آن ملحمدره برگزار كردند و مسئولان اين شهر يا #در_خوابند و يا خود را به خواب زدند، چراكه نه تنها بي‌توجه از كنار مسئله كرونا رد شدند بلكه از موضوع شهادت امام حسن عسكري ع هم عبور كردند.

مقالات بيشتر:باغ تالار

اين مسئله به اين جا ختم نمي‌شود و علي رغم اينكه در چند جلسه ستاد كرونا موضوع جلوگيري از #كاروان_عروسي مطرح و تاكيد بر برخورد #پليس شد، اما امشب صداي كاروان و آلودگي صدا هم در اين شب عزيز در شهر پيچيد و خبري نه از پليس بود و نه از مسئول!

براستي اين چه رسمي است كه شيعيان اسدآبادي در اين شب عزا بساط شادي به پا كردند، البته ناگفته نماند اين موضوع در سال گذشته هم در چنين شبي تكرار شد و همچنين مناسبتهاي عزاي ديگر امامان و اما مسئولان در سكوت و خواب!

وظيفه بـود هم همدردي كنيم و هم عزاداري اما …!

مقالات ديگر:خانه سالمندان غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۰:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

علت افزايش آمار ابتلا به كرونا در كردستان چيست؟

خبرگزاري صدا و سيما:با توجه به افزايش آمار ابتلا و مرگ و مير بيماران كرونايي در كردستان، نظارت بر مراسم‌هاي عروسي در تالار‌ها و باغ‌هاي خصوصي بيشتر مي‌شود و با متخلفان برخورد جدي قانوني خواهد شد.

علت افزايش آمار ابتلا به كرونا در كردستان چيست؟به گزارش خبرگزاري صداوسيما مركز كردستان، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكي كردستان روز گذشته و در يك ركورد جديد و كم سابقه ۵۰۰ نفر در استان به ويروس كرونا مبتلا شدند و اين يك ركورد كم سابقه از ابتداي شيوع اين بيماري در استان است.

معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان رعايت نكردن دستورالعمل‌هاي بهداشتي را از علل اصلي افزايش اين بيماري اعلام كرد و گفت: در دو روز گذشته ۱۷ نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به اين بيماري از دست دادند.

مقالات بيشتر:باغ تالار شرق تهران

ابراهيم قادري با اشاره به تعطيلي تالار‌هاي عروسي و برگزاري مراسم‌هاي ازدواج در مكان‌هاي مختلف از افزايش نظارت‌ها خبر داد و گفت: شرط برگزاري مراسم‌ها جمعيت كم و داشتن حداقل يك دُز واكسن افراد است و در غير اين صورت برگزاري مراسم ممنوع است.

رئيس اتحاديه تالار‌هاي شهر سنندج گفت: در شهر سنندج ۱۸ تالار عروسي مجوز فعاليت دارند، اما با توجه به وضعيت قرمز كرونا هيچ مراسمي در اين مكان‌ها برگزار نمي‌شود و گشت‌هاي شبانه براي برخورد با باغ‌هاي خصوصي كه مراسم‌هاي عروسي در آن برگزار مي‌شود افزايش يافته است.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۲:۴۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

آنچه بايد درباره داروهاي گياهي بدانيد

اينكه يك گياه، داروئي باشد به اين معني نيست كه حتماً در درمان و در ارتباط با خواصي كه به آن نسبت مي‌دهند مؤثر باشد چرا كه ميزان مواد مؤثره گياه به عوامل متعددي نظير نوع خاك، ميزان آب، دما، ارتفاع محل رويش، شرايط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوري

تحريريه زندگي آنلاين : اصطلاح گياه داروئي به آن دسته از گياهان اطلاق مي‌گردد كه داراي خواص درماني شناخته شده‌اي هستند و حداقل مواد مؤثره براي ايجاد اثر درماني و داروئي مربوطه را دارا مي‌باشند.

 اينكه يك گياه، داروئي باشد به اين معني نيست كه حتماً در درمان و در ارتباط با خواصي كه به آن نسبت مي‌دهند مؤثر باشد چرا كه ميزان مواد مؤثره گياه به عوامل متعددي نظير نوع خاك، ميزان آب، دما، ارتفاع محل رويش، شرايط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوري، خشك كردن، بسته‌بندي و نحوه انبارداري بستگي دارد.

مقالات بيشتر:گل فروشي ستارخان

 بعضاً گياهاني كه به ظاهر داروئي هستند به دليل كمبود مواد مؤثره قادر به اثرگذاري درماني نمي‌باشند. كيفيت گياه داروئي را از ظاهر آن نمي‌توان ارزيابي كرد و فقط پس از تعيين مقدار مواد مؤثره‌ آن در آزمايشگاه و انجام تست‌هاي ميكروبي و قارچي و خرده‌نگاري آن مي‌توان به اظهارنظر پرداخت.

بسياري از گياهان داروئي موجود در بازار كه در عطاري‌ها و ساير مراكز فروش در دسترس مي‌باشند از مرغوبيت و كيفيت لازم برخوردار نيستند و بعضاً به دليل شرايط نامناسب جمع‌آوري و نگهداري دچار آلودگي‌هاي قارچي و ميكروبي مي‌باشند كه با چشم ديده نمي‌شود. در يك گياه داروئي مواد مؤثره‌ متعدد با ساختمان‌هاي ملكولي متفاوتي وجود دارند كه گاهي تعداد آنها به بيش از هزار ماده به مقادير كم و زياد مي‌رسد. اين مواد در طول زمان رشد گياه به مرور به وجود مي‌آيند و كم و زياد مي‌شوند و يا تبديل به مواد ديگر مي‌شوند به اين ترتيب زمان جمع‌آوري گياه مهم است. گياه داروئي بايد در زماني برداشت شود كه بيشترين موادِ داراي خاصيت درماني در آن موجود باشد. پس از آن نحوه‌ جمع‌آوري، خشك كردن، بسته‌بندي، نگهداري و انبارداري نيز در ميزان مواد مؤثره و آلودگي ميكروبي و قارچي آن مؤثر است.

داروي گياهي چيست؟

داروي گياهي داروئي است كه با استفاده از مواد مؤثره استحصالي از گياهان داروئي به اشكال مختلف داروئي نظير قرص، شربت، قطره، پماد، كپسول و غيره، فرمولاسيون و ساخته مي‌شود. يك داروي گياهي معمولاً حاوي تعداد زيادي ماده‌ مؤثره است و مقدار مواد مؤثره‌ اصلي آن اندازه‌گيري شده است.

 با مصرف و تجويز يك داروي گياهي توسط پزشك و داروساز وضعيت ورود انواع مواد مؤثره به بدن بيمار تحت كنترل مي‌باشد و همين موضوع يك وجه تمايز مهم و رجحان مصرف داروي گياهي به گياه داروئي مي‌باشد چرا كه در مصرف گياه داروئي ميزان مواد مؤثره وارده به بدن نامشخص بوده كنترلي روي آن نيست در حالي‌كه با مصرف يك داروي گياهي استاندارد شده و داراي مجوز از اداره داروي وزارت بهداشت، ميزان مواد مؤثره‌ وارده به بدن مشخص مي‌باشد و تنظيم دوز درماني دارو ممكن مي‌گردد. به دليل تنوع و تعدد مواد مؤثره در داروهاي گياهي، اغلب اثرات يك داروي گياهي متعدد و حتي خيلي اوقات از يك داروي گياهي مي‌توان در بيماري‌هاي كاملاً متفاوتي استفاده كرد.

 

به‌عنوان مثال بيش از دو هزار سال است كه از گياه بابونه در درمان مشكلات گوارشي و التيام زخم‌ها و التهابات مجراي گوارش و اسپاسم‌هاي (پيچش‌هاي) معده و روده استفاده مي‌شود. همين گياه و داروهاي ساخته شده از آن در دستگاه تنفسي نيز مؤثر بوده هنگام سرماخوردگي و سرفه در كاهش علائم آزار دهنده آن موثرند. از طرفي در بابونه يك ماده مؤثره بنام آپي‌ژنين وجود دارد كه داراي اثرات آرامبخشي مي‌باشد و خواب را تنظيم مي‌كند. مجموعه‌ اين اثرات درماني به دليل مواد مؤثره‌ مختلف اين گياه كه ساختار ملكولي متفاوتي نيز دارند به دست مي‌آيد. به دليل همين تنوع مواد و مقادير متفاوت آن در يك گياه دارويي و خواص مختلف درماني آن هميشه بهتر است از يك داروي گياهي دوزاژ شده و استاندارد و طبق راهنماي مصرف آن استفاده كنيم. در اصطلاح بين‌المللي به گياه داروئي «Medicinal herb» يا «Medicinal plant» و به داروي گياهي «Herbal medicine» گفته مي‌شود. بسياري از داروهاي گياهي به دليل احتمال كم بروز سميت و عوارض به صورت بدون نسخه نيز قابل عرضه و فروش در داروخانه‌ها مي‌باشند.

بعضاً مي‌بينيم كه در بروشورها و مقالات از اسامي لاتين براي يك گياه داروئي استفاده شده است كه براي روشن شدن انواع اين نام‌ها توضيحاتي را عرض مي‌كنم. نام علمي يك گياه كه معمولاً در كتابهاي علمي و مقالات تخصصي و بروشورهاي داروئي ذكر مي‌شود و بعضاً به‌صورت پراكنده در نشريات و كتاب‌‌هاي غير تخصصي نيز به آن برمي‌خوريم، يك نام مورد استفاده‌ي عمومي و يكسان در تمام دنياست و در همه كشورها‌ي دنيا زبان مشترك اطلاق يك گياه داروئي مي‌باشد. نام علمي سه قسمت دارد كه قسمت اول با حروف بزرگ انگليسي شروع مي‌شود و نام جنس گياه است قسمت دوم بطور كامل با حروف كوچك انگليسي نوشته مي‌شود و بيانگر گونه‌ گياه است و قسمت سوم كه با حرف يا حروف بزرگ نوشته مي‌شود بطور اختصار نام دانشمند نام گذارنده را بيان مي‌كند به‌عنوان مثال گياه بابونه با نام علمي «ماتريكاريا كاموميلا» به صورت زير نوشته مي‌شود: MatricariachamomillaL. كه «Matricaria» بيانگر نام جنس گياه «chamomilla» نام گونه گياه و «L.» به اختصار بيانگر لينه دانشمند نام گذارنده آن است.

راه دوم بيان نام يك گياه در دنيا، استفاده از نام عمومي آن است. نام عمومي در واقع معروف‌ترين نام گياه است كه در كتب و مقالات و يا ميان عموم مردم دنيا رايج است. اين نام ممكن است شبيه به قسمتي از نام علمي يا متفاوت با آن باشد مثلاً نام عمومي گياه بابونه «كاموميل» مي‌باشد كه از نام گونه گياه گرفته شده است ولي نام عمومي گياه «Lawsoniainermis»، «Hehna» يا همان حنائي است كه همگي مي‌شناسيم. راه ديگر نام بردن از يك گياه، نام متعلق به يك كشور خاص است كه به «Region name» معروف است كه ممكن است در چند كشور مشابه باشد. چهارم نام محلي يك گياه است كه به آن «Local name» مي‌گويند و معمولاً در يك كشور يا يك منطقه خاص استفاده مي‌شود. در يك كشور ممكن است براي يك گياه چندين نام محلي متفاوت وجود داشته باشد. اطلاق نام تجاري و نام مترادف نيز از راه‌هاي ديگر نام بردناز يك گياه هستند.

داروهاي شيميائي كه ملكول‌ها و مواد مؤثره‌ آن توسط بشر و در آزمايشگاه ساخته مي‌شود معمولاً از يك يا تعداد معدودي مواد مؤثره ساخته مي‌شود و به اشكال داروئي مختلف نظير آمپول، كپسول، قرص، پماد، قطره و... وجود دارد. اثرات درماني و مكانيزم اثر ملكول‌هاي دارو‌هاي شيميائي مشخص مي‌باشد و عموماً ‌علاوه بر اثرات درماني، عوارض جانبي مختلفي نيز از خود بجا مي‌گذارند كه اين اثرات و عوارض بسته به نوع دارو و فيزيولوژي بدن افراد متفاوت مي‌باشد.

در داروهاي گياهي برخلاف داروهاي شيميائي از مواد مؤثره‌ طبيعيِ استحصالي از گياه داروئي استفاده مي‌شود. به دليل ساختار طبيعي و سازگاري اين مواد با بدن، عوارض كمتري را از خود نشان مي‌دهند. لازم به ذكر است كه ملكول‌هاي موجود در گياه نيز ساختمان شيميائي دارند و تفاوت آنها اين است كه ساخته دست بشر نيستند وگرنه آنها نيز از اتم‌هاي عناصر تركيب شده‌اند و با پيوند‌هاي شيميائي و بر مبناي قوانين فيزيك و شيميائي به هم متصل شده‌اند. بنده، نگارنده‌ اين مقاله هميشه از مواد مؤثره‌ به كار رفته در داروهاي شيميائي به‌عنوان «ملكول‌هاي بشر ساخت» و از مواد موثره‌ي به كار رفته در داروهاي گياهي به‌عنوان «ملكول‌‌هاي خدا ساخت» ياد مي‌كنم.

 

 دلائل مختلف ساختاري و ماهيتي براي كمتر بودن عوارض ملكول‌هاي مواد مؤثره‌ داروهاي گياهي وجود دارد كه بحث در اين مورد از موضوع اين مقاله خارج است. اميدوارم با توضيحات مختصري كه عرض كردم تا حدودي به روشن‌تر شدن مفاهيم گياهان داروئي و داروهاي گياهي كمك شده باشد.

مقالات ديگر:خانه سالمندان فاطمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۴:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

زرشك مي‌تواند بيماري سندروم متابوليك را بهبود ببخشد

ايسنا/خراسان رضوي مديرعامل يك شركت دانش‌بنيان عضو پارك علم و فناوري خراسان گفت: براي نخستين بار در كشور، موفق به توليد و عرضه مكمل دارويي بهبود سندروم متابوليك بر پايه گياه زرشك بانام تجاري گلوكوبر ۳۰۰ شده‌ايم.

دكتر كامران شورگشتي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: در سال ۱۳۹۷ اين شركت دانش‌بنيان توسط جمعي از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي مشهد با تكيه‌ بر دانش فني و ظرفيت‌هاي بومي و همچنين با هدف توليد فرآورده‌هاي دارويي موردنياز كشور شكل گرفت. چشم‌انداز اين مجموعه تبديل‌شدن به يك شركت موفق در زمينه‌ توليد داروهاي دانش‌بنيان در دنيا است.

وي افزود: اين شركت براي نخستين بار در كشور موفق به توليد و عرضه مكمل دارويي بهبود سندروم متابوليك بر پايه گياه زرشك بانام تجاري گلوكوبر ۳۰۰ شده است. سندروم متابوليك، شامل مجموعه‌اي از اختلالات، مانند فشارخون بالا، قند خون بالا، چربي بالاي دور كمر و سطوح غيرطبيعي كلسترول يا تري گليسيريد است كه متأسفانه به شكل پيش‌رونده‌اي در حال همه‌گيري است.

مقالات بيشتر:گل فروشي پونك

شورگشتي درخصوص ضرورت توليد اين محصول، تصريح كرد: انگيزه و نيت اين شركت از توليد اين دارو، وجود چالش‌هاي قابل‌توجهي همچون هزينه‌هاي بالاي درمان، نبود داروي مناسب در بازار دارويي كشور، مرگ‌ومير ناشي شيوع گسترده سندرم متابوليك و ساير بيماري‌هاي مرتبط با اين بيماري مزمن بوده كه خوشبختانه، پس از تحقيقات علمي گسترده، با همكاري دانشكده داروسازي مشهد و حمايت ستاد گياهان دارويي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به وقوع پيوسته است.

 وي اضافه كرد: كپسول گلوكوبر، يك فرآورده طبيعي حاوي عصاره تغليظ شده ريشه و ساقه گياه زرشك است كه با داشتن مواد مؤثر متعدد از جمله تركيب آلكالوئيدي بربرين، از طريق مكانيسم‌هاي مختلف به كنترل و بهبود اين شرايط خطرآفرين كمك خواهد كرد.

مديرعامل شركت دانش‌بنيان فضل دارو تأكيد كرد: توليد اين محصول، نه‌ تنها باعث كمك به بهبود و حفظ سلامت جامعه شده، بلكه كمك زيادي به توليد ارزش‌افزوده در زمينه فرآوري گياهان دارويي بومي استان كرده، كه اين در نوع خود افتخار و دستاوردي مهم براي استان خراسان رضوي در كشور است.

شورگشتي تصريح كرد: نمونه مشابه اين محصول در بازار دارويي آمريكا با قيمت ۲۵ دلار عرضه مي‌شود، اين در حالي است كه محصول «گلوكوبر ۳۰۰» در بازار ايران، با يك‌پنجم آن يعني فقط قيمت ۵ دلار، قابل‌دسترسي است. همچنين استفاده از عصاره اين گياه در محصول گلوكوبر باعث اثرپذيري بهتر و استفاده راحت‌تر نسبت به نمونه‌هاي موجود در بازار دارويي دنيا شده است.

اين مديرعامل شركت دانش‌بنيان عضو پارك علم و فناوري خراسان ادامه داد: محصول «گلوكوبر ۳۰۰» آخرين محصول شركت فضل دارو نيست و بازار دارويي شاهد توليد و عرضه‌ محصولات شاخص و برجسته‌ بعدي اين شركت در آينده‌اي نزديك خواهد بود.

وي با اشاره به تلاش بي‌وقفه و شبانه‌روزي مجموعه در جهت تحقيق و توسعه محصولات دانش‌بنيان دارويي، در خصوص مشكلات موجود در مسير توليد، بيان كرد: يكي از مشكلات اين حوزه، عدم وجود نظام اداري پاسخگو در سازمان غذا و دارو به توليدكننده است، كه اين موضوع را به شكل‌هاي مختلف با سازمان در ميان گذاشته‌ايم، اما متأسفانه باگذشت چند سال و تأكيدهاي مداوم رهبر انقلاب به جهت رفع موانع توليد هيچ‌گونه تغييري در اين روند اداري ديده نشده است.

 

شورگشتي اضافه كرد: در حال حاضر عمده‌ترين نياز مجموعه، جذب سرمايه‌گذار به شكل مشاركتي براي توليد انبوه اين محصول دانش‌بنيان، توزيع سراسري كالا در كشور و دسترسي و بهره‌مندي بيشتر بيماران مربوطه است.

مقالات ديگر:محضر عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۹:۳۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

تله هوشمند براي متخلفان كرونا

مصطفي قانعي، عضو كميته ملي واكسن كرونا مي‌گويد: از اين پس در همه‌گيري كرونا به جاي تعطيلي سراسري مشاغل، محدوديت تنها شامل كساني مي‌شود كه يا ناقل بيماري‌اند يا واكسن نزده باشند

 همشهري نوشت: كنترل شيوع كرونا در ايران، اين هفته، مدل ديگري را تجربه خواهد كرد. قرار است «مديريت هوشمند كرونا» از اين هفته به‌طور آزمايشي در استان قزوين اجرا شود و اگر موفق بود، به ساير استان‌ها هم تعميم داده شود؛ طرحي كه به‌گفته بسياري از كارشناسان نظام سلامت، مهم‌ترين دستاورد آن كاهش پيامدهاي اعمال محدوديت‌هاي كرونايي در حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سلامت است. با اين حال اما با نگاهي به تجربه‌هاي نه چندان موفق قبلي در اجراي محدوديت‌هاي كرونايي، حالا نگراني‌هايي از بابت اجراي درست، آن‌هم به‌صورت الكترونيكي وجود دارد.

كرونا در 19‌ماه گذشته، با 5پيك سنگين، براساس آمارهاي رسمي جان بيش از 122هزار نفر را در ايران گرفته است. با اينكه روند ابتلا و مرگ، نزولي شده اما همچنان خطر وقوع پيك‌هاي بعدي كشور، كادر درمان را در حالت آماده‌باش قرار داده است. به‌طوري‌كه پيش‌بيني‌ مي‌شود كه نه‌تنها در ايران كه در ساير كشورهاي دنيا، از اواخر و اوايل آبان، پيك جديدي رقم بخورد. حالا با احتمال وقوع پيك‌هاي بعدي، مديريت هوشمند كرونا، كليد خورد تا ميزان ابتلا و مرگ‌ كرونا در پيك‌هاي بعدي را كاهش دهد. با اين حال حميدرضا جماعتي، دبير كميته علمي كشوري كرونا تأكيد مي‌كند كه «تمام اين پيش‌بيني‌ها براساس اقدامات بهداشتي و رعايت جامعه، ميزان واكسيناسيون و همچنين واريانت جديد مي‌تواند متغير باشد؛ يعني اگر همين شرايط باشد و ما به ايمني جمعي برسيم و همچنين مردم پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند، ممكن است شاهد پيك‌هايي مانند قبل نباشيم.» آخرين خبرها از وزارت بهداشت از تزريق دوز اول واكسن به بيش از 43ميليون نفرحكايت دارد و با توجه به اينكه جمعيت هدف براي واكسيناسيون 61ميليون نفر است، بايد تعداد دوز دومي‌ها كه بالاي 18ميليون نفر است به 61ميليون نفر برسد. با همين وضعيت اما پيش‌بيني مي‌شود كه حتي اگر پيك بعدي رقم بخورد، باز هم تعداد مرگ‌ها افزايش قابل توجهي پيدا نخواهد كرد. هم‌اكنون پوشش واكسيناسيون در جمعيت بالاي ۱۲سال ايران حدود 64.5درصد در يك دوز و 27درصد در 2دوز است اما با وجود پوشش مناسب واكسيناسيون، همچنان نگراني از بازگشت جامعه به زندگي عادي و افزايش موارد ابتلا وجود دارد و به تأكيد مسئولان تنها راه موجود مديريت هوشمند كروناست، مشروط بر اينكه اين طرح به سرنوشت ديگر سامانه‌هاي الكترونيك كشور دچار نشود.

مقالات بيشتر:شيشه بري

امتياز ويژه براي واكسن‌زده‌ها

مهم‌ترين بحث در اجراي طرح مديريت هوشمند، واكسيناسيون و مثبت‌نبودن تست‌هاست، اين در حالي است كه تاكنون بارها نسبت به اجباري‌شدن واكسيناسيون، اعتراض‌هايي صورت گرفته است. مصطفي قانعي، عضو كميته ملي واكسن كرونا در اين‌باره اما توضيح مي‌دهد كه مديريت هوشمند كرونا به هيچ عنوان به‌معناي واكسيناسيون اجباري نيست؛ «با توجه به در خطربودن ساير افراد جامعه درصورت ابتلاي هر فرد به كرونا و البته تزريق‌نكردن واكسن، ديگر خدمتي به فرد ارائه نمي‌شود و فرد واكسن‌نزده درصورت ابتلا با محدوديت‌هاي جدي مواجه خواهد شد. البته مخالفان واكسيناسيون هم قطعا تا چندي ديگر متوجه تأثير مثبت اين اتفاق خواهند شد.» اين مسئول به اهداف اجراي مديريت هوشمند كرونا و جايگزيني آن با قرنطينه‌هاي‌ سنتي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «از اين پس در همه‌گيري كرونا به جاي تعطيلي سراسري مشاغل، محدوديت تنها شامل كساني مي‌شود كه يا ناقل بيماري‌اند يا واكسن نزده باشند. با راه‌اندازي سامانه هوشمند اين طرح تمام بانك‌هاي اطلاعاتي، ترددها، ورود و خروج از كشور و تمام سامانه‌هاي اطلاعاتي به اين سامانه متصل خواهند شد و تنها كساني كه واكسن زده‌اند و به شرط مبتلانبودن اجازه بازگشايي كامل كسب‌وكارهايشان را خواهند داشت.» به‌گفته اين مسئول براي دسترسي به سامانه، شهروندان نياز به ثبت‌نام و دريافت كد نخواهند داشت و اطلاعات افراد سالم و واكسينه‌شده در آن ثبت خواهد شد. اما درباره مشاغل و اصناف، آنها بايد اطلاعات خود را در سامانه‌اي كه آدرس آن به‌زودي اعلام مي‌شود، ثبت‌ كنند. با اجراي اين طرح چنانچه هر يك از هموطنان كه واكسن تزريق نكرده باشد و يا آزمايش مثبت كرونا داشته باشد، مجوز بازگشايي فعاليت اقتصادي‌شان را نخواهند گرفت. قانعي درباره ترددهاي بين‌شهري و حذف محدوديت‌ها براي سفرها هم بيان مي‌كند: «اطلاعاتي ازجمله كدملي و شماره پلاك خودرو براي افرادي كه واكسن دريافت كرده باشد در سامانه ثبت شده و درصورت سفر جريمه‌اي از سوي پليس و دوربين مشمول اين افراد نمي‌شود اما براي كساني كه واكسن نزده باشند جريمه‌ها همچنان برقرار است و ميزان جريمه و نوع محدوديت‌ها هم به‌زودي از سوي دولت اعلام خواهد شد.»

از مديريت هوشمند كرونا انتظار معجزه نداريم

تأكيد بر اجراي مديريت هوشمند كرونا در حالي مطرح است كه محدوديت‌هاي كرونايي به شيوه سنتي در كشور ما تجربه اجرايي چندان موفقي نداشته و خسارت‌هاي اقتصادي و اجتماعي قابل توجهي رقم زده است. اين مسئله را بسياري از كارشناسان تأييد مي‌كنند و معتقدند كه اجراي اصولي مديريت هوشمند كرونا مي‌تواند گره مشكلات ناشي از پاندمي كرونا و محدوديت‌ها باشد. علي اكبر حق‌دوست، اپيدميولوژيست هم تأكيد مي‌كند كه كرونا به اپيدمي مزمن و ادامه‌دار تبديل شده و كسي هم نمي‌تواند براساس مستندات قوي پيش‌بيني كند كه چه زماني كرونا به مرحله كنترل كامل و حذف مي‌رسد. در نتيجه بايد بسيار هوشمندانه عوارضي كه مديريت خشك و سنگين كرونا روي اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعي گذاشته است، كنترل شود. او به همشهري مي‌گويد:«‌ما چاره‌اي جز مديريت هوشمند نداريم و دنيا هم در اين مسير است. اصل سياست اجراي اين طرح مورد تأييد است اما 2نگراني در اين‌باره وجود دارد؛ اول بحث اعتماد به سامانه‌هاي اين‌چنيني است. تجربه‌هاي قبلي نشان داده كه در بحث يكپارچه‌سازي ديتابيس‌ها ما نمره خوبي نگرفته‌ايم. در اين قضيه مهم‌ترين پاشنه آشيل همان ايرادهايي است كه در جامعه تجارت و اقتصادي وجود داشته است. نگراني دوم اجراي قوانين و مقررات است. اجراي اين طرح بايد خواسته مردم باشد و لازم است به آن پايبند باشند. بايد ابزارهاي قانوني كافي براي اعمال محدوديت‌ها و جرائم وجود داشته باشد.

 تجربه‌هي جهاني در قرنطينه‌هاي هوشمند

مهدي ويسي، مسئول اجرايي ستاد بحران كرونا در شمال لندن مديريت هوشمند كرونا را اتفاق تازه‌اي در جهان نمي‌داند و به همشهري مي‌گويد: «از ابتداي پاندمي كرونا در جهان، برخي كشورها قرنطينه‌هاي سخت و سنتي اجرا كردند و برخي هم قرنطينه‌هاي هوشمند. در مقام مقايسه بهترين كشوري كه مديريت بهتري درباره كرونا داشت كره‌جنوبي بود كه پيش از توصيه‌هاي دارويي و درماني و حتي واكسن، سيستم نظارتي هوشمند track and trace (رديابي) را براي پيداكردن موارد ابتلا و قرنطينه آنها همچنين پيگيري افراد در تماس با مبتلايان اجرا كرد؛ اقدامي موفق كه بعد از واكسيناسيون كاهش پيدا كرد اما نتيجه‌بخش بود.» به‌گفته ويسي، مديريت هوشمند در برخي كشورها هم موفق نبوده است؛ «انگليس و آمريكا جزو كشورهايي بودند كه قرنطينه هوشمند را بعد از موج اول و تقريبا تابستان سال گذشته آغاز كردند اما در انگليس اين سيستم به‌دليل تعداد بالاي مبتلايان جوابگو نشد و عملا نتوانستند براي تمام بيماران محدوديت‌هاي هوشمند اجرا كنند. آن وقت روزانه 30هزار بيمار جديد افزوده مي‌شد و اگر به‌طور متوسط 4فرد در ارتباط با مبتلايان درنظر مي‌گرفتيم با يك جمعيت 120هزار نفري مواجه مي‌شديم. در مجموع بايد روزانه حدود 150هزار نفر رديابي مي‌شدند  كه قرنطينه‌كردن آنها كار مشكلي بود. به همين دليل انگليس در چند بازه زماني باز قرنطينه‌هاي سنتي را مدنظر قرار داد.» البته ويسي معتقد است كه قرنطينه‌هاي سنتي در تمام جوامع كارساز نيست و در كشورهايي مثل چين كه قوانين بسيار سختگيرانه و خشن براي مردم درنظر گرفته مي‌شد مي‌تواند راه‌حل باشد اما در كشورهايي ازجمله ايران و ديگر كشورها اجراي سختگيرانه اين محدوديت‌ها به هيچ‌وجه امكان‌پذير نيست.» او به شكل ديگري از مديريت هوشمند كرونا در نيوزيلند و استراليا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در نيوزيلند تعداد مرگ‌ومير تا پيش از آغاز واكسيناسيون پايين و دليل آن قرنطينه‌هاي مرزي بود. حتي پس از برداشته‌شدن ممنوعيت ورود به اين كشور، باز هم مسافران 14روز قرنطينه كامل داشتند و كنترل خوب بيماري صورت مي‌گرفت. البته چندين بار همه‌گيري‌هاي بسيار كوچك در حد چند ده يا چند صد نفر در اين كشور شاهد بوديم كه با قرنطينه‌هاي استاني 5تا 7روزه كنترل شد. در استراليا هم وضعيت به همين شكل بود اما پس از ورود واريانت دلتا معادلات به هم ريخت؛ چرا كه قدرت انتقال آن نسبت به‌سويه‌هاي قبلي بيشتر بود، به همين‌خاطر مشكلات زيادي ايجاد كرد.» به‌گفته اين مسئول، هم‌اكنون قرنطينه‌هاي هوشمند در هر جامعه‌اي با توجه به سرعت واكسيناسيون و اينكه چه ميزان از افراد يك كشور واكسينه شده باشند در حال تغيير است؛ «در اين‌باره حتي نخست‌وزير نيوزيلند اواسط هفته گذشته اعلام كرد كه بايد در قرنطينه‌هاي هوشمند قبلي به‌روزرساني صورت بگيرد. ازجمله اينكه با توجه به واكسيناسيون گسترده صرف داشتن تماس با فرد بيمار ديگر باعث قرنطينه فرد نخواهد شد مگر اينكه تست PCR مثبت وجود داشته باشد.»

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۲:۱۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

نتيجه يك تحقيق؛ تنها با گوش دادن ۱۳ دقيقه موسيقي حالتان را خوب كنيد

تحقيق نشان داد كه ميزان استفاده مردم از موسيقي براي تنظيم خلق و خوي خود، به همان اندازۀ استفاده از كافئين يا الكل براي اين كار موثر است.

به گزارش اخبار كوهپايه مردم زيادي در سراسر جهان روزانه به موسيقي گوش مي‌دهند؛ اما چگونه مي‌شود از موسيقي در علم پزشكي و براي تغيير حال و هواي بد استفاده كرد؟ اين دقيقا چيزيست كه آكادمي صدادرماني بريتانيا (BAST) سال‌ها به دنبال يافتن پاسخي براي آن بود.

اين آكادمي به تازگي نتيجه يكي از تحقيقات خود در اين زمينه را منتشر كرده است كه به موضوع «گوش دادن به موسيقي با اهداف درماني» پرداخته؛ برخي از نتايج منتشر شده شگفت‌انگيز هستند.

پيش از اين ثابت شده بود كه موسيقي با تاثيرگذاري بر سيستم عصبي بدن، باعث بهبودي وضعيت سلامت ما مي‌شود؛ اما چه نوع موسيقي‌هايي باعث برانگيختن پاسخ‌هاي عصبي مثبت مي‌شود و چه مدت بايد به يك موسيقي گوش داد تا بتوان اين پاسخ‌هاي عصبي مثبت را فعال كرد.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي غرب تهران

آكادمي صدادرماني بريتانيا براي انجام اين تحقيق، آزمايشات خود را روي ۷ هزار و ۵۸۱ نفر از سراسر جهان انجام داد. نتايج نشان داد كه ۸۹ درصد از شركت كنندگان در اين پروژه، موسيقي را براي حفظ سلامتي و اينكه روحيه خوبي داشته باشند، بسيار ضروري دانسته‌اند.

موسيقي براي رسيدن به آرامش

بر اساس نتايج اين تحقيق، با گوش دادن به يك موسيقي براي مدت ۱۳ دقيقه، مي‌توان به آرامش رسيد. براي اين كار بايد موسيقي‌هايي با ريتمي آرام، ملودي‌هاي ساده و بدون شعر انتخاب كرد.

تحقيقات نشان داد كه بطور مثال گوش دادن به آهنگ‌هاي آرام گروه Marconi Union علائم اضطراب را تا ۶۵ درصد كاهش داده است.

پس از انجام اين آزمايش، فشارهاي عضلاني در بدن آزمايش شوندگان به ميزان ۷۹ درصد كاهش يافته، ۸۴ درصد از آنها گفته‌اند افكار منفي كه ذهنشان را همواره مشغول مي‌كرده ناپديد شده و ۸۲ درصد نيز گفتند كه احساس آرامش و رضايت خاطر مي‌كنند و توانسته‌اند راحت بخوابند.

موسيقي براي شاد شدن

از ديگر يافته‌هاي تحقيق اينكه تنها ۹ دقيقه گوش دادن به آهنگ‌هايي با ريتمي تند و پويا كه داراي محتوا و شعري شاد باشد، باعث شده است كه سطح انرژي در ۸۹ درصد از شركت كنندگان افزايش يابد، ۶۵ درصد احساس خوشحالي كنند و بيشتر بخندند، ۸۲ درصد احساس كنند كه مي‌توانند هر كاري را انجام دهند و ۸۲ درصد نيز احساس كنند كه بهتر مي‌توانند زندگيشان را كنترل كنند و تاثير مثبت آنها بر اطرافيان بيشتر شده است.

موسيقي براي رفع احساس غم و اندوه

توانايي در رها كردن غم واندوه يك مهارت مهم براي داشتن زندگي آرام و خوب است.

 

تحقيقات نشان داد كه ۱۳ دقيقه گوش دادن به يك موسيقي آرامش بخش كه شنونده مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند، باعث مي‌شود كه او احساس تسكين كند، احساس تحقير كمتر و در مقابل احساس ثبات بيشتري بكند، و كمتر در مقابل موضوعات تحريك كننده واكنش نشان دهد.

۸۷ درصد از شركت كنندگاني كه دچار غم و اندوه بودند پس از شنيدن يك موسيقي آرامش بخش اعلام كردند اكنون از لحاظ احساسي وضعيت پايدارتري دارند، ۸۴ درصد اعلام كردند كه احساس درهم شكستگي كمتري مي‌كنند، ۹۱ درصد احساس تسكين و رهايي كردند و ۸۴ درصد نيز گفتند كه توانستند وضعيت غم و اندوه را پشت سر بگذارند.

تحقيقات همچنين نشان داد كه گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش براي آرام كردن بيماران و كاهش سطح اضراب آنها بسيار موثر است؛ از جمله براي آرام كردن بيماران قبل از انجام عمل جراحي.

موسيقي براي تمركز

اگرچه افراد كمي هستند كه از موسيقي براي رسيدن به تمركز استفاده مي‌كنند، اما مطالعات نشان داد آنهايي كه دست به چنين كاري مي‌زنند، نتيجه بهتري از كار و فعاليت خود مي‌گيرند.

شركت كنندگان در اين پروژه پس از ۱۳ دقيقه گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش نتايج قابل توجهي را اعلام كردند: ۸۱ درصد از آنها گفتند كه ذهن صاف‌تر و بازتري دارند، ۹۱ درصد توانايي بهتري براي انجام كارهايشان داشتند و ۸۹ درصد راحت‌تر مي‌توانستند تصميم گيري كنند.

در گزارش اين تحقيق به همگان توصيه شده است كه گوش دادن به موسيقي را در برنامۀ روزانه زندگي بگذارند و به اين تريتب تنها با صرف ۱۳ دقيقه زمان، تفاوت قابل توجهي در كيفيت زندگي خود بوجود آورند.

تحقيق همچنين نشان داد كه ميزان استفاده مردم از موسيقي براي تنظيم خلق و خوي خود، به همان اندازۀ استفاده از كافئين يا الكل براي اين كار موثر است.

مقالات ديگر:قاليشويي مرزداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۱:۳۶ توسط:onlinetabliq موضوع: