onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

تازه دامادي بي غيرت آبرو خواهر شوهر عمه‌اش را برد


تازه دامادي بي غيرت آبرو خواهر شوهر عمه‌اش را برد / ترانه دختر كوچكتر بود!
ركنا : وقتي با اصرار خانواده ام ازدواج كردم، ديگر آرام و قرار روحي نداشتم چرا كه دستم خالي بود و بايد هزينه مراسم عروسي و لوازم ضروري زندگي را تامين مي كردم.
به گزارش ركنا، به همين دليل براي گرفتن يك وام، درخواستي را در سايت ديوار مطرح كردم اما زماني فهميدم در دام شيادان و كلاهبرداران گرفتار شده ام كه ده ها نفر از من شكايت كرده بودند.

اين ها بخشي از اظهارات جوان 22 ساله اي است كه به قول خودش از هول حليم در ديگ افتاده بود. اين جوان با بيان اين كه زندگي ام در آستانه نابودي قرار دارد، به كارشناس اجتماعي كلانتري قاسم آباد مشهد گفت: پدرم داراي تحصيلات ابتدايي و كارگر ساختماني است و اوضاع مالي خوبي ندارد به همين دليل من كه فرزند ارشد خانواده هستم در كلاس سوم راهنمايي ترك تحصيل كردم تا كمك خرج خانواده باشم. از همان دوران نوجواني به شاگردي، پادويي و كارگري پرداختم تا حداقل سربار خانواده نباشم.

نگاه عاشقانه به خواهرشوهر عمه
خلاصه، با اندك پس اندازي كه داشتم، عازم خدمت سربازي شدم و پس از پايان خدمت دوباره به كارگري روي آوردم تازندگي مستقلي داشته باشم. در همين روزها، شبي در يك مهماني خانوادگي برق چشمان «ترانه» وجودم را لرزاند.

او خواهر شوهر عمه ام بود و من احساس كردم او هم به من علاقه دارد ولي آن ها از افراد متوسط جامعه بودند و اوضاع مالي نسبتا خوبي داشتند. از سوي ديگر «ترانه» خودش را براي آزمون سراسري آماده مي كرد و من جرئت خواستگاري از او را نداشتم چرا كه هنوز خواهر بزرگ تر او هم ازدواج نكرده بود.

با وجود اين، وقتي موضوع را با خانواده ام مطرح كردم، آن ها ترانه را براي ازدواج با من مناسب دانستند و معتقد بودند ما در كنار يكديگر خوشبخت خواهيم شد. با آن كه خانواده ترانه كاملا مخالف اين ازدواج بودند و مرا پسري ساده لوح تصور مي كردند ولي در برابر اصرار خانواده ام دوام نياوردند و به خاطر ترانه به اين ازدواج رضايت دادند.

در اين شرايط تصميم گرفتم خودم را به آن ها ثابت كنم و زندگي خوبي را براي ترانه فراهم آورم. مي خواستم به خانواده همسرم بفهمانم كه نه تنها ساده لوح و مظلوم نيستم بلكه تيزهوش و بلند پرواز هستم. از سوي ديگر، به دنبال مبلغ زيادي وام بودم تا مقدمات جشن عروسي باشكوهي را فراهم كنم.

آگهي وام در سايت ديوار
حدود 10ماه ازنامزدي من و ترانه مي گذشت كه يك آگهي مبني بر تقاضاي وام يا كمك مالي براي ازدواج در سايت ديوار گذاشتم. طولي نكشيد كه فردي با من تماس گرفت و خود را از خيران يك موسسه خيريه معتبر در تهران معرفي كرد.

او ابتدا با تبريك ازدواج، اطلاعاتي را درباره شرايط اجتماعي و اوضاع خانوادگي ام پرسيد. آن مرد چنان با طمانينه و باوقار سخن مي گفت كه من سعي مي كردم خيلي مودبانه با او صحبت كنم. در نهايت، وقتي شور و شوق مرا ديد، عنوان كرد اگر مداركم كامل باشد 50ميليون تومان به من وام مي دهند كه 10ميليون تومان آن هديه عروسي و بلاعوض است و بقيه آن را بايد 10ساله و با سود 4درصد بپردازم.

از خوشحالي جيغ مي كشيدم و در پوست خودم نمي گنجيدم. ظرف يك ساعت همه مداركي را كه خواسته بود به اضافه شماره حساب بانكي و رمز دوم آن را برايش آماده كردم.

مقالات ديگر: ظروف كرايه در آجودانيه

آن مرد كه به خاطر اين سرعت عمل تحسينم مي كرد، آن قدر از فعاليت هاي خيريه اي و كمك به زوج هاي جوان سخن گفت كه مشخص بود مبلغ 50ميليون تومان براي موسسه خيريه آن ها پول خرد به حساب مي آيد. او از من خواست براي آن كه هزينه پست ندهم مدارك وام بدون ضامن و كپي اسناد ازدواج و شماره حسابم را به راننده يك اتوبوس تحويل بدهم تا او در تهران آن ها را دريافت كند.

من هم به پايانه مسافربري مشهد رفتم و مدارك را به راننده اي سپردم كه آن فرد خير مدعي بود از بستگانش است.

در حالي كه هر روز نقشه هاي متفاوتي براي خريد لوازم يا رهن منزل مي كشيدم، منتظر بودم تا 6 ماه زمان سپري شود و نوبت وام من برسد. بعد از اين مدت بارها با همان شماره تلفن تماس گرفتم و پيام گذاشتم ولي كسي پاسخ گو نبود تا اين كه فرد ديگري تلفن را پاسخ داد و گفت آن مرد خير به دليل يك بيماري سخت در بيمارستان بستري است و به محض ترخيص از بيمارستان مبلغ وام شما را واريز مي كند.

مقالات ديگر: اجاره باغ براي مهماني

من هم كه به دليل شرايط عالي آن وام حاضر بودم يك سال هم صبر كنم، همچنان منتظر ماندم. سه ماه بعد اخطاريه اي از دادگاه به دستم رسيد. متعجب و نگران روانه دادگاه شدم و تازه فهميدم كه با مدارك و حساب بانكي من كلاهبرداري هاي گسترده اي در فضاي مجازي انجام شده است. من و همسرم از متهمان پرونده هستيم، اگرچه دادگاه مرا با ده ها شاكي با سپردن وثيقه آزاد كرد اما پدر ترانه با بيان اين كه من خيلي ساده لوح هستم، مي خواهد طلاق دخترش را بگيرد.

منبع: خراسان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۵:۲۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

فاصله بين تصور تا واقعيت براي مادران مجرد

گفتگوي اختصاصي گسترش نيوز با روانشناس و مدرس خودشناسي؛
فاصله بين تصور تا واقعيت براي مادران مجرد / اين كودكان با يك والد زندگي مي‌كنند
رضايي روانشناس خانواده گفت: باتوجه به واقعيتي كه در جامعه ما وجود دارد، امكان ازدواج براي گروهي از دختران وجود ندارد. طرح مادران مجرد بالاي ۳۰ سال نياز اين دسته از افراد را مورد بررسي قرار داده است.
فرزندخواندگي در كشور ما هميشه با موانع بزرگي همراه بوده است. وضعيت خانواده‌هايي كه شرايط پذيرش كودك را داشته باشند، يكسان نيست. از سويي آمار كودكاني كه شرايط فرزندخواندگي را داشته باشند، پايين است. براساس آمار سازمان بهزيستي كشور، نزديك به ۹۰ درصد كودكان بهزيستي شرايط فرزندخواندگي را ندارند. در كنار اين چالش، جامعه با مشكل بالا رفتن سن ازدواج و دختراني كه قصد ازدواج ندارند، روبرو است. دختراني كه اغلب تحصيل كرده هستند و از نظر جايگاه اجتماعي و شغلي شرايط مناسبي را دارند.

از سال۱۳۹۲ و براساس «قانون حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست» معروف به قانون «فرزندخواندگي» سازمان بهزيستي، به دختران مجرد ايراني بالاي ۳۰ سال اين امكان داد تا فرزندي را به سرپرستي قبول كنند. اين طرح در كنار اينكه فرزندي را مادردار مي‌كند، حس مادر شدن را هم به اين دختران هديه مي‌دهد. درباره اين طرح خبرنگار گسترش نيوز با سهيل رضايي روانشناس و مدرس خودشناسي گفتگو كرده است كه در ادامه مي‌خوانيم.
كمبود پژوهش قابل استناد درباره آمار دختران سرپرست خانوار
سهيل رضايي روانشناس و مدرس خودشناسي به خبرنگار گسترش نيوز گفت: درباره طرح فرزندخواندگي دختران مجرد بالاي ۳۰ سال در حال حاضر به دليل نبود جامعه آماري مناسب، نمي‌توان نظريه دقيقي را عنوان كرد. بايد  درباره آمار دختران مجردي كه كودكي را به سرپرستي گرفتند، پژوهش جامع انجام شود تا نتيجه گيري پيرامون آن براساس تجربه‌هاي قابل استناد باشد.
مقالات ديگر: مركز درمان افسردگي در آرياشهر

دليل بالا رفتن سن ازدواج در دختران
وي افزود: باتوجه به واقعيتي كه در جامعه ما وجود دارد، امكان ازدواج براي گروهي از دختران وجود ندارد. نسل مردان مقابل اين دختران كمتر از حد نرمال است. همچنين ساختار اقتصاد كشور به گونه‌اي حركت كرده كه ازدواج سخت شده است.  البته عنصر سومي نيز وجود دارد. بر اساس اين عنصر پروژه ازدواج در جامعه كنوني كشور و البته بر اساس آمار جهاني، سخت‌تر از قبل شده است و افراد به راحتي تن به ازدواج نمي‌دهند. جوانان سخت‌تر زير بار مسئوليت آن مي‌روند.

اين روانشناس خانواده تصريح كرد: دختراني كه تمايل به بزرگ كردن فرزند و به سرپرستي گرفتن آن را دارند، معمولا افراد مستقلي هستند كه يا از نظر جسمي ديگر توان فرزندآوري را ندارند و يا از ابتدا تصميمي بر ازدواج نداشته‌اند. دنيا هم به سمتي مي‌رود كه بتواند به اين امكان‌ها و نيازها بپردازد. كودكي كه در يك فضاي اشتراكي در حال رشد كردن است، وقتي به يك فضاي خانوادگي وارد شود، خواه نا خواه بهتر و مستقل‌تر رشد مي‌كند و آينده‌ي بهتري را در آينده خواهد داشت. مطمئنا اين كودك از همدم مستقلي كه به او عشق انحصاري‌تري مي‌ورزد، برخوردار خواهد شد و بالاخره از مهر مادري نيز سيراب مي‌شود.

مادران بي‌تجربه در دنياي واقعي
رضايي خاطرنشان كرد: دختري كه از اين طريق مادر بودن را تجربه مي‌كند، ممكن است در ابتدا به دليل بي‌تجربگي با شرايط سختي روبرو شوند. شايد هيچ تصوري از آن نداشته باشد و حتي نداند كه از پس اين مسئوليت برخواهد آمد يا خير. شايد از فرزندداري فقط يك فانتزي در ذهن‌شان داشته باشند كه وقتي با نيازهاي آن روبرو شوند، متوجه سختي و زمان بري آن خواهند شد. طبيعتا دختراني كه قادر به سرپرستي گرفتن فرزند هستند كه شغل دارند و يك زن شاغل زمان محدودتري نسبت به يك زن خانه دار دارد. نگهداري از فرزند براي اين دختران شايد پر دغدغه‌تر و پر چالش‌تر باشد و با نگراني‌هاي بيشتري نيز همراه باشد.

اين مدرس خودشناسي براساس نظريه يونگ اشاره كرد: انرژي زنانه و مردانه هر دو با هم در رشد دخيل هستند. بنابراين وجه مردانه در كودكاني كه فقط توسط مادر رشد مي‌كنند، ضعيف مي‌شود. البته اين كودكان بايد تحت نظر مربيان و تمرينات مختلف و تجربه‌هاي متنوع اجتماعي، قرار بگيرند تا از آسيب كمتري برخوردار شوند.

سرپرستي گرفتن كودكان بيمار
رضايي در خصوص به سرپرستي گرفتن كودكان بيمار افزود: انتخاب اين كودكان، براي به سرپرستي گرفتن از يك روح بزرگ و ايثارگر و توان بزرگ نشات مي‌گيرد. بايد در فضاي تجربه بررسي شود كه آيا فرد قادر به نگهداري از كودك بيمار است يا خير. البته لازم به ذكر است، در دنيا چنين تجاربي مشاهده شده است كه افرادي توانستند از طريق مهرورزي و عشق شان، از پس نگهداري و مراقبت فرزند بيمار برآيند. همچنين به دليل شرايط خاص اين كودكان، ممكن از طرف مادر مجردشان محبت اغراق‌آميزي دريافت كنند كه البته اين احتمال، صرفا مختص به اين سرپرستان نيست و هر آدمي در هر شرايطي ممكن دچار اين آسيب شود.

وي تاكيد كرد: طرح فرزندخواندگي براي دختران مجرد بالاي ۳۰ سال، قطعا حركت مثبت و سازنده‌اي است اما بايد در پژوهش‌ها نقص‌هاي خود را برطرف كند. هر جامعه‌اي زماني به توسعه مي‌رسد كه به مسئله مخاطبين خود نگاه پژوهشي داشته باشد و خود را ملزم به پاسخگويي بداند. جامعه‌اي كه تلاش به برداشتن اعتقاداتي مي‌كند و  تمامي افراد را براساس الگوي خود تربيت كند، قطعا با شكست رو به رو خواهد شد. 

مقالات ديگر: قاليشويي نائين

رضايي درباره جهت معكوس براي اجرا شدن طرخ فرزندخواندگي به خبرنگار حوزه سلامت گسترش نيوز گفت: اين طرح مختص به زنان است و در جهت عكس آن يعني فرزندخواندگي براي مردان مجرد، طراحي نشده است. به شخصه بعيد مي‌دانم داوطلباني از سمت مردان براي اين طرح وجود داشته باشد. چون خصلت پرورندگي بيشتر عنصري زنانه است اما با اين حال اين پيشنهاد هم قابل مطرح شدن است و جاي تامل حتما دارد.

وي در خاتمه يادآور شد: جامعه زماني به رشد مي‌رسد كه نياز تك تك آدم‌هاي جامعه در آن ديده و براي آن برنامه ريزي شود و در نهايت به اين نياز پاسخ بايد بدهيم. اگر به جز اين باشد، جامعه با نيازهاي سرخورده افراد روبرو مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۳۸:۴۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

فارس من|فعال بودن ۹ واحد و دو بخش بيمارستان تامين اجتماعي دزفول

فارس من|فعال بودن ۹ واحد و دو بخش بيمارستان تامين اجتماعي دزفول/ ساير بخش‌ها با صدور مجوزات لازم فعال خواهند شد
رئيس بيمارستان تامين اجتماعي دزفول گفت: درحال‌حاضر واحدهاي اورژانس، ترياژ، داروخونه، تزريقات و پانسمان، آزمايشگاه، راديولوژي، فيزيوتراپي، اكوكارديوگرافي، درمانگاه تخصصي در چهار رشته داخلي، اطفال، زنان و قلب فعال است و به زودي ساير واحدها و بخش‌ها فعال مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از دزفول، مخاطبان كمپيني با عنوان «اشتغال و راه اندازي بيمارستان تامين اجتماعي دزفول به كجا رسيد؟» در سامانه «فارس من» ثبت كردند كه خبرنگار فارس پيگير اين موضوع شد.

دكتر اميرصادق ايران باستان رئيس بيمارستان تامين اجتماعي دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار كرد: درحال‌حاضر واحدهاي اورژانس، ترياژ، داروخونه، تزريقات و پانسمان، آزمايشگاه، راديولوژي، فيزيوتراپي، اكوكارديوگرافي، درمانگاه تخصصي در چهار رشته داخلي، اطفال، زنان و قلب فعال است.
وي افزود: بخش‌هاي داخلي و اطفال نيز تاكنون فعال شده‌اند. دندان‌پزشكي بيمارستان هم از اين هفته آغاز به كار خواهد كرد.
رئيس بيمارستان تامين اجتماعي دزفول گفت: در دو الي سه هفته آينده نيز در صورت همكاري متخصصين قلب كه در حال حاضر فقط بيماران سرپايي را ويزيت مي‌كنند، بخش سي‌سي‌يو و قلب فعال خواهند شد.

مقالات ديگر: فيزيوتراپي شرق تهران
وي ادامه داد: پس‌از اخذ مجوزات لازم مثل مجوز بانك خون اتاق عمل، زايشگاه و بخش جراحي راه‌اندازي مي‌شوند.
اميرصادق ايران باستان درخصوص غيرفعال بودن بخش آندوسكوپي تصريح كرد: تاكنون متقاضي از پزشكان فوق‌تخصص گوارش براي اين بخش پيدا نشده‌است.

وي از رايگان بودن تمامي خدمات بيمارستان تامين اجتماعي براي افراد تحت پوشش اين بيمه خبر داد و بيان كرد: در آينده نيز شاهد اتفاقات خوبي در حوزه ارائه خدمات درماني در اين بيمارستان خواهيم بود.

ايران باستان افزود: شرايط فعلي بيمارستان نسبت‌به سال گذشته مساعدتر بوده و در تلاشيم تا پايان سال جاري، ضريب اشغال تخت را از زير ۲۰ درصد به بالاي ۶۰ درصد برسانيم كه كمك مؤثري به حوزه درماني شهرستان خواهد كرد.

مقالات ديگر: قاليشويي در هروي

وي در خصوص كمبود نيروي انساني بيمارستان گفت: اولويت سازمان تأمين اجتماعي استان بر اين است كه اين كمبود نيرو را با جذب نيروهاي بومي جبران كند.

رئيس بيمارستان تامين اجتماعي دزفول اضافه كرد: اين قول به مردم شهرستان داده خواهد شد كه بيمارستان هرچه سريع‌تر با تمام توان فعال و خدماتي لايق مردم را ارائه كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۷:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

خانواده‌هاي ايراني در بازي با كودكان، فقير هستند

متخصص مشاوره كودك:
خانواده‌هاي ايراني در بازي با كودكان، فقير هستند
ايسنا/اصفهان متخصص مشاوره كودك، نوجوان و طراحي زندگي با اعلام اينكه خانواده‌هاي ايراني در بازي با كودكان، فقير هستند، گفت: بازي‌هاي صحيح با كودكان حدود ۷۰ درصد بحران عاطفي آن‌ها را محو مي‌كند.

مقالات ديگر: بهترين روانشناس كودك و نوجوان آرياشهر

حسين صادقي در گفت‌وگو ايسنا، درباره چگونگي رفتار با كودكان در شرايط بحراني، اظهار كرد: از بدو تولد تا ۱۲ سالگي دوره كودكي محسوب مي‌شود، اين در حالي است كه در نظام آموزشي از ۱۲ ماهگي تا ۳۶ ماهگي را نوپا مي‌ناميم و دوره كودكي را از سن ۳ سالگي تا ۱۲ سالگي در نظر مي‌گيريم.

وي سن سه سالگي كودكان را سني حساس دانست و افزود: در سن سه سالگي بحران‌هاي خانواده، مسائل عاطفي، آموزش‌هاي مجازي و حضور در دنيا الكترونيك بسيار بر روان كودكان اثرگذار است. دوره كودكي در دنيا روانشناسي كودك، دوران اندوخته عاطفي ناميده مي‌شود، يعني تمام دوره كودكي در ارتباط با يك مراقب(مادر) خلاصه خواهد شد كه اگر آن مراقب حضور داشته باشد وضعيت احوال روانشناختي و سلامت روان كودك به‌صورت كامل تامين مي‌ماند.

اين متخصص مشاوره كودك و نوجوان در توضيح كلمه مراقب، گفت: مراقب در درجه اول، درجه دوم و درجه سوم يعني مادر و در درجه چهارم پدر است. اگر آن مراقب اصلي به هر دليلي حضور نداشته باشد، مراقب‌هاي جايگزين بايد اندوخته عاطفي كودكان را تامين كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا معلمان مي‌توانند مراقب محسوب شوند؟ گفت: مقاطع آموزشي در دوره كودكي از پيش‌دبستاني تا كلاس ششم و هفت سال درسي را شامل مي‌شود، معلم در مدارس مادر شماره دو و به نحوي جايگزين مادر به حساب مي‌آيد.

صادقي دوره كودكي يا دوره اندوخته عاطفي را دوره ارتباط با مراقب دانست و تأكيد كرد: يعني كسي كه حضور دارد و شرايط حضورش دائمي است، بايد اندوخته عاطفي كودك را تأمين كند، حضورش پذيرا و گرم باشد و با ناراحتي و بد اخلاقي‌ها به صورت پذيرا برخورد كنند، اينگونه حال روانشناسي كودك خوب باقي خواهد ماند.

وي ادامه داد: ممكن است مراقب در چند سطح حضور نداشته باشد، يعني حذف مراقب به‌صورت ناگهاني اتفاق بيافتد. به فرض مثال مادر در اثر بيماري در بيمارستان بستري شود يا فوت كند، و يا در اثر شرايط از پيش تعيين شده همانند مشكلات عاطفي خانواده و طلاق مادر حذف شود. اما اگر در شرايط عادي مادر حضور داشته باشد و اندوخته عاطفي به اندازه كافي در خانواده تامين شود، در آن زمان حال روانشناختي كودك خوب باقي مي‌ماند.

ويژگي‌هاي كودكي كه دچار بحران عاطفي شده است

متخصص مشاوره كودك، نوجوان و طراحي زندگي درباره ويژگي‌هاي كودكي كه دچار بحران عاطفي شده، توضيح داد: اگر بحران را معادل مشكلات اقتصادي يا سياسي در خانواده در نظر بگيريم كه خانواده با آن‌ها درگير است و يا ارتباط عاطفي خانواده در اثر بيماري روانشناختي مادر در خانواده بسيار آشفته شود، كودك علامت نشان مي‌دهد. زماني كه حال روانشناختي كودك بد باشد، آن را با علامت‌هايي از جمله غرغرو بودن، بهانه گيري، چسبندگي به چيزي كه ارتباط نزديكي با آن دارد، كابوس‌هاي شبانه، ناخن جويدن و شب ادراري ثانويه از خود بروز خواهد داد.

مقالات ديگر: رنگبرداري فرش

راهكارهايي براي بهبود حال كودكان

وي در پيشنهاد راهكارهاي لازم براي بهبود حال كودكان، بيان كرد: زماني كه اين علائم به دلايل مختلف در كودك پديدار شد و قصد داريم براي بهبود حال كودك از راهكاري استفاده كنيم، چند راه اساسي وجود دارد؛ نخست ايجاد يك بند عاطفي كه از طريق آن كودك مي‌تواند آرامش دريافت كند، يعني اگر ارتباط عاطفي كودك با مراقب به هر دليلي ضعيف شده، بايد كودك را با شخصي كه كودك من آن را مي‌شناسد و با آن احساس راحتي مي‌كند ارتباط دهيم تا بتواند به سرعت بند عاطفي جايگزين را دريافت كند و ارتباط عاطفي بازگردد.

صادقي اضافه كرد: اگر مادر حضور دارد، اما در شرايطي حال او خوب نيست، بايد او را متوجه كنيم كه اگر حال كودك شما نامناسب است وابسته به حال مادر است. اما اگر مادر حضور نداشت بايد شخصي باشد تا كودك نياز عاطفي‌اش برطرف شود. همچنين در بلاها و آسيب‌هايي كه خانواده از دست مي‌رود كودك بايد به سرعت با افرادي كه آن‌ها را مي‌شناسد ارتباط بگيرد تا ارتباط عاطفي مجددا تقويت شود.

فقر خانواده‌هاي ايراني در بازي با كودكان

وي با اشاره به ديگر راهكار مؤثر براي بهبود حال كودكان، گفت: بازي با كودكان راهكار بعدي براي بهبود حال كودكان است، درحالي كه بازي چيزي است كه خانواده‌هاي ما در آن فقير هستند. اگر كودك به هر دليلي دچار بحران خلقي شده و حال رواني مناسبي ندارد، بازي با شخصي كه قرار است با او ارتباط عاطفي داشته باشد به مدت دو هفته، حدود ۷۰ درصد بحران عاطفي را محو مي‌كند، اما اين اتفاق به شرطي است كه بازي‌ها داراي چهار شرط اساسي باشند.

اين مشاوره طراحي زندگي در خصوص شرط‌هاي اساسي بازي‌هايي كه قرار است حال كودكان را خوب كند، توضيح داد: بازي بايد شاد باشد، بسيار پر تحرك و پر سر و صدا باشد، بازي بايد به همراه مراقب عاطفي انجام شود. در كودكي اول هر كودك با اين شرايط روزي چهار ساعت بازي احتياج دارد و در كودكي دوم هر كودك روزي دو ساعت بازي نياز دارد. خانواده‌ها بايد بدانند بازي‌هاي الكترونيكي بسيار مخرب است و بازي‌ها براي كودكان نبايد الكترونيكي باشند.

همراهي فرزند با خانواده به شرط اندوخته عاطفي قوي در كودكي

صادقي تأكيد كرد: هر چقدر ارتباط كودك در دوران كودكي و اندوخته عاطفي با پدر و مادر خوب باشد، بازي‌هاي زياد و بند عاطفي به درستي انجام شود، كودك با خانواده خود در همه دوران‌هاي زندگي به خوبي همراهي مي‌كند.

وي گفت: در شرايط ورود كودك به بحران فقط كافي است ارتباط عاطفي و محبت زياد بين پدر، مادر و كودك همراه با بازي‌هاي صحيح افزايش پيدا كند. در اين شرايط قطعا كودك در آينده به پدر و مادر گوش مي‌دهد، زيرا آن‌ها در زندگي كودكان حضور فعال و سازنده دارند و كودك با پدر و مادر خود همراه مي‌شود، اما به شرطي همراهي مي‌كند و در دنيا كودكانه خودش باقي مي ماند كه ارتباط عاطفي سازنده و فعال باشد.

متخصص مشاوره كودك و نوجوان، روابط نزديك، ارتباطات فعال و سازنده خانواده را عامل دوري كودكان از ناهنجاري‌ها و دوري از مشكلات دانست و افزود: كودكي درگير مشكل مي‌شود كه ارتباط او با خانواده قوي، فعال و سازنده نباشد و پدر و مادر او در دنياي خودشان يا در فضاي مجازي سپري كنند. خانواده‌ها نبايد در مقابل كودكان درباره مسائلي گفت‌وگو كنند كه هيچ ارتباطي با كودكان ندارد، كودك اخبار و اطلاعات را از خانواده مي‌گيرد، درحالي كه نوجوان مي تواند اخبار را از فضاي مجازي دريافت كند.

شرايط كودكان با نوجوانان متفاوت است

وي در خاتمه خطاب به خانواده‌هاي دغدغه‌مند بيان كرد: اگر خانواده‌اي تمايل دارد در آينده الگوي كودك و نوجوان خودش باشد، لازم است در رابطه با مسائل غير مرتبط مقابل كودكان گفت‌وگو نكنند.

صادقي با اشاره به اينكه كودكان در زمان حال زندگي مي‌كنند، تصريح كرد: پدر و مادرها بايد سعي كنند فضاي ذهني كودكان را آشفته نكنند، چرا كه شرايط كودكان با نوجوانان متفاوت است. در مدت اخير با توجه به اتفاقات پيش آمده درصد مراجعه‌كنندگان نوجوانان بسيار زياد بوده، درحالي كه كودكان تقريبا هيچ درگيري با اين مسائل نداشتند. در اين ميان، خانواده‌ها شاكي هستند كه چرا فرزندان ما در اين جمع‌ها حاضر مي‌شوند و چرا اين نوجوانان به صحبت‌هاي خانواده‌ها گوش نمي‌دهد. در پاسخ بايد گفت اگر كودكي يا نوجواني به حرف پدر و مادر گوش نمي‌دهد نتيجه دوران كودكي است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۲:۱۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

والديني كه فرزنداني حرمت‌شكن تربيت مي‌كنند

والديني كه فرزنداني حرمت‌شكن تربيت مي‌كنند
وارش نيوز / پاي سفره دل پا به سن گذاشته‌ها كه بنشيني بيشترشان بي برو برگرد از حرمت‌شكني كوچك‌ترهاي خانواده يك دو جين خاطره سر دل مانده دارند. بعضي‌هاي شان اين برخورد ها را با بغض و اشك براي‌تان روي دايره مي‌ريزند و بعضي‌هاي ديگر وامانده‌اند كه چه چيزي باعث شده بچه‌هاي امروزي كمتر احترام بزرگ‌تر ها را داشته باشند و تا مرز بي‌ملاحظه بودن نسبت به همه چيز پيش بروند. شايد كمي تلخ باشد اما دكتر فرحناز كيان ارثي متخصص روانشناسي كودك و نوجوان معتقد است متهم رديف اول اين ماجرا در بيشتر موارد برخوردهاي نا به جاي والدين در دراز مدت بوده است.

مركز مشاوره كودك و نوجوان در مرزداران

 اين روزها اطرافمان كودكان و نوجواناني را مي‌بينيم كه احترام كمي براي بزرگ‌تر از خودشان قائل‌اند يا شايد هم‌ معناي احترام گذاشتن از ديد آن‌ها با ما متفاوت است. بچه‌هايي كه دراز كردن پايشان جلوي بزرگ‌تر را عادي مي‌دانند يا زماني كه به آن‌ها اعتراض مي‌كنيد كه تلفن همراهشان را كنار بگذارند، بي‌توجه به حرف شما به كارشان ادامه مي‌دهند؛ اين‌ها طيف‌هاي خفيف بي‌احترامي است. در انتهاي جدي‌تر اين طيف، رفتارهايي مانند پرخاشگري كلامي و حتي فيزيكي، ناديده گرفتن قوانين و فرياد زدن و پرخاشگري قرار دارد. اين رفتارها باعث شده تا اين روزها والدين بسياري گلايه كنند كه چرا زمان ما حرمت بزرگ‌ترها حفظ مي‌شد اما اكنون حدومرزها برداشته‌شده و احترام به بزرگ‌تر كمرنگ‌تر شده است؟

دكتر فرحناز كيان ارثي، روانشناس كودك و نوجوان و عضو هيئت‌علمي دانشگاه در گفت‌وگو با ايرنا، چرايي اين مسئله را گستردگي معناي احترام مي‌داند و معتقد است كه سخت‌گيري والدين براي احترام به بزرگ‌ترها در اين دوره و زمانه نه‌تنها ديگر نتيجه‌بخش نيست بلكه نتيجه معكوسي خواهد داشت؛ اين روانشناس كودك و نوجوان در ادامه به بررسي نقش والدين در فرزند پروري و ارائه راهكارهايي براي حفظ حرمت والدين توسط فرزندان مي‌پردازد.
بچه‌ها از بدو تولد احترام به بزرگ‌تر را ياد مي‌گيرند

كيان ارثي مي‌گويد بچه‌ها از زماني كه به دنيا مي‌آيند خيلي از مفاهيم ازجمله احترام را ياد مي‌گيرند: «خانواده، اولين محيط اجتماعي است كه كودك با آن روبه‌رو مي‌شود. او از همان بدو تولد كه معيار مشخصي از بد و خوب ندارد، كم‌كم با رفتارهاي خانواده و نحوه برخورد آن‌ها با يكديگر آشنا مي‌شود. اگر كودك از همان ابتدا احترام بزرگ‌تر به كوچك‌تر و كوچك‌تر به بزرگ‌تر را درك كند، خودبه‌خود احترام به اطرافيان در او نهادينه مي‌شود.»

او ادامه مي‌دهد: «اگرچه يادگيري احترام از همان بدو تولد مطرح است اما برخي از بچه‌ها در برخي از دوره‌هاي سني نسبت به والدين بي‌حرمتي مي‌كنند؛ مثلاً، در دوران نوجواني بي‌احترامي به والدين رايج‌تر است چون بچه‌ها در اين سن درگير تفرد يا فرديت يافتگي هستند و تلاش مي‌كنند كه از والدين خود فاصله گرفته و مستقل شوند.»

اين روانشناس كودك و نوجوان تأكيد مي‌كند: «بي‌احترامي يا احترام يك جاده يك‌طرفه نيست كه لازم باشد بچه‌ها حتماً به والدينشان احترام بگذارند، اين جاده كاملاً دوسويه و برابر است و والدين براي دريافت احترام از طرف فرزندانشان لازم است در ابتدا خودشان به آن‌ها احترام بگذارند تا احترام متقابل را دريافت كنند.»
معناي احترام در فرزندپروري

در گذشته، احترام به بزرگ‌تر بيشتر در تعابير جزئي‌تر خلاصه مي‌شد؛ مثل دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر، ازدواج نكردن زودتر از خواهر يا برادر بزرگ‌تر، قبل از بزرگترها حاضر نشدن سر سفره غذا و... اما از ديد نسل امروزي، معناي احترام به بزرگ‌تر تغيير كرده است؛ دكتر كيان ارثي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «والدين ابتدا بايد در مورد كلمه احترام آگاهي داشته باشند و بدانند كه احترام چه معنايي دارد؛ خيلي از افراد تصور مي‌كنند كه احترام به معناي دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر و استفاده نكردن از كلمات نامناسب در حضور بزرگ‌ترها است؛ اين نمونه‌ها اگرچه سمبل و شاخصه‌هاي احترام بچه‌ها به والدين از قديم‌الأيام بوده اما مسئله اينجاست كه احترام دامنه بسيار گسترده‌اي دارد.»

او ادامه مي‌دهد: «يكي از تعاريف احترام اين است كه شما نگرش و باورتان بر اين باشد كه به يك انسان ديگر آسيب نزنيد و باخشم با او برخورد نكنيد؛ البته اين تعريف مي‌تواند گسترده‌تر باشد يعني علاوه بر آسيب رساندن و پرخاشگري كردن، ناديده گرفته شدن حقوق بچه‌ها يا حقوق والدين نيز مي‌تواند مصداق بي‌احترامي باشد.»

اين روانشناس مي‌گويد: «در تعريف ديگري از احترام، به ارزش قائل شدن ويژگي‌ها، دانش و مهارت‌هاي يك فرد اشاره‌شده است اما تعريف مدنظر ما از احترام در فرزند پروري اين است كه حقوق طرف مقابل ناديده گرفته نشود، به او آسيب نزنيم و صرفاً از منظر ادب نگاه نكنيم.»

معناي احترام در فرزندپروري

در گذشته، احترام به بزرگ‌تر بيشتر در تعابير جزئي‌تر خلاصه مي‌شد؛ مثل دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر، ازدواج نكردن زودتر از خواهر يا برادر بزرگ‌تر، قبل از بزرگترها حاضر نشدن سر سفره غذا و... اما از ديد نسل امروزي، معناي احترام به بزرگ‌تر تغيير كرده است؛ دكتر كيان ارثي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «والدين ابتدا بايد در مورد كلمه احترام آگاهي داشته باشند و بدانند كه احترام چه معنايي دارد؛ خيلي از افراد تصور مي‌كنند كه احترام به معناي دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر و استفاده نكردن از كلمات نامناسب در حضور بزرگ‌ترها است؛ اين نمونه‌ها اگرچه سمبل و شاخصه‌هاي احترام بچه‌ها به والدين از قديم‌الأيام بوده اما مسئله اينجاست كه احترام دامنه بسيار گسترده‌اي دارد.»

او ادامه مي‌دهد: «يكي از تعاريف احترام اين است كه شما نگرش و باورتان بر اين باشد كه به يك انسان ديگر آسيب نزنيد و باخشم با او برخورد نكنيد؛ البته اين تعريف مي‌تواند گسترده‌تر باشد يعني علاوه بر آسيب رساندن و پرخاشگري كردن، ناديده گرفته شدن حقوق بچه‌ها يا حقوق والدين نيز مي‌تواند مصداق بي‌احترامي باشد.»

اين روانشناس مي‌گويد: «در تعريف ديگري از احترام، به ارزش قائل شدن ويژگي‌ها، دانش و مهارت‌هاي يك فرد اشاره‌شده است اما تعريف مدنظر ما از احترام در فرزند پروري اين است كه حقوق طرف مقابل ناديده گرفته نشود، به او آسيب نزنيم و صرفاً از منظر ادب نگاه نكنيم.»


كيان ارثي توصيه مي‌كند: «براي احترام مصداق تعريف كنيد؛ يعني از خودتان سؤال كنيد كه اگر قرار باشد يك نفر به شما احترام بگذارد، انتظار داريد چه رفتارهايي نسبت به شما داشته باشد؟! انجام اين كار و مشخص كردن رفتارهاي مشخص، يكي از دقيق‌ترين حالت‌هاي ممكن براي مصداق احترام است اما در متون فرزند پروري، احترام به معناي رعايت حقوق فردي بدون قضاوت و سوءگيري است؛ قضاوت يعني براي تفاوت‌هاي فردي احترام قائل شويم. مثلاً اگر زمان خواب‌وبيداري، علايق و نگاه فرزند من به دنيا متفاوت است، من بتوانم براي اين تفاوت‌ها در ابعاد و چارچوبي كه ارزش‌هاي خانواده حفظ شود، احترام قائل شوم.»

قاليشويي در دربند

 روش‌هاي آموزش احترام به بزرگ‌تر توسط والدين

به عقيده كيان ارثي، تعامل والدين با يكديگر مهم‌ترين الگوي احترام براي بچه‌ها است: «الگوپذيري در ذات كودكان نهفته است؛ بنابراين، يكي از بزرگ‌ترين مسئوليت والدين اين است كه الگوي خوبي براي فرزندانشان باشند و رفتار درست و سازنده‌اي را در برابر ديدگان كودك به نمايش بگذارند زيرا كودكان به‌خصوص در 5 سال اول زندگي، هر چيزي را كه در بزرگ‌سالان به‌خصوص والدينشان مي‌بينند، تقليد مي‌كنند.»

كيان ارثي بابيان اينكه يكي ديگر از مؤلفه‌هاي احترام، درست شنيده شدن است، مي‌گويد: «بچه‌هايي كه احساس مي‌كنند در خانواده حرف‌هايشان شنيده مي‌شود، كسي با آن‌ها صحبت مي‌كند و به آن‌ها در موضوعات مختلف حق انتخاب داده مي‌شود، اين بچه‌ها احساس مورداحترام واقع‌شدن رادارند؛ بنابراين، اگر والدين به بچه‌ها ياد دهند و با آن‌ها به اين شيوه برخورد كنند، اين اصول رفتاري باعث يادگيري احترام از سوي كودكان و نوجوانان مي‌شود.»

ادامه مطلب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۴:۵۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

والديني كه فرزنداني حرمت‌شكن تربيت مي‌كنند

والديني كه فرزنداني حرمت‌شكن تربيت مي‌كنند
وارش نيوز / پاي سفره دل پا به سن گذاشته‌ها كه بنشيني بيشترشان بي برو برگرد از حرمت‌شكني كوچك‌ترهاي خانواده يك دو جين خاطره سر دل مانده دارند. بعضي‌هاي شان اين برخورد ها را با بغض و اشك براي‌تان روي دايره مي‌ريزند و بعضي‌هاي ديگر وامانده‌اند كه چه چيزي باعث شده بچه‌هاي امروزي كمتر احترام بزرگ‌تر ها را داشته باشند و تا مرز بي‌ملاحظه بودن نسبت به همه چيز پيش بروند. شايد كمي تلخ باشد اما دكتر فرحناز كيان ارثي متخصص روانشناسي كودك و نوجوان معتقد است متهم رديف اول اين ماجرا در بيشتر موارد برخوردهاي نا به جاي والدين در دراز مدت بوده است.

مركز مشاوره كودك و نوجوان در مرزداران

 اين روزها اطرافمان كودكان و نوجواناني را مي‌بينيم كه احترام كمي براي بزرگ‌تر از خودشان قائل‌اند يا شايد هم‌ معناي احترام گذاشتن از ديد آن‌ها با ما متفاوت است. بچه‌هايي كه دراز كردن پايشان جلوي بزرگ‌تر را عادي مي‌دانند يا زماني كه به آن‌ها اعتراض مي‌كنيد كه تلفن همراهشان را كنار بگذارند، بي‌توجه به حرف شما به كارشان ادامه مي‌دهند؛ اين‌ها طيف‌هاي خفيف بي‌احترامي است. در انتهاي جدي‌تر اين طيف، رفتارهايي مانند پرخاشگري كلامي و حتي فيزيكي، ناديده گرفتن قوانين و فرياد زدن و پرخاشگري قرار دارد. اين رفتارها باعث شده تا اين روزها والدين بسياري گلايه كنند كه چرا زمان ما حرمت بزرگ‌ترها حفظ مي‌شد اما اكنون حدومرزها برداشته‌شده و احترام به بزرگ‌تر كمرنگ‌تر شده است؟

دكتر فرحناز كيان ارثي، روانشناس كودك و نوجوان و عضو هيئت‌علمي دانشگاه در گفت‌وگو با ايرنا، چرايي اين مسئله را گستردگي معناي احترام مي‌داند و معتقد است كه سخت‌گيري والدين براي احترام به بزرگ‌ترها در اين دوره و زمانه نه‌تنها ديگر نتيجه‌بخش نيست بلكه نتيجه معكوسي خواهد داشت؛ اين روانشناس كودك و نوجوان در ادامه به بررسي نقش والدين در فرزند پروري و ارائه راهكارهايي براي حفظ حرمت والدين توسط فرزندان مي‌پردازد.
بچه‌ها از بدو تولد احترام به بزرگ‌تر را ياد مي‌گيرند

كيان ارثي مي‌گويد بچه‌ها از زماني كه به دنيا مي‌آيند خيلي از مفاهيم ازجمله احترام را ياد مي‌گيرند: «خانواده، اولين محيط اجتماعي است كه كودك با آن روبه‌رو مي‌شود. او از همان بدو تولد كه معيار مشخصي از بد و خوب ندارد، كم‌كم با رفتارهاي خانواده و نحوه برخورد آن‌ها با يكديگر آشنا مي‌شود. اگر كودك از همان ابتدا احترام بزرگ‌تر به كوچك‌تر و كوچك‌تر به بزرگ‌تر را درك كند، خودبه‌خود احترام به اطرافيان در او نهادينه مي‌شود.»

او ادامه مي‌دهد: «اگرچه يادگيري احترام از همان بدو تولد مطرح است اما برخي از بچه‌ها در برخي از دوره‌هاي سني نسبت به والدين بي‌حرمتي مي‌كنند؛ مثلاً، در دوران نوجواني بي‌احترامي به والدين رايج‌تر است چون بچه‌ها در اين سن درگير تفرد يا فرديت يافتگي هستند و تلاش مي‌كنند كه از والدين خود فاصله گرفته و مستقل شوند.»

اين روانشناس كودك و نوجوان تأكيد مي‌كند: «بي‌احترامي يا احترام يك جاده يك‌طرفه نيست كه لازم باشد بچه‌ها حتماً به والدينشان احترام بگذارند، اين جاده كاملاً دوسويه و برابر است و والدين براي دريافت احترام از طرف فرزندانشان لازم است در ابتدا خودشان به آن‌ها احترام بگذارند تا احترام متقابل را دريافت كنند.»
معناي احترام در فرزندپروري

در گذشته، احترام به بزرگ‌تر بيشتر در تعابير جزئي‌تر خلاصه مي‌شد؛ مثل دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر، ازدواج نكردن زودتر از خواهر يا برادر بزرگ‌تر، قبل از بزرگترها حاضر نشدن سر سفره غذا و... اما از ديد نسل امروزي، معناي احترام به بزرگ‌تر تغيير كرده است؛ دكتر كيان ارثي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «والدين ابتدا بايد در مورد كلمه احترام آگاهي داشته باشند و بدانند كه احترام چه معنايي دارد؛ خيلي از افراد تصور مي‌كنند كه احترام به معناي دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر و استفاده نكردن از كلمات نامناسب در حضور بزرگ‌ترها است؛ اين نمونه‌ها اگرچه سمبل و شاخصه‌هاي احترام بچه‌ها به والدين از قديم‌الأيام بوده اما مسئله اينجاست كه احترام دامنه بسيار گسترده‌اي دارد.»

او ادامه مي‌دهد: «يكي از تعاريف احترام اين است كه شما نگرش و باورتان بر اين باشد كه به يك انسان ديگر آسيب نزنيد و باخشم با او برخورد نكنيد؛ البته اين تعريف مي‌تواند گسترده‌تر باشد يعني علاوه بر آسيب رساندن و پرخاشگري كردن، ناديده گرفته شدن حقوق بچه‌ها يا حقوق والدين نيز مي‌تواند مصداق بي‌احترامي باشد.»

اين روانشناس مي‌گويد: «در تعريف ديگري از احترام، به ارزش قائل شدن ويژگي‌ها، دانش و مهارت‌هاي يك فرد اشاره‌شده است اما تعريف مدنظر ما از احترام در فرزند پروري اين است كه حقوق طرف مقابل ناديده گرفته نشود، به او آسيب نزنيم و صرفاً از منظر ادب نگاه نكنيم.»

معناي احترام در فرزندپروري

در گذشته، احترام به بزرگ‌تر بيشتر در تعابير جزئي‌تر خلاصه مي‌شد؛ مثل دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر، ازدواج نكردن زودتر از خواهر يا برادر بزرگ‌تر، قبل از بزرگترها حاضر نشدن سر سفره غذا و... اما از ديد نسل امروزي، معناي احترام به بزرگ‌تر تغيير كرده است؛ دكتر كيان ارثي دراين‌باره توضيح مي‌دهد: «والدين ابتدا بايد در مورد كلمه احترام آگاهي داشته باشند و بدانند كه احترام چه معنايي دارد؛ خيلي از افراد تصور مي‌كنند كه احترام به معناي دراز نكردن پا جلوي بزرگ‌تر و استفاده نكردن از كلمات نامناسب در حضور بزرگ‌ترها است؛ اين نمونه‌ها اگرچه سمبل و شاخصه‌هاي احترام بچه‌ها به والدين از قديم‌الأيام بوده اما مسئله اينجاست كه احترام دامنه بسيار گسترده‌اي دارد.»

او ادامه مي‌دهد: «يكي از تعاريف احترام اين است كه شما نگرش و باورتان بر اين باشد كه به يك انسان ديگر آسيب نزنيد و باخشم با او برخورد نكنيد؛ البته اين تعريف مي‌تواند گسترده‌تر باشد يعني علاوه بر آسيب رساندن و پرخاشگري كردن، ناديده گرفته شدن حقوق بچه‌ها يا حقوق والدين نيز مي‌تواند مصداق بي‌احترامي باشد.»

اين روانشناس مي‌گويد: «در تعريف ديگري از احترام، به ارزش قائل شدن ويژگي‌ها، دانش و مهارت‌هاي يك فرد اشاره‌شده است اما تعريف مدنظر ما از احترام در فرزند پروري اين است كه حقوق طرف مقابل ناديده گرفته نشود، به او آسيب نزنيم و صرفاً از منظر ادب نگاه نكنيم.»


كيان ارثي توصيه مي‌كند: «براي احترام مصداق تعريف كنيد؛ يعني از خودتان سؤال كنيد كه اگر قرار باشد يك نفر به شما احترام بگذارد، انتظار داريد چه رفتارهايي نسبت به شما داشته باشد؟! انجام اين كار و مشخص كردن رفتارهاي مشخص، يكي از دقيق‌ترين حالت‌هاي ممكن براي مصداق احترام است اما در متون فرزند پروري، احترام به معناي رعايت حقوق فردي بدون قضاوت و سوءگيري است؛ قضاوت يعني براي تفاوت‌هاي فردي احترام قائل شويم. مثلاً اگر زمان خواب‌وبيداري، علايق و نگاه فرزند من به دنيا متفاوت است، من بتوانم براي اين تفاوت‌ها در ابعاد و چارچوبي كه ارزش‌هاي خانواده حفظ شود، احترام قائل شوم.»

قاليشويي در دربند

 روش‌هاي آموزش احترام به بزرگ‌تر توسط والدين

به عقيده كيان ارثي، تعامل والدين با يكديگر مهم‌ترين الگوي احترام براي بچه‌ها است: «الگوپذيري در ذات كودكان نهفته است؛ بنابراين، يكي از بزرگ‌ترين مسئوليت والدين اين است كه الگوي خوبي براي فرزندانشان باشند و رفتار درست و سازنده‌اي را در برابر ديدگان كودك به نمايش بگذارند زيرا كودكان به‌خصوص در 5 سال اول زندگي، هر چيزي را كه در بزرگ‌سالان به‌خصوص والدينشان مي‌بينند، تقليد مي‌كنند.»

كيان ارثي بابيان اينكه يكي ديگر از مؤلفه‌هاي احترام، درست شنيده شدن است، مي‌گويد: «بچه‌هايي كه احساس مي‌كنند در خانواده حرف‌هايشان شنيده مي‌شود، كسي با آن‌ها صحبت مي‌كند و به آن‌ها در موضوعات مختلف حق انتخاب داده مي‌شود، اين بچه‌ها احساس مورداحترام واقع‌شدن رادارند؛ بنابراين، اگر والدين به بچه‌ها ياد دهند و با آن‌ها به اين شيوه برخورد كنند، اين اصول رفتاري باعث يادگيري احترام از سوي كودكان و نوجوانان مي‌شود.»

ادامه مطلب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۳:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

فرونشست زمين در مشهد در حال گسترش است

فرونشست زمين در مشهد در حال گسترش است
فرش تَرَك‌ تَرَك بيابان سال‌هاست در شهرستان مشهد در حال گسترش است و اين روزها برداشت بي‌رويه آب از حفره‌هاي زيرزميني سبب پيشروي بيابان به دشت مشهد شده است.
كارشناسان معتقدند هجوم گرد وغبار و ريزگردها نشانه‌هايي از استعداد زمين‌هاي اطراف مشهد است كه به سرعت به سمت بياباني شدن پيش مي‌روند و ساخت و ساز در زمين‌هاي كشاورزي با توجه به اكوسيستم فوق‌العاده شكننده اراضي در گسترش اين بيابان‌ها تأثيرگذار بوده است.

خريدار فرش دستباف

افزايش كانون فرسايش بادي
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان مشهد با بيان اينكه اين شهر تحت تأثير فرسايش‌هاي بادي به طور جدي مستعد بيابان‌زايي است و بايد راهكارهاي مناسب در اين زمينه انديشيده شود تا بحث كاربري بيابان به مشهد افزوده نشود، عنوان كرد: بحثي كه در مشهد با آن مواجه هستيم با عنوان افزايش كانون فرسايش بادي شناخته مي‌شود و هنوز به سمت بياباني شدن پيش نرفته است.
حسن محمدزاده در گفت‌وگو با قدس با تأكيد بر اينكه ما در دشت مشهد هنوز كاربري بيابان به معناي واقعي را نداريم و تنها اراضي تحت تأثير فرسايش بادي تشكيل شده، افزود: اراضي در حدود ۸ هزار هكتار كه كانون بحران فرسايش بادي تلقي مي‌شوند در شهرستان‌هاي سرخس و نيشابور، مناطق در معرض بياباني شدن را تشكيل مي‌دهند و اراضي مشهد هم تحت تأثير اين فرسايش بادي كه از آنجا سرچشمه مي‌گيرد، در معرض بياباني شدن قرار گرفته‌اند.
وي با تأكيد بر اينكه در اين زمينه مطالعات اجرايي اراضي تحت تأثير فرسايش بادي كه مقدمات بيابان‌زايي را تشكيل مي‌دهد در شهرستان مشهد انجام شده، اظهار كرد: يكي از راهكارهاي پيشگيري ومديريت مناطق كانون بحران فرسايش در قالب مديريت آب، ايجاد هلالي‌هاي آبگير و بذرپاشي است كه خاك اراضي تحت تأثير اين مسئله را تا حدودي بتوانيم با نوار مرزي كه همجوار هستند در كانون‌هاي فرسايش بادي كنترل كنيم.
وي ادامه داد: هدف از اجراي اين پروژه كه به صورت هلالي‌هاي آبگير ساخته مي‌شود، كنترل هرزآب‌هاي سطحي حاصل از بارندگي و كمك به بهبود وضعيت پوشش گياهي منطقه از طريق بذرپاشي گياهان بياباني است. وي افزود: مطالعات از باب پيشگيري كانون بحران فرسايشي كه به سمت بياباني شدن پيش نرود، انجام و وارد فاز اجرا شده است و امسال تأمين اعتبار آن هم انجام شده كه اين مطالعات در اراضي تحت تأثير فرسايش بادي مثل نيشابور و به خصوص سرخس كه حالت بيابان را دارند، صورت گرفته است.
وي به تعادل نداشتن ميزان ورودي منابع آبي به دشت مشهد با ميزان برداشت‌هاي نامتعارف از سفره‌هاي زيرزميني اشاره كرد و افزود: چيزي كه مشخص است اينكه بيلان منفي ورودي منابع آبي قاعدتاً بحث فرونشست‌ها را بي‌شك به همراه خواهد داشت؛ چرا كه اگر ميزان ورودي ما به آبخوان كمتر از ميزان خروجي باشد، لايه‌هاي زيرين سفره‌هاي آبي نشست خواهد كرد و فرونشست را به همراه خواهد داشت.

فرونشست ۲۲ متري زمين در مشهد
وي افزود: از طرفي بهره‌برداري بي‌رويه از منابع طبيعي، بحث تخريب مراتع، چراي دام بيش از حد كه كاهش نفوذپذيري خاك و تغذيه سفره‌هاي زيرزميني را به همراه دارد، حاصلخيزي زمين‌ها را از بين برده و افت سطح آب‌هاي زيرزميني را موجب مي‌شود. وي با اشاره به اينكه طي ۱۰ سال اخير دشت مشهد حدود ۱۰ تا ۲۲متر برابر مطالعات خود آب‌منطقه‌اي نشست زمين و ايجاد بيلان منفي را به همراه داشته است، افزود: از ديگر راهكارهاي پيشگيرانه در بيابان‌زايي همين بحث آبخيزداري با نگاه جامع است. استفاده از روش‌هاي نوين آبياري، كمك گرفتن از كشت‌هاي گلخانه‌اي، تجهيز و نوسازي در حوزه اراضي كشاورزي و كشت محصولات كم آب‌طلب مي‌تواند در مهار بحران بيابان‌زايي و نيز بحران آب دشت مشهد تا حدودي مؤثر باشد. وي به بحث‌هاي تعادل‌بخشي ميزان آب مشهد و استفاده بهينه از منابع آب و خاك و پوشش گياهي اشاره و تأكيد كرد: طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري كه مطالعات آن به صورت جامع انجام شده، بايد با مشاركت مردم همراه باشد و در اين بين بحث‌هاي بيولوژيكي و حفاظت پوشش گياهي مي‌تواند براي جلوگيري از بيابان‌زايي و تخريب منابع آبي مؤثر باشد.

مشهد؛ محل برداشت گرد و غبار!
استاد دانشكده منابع طبيعي و آبخيزداري دانشگاه فردوسي مشهد كه معتقد است بيابان‌زايي مشهد تهديدي است كه از سال‌ها پيش آغاز شده و در برخي شهرها به مرز بحران نزديك شده است، ادامه مي‌دهد: مشهد مستعد بياباني شدن و بيابان‌زايي است و اگر فكري براي اين معضل نكنيم، مي‌تواند تبديل به بحران شود.
دكتر عليرضا راشكي در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اينكه يكي از علائمي كه نشان مي‌دهد به سمت بيابان‌زايي در حركت هستيم، گرد و غبارهاي فراواني است كه اطراف مشهد ايجاد شده، افزود: در ماه‌هاي اخير مناطق جنوب مشهد و مناطقي كه به هيچ وجه گرد و غباري نداشتيم، محل برداشت گرد و غبار شده و اين نشان‌ مي‌دهد اراضي ما در حال خشك‌تر شدن است و زمين‌هاي كشاورزي به تدريج استعداد خودشان را از دست مي‌دهند.
وي اظهار كرد: فرسايش بادي، يكي ازعواملي است كه در سال‌هاي اخير و به صورت گرد وغبار خودش را نشان داده و بخش‌هايي از مشهد، كانون برداشت گرد وغبار شده كه به درون شهر هم آمده و به تدريج سطح منطقه و اطراف را هم در بر خواهد گرفت.
وي با تأكيد بر اينكه در خراسان رضوي و مشهد بيشترين عامل در بحث بيابان‌زايي در حال حاضر همين فرسايش بادي است كه مطرح مي‌شود، عنوان كرد: برداشت‌هاي بي‌رويه آب از زمين‌ها در بحث‌هاي كشاورزي، يكي ديگر از عوامل رفتن به سمت بياباني شدن است. اين در حالي است كه اطراف مشهد به دليل افت آب‌هاي زيرزميني بحث فرونشست را در برخي مناطق داريم و با كمبود بارندگي‌ها حتي زمين‌هاي رها شده در برخي مناطق كه كشت ديم را دنبال مي‌كردند هم به سمت بياباني شدن پيش رفته‌اند.

قاليشويي شهرك اميد
وي با بيان اينكه بحث فرسايش‌هاي بادي را از دو مقوله مي‌توان بررسي كرد، ادامه داد: يكي فرسايشي است كه در سطح زمين اتفاق مي‌افتد و به طور معمول نمود آن را به صورت حركت شن‌هاي روان در سطح زمين داريم و ديگر بحث طوفان‌هاي گرد وغبار است كه خود آن به موضوعات ديگري چون حركت شن‌هاي روان در منطقه برداشت، حمل و رسوب‌گذاري قابل تقسيم است كه در هر مرحله بايد پروژه‌هايي را به اجرا گذاشت.
وي افزود: يكي ديگر از مواردي كه در فرسايش بادي با آن مواجه‌ايم، حركت اين ذرات در اتمسفر يا جو است و با عنوان گرد و غبار از آن ياد مي‌كنيم كه براي كنترل آن دو بحث مطرح است. جلوگيري از انتشار گرد و غبار در محل توليد و راهكارهايي مثل مديريت سرزمين، احياي پوشش گياهي، مالچ پاشي و... و يا كاهش اثر با آگاهي مردم مي‌تواند مؤثر باشد.
وي ادامه داد: وقتي صحبت از كنترل گرد وغباري است كه در مسافت ۴ تا ۵ كيلومتر از كشورهاي همسايه در حال ريزش است، يا بايد كاهش اثر را پيگيري كنيم يا كاهش انتشار را داشته باشيم.
بر همين اساس پيگيري اين مباحث در سطوح منطقه‌اي و ملي از اولويت‌هاي جدي است.

خبرنگار: مهدي توحيدي

منبع: https://www.qudsonline.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۷:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

بافت فرش دستباف ايران در تركيه

در گفتگو با بازار عنوان شد؛
بافت فرش دستباف ايران در تركيه| افزايش ۳۰۰ درصدي هزينه توليد در كشور
تبريز- صادركننده فرش و فعال در هنرصنعت فرش دستباف تبريز از حضور طراحان و صادركنندگان فرش در تركيه خبر داد و گفت: فرش دستباف ايران در تركيه با هزينه پاييني توليد و به بازارهاي جهاني صادر مي شود.

بازار؛ گروه استان ها: يعقوب كمالي، صادركننده فرش است. او عضو اتحاديه صادركنندگان فرش استان آذربايجان شرقي است و ۵۰ سال است در حوزه صادرات فرش دستبافت تبريز فعاليت مي كند.

اين صادر كننده فرش دستبافت در گفتگو با خبرنگار بازار درخصوص مشكلات اين صنعت مي‌گويد:چالش ارزيابي حوزه فرش اين است كه ارزيابان فرش كه ليست قيمت فرش دستبافت را تعيين مي‌كنند، قيمت نهايي اين محصول را بالا برآورد مي‌كنند و در نتيجه براي صادركننده صرف ندارد كه فرش با اين قيمت گران در بازار خارجي به فروش برسد و خريداران خارجي نيز تمايلي به خريد فرش ايراني هر چند نفيس با قيمت بالا ندارند.

بانك مركزي براي يك فرش ۱۰۰ دلاري، ۲۰۰ دلار پيمان ارزي از تاجر ايراني مي‌گيرد

مقالات ديگر: خريدار فرش

به گفته كمالي؛ اكنون هم ارزياب‌هاي فرش در گمرك تخصص كاملي براي تشخيص فرش‌هاي نفيس، لوكس وتجاري ندارند. آن‌ها بر اساس ليستي كه دارند و رج و عرف بازار، فرش دستبافت را قيمت گذاري مي‌كنند. كارشناسان ارزياب گمرك بايد بداند فرش در كجا بافته شده پشم آن چيست وثبات رنگش چطور است و طرحش براي كجاست؟ تا وقتي اين موارد را ندانند چطور مي‌توانند اين محصول را قيمت گذاري كنند؟

كمالي مي‌گويد: مشكل ديگر صادركنندگان اين است كه با توجه به تهعد پيمان ارزي، اكنون بانك مركزي براي يك فرش ۱۰۰ دلاري، ۲۰۰ دلار پيمان ارزي از تاجر ايراني مي‌گيرد. صادركننده مابه تفاوت ارز نيمايي و ارز واقعي را چطور بايد پر كند؟

توليد فرش دستبافت خوب در ايران به دليل افزايش قيمت مواد اوليه گران تمام مي‌شود

به گفته كمالي؛ توليد فرش دستبافت خوب در ايران به دليل افزايش قيمت مواد اوليه گران تمام مي‌شود. اكنون پشم فرش از نيوزيلند و استراليا با دلار ۳۰ هزار توماني وارد مي‌شود. دستمزد سنگين بافنده‌ها، افزايش مواد اوليه و هزينه تمام شده توليد فرش دستبافت در ايران باعث شده قيمت نهايي فرش بالا برود.

وي مي گويد: اكنون بسياري از طراحان فرش و حتي بافندگان ايراني، در تركيه فرش دستبافت توليد مي‌كنند و با يك سوم قيمت توليد شده فرش در ايران؛ آن را از اين كشور به دنيا صادر مي‌كنند. يعني با اين شرايط شاهد افزايش ۳۰۰ درصدي هزينه توليد فرش در كشور در مقايسه با تركيه هستيم.

برندهاي بزرگ فرش تبريز بايد در نمايشگاه‌هاي بزرگ دنيا مانند اكسپوي دوبي شركت كنند

مقالات ديگر: قاليشويي در پيروزي

كمالي از خاطره سفر امسال خود به دوبي مي‌گويد: در اكسپوي دوبي امسال غرفه ايران فرش هاي مشهد با نقشه و طرح تبريز را به نمايش گذاشته بود. مكان غرفه هم را در انتهاي يك ساختمان دور افتاده بود. واقعا ظرفيت فرش ايراني اين است؟ شركت ملي فرش ايران بدون ارزيابي كارشناسي فرش‌هاي بدون كيفيت و سطح پايين را در اين جشنواره به نمايش گذاشته بود در حالي كه برندهاي بزرگ فرش ايراني و تبريزي بايد در نمايشگاه‌هاي بزرگ دنيا مانند اكسپوي دوبي شركت كنند. البته بسياري از برندهاي بزرگ فرش كشور نيز به دليل نااميد بودن از فروش ديگردر اين نمايشگاه بزرگ دنيا حاضر نمي‌شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۱:۳۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

موزه‌اي با يادگاري‌هاي ۳۱ شهيد محمودآباد

موزه‌اي با يادگاري‌هاي ۳۱ شهيد محمودآباد
«از پله‌هايي كه با فرش پوشيده شده است، به موزه مي‌رسيم، صداي مداح لابه‌لاي سينه‌زني‌هاي متوالي فضا را پر كرده است. تابوت خالي يكي از شهداي مدافع حرم در وسط موزه، پر است از دل‌نوشته‌هاي تك‌خطي و چندخطي.»

به گزارش خبرنگار ايمنا، محل تهيه گزارش روي نقشه، بوستان شهداي محمودآباد را نشان مي‌دهد و در چند كلمه اصفهان، صنعتي، بين حسين محمودآبادي و ولي‌عصر، خلاصه مي‌شود. وعده ما محمودآباد است و قرار ما فرعي بعد از تير چراغ برقي است كه روي آن عدد پنج را سه مرتبه و بزرگ به صورت عمودي نوشته‌اند.

جاده فرعي، خاكي است و بايد كمي با احتياط از آن عبور كرد. به ديوارهاي كاه‌گلي منقش به تصوير شهدا كه مي‌رسيم، يعني مقصد را درست آمده‌ايم. آقاي باقريان به استقبال ما مي‌آيد. مردي با قد حدود ۱۷۰ سانتيمتر و پيراهن مشكي به تن و مويي يك دست سفيد و ريشي سفيد و سياه كه البته سفيدش حسابي غالب‌تر است. عزادار پسر ۱۷ ساله‌اي از اقوامشان است كه چند روز پيش بر اثر تصادف به رحمت خدا رفته است، اين‌ها را خودش مي‌گويد. بعد از صحبت‌هاي مرسوم، به سالني مي‌رسيم كه تقريباً طول زيادي دارد. هيچ جاي ديوار خالي نيست، دو طرف آن از عكس‌هاي شهدا پر است، البته با چيدمان مخصوص. شهداي هسته‌اي كنار هم، گوشه‌اي شهداي مدافع حرم، جايي براي شهداي روحاني و ديگر شهدا.

مقالات ديگر: خريدار فرش دست دوم

دو طرف سالن باغ است و گه‌گاه شاخه‌هاي قد كشيده خودشان را از پنجره‌هاي نيمه باز به داخل سالن رسانده‌اند، باد حسابي بازي‌اش گرفته است و شاخه‌ها را نوازش مي‌كند. آفتاب با همه وجود خود را از بين شاخه‌ها عبور داده است و طنازي مي‌كند. نور روي فرش‌هاي قرمز از خود رد طلايي به جا گذاشته و با سايه تكان خوردن شاخه‌هاي جوان‌تر، تركيب دلچسبي ايجاد شده است. اينجا موزه شخصي حسن باقريان از يادگاري‌هاي شهداي محمودآباد است. متولد سال ۱۳۳۶ و بازنشسته جهادسازندگي است.

يك قدم براي رضاي خدا و بي‌توقع از بنده‌هاي خدا
بعد از يك معرفي كوتاه و با اصرار زياد ما از روزهايي كه در جنگ حضور داشته است، مي‌گويد: ازدواجم با تاريخ انقلاب يكي است. با دخترعمه‌ام ازدواج كرده‌ام. چهار فرزند دارم، يك دختر و سه پسر. هفت نوه دارم. يكي از پسرهايم عقب‌ماندگي ذهني دارد و صاحب سه فرزند است كه پيش ما زندگي مي‌كنند. چند سالي در جبهه بودم. سال ۱۳۶۲ در عمليات خيبر و بعد از آن در چندين عمليات ديگر شركت كردم. در عملياتي از ناحيه سر مجروح شدم و موج انفجار من را گرفت كه در حال حاضر به خاطر آن موضوع دارو مصرف مي‌كنم. هيچ موقع توقعي از بنياد شهيد نداشتم، چراكه هركسي قدمي براي رضاي خدا برداشت نبايد از بنده خدا توقعي داشته باشد. بعد از تمام شدن جنگ ۳۰ سال در جهادسازندگي خدمت كردم و سال ۱۳۸۸ هم بازنشسته شدم.

سر اصل موضوع مي‌رود و از بهانه‌اي كه ما را به بهشت كوچك او رسانده است، صحبت مي‌كند: زميني كه مي‌بينيد به نام بوستان امام و شهدا است كه ارثيه پدري ما بوده و هست. پنج برادر هستيم كه به هر كدام از ما يك جريب زمين رسيد. دو نفر از برادرانم سمت راست و دو برادر ديگرم سمت چپ اينجا زمين دارند. من نه فرزند شهيد هستم و نه پدر شهيد و نه خانواده شهيد، اما آنچه كه مهم است اين است كه تك‌تك اين شهدا در قلب ما جاي دارند چون شهدا از هستي خودشان كه جانشان است گذشتند تا هستي ما و دين ما، ماندگار بماند. به اميد آن كه خدا حق آن‌ها را بر ما حلال كند.

تولد ميراثي ماندگار در سال ۸۸
آفتاب همچنان گيسوان طلايي‌اش را روي فرش قرمز پهن كرده و باد كمي دست از بازيگوشي برداشته است. سماور بزرگي كنار ديوار انگار به جوش آمده است و كمي هم سروصدا به پا مي‌كند، در همين حال و احوال هستيم كه حسن باقريان چنين ادامه مي‌دهد: اينجا اتاقي دارد به نام بيت‌الشهدا كه علت نام‌گذاري آن صدايي در وجودم بود كه از من خواست اينجا را به نام امام و شهدا نام‌گذاري كنم. سال ۱۳۸۸ بود كه بناي اينجا گذاشته شد و سال ۱۳۸۹ همزمان با تولد آقا امام رضا (ع) افتتاح شد.

او از دو شهيد غواص دست بسته گمنام در سال ۱۳۹۴ كه به بوستان شهدا آورده‌اند، ياد مي‌كند و مي‌گويد: فرزند شهيد مادري به نام شهيد حسين زارع از عاشق‌آباد را اشتباهي به مشهد برده بودند. در مراسم وداع با شهدا، پيكر آن دو شهيد گمنام غواص را به اين مادر دادند كه با آن دو شهيد وداع كند. مادر استخوان‌ها را به سينه چسبانده بود و مثل مادر خودشان براي آن‌ها مادري مي‌كرد.

مقالات ديگر: قاليشويي در حكيميه

سردي دلچسب هواي پاييز از پنجره‌هاي نيمه‌باز در سالن رخنه مي‌كند. خورشيد هم كم‌رمق شده است. باقريان از حضور صلواتي دانش‌آموزان مقاطع دبستان، راهنمايي، دبيرستان و دانشجويان دانشگاه‌هاي استان و كل كشور و خانواده‌ها و گروه‌ها و تشكل‌ها و هيئت‌هاي مذهبي در اين فضا مي‌گويد: اينجا هم طبيعت خدا است و هم فضاي آرامي دارد. شهدا واسطه شدند و خيلي‌ها حاجت گرفتند. ترويج فرهنگ شهادت با ياد شهدا از جمله اهدافي است كه سعي مي‌شود در برگزاري برنامه‌هاي اينجا محقق شود. اينجا براي برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي چند بخش دارد، بيت‌الشهدا يكي از بخش‌هاي اين مجموعه است كه حدود ۵۰ متر مربع فضا دارد. راهرو حدود ۵۰ متر طول و چهار متر عرض و سه متر ارتفاع دارد و موزه شهدا هم كه در طبقه بالا قرار دارد.

او درباره مراحل جمع‌آوري وسايل شهدا چنين مي‌گويد: حدود ۱.۵ سال طول كشيد تا به خانواده‌ها سر زديم و گاهي با يك بار مراجعه، گاهي چند بار و حتي توسل به خود شهدا توانستيم از ۳۱ شهيد روستاي محمودآباد لباس، چكمه، شانه، آينه، ساعت، تسبيح، جانماز، عطر، ناخن‌گير، چراغ قوه، راديو و قاشق غذاخوري جمع‌آوري كنيم كه همه غرفه‌بندي شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۶:۲۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

علت زردآب فرش هنگام شستشو و راه حل از بين بردن آن

علت زردآب فرش هنگام شستشو و راه حل از بين بردن آن
بايد بگوييم كه يكي از متداول‌ترين مشكلات در شستشوي فرش در منزل يا حتي قاليشويي، زردآب فرش است. در اين حالت در برخي از نقاط فرش شما زرد رنگ به چشم مي‌آيد.

فراديد| ممكن است شما هم اين موضوع را تجربه كرده باشيد كه بعد از شستن فرش روي آن لكه‌هاي زردي ظاهر مي‌شود و ظاهري زشت و نامناسب به آن مي‌بخشد.

بايد بگوييم كه يكي از متداول‌ترين مشكلات در شستشوي فرش در منزل يا حتي قاليشويي، زردآب فرش است. در اين حالت در برخي از نقاط فرش شما زرد رنگ به چشم مي‌آيد.
اما براي دانستن اينكه علت زردآب فرش چيست و چگونه بايد آن را حل كرد؛ در ادامه همراه ما باشيد:

چرا فرش بعد از شستن زرد مي‌شود؟
زرد شدن تكه‌هايي از فرش و ريشه‌هاي آن در بسياري از موارد به دليل عدم شستشوي كافي و باقي ماندن آب چرك در اين قسمت از فرش ايجاد مي‌شود. در واقع زماني كه شما خودتان در خانه اقدام به شستن فرش‌ها مي‌كنيد، ممكن است نتوانيد به درستي همه بخش‌هاي فرش را بشوييد و سپس آبكشي كنيد و اين موجب مي‌شود كه بعد از خشك شدن فرش لكه‌هاي زرد رنگي روي فرشتان پيدا شود. اين مشكل معمولاً در روش‌هاي شستشوي فرش به روش سنتي، بيشتر اتفاق مي‌افتد.

از ديگر دلايل زردي فرش بعد از شستن عبارتند از:

۱. از مواد شوينده نامناسب استفاده مي‌كنيد: گاهي نيز ممكن است زردي فرش به دليل استفاده از شوينده‌هاي نامناسب اتفاق بيفتد. اين شوينده‌ها كه معمولاً حالتي اسيدي دارند به بافت فرش آسيب مي‌زنند و لكه‌هايي زرد رنگ روي آن ايجاد مي‌كنند.

مثلا شستن فرش‌هاي ماشيني جديد و دستباف و ابريشمي هم با پودر توصيه نمي‌شود. استفاده از پودر‌هاي معمولي سبب سفت و خشك شدن اين فرش‌ها مي‌شود. در نهايت هم شستشو با پودر، بستر و ريشه فرش را زرد مي‌كند و زردآب پس مي‌دهد.


۲. فرش را غبارگيري نمي‌كنيد: عامل ديگر كه موجب زرد شدن فرش مي‌شود، عدم جارو كردم فرش قبل از شستشو است؛ به همين دليل زماني كه فرش را مي‌شوييد، خاك روي فرش به بافت آن رسوخ مي‌كند و لكه‌هايي بر روي آن باقي مي‌گذارد.

پس فرش را قبل از شستن غبارگيري كنيد؛ غبارگيري معمولي همان‌گونه است كه در قديم انجام مي‌شد. فرش را روي يك بند يا طناب مي‌انداختند و با چوب به پشت آن ضربه مي‌زدند. زيرا فرش‌ها در طول مدت خاك و غبار را به خود جذب مي‌كنند.

۳. آب فرش را پس از شستشو تخليه نمي‌كنيد: اين مورد را نيز به خاطر بسپاريد كه قبل از آويزان كردن فرش براي خشك شدن هميشه اجازه دهيد آب آن خارج شود و بعد اين كار را انجام دهيد. زماني كه فرش‌هاي خيس را آويزان مي‌كنيد، آب و رطوبت در قسمت ريشه‌ها انباشته مي‌شود و موجب زرد شدن آن مي‌گردد.

۴. فرش را دوباره آبكشي نمي‌كنيد: اگر بعد از اين كه فرش را پهن كرديد تا خشك شود، دوباره آن را آبكشي كنيد، هم فرش و هم ريشه‌هاي آن پس از خشك شدن زرد شوند. آبكشي دوباره را قبل از پهن كردن فرش انجام دهيد.

قاليشويي شرق تهران
چگونه زردي فرش را از بين ببريم؟
بار ديگر فرش را به روشي مناسب بشوييد: اگر متوجه شديد كه در شستشوي فرش از روش نادرست و شوينده نامناسبي استفاده كرده‌ايد و زمان كافي براي شستشوي دوباره آن داريد، بهتر است كه يك بار ديگر فرش را با روش صحيح و اصولي بشوييد تا لكه‌هاي آن از بين برود.

از مخلوط نمك و سركه سفيد استفاده كنيد: اين يك روش بسيار وقت‌گير است، اما نتيجه بسيار خوبي روي از بين بردن زردآب‌هاي فرش شما دارد. براي اين كار به ۲ قاشق غذاخوري نمك، ۲ قاشق غذاخوري سركه و حدود يك پارچ و نيم آب نياز داريد. تور پرده را به اين مخلوط آغشته كنيد و روي فرش بكشيد.

از محلول قوي‌تر آب، جوش شيرين و سركه استفاده كنيد: اگر موفق نشديد لكه‌ها را به وسيله محلول آب نمك و سركه از بين ببريد، بهتر است اين بار از محلول قوي‌تر استفاده كنيد.

براي تهيه آن كافي است كه يك ليوان و نيم آب را با ۲ قاشق مربا خوري جوش شيرين و ۲ قاشق غذاخوري سركه مخلوط نماييد و سپس با يك پارچه مناسب روي فرش بكشيد. با اين محلول معجزه‌گر مي‌توانيد به راحتي اقدام به از بين بردن زردي فرش بعد از شستن كنيد.

۳. از پارچه نم‌دار يا مرطوب استفاده كنيد: ساده‌ترين روش براي پاك كردن لك‌هاي زرد فرش همين روش است. يك پارچه تميز را نم‌دار كنيد و با استفاده از آن لك‌هاي فرش خود را پاك كنيد.

۴. از شامپو فرش براي پاك كردن زردي فرش استفاده كنيد: براي آماده كردن محلول شامپو فرش، مشخصات آن را از روي برچسب آن بخوانيد و با آب مخلوط كنيد. بعد آن را با هم زدن مخلوط كنيد تا كف كند. كف روي محلول را با اسفنج روي فرش بماليد و رها كنيد تا خشك شود. اين كار قسمت‌هاي زرد فرش شما پاك مي‌شود.

۵. از شوينده‌ها با خاصيت اسيدي پايين استفاده كنيد: براي اين كار اين نوع مواد شوينده مناسب را داخل آب ولرم بريزيد. دقت كنيد كه آب نه بايد سرد باشد نه بايد داغ باشد. با كمك يك اسفنج، مخلوط را روي فرش بماليد و بگذاريد تا در هواي آزاد خشك شود.

چگونه فرش بشوييم تا زرد نشود
همان طور كه پيش‌تر مطالعه كرديد، زماني كه شستشوي فرش با روشي اصولي و درست انجام شود و از شوينده مناسبي براي شستن فرش‌ها استفاده كنيد، بعد از شستشو نيز به هيچ مشكلي برخورد نخواهيد كرد.

مقالات ديگر: قاليشويي مجيديه

در واقع پاسخ به اين سوال كه چگونه فرش بشوييم تا زرد نشود، در يادگيري اصولي شستشوي فرش نهفته است و اينكه بعد از شستشو نيز اجازه دهيد فرش كمي خشك شود و سپس آن را براي خشك شدن آويزان كنيد. از طرفي بهتر است همه ما ياد بگيريم چگونه زردي فرش را از بين ببريم تا در صورت بروز اين مشكل هر چه زودتر اقدام به برطرف كردن آن نماييم.

نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه اگر فرشتان رنگ مي‌دهد نبايد در منزل آن را بشوييد و لازم است شستشوي آن را به قالي­شويي بسپاريد. براي اين كه بدانيد فرشتان ثبات رنگ مناسبي دارد يا خير، يك پارچه خيس را روي آن بكشيد، اگر پارچه رنگي شد، يعني نمي‌توانيد فرش را در منزل بشوييد چرا كه احتمال زرد شدن آن يا بهم ريختن رنگ­هايش وجود دارد.

كلام آخر
هيچ‌كدام از ما دوست نداريم كه فرش‌هاي منزلمان پر از لكه‌هاي زرد شود و كثيف و نامرتب به نظر برسد، به همين منظور رعايت كردن نكاتي در هنگام شستشوي فرش مي‌تواند به شما كمك كند تا تجربه خوبي از شستن فرش در خانه داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۵:۰۰ توسط:onlinetabliq موضوع: