onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

آغاز عمليات اجرايي راه دسترسي پل معلق شيشه‌اي هير

آغاز عمليات اجرايي راه دسترسي پل معلق شيشه‌اي هير

َشيشه بري سعادت آباد

‌رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي شهرستان اردبيل گفت: «عمليات اجرايي راه دسترسي پل معلق شيشه‌اي هير به طول ۵۱۰ متر آغاز شده و در حال اجراست.»

۰

آغاز عمليات اجرايي راه دسترسي پل معلق شيشه‌اي هير
به‌گزارش ميراث‌آريا به‌نقل از روابط‌عمومي اداره‌كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اردبيل، محمدرضا شايقي صبح امروز ۲۵ تير ۱۴۰۱ اظهار كرد: «با پيگيري‌ها وتلاش‌هاي انجام شده عمليات اجرايي راه دسترسي پل معلق شيشه‌اي هير توسط اداره ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي شهرستان اردبيل آغاز شد.»

 

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي شهرستان اردبيل افزود: «اين پروژه در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و رونق گردشگري در شهرستان اردبيل آغاز شده و در حال اجراست كه انتظار مي‌رود با تسريع در عمليات اجرايي شاهد بهره‌برداري از اين طرح در موعد مقرر باشيم.»

 

او ادامه داد: «پروژه راه دسترسي پل هير با هزينه ۲۰ ميليارد ريال اعتبار در ورودي پل معلق شيشه‌اي هير در حال اجرا است كه راه‌اندازي و تكميل آن نقش مهمي در جذب گردشگران و جلب رضايت‌مندي آنها خواهد داشت.»

 

شايقي طول اجراي پروژه را ۵۱۰ متر عنوان كرد و گفت: «پل معلق تمام شيشه‌اي هير از مهمترين قابليت‌هاي گردشگري در شهرستان به شمار مي‌رود كه در راستاي جذب هر چه بيشتر گردشگران به منظقه تلاش مي‌كنيم تا زيرساخت‌هاي اين طرح توسعه يابد.»

قاليشويي منطقه 4

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۷:۵۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

هزينه‌هايي كه به كار خير «ختم»مي‌شود/تشريفات زائد در مراسم ترحيم

تشريفات انتقال به خانه ابدي؛
هزينه‌هايي كه به كار خير «ختم»مي‌شود/تشريفات زائد در مراسم ترحيم

تشريفات ترحيم

 

تبريز – برگزاري مراسم ترحيم اين روزها با تشريفات پرزرق و برق برگزار مي شود اما مدتي است كه تبريزي ها اين هزينه هاي گزاف را به كار خير «ختم» مي كنند.

خبرگزاري مهر؛ گروه استان‌ها - بيت اله احمدي: مراسم ختم به قول معروف، شتري است كه درِ خانه همه مي خوابد، اما رتق و فتق اين مساله امروزه هزينه هاي گزافي را روي دوش خانواده ها گذاشته است.

مراسم ترحيم در گذشته هاي نه چندان دور، بسيار ساده و بي آلايش برگزار مي شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذيرايي مي كردند اما امروزه آنقدر در ظواهر برگزاري يك مراسم ختم و سفارش تاج گل و استند و... غرق شده ايم كه اصل كار را فراموش كرده ايم، حتي اين روزها شركت ها و موسساتي ويژه طراحي و اجراي مراسم ختم راه اندازي شده كه حتي براي گريه كردن بر سر مزار هم افرادي را به استخدام درمي آورند، اجراي گروه موسيقي ويژه مراسم ترحيم هم در برخي از شهرهاي بزرگ، به تشريفات مراسم ترحيم اضافه شده است، كار تا اجاره موقت تاج هاي گل هم پيش رفته است.

در گذشته اگر فردي در محله از دنيا مي رفت همسايه ها در اجراي مراسم ختم مشاركت مي كردند و معمولا در منزل از مهمانان پذيرايي مي شد، اما امروزه اين مراسم ها حتي از مساجد هم فراتر رفته و بايد در سالن ها و تالارها گرفته شود.

خريد قبر، هزينه غسل، تابلوي موقت بالاي مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اكو، سالن سوگواري، اعلاميه ترحيم،‌ كارت دعوت، بنرهاي اعلام همدردي و... تنها بخشي از هزينه‌ هاي هنگفت مردن است كه ورثه را به‌ شدت آزار مي ‌دهد؛ امروزه مراسم تدفين از مراسم عروسي گران تر شده و هزينه هاي مراسم ختم، مصيبت خانواده عزادار را دوچندان كرده است.

مشاركت ۱۱۲ خانواده معزا در طرح آزادي زندانيان

اما براي اولين بار در استان آذربايجان شرقي طرح اهداي هزينه هاي مجالس ترحيم، عزاداري، گل، بنر و وليمه به منظور آزادي زندانيان جرائم غيرعمد توسط ستاد ديه استان در حال اجراست.

مدير ستاد ديه استان آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز مي دارد: «در ۲ سال گذشته تعداد ۱۱۲ نفر از خانواده هاي معزا در اين طرح مشاركت داشتند.»

رسول تقي پور ادامه مي دهد:« در اين طرح تاكنون ۸۰ نفر از زندانيان جرائم غيرعمد استان، آزاد و به كانون گرم خانواده هاي خود بازگشته اند.»

وي با اشاره به وضعيت استان در رابطه با تعداد زندانيان جرايم غيرعمد خاطرنشان مي كند: «زندانيان جرايم غيرعمد شهر تبريز در مقايسه با ساير كلانشهرها كم بوده و استان آذربايجان ‌شرقي جزو كمترين زنداني جرايم غيرعمد در سطح كشور است».



دعاي خير زندانيان آزاد شده پشت سر مرحومين

يكي از زندانيان غيرعمد كه به تازگي آزاد شده و به جمع خانواده بازگشته است، به خبرنگار مهر مي گويد:«من نمي دانم كدام فرد خيري اين كار را انجام داده اما كار هركسي بوده ثواب بزرگي كرده، ما هم تا نفس داريم، براي شادي روح مرحوم كه به كمك ما آمد دعا مي كنيم و رحمت مي فرستيم».

فرزند مرحوم جاويد مهر كه هزينه مراسم ختم را به آزادي زنداني اختصاص داده است،در گفتگو با خبرنگار مهر تصريح مي كند: «ما به ستاد ديه مراجعه كرديم و با راهنمايي و طي مراحل قانوني، ۲ نفر از زندانيان جرايم غيرعمد آزاد شدند».

دختر مرحوم دل خون هم به خبرنگار مهر مي گويد: «با اين كار، تلاش كرديم هم باري از دوش خانواده هايي كه گرفتار شده اند برداريم و هم باري از روي دوش جامعه برداريم».

همچنين خانواده مرحوم ميلاني ابراز مي دارند: «بايد همت كنيم كه در اين زمينه فعاليت عمومي صورت بگيرد تا با فرهنگ سازي، تشريفات مراسم عزاداري و ختم كاهش پيدا كند».



۵۵۶ خانواده چشم انتظارند

گفتني است، ستاد ديه استان آذربايجان شرقي به دنبال اجراي اين طرح با نصب يك بنر در مسجد يا محله خانواده معزا، جامعه را به اين كار تشويق مي كند تا مردم از اين رسم ها اطلاع پيدا كنند.

هنوز ۵۵۶ نفر از زندانيان جرائم غيرعمد استان آذربايجان شرقي، نيازمند كمك خيرين هستند، افرادي كه به دليل فعاليت هاي اقتصادي و...، ناخواسته ورشكسته شدند و به دليل عدم پرداخت مبالغ ناچيزي، سال هاست كه در پشت ميله هاي زندان به سر مي برند.

مي توان با كاهش هزينه هاي اضافي مراسم ترحيم و عزاداري و حذف تشريفات، به چشم انتظاري بسياري از خانواده ها و فرزندان، پايان داد.

۱۰۲ ميليارد تومان براي آزادي زندانيان غيرعمد نياز است

رئيس دادگاه هاي عمومي و انقلاب شهرستان تبريز نيز از راه اندازي شعبه ويژه شوراي حل اختلاف مستقر در ستاد ديه خبر مي دهد.

محموديان در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد:«تعداد ۵۵۶ زنداني جرائم غيرعمد در استان آذربايجان شرقي در مجموع به ۱۰۲ ميليارد تومان محكوم شده اند و در زندان هستند.»

وي ادامه مي دهد:«اين شعبه قصد دارد در سايه حمايت خيرين در جهت برقراري صلح و سازش بين شاكي و شخص زنداني بدهكار تلاش كند».



متوليان نسبت به ساماندهي مجالس ترحيم اقدام كنند

كارشناس ساماندهي تشكل هاي ديني اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ابعاد مختلف مجالس ترحيم عنوان كرد:« يكي از ابعاد مجالس ترحيم، مديريت جلسه و محتواي آن است كه از سوي مداحان و روحانيون ارائه مي شود و از طرفي تشريفات برگزاري مراسم كه متاسفانه روز به روز افزايش مي يابد.»

دكتر محمد فتح الله زاده ادامه داد: «بحث تشريفات به متوليان امر مربوط مي شود، متوليان مسجد و صاحبان عزا و مردم در اين مساله صاحب نقش هستند كه بايد در اين سه محور، فرهنگ سازي شود كه هم مسائل شرعي و هم مباحث اجتماعي آن رعايت شود.»

بحث تشريفات به متوليان امر مربوط مي شود، متوليان مسجد و صاحبان عزا و مردم در اين مساله صاحب نقش هستند كه بايد در اين سه محور، فرهنگ سازي شود كه هم مسائل شرعي و هم مباحث اجتماعي آن رعايت شود

وي خاطرنشان كرد: «اگر به فلسفه برگزاري مجالس ترحيم توجه كنيم كه يادآوري مرگ است و براي همه اتفاق خواهد افتاد، تشريفات كاهش پيدا خواهد كرد.»

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد:« تشريفات مراسم ترحيم با انگيزه هاي مختلفي صورت مي گيرد، يكي مي خواهد خود را نشان دهد يكي به دليل چشم و هم چشمي و... اقدام به برپايي تشريفات در مجالس ترحيم مي كند، براي كاهش اين هزينه ها بايد متوليان مربوطه دست به دست هم بدهند و اين گونه مراسم ساماندهي شود.»

فتح الله زاده گفت: «موسسات مردمي نسبت به اين كار اقدام كردند و به جاي اهداي گل، لوح هاي سپاس و يا اقلامي را به نيازمندان اهدا مي كنند كه ثواب آن به روح مرحوم اهدا مي شود.»

وي با اشاره به اينكه اهداي تاج گل در مراسم ترحيم در حال گسترش است، گفت: «علت عمده آن خود دستگاه هاي دولتي هستند كه اگر افراد مسئول در درجه اول نسبت به رعايت اين مساله اقدام كنند، مردم نيز از آن ها الگو مي گيرند.»

اين كارشناس مذهبي تاكيد كرد: «ابتدا بايد راه هاي جايگزين به مردم معرفي و معين شود تا جامعه به آن سمت هدايت شود.»

فتح الله زاده همچنين با اشاره به اينكه بحث گروه موسيقي ويژه مجالس ترحيم نيز در استان ما نيست و اگر هم باشد به ندرت وجود دارد، اظهار داشت:«همه اين ها به اين برمي گردد كه مجالس بدون هدف برگزار مي شود اين مساله مي تواند در شوراي فرهنگ عمومي نيز مطرح شود تا دستگاه هاي ذيربط مسئول اجراي طرح باشند تا به اين صورت مجالس ترحيم ساماندهي شود».



رحمتي كه دائمي است

اهداي هزينه هاي مراسم ختم به آزادي زندانيان جرائم غيرعمد، حوزه سلامت، احداث مدرسه يا مسجد تنها بخشي از اين اقدام خداپسندانه است و خانواده هاي عزادار مي توانند به تناسب نياز منطقه، شهر و محله، نسبت به گسترش اين فرهنگ ديني و خدايي، اقدام كنند.

برخي فاتحه ها و رحمت ها به روح درگذشتگان، مستمر و دائمي است و نه تنها عوايد معنوي آن نصيب روح عزيز از دست رفته مي شود بلكه در اين دنيا نيز، حيات تازه اي به برخي از خانواده ها مي بخشد

قاليشويي امامت

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۶:۱۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

طوايف مختلف بختياري شهرستان لالي با برگزاري نشست‌هايي، حذف تشريفات، پخت و پز غذا و برخي از مراسم

طوايف مختلف بختياري شهرستان لالي با برگزاري نشست‌هايي، حذف تشريفات، پخت و پز غذا و برخي از مراسم آسيب زا در آيين‌هاي سوگواري را متعهد شدند.

برگزاري مراسم ختم در ايام كرونا

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

در مراسم سوگواري طوايف بختياري به دليل ارتباط نزديك، طوايف مختلف حضور در مراسم براي احترام و ابراز همدري با خانواده متوفي را لازم دانسته و اينگونه مراسم بعضا با جمعيت پنج هزار نفري نيز برگزار مي‌شود كه هزينه‌هاي بسيار زيادي به خانواده متوفي تحميل مي‌كند.


جمعي از بزرگان طايفه چَنگايي بهداروند شهرستان لالي در نشستي تصميم گرفتند با توجه به شرايط اقتصادي برخي رسوم و برنامه‌هاي هزينه بر را از آيين‌هاي سوگواري حذف كنند.

يكي از معتمدان اين طايفه گفت: آيين‌هاي سوگواري طوايف بختياري بسيار باشكوه و پرجمعيت برگزار مي‌شود و هزينه‌هاي زيادي را به خانواده متوفي تحميل مي‌كند كه در اين شرايط سخت اقتصادي غير قابل قبول است.

او مي‌گويد: گرچه كار‌هاي حسنه خوبي، چون كمك به خانواده متوفي تحت عنوان "سرباره" در مجالس سوگواري انجام مي‌شود، اما با توجه به مشكلات اقتصادي، تامين هزينه پذيرايي از ميهمانان در اينگونه مراسم بسيار دشوار و هزينه بر است لذا تصميم گرفته شده برخي از رسوم پرخرج و برخي از ناهنجاري‌هايي كه اخيرا به آيين‌هاي سوگواري وارد شده اند حذف شوند.

اين فرد معتمد، ممنوع كردن حمل اسلحه و خواننده محلي در اينگونه مراسم همچنين برگزاري مراسم به صورت نشست و برخاست بدون صرف غذا در تعداد بالا و نامتعارف را از جمله مواردي عنوان كرد كه در نشست بزرگان طايفه چنگايي بهداروند شهرستان لالي مورد موافقت قرار گرفت.
برگزاري مراسم چهلم و سالگرد متوفي صرفا در محل قبرستان و پوشيدن لباس مشكي تا پايان هفتمين روز درگذشت متوفي از ديگر مواردي است كه در نشست بزرگان اين طايفه بختياري مورد تاكيد قرار گرفت ضمن اينكه بر حضور بانوان براي همدردي با خانواده متوفي آن هم فقط يك بار تاكيد شد.

جمع آوري كمك‌هاي نقدي براي خانواده متوفي ديگر اقدام حسنه‌اي است كه از سوي اين طايفه مورد تاكيد قرار گرفت.

لازم به ذكر است پيش از اين و در خردادماه خانواده‌هاي حاجي پور از طايفه اسيوند شهرستان لالي نيز در نشستي اين محدوديت‌هاي مورد توافق را به اجرا گذاشتند.

۹۹ درصد جمعيت شهرستان لالي بختياري و عمومآ از طوايف بابادي. بهداروند و اسيوند هستند.

شهرستان لالي با جمعيتي حدود ۷۰ هزار نفر در شمال و ۱۷۰ كيلومتري از مركز خوزستان واقع شده است.

قاليشويي سرخه حصار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۷:۳۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

چگونه بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كنيم؟


چگونه بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كنيم؟

تشريفات مجالس غرب تهران

شما نيوز

انتخاب تشريفات مجالس عروسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و زوج هاي جوان همواره تمايل دارند تا مراسم آن ها بدون كم و كاستي برقرار شود.


چگونه بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كنيم؟
اگر قصد انتخاب بهترين تشريفات عروسي تهران را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد زيرا در اين مقاله قصد داريم با پاسخ به سوال "چگونه بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كنيم؟" به شما در پيدا كردن بهترين تشريفات عروسي تهران كمك كنيم.



هميشه سوال " چگونه بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كنيم؟" سوال "نكات انتخاب تشريفات عروسي تهران چيست؟" را به دنبال خواهد داشت زيرا كسي كه مي خواهد بهترين تشريفات عروسي تهران را انتخاب كند بايد بداند كه به چه نكاتي توجه كند و همچنين بداند بهترين تشريفات عروسي داراي چه ويژگي هايي است كه آن ها را از موسسات تشريفاتي معمولي متمايز مي كند. در شهر تهران معمولا موسسات تشريفات مجالس بسياري وجود دارند كه همه وعده برگزاري مراسم ويژه را مي دهند. وجود تعداد تشريفات مجالس بسيار موجب سردرگمي افراد مي شود و مشكل انتخاب را سخت مي كند.

در ادامه به برخي از نكات انتخاب تشريفات عروسي تهران اشاره خواهيم كرد.

خدمات و كترينگ غذا تشريفات عروسي: براي اجرايي كردن تمام برنامه هايي كه براي مراسم عروسي خود داريد بايد خدماتي را ارائه كنيد حال تصور كنيد اگر اين خدمات حرفه اي و اصولي ارائه نشود چه اتفاقي خواهد افتاد؟
مسلما تمام برنامه هايي كه براي برگزاري مراسم خود داشته ايد با شكست مواجه خواهد شد به همين دليل نيز تاكيد همه افراد بر انتخاب بهترين تشريفات عروسي تهران است كه خدمات تخصصي ارائه مي دهد. پس اولين قدمي كه بايد در راستاي انتخاب بهترين تشريفات عروسي برداريد بررسي كيفيت خدمات تشريفات عروسي است. البته در اين ميان نبايد تنوع خدمات را نيز ناديده گرفت چرا كه هر چه تنوع خدمات ارائه شده بيشتر باشد گزينه هاي بيشتري جهت انتخاب پيش و رو خواهد بود و در نتيجه شانس برگزاري يك مراسم منحصر به فرد نيز بيشتر خواهد شد.



انتخاب تشريفات عروسي با كترينگ عروسي حرفه اي از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه 60 درصد مراسم شما به نحوه پذيرايي از مهمان ها بستگي دارد. در نتيجه سعي كنيد قبل از انتخاب تشريفات مجالس تست غذا و مراسم را انجام دهيد تا از كيفيت كترينگ عروسي مطمئن شويد.



امكانات تشريفات عروسي: هر خدماتي نياز به امكانات خاصي دارد پس زماني كه يك موسسه تشريفاتي ادعا مي كند كه خدمات متنوع و باكيفيتي را ارائه مي دهد شما بايد اين سوال را از خود بپرسيد كه آيا امكانات لازم جهت ارائه چنين خدماتي را دارند؟
اگر تشريفات عروسي داراي امكانات متنوعي نباشد نمي توانيد انتظار داشته باشيد خدماتي را كه مي خواهيد به نحو احسن دريافت كنيد.


پرسنل و كادر خدماتي تشريفات عروسي: ارائه خدمات با كيفيت نياز به مجري حرفه اي و متخصص دارد بنابراين از ديگر نكات مهمي كه بايد در انتخاب بهترين تشريفات عروسي تهران به آن توجه كنيد ميزان مهارت و حرفه اي بودن پرسنل و كادر خدماتي تشريفات عروسي است.
هزينه تشريفات عروسي: هر موسسه تشريفاتي بنابر خدماتي كه ارائه مي دهد هزينه متفاوتي دريافت مي كند اما در برخي از مواقع هزينه اي كه بايد بپردازيد يا كم تر از حد معمول مي شود و يا بيشتر از آن چيزي كه بايد بپردازيد؛ در نتيجه شما با بررسي و مقايسه خدمات، امكانات و هزينه با ديگر موسسات مي توانيد تشخيص دهيد كه آيا هزينه اي كه بايد بپردازيد معقول است يا خير. معمولا انتخاب تشريفات ارزان قيمت صحيح نيست چرا كه هيچ ارزاني بي دليل نيست و موجب مي شود آبرو شما در مقابل مهمان ها برود. فرض كنيد غذا به همه نرسد و يا خدمات قابل قبول نباشد.
ميزان موفق بودن در اجرايي كردن ايده هاي مختلف: ايده هاي متنوعي كه از سوي عروس و داماد درخواست مي شود بايد بسيار حرفه اي اجرا شوند به همين دليل نيز در حين انتخاب بهترين تشريفات عروسي تهران، كيفيت ايده هاي اجرايي تشريفات مورد نظر را مورد بررسي قرار دهيد. اين روش به شما امكان تصميم گيري سريع را مي دهد كه آيا مي توانيد اين وظيفه بسيار مهم را بر عهده آن ها قرار دهيد يا با اين كار ريسك بزرگي را به جان مي خريد؟
سابقه فعاليت و مديريت آن: معمولا از سوي بيشتر زوج ها به اين نكته توجه چنداني نمي شود اما سابقه فعاليت و مديريت آن مي تواند بيانگر نكات بسياري باشد. يكي از نكات مهم در اين باره اين است كه هر چه سابقه فعاليت بيشتر باشد مجموعه تشريفاتي با تجربه تر بوده و در نتيجه در ارائه خدمات بسيار حرفه اي تر و متفاوت تر از موسسات تشريفاتي كه تازه فعاليت خود را آغاز كرده اند عمل خواهد كرد به همين دليل نيز اعتماد به چنين موسسات تشريفاتي راحت تر خواهد بود.
نكته ديگر اين است كه زماني يك تشريفات به بهترين تشريفات تبديل خواهد شد كه فرد مدبري مديريت آن را به عهده بگيرد و تمامي برنامه ها، خدمات و... را نظم ببخشد و به خوبي مديريت كند به همين دليل نيز حتما بايد به چنين نكاتي در حين انتخاب بهترين تشريفات عروسي تهران توجه كرد.



خدمات بهترين تشريفات عروسي تهران
خدمات بهترين تشريفات عروسي تهران فقط محدود به خدمات انگشت شماري نيست بلكه تمامي خدمات مورد نياز زوج ها را به بهترين و باكيفيت ترين شكل ممكن پوشش مي دهد به گونه اي كه وقتي زوجي به اين گونه موسسات مراجعه مي كنند ديگر نيازي به مراجعه به مكان ديگري جهت تهيه و تدارك مقدمات مراسمشان نخواهند داشت. برخي از اين خدمات عبارتند از:

معرفي مكان مناسبي براي برگزاري مراسم مانند باغ، تالار و...
ديزاين، گل آرايي، نورپردازي
موسيقي
طراحي سفره هاي عقد متنوع
آتليه اختصاصي
كترينگ غذا و پذيرايي
معرفي مزون، آرايشگاه و پيرايش عروس و داماد
معرفي فروشگاه هاي معتبر جهت تهيه گيفت عقد، تهيه كارت دعوت و...
ماشين عروس و تزيين آن

قاليشويي تهران نو

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۷:۰۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

بهترين روش شستشوي پرده زبرا كدام است؟

بهترين روش شستشوي پرده زبرا كدام است؟

توليد كننده پرده زبرا


اگر سري به بازار پرده فروش ها زده باشيد، احتمالا دريافته ايد كه تنوع پرده زبرا تا چه اندازه افزايش پيدا كرده و استقبال مردم از اين نوع پرده ها به چه ميزان بيشتر شده است.
 به گزارش گروه بازرگاني خبرگزاري دانشجو، اگر سري به بازار پرده فروش ها زده باشيد، احتمالا دريافته ايد كه تنوع پرده زبرا تا چه اندازه افزايش پيدا كرده و استقبال مردم از اين نوع پرده ها به چه ميزان بيشتر شده است. امروزه ديگر كمتر خانه اي را مي توان پيدا كرد كه حداقل در قسمتي از آن (مثل اتاق خواب يا آشپزخانه) از پرده زبرا استفاده نشده باشد.

اين پرده ها كه معمولا از فلز، چوب، كامپوزيت و پارچه ابريشمي ساخته مي شوند، علاوه بر ظاهر زيبايي كه براي فضاي داخلي منزل ايجاد مي كنند، نقش مهمي در تنظيم ميزان نور ورودي به داخل ساختمان و جذب گرد و غبار بيرون دارند. طبيعي است كه با توجه به اين مسئله، احتمال آلودگي پرده زبرا بسيار زياد باشد. اين پرده ها دقيقا به مانند سدي محافظ، تا جاي ممكن از كثيف شدن فضاي داخلي خانه جلوگيري مي كنند.

بهترين روش شستشوي پرده زبرا كدام است؟

در نتيجه جاي تعجبي ندارد كه هر از چند گاهي به فكر نظافت آنها افتاده و بخواهيد كه آنها را شستشو دهيد. نظافتي كه با توجه به جنس حساس پرده، كار چندان ساده اي نبوده و حتما بايد فوت و فن هاي مخصوص به آن را بلد باشيد. در ادامه اين مطلب بهترين روش هاي شستشن پرده زبرا را به شما توضيح داده ايم؛ با ما همراه باشيد. صحبت از بهترين ها شد. پيش تر مقاله اي در رابطه با بهترين خشكشويي آنلاين در سطح وب منتشر شده بود كه توجهات زيادي را به خود جلب كرده بود. بد نيست اين مطلب را هم مطالعه كنيد.

پرده زبرا را هر چند يك بار بايد شستشو داد؟
پرده‌ هاي زبرا معمولاً به‌گونه ‌اي طراحي و ساخته مي ‌شوند كه دولايه توري يا پارچه ‌اي داشته باشند كه به شكل موازي بر روي همديگر قرار بگيرند. همين ويژگي باعث مي ‌شود كه اين پرده ‌ها در مقايسه با ساير انواع پرده (مثلا پرده والان دار و پرده حرير) گرد و غبار بيشتري به خود جذب كنند.

مسئله اي كه پرده زبرا را به سادگي كثيف كرده و منجر به بروز علائم آلرژيك در ساكنين ساختمان مي شود. براي جلوگيري از وقوع اين اتفاقات لازم است كه اين پرده ‌ها در فواصل زماني مشخص شسته شده و از هرگونه آلودگي تميز شوند. تميز كردن مدام پرده هاي زبرا موجب مي شود كه گرد و غبار و آلودگي ‌ها به سرعت از سطح پرده پاك شده و نظافت آن به سادگي ميسر باشد.

به خصوص باتوجه به قيمت خشكشويي پرده كه چندان هم كم نيست، بهتر است خودتان هر از چند گاهي پرده هايتان را تميز كنيد. البته در عين حال توصيه مي كنيم كه شستشوي كامل پرده را به صورت فصلي در برنامه خود قرار دهيد. يعني حداقل يك بار در هر فصل پرده را كاملا تميز كنيد.

شستشوي هفتگي پرده ‌هاي زبرا به چه شيوه اي است؟
طرز شستن پرده زبرا به صورت هفتگي كار ساده اي است و موجب صرفه جويي در وقتتان نيز مي شود. كافي است به صورت سطحي پرده ‌ها را گردگيري كنيد و آلودگي هايي را كه احتمالا هنوز تازگي دارند، از روي آن پاك كنيد . براي انجام اين كار دو روش مختلف وجود دارد:

1 - نظافت هفتگي پرده زبرا به كمك دستگاه بخارشوي
تميز كردن پرده با بخارشوي بسيار ساده است و در عين حال اگر به صورت مداوم صورت بگيرد، بسيار موثر خواهد بود. در اين روش كافي است بخارشوي را به آرامي از بالا به پايين پرده بكشيد و اين كار را دو يا سه بار تكرار كنيد. تنها دقت داشته باشيد كه حرارت دستگاه بيش از اندازه نباشد تا به بافت ظريف پرده آسيبي وارد نشود.

2 - نظافت ماهانه پرده زبرا به كمك شامپو فرش
شامپو فرش يك ماده شيميايي قدرتمند است و از اين لحاظ مي تواند آلودگي هاي عميق تر پرده را نيز از بين ببرد. در هنگام استفاده از شامپو فرش مراحل زير را به ترتيب طي كنيد تا پرده كاملا تميز شود:

پرده زبرا را از قسمت نگهدارنده بست خارج كنيد تا بتوانيد در فضايي باز آن را تميز نماييد
پرده را روي سطحي صاف و محكم قرار دهيد، به طوري كه تكان نخورد
مقداري از شامپو فرش و آب ولرم را روي آن بريزيد
با استفاده از يك برس يا اسفنج نرم، شامپو فرش را به آرامي روي قسمت‌ هاي مختلف پرده پخش كنيد
پس از شستشوي كامل و برطرف شدن آلودگي‌ ها، با آب ولرم پرده را آبكشي كنيد
پرده را به منظور خشك شدن، مدتي از جايي آويزان كنيد
پرده زبرا را مشابه با مثل نصب لوستر، در محل اصلي خود مجددا نصب كنيد
بهترين روش شستشوي پرده زبرا كدام است؟

شستن پرده زبرا به صورت فصلي و سالانه چگونه است؟
اگر مطابق با روش هايي كه بالاتر توضيح داديم، پرده هاي منزلتان را هفته اي يك بار تميز كنيد، احتمالا نياز به شستشوي سالانه آنها نخواهيد داشت. با اين وجود به هر دليلي ممكن است كه پرده زبراي شما بسيار كثيف شده و نياز داشته باشيد تا آن را به صورت اساسي تميز كنيد.

در اينگونه مواقع ديگر ترفندهاي بالا جواب نداده و بايد از پاك كننده هاي جديدي استفاده كنيد. يكي از بهترين ترفندهاي شستشوي صفر تا صدي پرده را كه نسبتا مشابه با روش قبلي است، در ادامه براي شما توضيح داده ايم:

پرده زبرا را از قسمت ‌هاي نگهدارنده بست و قاب آن جدا كنيد
پرده را روي سطحي صاف و محكم قرار دهيد تا به راحتي به همه نقاطش دسترسي داشته باشيد
موارد شوينده اي را كه خريداري كرده ايد، در آب حل كنيد تا پاك كننده مدنظر به دست آيد (توجه داشته باشيد كه شوينده‌ هاي آنزيمي و اسيدي ممكن است به رنگ و بافت پارچه پرده زبرا آسيب برسانند، پس بهتر است از شوينده هاي غير آنزيمي استفاده كنيد كه متناسب با جنس ظريف پرده زبرا هستند)
يك اسفنج نرم و تميز را به مواد شوينده اي كه در مرحله پيش آماده كرديد، آغشته نماييد
به آرامي و به كمك اسفنج سطح پرده زبرا را شستشو دهيد
پس از پاك شدن آلودگي ‌ها و كثيفي ها، پرده را كه حالا كاملا خيس شده است، آبكشي نماييد
پرده خيس را از محلي مرتفع آويزان كنيد تا خشك شود و در عين حال هيچ چروكي روي آن ايجاد نگردد
پرده خشك شده و تميز را مجددا در محل اصلي خود نصب كنيد
پرده هاي چوبي زبرا چگونه تميز مي شوند؟
يكي از انواع پرده هاي زبرا، پرده هاي زبراي ساخته شده از چوب است. تميز كردن اين گونه پرده ها مثل ساير لوازم چوبي منزل است و مي توانيد با يك پارچه نخي گرد و غبار و آلودگي ها را از روي آن پاك كنيد. در اين حالت بهتر است كه دست خود را روي دكمه ريل پرده نگه داريد و لابلاي آن را كاملا گردگيري كنيد. البته توصيه مي كنيم كه دستمالي كه با آن گردگيري انجام مي دهيد، ترجيحاكمي مرطوب باشد (با آب گرم) تا پرده بهتر تميز شود.

بهترين روش شستشوي پرده زبرا كدام است؟

چند نكته در رابطه با شستشو و خشكشويي پرده زبرا
براي محافظت هرچه بيشتر از پرده زبراي خود مي توانيد از اسپري نانو استفاده كنيد. اين اسپري ها از نفوذ مايعات و هرگونه آلودگي به داخل تار و پود پرده جلوگيري مي كنند و دوام آن را افزايش مي دهند. نحوه تميز كردن تابلو فرش دستباف نيز به كمك همين اسپري هاي نانو است.
قبل از اقدام براي پرده شويي لازم است كه حتماً بروشور و برچسب راهنماي آن را مطالعه كنيد. چراكه ساختار اين پرده ها به نحوي بوده كه ممكن است محدوديت‌ هاي خاصي براي تميز كردن و شستشو داشته باشند.
به ‌هيچ ‌عنوان نبايد از آب داغ براي تميز كردن پرده‌ هاي زبرا استفاده كنيد، زيرا به راحتي بافت پرده را نابود مي كنند.
در صورتي كه پرده ها فقط گرد و غبار گرفته ‌اند (كه در اكثر موارد نيز چنين است) كافي است از دستمال مرطوب و گردگيري براي پاك كردن آلودگي ها استفاده نماييد.
در صورتي كه قصد داريد از مواد شوينده شيميايي استفاده كنيد، حتما فرمولاسيون آن را بررسي نماييد، چراكه ممكن است قدرت اسيدي زيادي داشته و به بافت و رنگ پرده ‌ها آسيب وارد كند.
سخن پاياني

پرده هاي تميز نقش زيادي در زيباسازي دكوراسيون داخلي منزل دارند. از اين رو نظافت آنها اهميت بالايي داشته و به صورت دوره اي بايد شسته شوند.

يشنهاد ما اين است كه در صورتي كه ارزش بسيار بالايي براي پرده زبراي خود قائل هستيد، كار نظافت آن را به مجموعه هاي حرفه اي خدمات آنلاين منزل كه سرويس هاي مختلفي از جمله برقكاري، تميزكاري خانه و نظافت انواع پرده ها را ارائه مي دهند، بسپاريد. در غير اين صورت خودتان مي توانيد با پياده كردن روش هايي كه بالاتر توضيح داديم، پرده زبرا را به خوبي تميز نماييد.


قاليشويي آپادانا

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۷:۰۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

گل محمدي

گل محمدي

گل فروشي پونك

از ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزاد

براي ديگر كاربردها گل محمدي (ابهام‌زدايي) را ببينيد.
گل سرخ
Rosa damascena5.jpg
رده‌بندي علمي
فرمانرو: گياهان
(طبقه‌بندي‌نشده): گياهان گلدار
(طبقه‌بندي‌نشده): دولپه‌اي‌هاي نو
(طبقه‌بندي‌نشده): رزيدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تيره: تيره گل‌سرخ
سرده: Rosa
گونه: R. × damascena
نام دوبخشي
Rosa × damascena
Mill.
گل محمدي (نام علمي: Rosa damascena) نام نوعي گل رز است كه يك رقم دوررگه از تركيب گل‌هاي رز گاليكا و نسترن شيرازي است و بر پايهٔ بررسي‌هاي دي‌ان‌اي آن، اشتراك ژنتيكي زيادي با گل رز قزاقي دارد و احتمالاً در گذشته، از گرده‌هاي آن، در توليد اين رقم، استقاده شده‌است.[۱][۲]

از برخي نمونه‌هاي اين گل، گلاب مي‌گيرند. اين گونه از رز مقاومت بالايي در مقابل كم‌آبي دارد. اين گياه مانند ساير رزها، درختچه‌اي برگ‌ريز است كه ارتفاع آن به ۲٫۲ متر نيز مي‌رسد و شاخه‌هاي آن با خارهاي تيز و محكمي حفاظت مي‌شود. گل محمدي طيف رنگي از صورتي روشن و متوسط تا سرخ روشن دارد.

گل سرخ از ديرباز در ايران كشت مي‌شده‌است ولي از آن‌جايي كه عصاره و گلاب آن از دمشق به اروپا مي‌رفته اروپاييان آن را رز دمشقي مي‌ناميدند. گل سرخ از تيرهٔ رزاسه و قسمت قابل‌مصرف آن گل و غنچهٔ خشك يا تازهٔ آن است.

ايران، تركيه، هند و افغانستان كشورهايي هستند كه در بخش‌هاي مرتبط با گ، روغن‌گيري و توليد عطر از گل محمدي در حال فعاليت هستند.

پيشينه
پيشينهٔ پرورش گل سرخ مربوط به دوران هخامنشي و در منطقه كاشان برمي‌گردد. گفته مي‌شود گل محمدي در قرن سيزدهم توسط جنگجويي به نام رابرت دي بري، از سوريه به اروپا برده شد. شكسپير و همچنين شاعر انگليسي، توماس ريورز، در آثار خود از گل محمدي نام برده‌اند.[نيازمند منبع]

گياه‌شناسي
اين نوع گل سرخ، برگ‌هاي مركب از ۷ و به ندرت ۹ برگچه دندانه‌دار دارد و به نظر مي‌رسد كه نوعي دو رگه ثابت از Rosa gallica و Rosa canina مي‌باشد. عده‌اي آن را يك دورگه ثابت از Rosa gallica و Rosa moschata ذكر نموده‌اند. گلبرگ‌هاي آن رنگ صورتي روشن يا سفيد دارد.[نيازمند منبع]

گل محمدي درختچه‌اي داراي شاخه‌هاي گل‌دهنده تيغ‌دار، استوانه‌اي شكل، بدون شيار و داراي برگ‌هاي مركب شانه‌اي كه داراي ۵–۳ برگچه متقابل دندانه‌دار مي‌باشد. رگبرگ‌هاي پشت برگ مشخص و بهم رفته، برگچه چرمي و بيضي شكل، نوك تيز به طول ۵–۳ سانتي‌متر و روي برگ‌ها صاف و سبز و پشت آن‌ها سبز كمرنگ و دُمبرگ‌هايش خزي و نمدي است و با كرك‌هاي غده‌اي پوشيده شده و تا انتهاي جام گل كشيده شده‌است.[نيازمند منبع]

گل‌ها به شكل صورتي خوش‌رنگ با ۳۲ گلبرگ صورتي مشابه و يكدست كه در اوايل صبح شروع به ظاهر شدن مي‌نمايند. كاسبرگ‌ها به تعداد ۵ عدد كه حداقل سه تاي آن‌ها داراي زوائد بزرگي در لبه‌ها هستند. پرچم‌ها زرد رنگ به تعداد ۱۰۰ عدد در تركيب گل وجود دارند. ميوه آن پس از ريزش گلبرگ‌ها گوشتي گرد يا تخم‌مرغي به طول ۱٫۵ سانتي‌متر كه در داخل برجستگي كوزه‌اي شكل زير گلبرگ‌ها قرار دارند.

زمان بازشدن گل‌ها در اوايل ارديبهشت تا اوايل تيرماه مي‌باشد. در هر منطقه مدت زمان بازشدن گل‌ها ۳۰–۲۰ روز طول مي‌كشد. دوام گل حداكثر يك روز بوده و بعد از آن رنگ صورتي خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفيد مي‌گرايد و با اندك نسيمي گلبرگ‌ها پرپر شده و مي‌ريزند.[نيازمند منبع]

كاربردها

گلبرگ‌هاي خشك‌شدهٔ گل‌محمدي جهت تهيهٔ محصولاتي چون مربا
محصول عمدهٔ گل محمدي، گلاب، اسانس و گلبرگ خشك‌شدهٔ آن است، كه از آن‌ها در صنايع دارويي، عطرسازي، فراورده‌هاي بهداشتي و آرايشي و صنايع غذايي استفاده مي‌شود. براي تهيهٔ مربا و در صنايع توليد و تهيهٔ بستني و گلقند نيز از گل محمدي استفاده مي‌شود.

از گلاب و پودر گلبرگ‌هاي خشك‌شدهٔ اين گل، به‌عنوان يك ادويه به‌ويژه در آشپزي خاورميانه و هند استفاده مي‌شود.

عنبر گل به‌عنوان يكي از فراورده‌هاي صنعت گلاب‌گيري، مايع سياهي است كه در پايان عمليات تقطير همراه با تفالهٔ گل‌ها در ديگ به جاي مي‌ماند و در طب سنتي كاربرد دارد.

كشت
مناطق مورد كشت گل محمدي اغلب مناطق كوهپايه‌اي و اقاليم خشك و نيمه‌خشك با تابستان‌هاي معتدل و خشك و زمستان‌هاي سرد است كه باكيفيت ترين گل محمدي (گل سرخ ايراني) در منطقه كاشان كشت مي شود.[نيازمند منبع]

گل محمدي در ايران
ايران حدود ۴۷۰۰ هكتار سطح زير كشت گل محمدي دارد. گل محمدي در ايران فقط يكبار در سال برداشت مي‌شود، اما به دليل چهار فصل بودن هواي ايران، مي‌توان زمينه پرورش چنين گلهايي را در اكثر نقاط ايران فراهم كرد و از لحاظ علمي نيز امكان اصلاحِ عطر و اسانس آن گل‌ها وجود دارد. اين گل در دماي ۱۵ تا ۲۱ درجه هوايي بهترين رشد را دارد. اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز ۵ تا ۱۰ درجه باشد، گل‌ها خوشبوتر خواهد بود.[۳]


برداشت دست‌جمعي گل محمدي براي گلاب‌گيري در مزارع استان همدان در بهار ۱۴۰۱[۴]
بعضي از كشورها برخي ارقام بومي گل محمدي ايراني را براي خود برده‌اند و آنرا اصلاح و به نام خود ثبت كرده‌اند كه از جملهٔ آن‌ها مي‌توان، به كشور بلغارستان و افغانستان اشاره كرد.[۳]

قاليشويي سليمان خاطر

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۸:۲۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

گل گاوزبان ايراني

گل گاوزبان ايراني

گل فروشي ستارخان

از ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزاد

با گل گاوزبان اروپايي اشتباه نشود.
گل گاوزبان ايراني
Echium amoenum plant.png
گل گاوزبان ايراني
رده‌بندي علمي
فرمانرو: گياه
(طبقه‌بندي‌نشده): گياهان گلدار
(طبقه‌بندي‌نشده): دولپه‌اي‌هاي نو
(طبقه‌بندي‌نشده): آستريدها
راسته: Boraginales
تيره: گاوزبانيان
سرده: گل گاوزبان
گونه: E. amoenum
نام دوبخشي
Echium amoenum
Fisch. & C.A.Mey.
گل گاوزبان ايراني (نام علمي: Echium amoenum) يكي از گونه‌هاي سردهٔ گاوزبان است.[۱] اين گياه، يكي از گياهان دارويي مهم در طب سنتي ايراني است. گل گاوزبان، گياهي دوساله يا چندساله است كه به‌صورت بومي در مناطقي از ايران، قفقاز و روسيه در ارتفاعات ۶۰ تا ۲٬۲۰۰ متر (۲۰۰ تا ۷٬۲۲۰ فوت) از سطح دريا رشد مي‌كند.[۲]

كاربردهاي درماني
گل گاوزبان ايراني، داراي تأثيرات مختلف دارويي و درماني است. اين گياه، ضدالتهاب، ضدميكروب،[۳] ضد درد و حاوي تركيبات آنتي‌اكسيدان است و به‌طور ويژه براي درمان و بهبود سرماخوردگي و به‌عنوان يك داروي ضداضطراب و آرام‌بخش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.[۴]

اثرات محافظتي گل گاوزبان ايراني بر سيستم عصبي از جمله اثرات ضد درد، ضد ايسكمي و اثرات ضداضطراب آن در چندين مدل حيواني نشان داده شده‌است.[۵] عصارهٔ اين گياه، اثر محافظتي در برابر اختلالات ناشي از مصرف هيوسين نشان مي‌دهد.[۶] مهم‌ترين آنتوسيانين موجود در اين گياه، سيانيدين-۳-گلوكوزيد است كه داراي اثرات محافظتي در برابر آسيب‌هاي مغزي و آپوپتوز ناشي از ايسكمي مغزي است. اين گياه، در درمان بيماران مبتلا به افسردگي خفيف تا متوسط و همچنين اختلال وسواس فكري-اجباري و اختلال اضطراب فراگير، مؤثر است.[۷][۸]

تركيبات شيميايي
اين گياه، حاوي اسيد گاما-لينولنيك (GLA)، آلفالينولنيك اسيد (ALA)، اسفنگوليپيد، آلكالوئيدهاي پيروليزيدين، موسيلاژ، رزين، پتاسيم نيترات، كلسيم و اسيدهاي معدني است.[۹]


گل گاوزبان خشك شده - از گل‌هاي خشك شده در تهيهٔ جوشانده، براي مصارف درماني، استفاده مي‌شود.
مضرات
اين گياه داراي مقدار زيادي مواد شيميايي به‌نام آلكالوئيدهاي پيروليزيديني (PAS) است كه مصرف زياد اين گياه در دوز بالا يا در دراز مدت، مي‌تواند باعث بروز سرطان كبد يا آسيب به اين عضو مهم شود.[۱۰]

روش مصرف

نوشيدني گل‌گاوزبان
گل گاوزبان معمولاً به‌صورت دم كرده، جوشانده و دم‌نوش مصرف مي‌شود. در طب سنتي ايراني، قسمت‌هاي دارويي اصلي اين گياه، گل و برگ است اما ريشه و ساقه نيز قابل استفاده هستند.[۱۱]

در رفسنجان اين گياه را با تركيبي از هل و شكر به‌صورت قاووت آماده مي‌كنند.

قاليشويي سهرودري

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۳:۲۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

رُ‌ز و گلايول بيشترين فروش گل‌فروشي‌هاي همدان

رُ‌ز و گلايول بيشترين فروش گل‌فروشي‌هاي همدان

 

گل فروشي غرب تهران

رُ‌ز و گلايول بيشترين فروش گل‌فروشي‌هاي همدان

ايسنا/همدان رئيس اتحاديه گل‌فروشان همدان گفت: گل‌هاي رز و گلايول معمولا پر مشتري ترين و بيشترين فروش را در بين گل‌هاي گل‌فروشي‌هاي سطح شهر همدان دارا بوده و بيشترين مشتري را بسته به مناسبت‌ها به خود اختصاص داده است.

 

علي روشن فرزاد در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد:گل رز به عنوان‌ محبوب ترين گل هاي شاخه بريده مصرف خوبي دارد و حتي به صورت تك شاخه هم استفاده مي‌شود به همين دليل يك گل لوكس و باكلاس شناخته شده است و در مناسبت‌هاي مختلف اوج‌گيري خريد اين گل بالاتر از ساير گل‌ها به چشم مي‌خورد.

 

وي تعداد اشتغال سطح گل‌فروشي‌هاي شهر همدان را به طور ميانگين ۱۸۰ نفر برشمرد و افزود: در حال حاضر در سطح شهر همدان ۹۰ واحد گل‌فروشي فعاليت دارند كه ۹۵ درصد از اين تعداد گل‌فروشي‌ها داراي پروانه كسب هستند.

 

روشن فرزاد با اشاره به اينكه بيشترين گل مورد نياز گل‌فروشي‌هاي همدان از بازار گل تهران تامين ‌مي‌شود،

تصريح كرد:ضايعات گل يكي از مهمترين مشكلات گل‌فروشي‌ها به شمار مي‌رود و معمولا در صورتي كه يك واحد گل‌فروشي اقدام به خريد ۱۰ ميليون تومان گل براي گل‌فروشي خود مي‌كند حدود ۲ ميليون از گل‌ها ضايعات مي‌شود.

قاليشويي فلكه چهارم تهرانپارس

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۴:۴۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

يك مركز فيزيوتراپي مناسب چه درمان هايي انجام مي دهد؟

يك مركز فيزيوتراپي مناسب چه درمان هايي انجام مي دهد؟

فيزيوتراپي در پاسداران

جوان آنلاين

رپورتاژ آگهي/ اگر تصادف كرده باشيد يا در ورزش آسيب ديده باشيد احتمالا از كمك فيزيوتراپ براي برگشتن به حالت نرمال استفاده كرده ايد. از خدمات فيزيوتراپي براي بيماراني كه دچار قطع عضو، آرتريت، كشيدگي (بخصوص ستون فقرات) يا جراحي هاي مختلف داشته باشند هم استفاده مي‌ شود. فيزيوتراپي با اجراي فرايندهاي درماني مختلفي كه براي هر بيمار براساس نيازهايش تعيين مي‌شود، حركات و زندگي بيمار را ساده تر مي‌كند. اگر مي خواهيد دستيار فيزيوتراپ شويد، مي توانيد بعضي از رايج ترين موارد استفاده شده در جلسات درمان و مزاياي هر روش را در اينجا ببينيد.


تمرين بازه حركتي (ROM)
اگرچه به بيمار توصيه مي‌شود كه در مراحل اوليه ريكاوري شكستگي استخوان يا جراحي استراحت كند، اما طولاني شدن فرايند بي حركتي بيمار مي تواند دوره درمان را طولاني كرده و يا جلوي آن را بگيرد. متخصص فيزيوتراپ به همين دليل از يك سري حركات ورزشي براي بهبود بازه حركتي، استفاده از مفصل و بهبود جريان خون استفاده مي‌كند.

حركت دادن مفاصل و عضلات مشكل دار از آتروفي عضلات و مشكلاتي كه در نتيجه آن رخ مي دهد، جلوگيري مي‌كند. تمرينات ROM فيزيوتراپي براي درمان مشكلات شانه، در رفتگي دست، فتق ديسك و... بسيار مناسب مي باشد و طي تحقيقاتي كه در سال 93 انجام شد، حدود 50 نفر از افرادي كه دچار شسكتگي استخوان شانه و آرنج بودند، توانستند توسط تمرينات ROM فيزيوتراپي، توانايي خود را مانند قبل به دست بياورند.

حركت دادن به بافت نرم
يك مركز فيزيوتراپي مناسب چه درمان هايي انجام مي دهد؟

ماساژدرماني يا حركت دادن بافت نرم به شل شدن عضلات بيماران و كاهش تورم در نقاط خاصي از بدن كمك كرده و همين موضوع آن را تبديل به يك گزينه درماني عالي براي كاهش درد ناشي از آسيب ديدگي ورزشي تبديل كرده است و علاوه بر اين مي تواند از عامل هاي موثر در به وجود آمدن خار پاشنه، مشكلات فتق ديسك گردني، عوامل ايجاد كننده سياتيك و... جلوگيري نمايد. زيرا ماساژ بافت نرم به بهبود گردش خون و جريان لنفاوري و كاهش تورم بافت نرم اطراف مفاصل ملتهب كمك مي ‌كند.

برق درماني
يك مركز فيزيوتراپي مناسب چه درمان هايي انجام مي دهد؟

برق درماني يك روش جديدتر است كه يك روش فيزيوتراپي انرژي مبنا است. تحريك الكتريكي در اين روش از طريق نصب الكترودهايي بر روي پوست انجام مي‌شود. الكترودها منجر به كوتاه شدن و جلوگيري از آتروفي عضلات مي‌شود – كه بهترين شكل استفاده از آن در بيماران داراي معلوليت يا كاهش شديد بازه حركتي است. از برق درماني به همراه ليزر درماني يا درمان به وسيله اولتراسوند نيز مي توان استفاده كرد.

سرما/گرما درماني
يك مشكل مشترك بين كساني كه زياد پشت ميز مي نشينند و ورزشكاران حرفه اي، درد و خشكي عضلات است. از گرما يا سرما درماني مي توان در نقاطي از بدن بيماراني استفاده كرد كه درگير گرفتگي عضلاني هستند. گرمادرماني حتي شامل استفاده از بسته هاي داغ يا حتي پارافين جامد نيز مي‌شود؛ سرما درماني هم شامل استفاده از يك بسته يخ يا ماساژ يخ مي‌شود.

روش نوار كينزيو
هر كسي كه در حال تحصيل براي تبديل شدن به يك كمك فيزيوتراپ باشد با نوارهاي رنگي نئوني كه گاهي در بيماران استفاده مي‌شود، آشنا است. نوار كينزيو را براي ثابت سازي مفاصل و عضلات در حين درمان مي توان مستقيما روي پوست چسباند. بعلاوه انعطاف اين نوار يعني اختلالي در حركات ورزشي بازه حركتي ايجاد نمي شود و آن را تبديل به ابزاري عالي در عضلاتي مي كند كه تحت خمش يا كشش قرار مي گيرند.

درمان به وسيله اولتراسوند
اگرچه معمولا از اولتراسوند در فيزيوتراپي استفاده نمي شود اما پزشكان در سالهاي اخير به صورت روزافزون از امواج صوتي براي درمان آسيب ديدگي هاي بدن استفاده كرده اند. در اين روش از امواج صوتي اولتراسوند براي هدفگيري بافتهاي آسيب ديده استفاده مي‌شود كه توسط رباطها، تاندون ها و فاشيا جذب مي‌شود. از اين روش مي توان در بيماراني استفاده شود كه از التهاب مفصلي، التهاب تاندوني و كشيدگي عضلاني رنج مي برند.

توانبخشي بعد از جراحي
متخصص فيزيوتراپ از روشهاي درماني مختص بيمار براي كمك به حذف درد استفاده مي‌كند و مطمئن مي‌شود كه بيمار در آينده با بازگشت درد مواجه نشود. فيزيوتراپ با افزايش انعطاف بدن بيمار از بروز آسيب ديدگي هاي جدي جلوگيري مي‌كند. يكي ديگر از كمكهايي كه فيزيوتراپ به بيمار مي‌كند، كاهش درد بعد از جراحي است. جراحي ها گاها با دردهاي شديدي همراه مي شوند كه به شكلهاي مختلفي بدن را تحت تاثير قرار مي دهند.

فيزيوتراپ ها به بيماران كمك مي كنند تا بتوانند با درد بعد از جراحي كنار آمده و فرايند ريكاوري ساده تري داشته باشند. اين موضوع به خصوص براي كساني مفيدتر است كه با آسيب ديدگي ورزشي مواجه شده اند. فيزيوتراپ قبل از انجام جراحي با تمركز براي تمرينات تقويتي و كاهش آسيب ها باعث مي شوند كه بيمار دوره ريكاوري ساده تري را بگذارند.

چطوري يك متخصص فيزيوتراپ خوب پيدا كنم؟
پزشكي كه شما را تشويق به مراجعه به فيزيوتراپ كرده، بهترين مرجع براي معرفي نزديكترين فيزيوتراپ است. او احتمالا به شما چند اسم مي دهد و بايد براي مشورت و بررسي اقدامات مورد نياز براي مشكلتان به آنها مراجعه كنيد.

فيزيوتراپي كه قرار است شما را درمان كند بايد با پزشك مشاورتان آشنا باشد تا در صورت نياز بتوانند درباره دوره درمانتان صحبت كنند.

بهتر است از بين فيزيوتراپ هاي يك كلينيك فيزيوتراپي يك نفر را انتخاب كنيد تا بتوانند در صورت نياز درباره مشكل و ناراحتي هايتان باهم مشورت كنند. كلينيك فيزيوتراپي از سوي ديگر به دليل رقابت موجود بين متخصص هاي مختلف باعث ارتقاي سطح پزشكان و سود بردن بيماران مي‌شود.

بايد ببينيد كه مركز فيزيوتراپي مد نظرتان همه تجهيزات مورد نياز براي درمان مشكلتان را دارد و اينكه آيا متخصصان خوبي در گروه پزشكان خود دارند يا خير.

پزشك معالج دوستتان و پيشنهاد افراد حاضر در كلينيك هم يك منبع ديگر براي پيدا كردن بهترين فيزيوتراپ است و البته بايد اعتبار و شهرت خود كلينيك را نيز ارزيابي كنيد.

البته همانطور كه گفته شد، فيزيوتراپي يك درمان كاملا شخصي است و نيازهاي يك ورزشكار و بيماري كه سكته كرده يكي نيستند.

هميشه چك كنيد كه آيا فيزيوتراپتان آدم مثبت نگري هست و اينكه در طول درمان شما را تشويق مي‌كند يا نه، چرا كه كمي تشويق و ترغيب در كنار درمان، معجزه مي‌كند.

فرد بايد بداند كه فيزيوتراپي به زمان نياز دارد و بايد ببينيد كه فيزيوتراپ چقدر مي تواند برايتان وقت بگذارد. اين كار را زماني كه به مطب يا كلينيك مراجعه مي كنيد و در برخورد با بيماران ديگر مي توانيد ببينيد.

فيزيوتراپ بايد حداقل جلسات 35 تا 40 دقيقه اي براي بيمارش در نظر بگيرد.

بعلاوه با توجه به زمان بر بودن درمان فيزيوتراپي بايد حواستان باشد كه هزينه هر جلسه فيزيوتراپي خيلي زياد نباشد.

هزينه خيلي بالاي يك فيزيوتراپ هميشه به معني عالي بودن او نيست و براي اينكه بتوانيد راه برويد، نبايد كمرتان زير بار هزينه ها بشكند.

بيمار همچنين بايد تميزي مطب يا كلينيك را نيز بررسي كند: بهداشت محيط و حفظ حريم شخصي، دو مورد از ملزومات كلينيك فيزيوتراپي باشد و خود فيزيوتراپ هم بايد موثرترين و بهترين آموزش ها را براي كارش ديده باشد.

قاليشويي نارمك

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۶:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

تغييرات جسمي و رواني، يكي از دلايل افزايش استرس و اضطراب در نوجوان است

يك روانشناس باليني:

تغييرات جسمي و رواني، يكي از دلايل افزايش استرس و اضطراب در نوجوان است

روانشناس مرزداران

هانيه زراعت‌كار: نوشتن و ياداشت كردن عواملي كه باعث خشم و ناراحتي ما مي‌شود در برگه و پاره كردن آن مي‌تواند يكي از روش‌هاي موثر در تخليه خشم و استرس باشد‌


آموزش و پرورش منطقه ۱۴
تهران (پانا) - يك روانشناس باليني، نوجواني را پلي بين كودكي و بزرگسالي دانست كه تغييرات ناگهاني جسمي و رواني در اين دوره، موجب افزايش استرس و اضطراب در نوجوان مي‌شود. وي همچنين در اين ماراتن، بر نقش والدين به عنوان شاه‌راهي براي حل بحران‌هاي روانشناختي، تأكيد كرد.

هانيه زراعت كار، روانشناس باليني، با بيان اينكه نوجواني يكي از مهم‌ترين مراحلي است كه در زندگي نوجوان اتفاق مي‌افتد و مديريت استرس در نوجوانان، مانع از بروز مشكل در روابط اجتماعي مي‌شود، در گفت‌وگو با پانا گفت: «هيجان در نوجواني حسي است كه نسبت به دوره‌هاي كودكي بيشتر است و يكي از دلايل آن تغييرات هورموني است و برخي از نوجوانان اين دوره را سخت مي‌پذيرند و برخي ديگر به طور منطقي با آن رفتار مي‌كنند. دوره نوجواني دوره اي است كه از آن با عنوان دوره طوفان، فشار، دوره تغييرات خيلي شديد و سخت ياد مي شود. از آنجا كه هر تغييري حتي در زندگي ما افراد بزرگسال نيز استرس زاست، تغييرات در دوره نوجواني نيز با اضطراب و استرس زيادي همراه است. تغييراتي كه در جسم، بلوغ، مسائل فكري و جسمي، تغييرات رواني و خلق و خو و تغييراتي كه در مغز نوجوان ايجاد مي شود، نقش او را به عنوان يك فرزند، انسان و يك شهروند در جامعه مشخص مي كند.»

وي با بيان اينكه آگاهي و شناخت والدين از دوره نوجواني، در مديريت استرس و اضطراب نوجوان در دوره بلوغ بسيار مؤثر است، گفت: «اولين و مهمترين عامل استرس و اضطراب شديد نوجوان در دوره بلوغ، به تغييرات شديد مغزي نوجوانان در اين دوره مرتبط است. به طوري كه حتي مدارهاي مرتبط با استرس، كه اصطلاحاتا HPA نام دارند، دچار تغييرات زيادي مي شوند. در دوره نوجواني تصميمات ناگهاني توسط نوجوان زياد گرفته مي شود. تصميماتي كه به جاي اينكه منطقي باشند، رنگ و بوي هيجاني و تكانشي دارند. اين به خاطر تغييرات مغزي است كه در مغز نوجوان اتفاق مي افتد. در اين دوران نواحي مرتبط با تصميم هاي هيجاني و تغييرات مغزي بيشتر از نواحي منطقي يا تصميمات بخردانه فعال هستند.»

زراعت‌كار يكي از شاخصه‌هاي دوره نوجواني را تصميم‌گيري ناگهاني، بدون فكر و تعلل برشمرد و خاطرنشان كرد: «در دوره نوجواني سؤالات فلسفي و هويتي زيادي از سوي نوجوان مطرح مي شود كه از مهم ترين شاخصه هاي اين دوران برشمرده مي شود. پرسش هايي كه مرتبط با هويت فردي نوجوان است و موضوعاتي را از قبيل رسالت خلقت و نقش نوجوان در جامعه، چگونگي شكوفايي استعداد و پيش بيني موقعيت هاي شغلي آينده آنان را شامل مي شود كه در دوره نوجواني از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. همه اين عوامل بر استرس نوجوان اثرگذار هستند. اين قبيل استرس ها در يك نوجوان سالم رخ مي دهد‌ و استرسي كه توسط نوجوان تجربه مي شود، استرسي طبيعي است. اما گاهي اوقات استرسي كه كودكان و نوجوانان تجربه مي كنند، استرسي غيرطبيعي است كه مي تواند منجر به افت تحصيلي نوجوان شود. به عبارت ديگر، ذهن نوجوان به قدري درگير مسائل خاص دوره نوجواني مي شود كه تمركز او را از بين مي برد و منجر به افت تحصيلي وي مي شود. اگر نوجوان مدت زمان زيادي را درگير استرس غيرطبيعي باشد، اين استرس به مرور تبديل به اختلالات اضطرابي مي شود و در صورتي كه درمان نشود، اين اختلال منجر به افسردگي نوجوان مي شود.»

اين روانشناس باليني عنوان كرد: «جدا از بحث افسردگي‌هايي كه به عنوان يك اختلال شناخته مي‌شوند، اگر اختلال اضطرابي درمان نشود، مي تواند منجر به يأس و نااميدي شود و انگيزه نوجوان را براي درس خواندن كاهش دهد، به طوري كه ما شاهد افت تحصيلي دانش آموزان باشيم. اين نوع اضطراب، اضطرابي طبيعي نيست و افراد مي بايست براي درمان، نزد متخصص روانشناسي باليني و روانپزشك متخصص بروند.»

وي در خصوص عوامل افزايش استرس نوجوانان عنوان كرد: «گاهي مسائلي از قبيل كمال گرايي و انتظارتي دور از انتظار والدين از فرزندان، استرس نوجوانان را تشديد مي كند و فشار زيادي براي درس خواندن به آنها وارد مي كند. جدا از سخت‌گيري‌هاي والدين در بحث درس خواندن، كنترل‌گري زياد والدين بر نوجوانان و تصميم‌گيري والدين به جاي فرزندانشان در موضوعات تحصيلي و شغلي منجر به افزايش و تشديد استرس نوجوانان مي‌شود و حس بي كفايتي در امر تصميم‌گيري را به آنها تزريق مي كند. يكي از شكايت‌هاي رايج نوجوانان از والدين، ‌برخورد كودكانه والدين با آنهاست. به نوعي نوجوانان از برخورد كودك‌گونه والدين با آنها راضي نيستند و حس استقلال‌طلبي را به آنها تزريق نمي كنند. برخي از والدين، رفتار خود را با نوجوانان از مسير كودكي تغيير نمي دهند و همان گونه كه در كودكي با آنان رفتار مي كردند، برخورد مي كنند و اين اشتباه بزرگي است. ما از سمت والدين در جلسات روان درماني شاهد هستيم كه والدين، اين برخورد اشتباه را با نوجوان خود دارند و خودشان را با تغييرات نوجواني منطبق نمي‌كنند. در اين راستا آگاهي و شناخت والدين با تغييرات دوره نوجواني بسيار راه‌گشاست.»

زراعت كار در سخنانش خطاب به والدين، بيان كرد: «نوجواني، پلي از كودكي به بزرگسالي است و رفتار والدين نيز بايد متناسب با اين تغييرات، تغيير كند و همانند يك كودك با نوجوان خويش برخورد نكنند و به استقلال طلبي نوجوانان كه يكي از ويژگي‌ هاي اصلي اين دوران است، احترام بگذارند. نوجوانان در اين سنين، به شدت استقلال طلب مي شوند و تمايل به تصميم گيري مستقل دارند. نوجوانان در سنين نوجواني، گرايش زيادي به هم سن و سالان پيدا مي كنند و اين يك ويژگي طبيعي است كه ما در دوران نوجواني شاهد آن هستيم. علاوه بر اين، تمايل نوجوانان در اين سنين به پر كردن اوقات فراغت با هم سن سالان بيش از خانواده است. خانواده، در مديريت استرس نوجوان نقش اساسي و مهمي دارد. اين موارد از جمله ويژگي هاي خاص دوران نوجواني محسوب مي شوند كه بايد به عنوان يك والد، معلم و يا هر كسي كه با نوجوان به هر نحوي ارتباط دارد، از آن آگاه باشيم.»

وي با اشاره به اينكه كنترل اضطراب يا كنترل استرس واژه صحيحي نيست، چون همه ما دچار استرس مي شويم و نمي توانيم اضطراب را كنترل كنيم بلكه به جاي كنترل بايد آن را مديريت كنيم، اذعان كرد: «هر چه قدر رابطه بين والدين و نوجوان، رابطه صميمانه‌تري باشد و والدين بدون قضاوت و برچسب زدن به نوجوان، همدلانه آغوش خود را براي صحبت با آنان باز كنند، نوجوان احساس امنيت مي كند. والدين براي نوجوان به عنوان يك پناهگاه و مأمن شناخته مي شود و نقش مهمي در مديريت استرس نوجوان ايفا خواهند كرد.»

اين روانشناس باليني در خصوص تأثير آگاهي‌بخشي والدين درباره چگونگي كمك به نوجوان در دوران بلوغ گفت: «آگاهي بخشي درباره مسائل جسمي، تغييرات بلوغ و جنسي، از طريق والد هم جنس به شدت در اين دوران توصيه مي شود. اين مسئله موجب شناخت بيشتر و مقابله آگاهانه نوجوان از تغييرات بلوغ، تغييرات جنسي و حتي رواني مي شود. گوش فرا دادن والدين به سخنان نوجوانشان بدون قضاوت و بدون برچسب زدن از اين طريق به كار بردن صفات منفي در وصف ويژگي هاي نوجوان، باعث صميميت بيشتر والد و نوجوان مي شود. بازگويي عقايد و بينش هاي نوجوانان و بيان منطقي ناراحتي ها و افكارشان در جمع هاي خانوادگي بسيار مهم است و در مديريت استرس آنان تأثير بسزايي دارد. والدين مي بايست ظرفيت خود را از شنيدن هيجانات و افكار بدون فيلتر و سانسور نوجوان بالا ببرند. رفتار والدين بايستي نيازهاي نوجوانان را تأمين كند. احترام والدين به نوجوانان، عشق ورزي به نوجوان كه از طريق احترام مستقيم بر حسب نوجوانان مختلف فرق دارد، موجب آمادگي نوجوان براي عبور از دوران پرخطر نوجواني و ورود به دوران بزرگسالي مي شود.»

وي در تكميل صحبت هايش ادامه داد: «والدين بايد با فرزندان خود مهربان باشند. به هيچ عنوان كودكان و نوجوانان خود را به خاطر عدم يادگيري سرزنش نكنند بلكه گفتگوي آزاد داشته باشند. درباره موضوعي كه باعث استرس شده صحبت كنند با دلگرمي دادن به كودك و بدون واكنش منفي، نگراني هايش را رفع كنند.»

زراعت كار درباره چگونگي مهارت اضطراب در دوره نوجواني اظهار كرد: «بايد بحران اضطراب را از طرق مختلفي مديريت كرد. مديريت بحران شامل كنترل اضطراب براي حل مشكل، بررسي مساله از ابعاد و زواياي مختلف و پيدا كردن راه حل مساله بدون اضطراب است. با استفاده از تفريحات سالم مي توان انگيزه، شور و نشاط در دانش آموزان ايجاد كرد. همچنين داشتن رژيم غذايي سالم، فراهم كردن اردو، تشويق به انجام فعاليت هاي ورزشي از جمله تمرين هاي تنفسي، مديتيشن، مطالعه و يادگيري در زمينه هاي مورد علاقه با كمك كارها و فعاليت هاي خلاقانه در كلاس كه باعث مي شود عزت نفس در بچه ها تقويت شود و تجربه شيريني از كلاس به يادگار بماند. همچنين باعث كاهش اضطراب و استرس در بين دانش آموزان و از بين رفتن احساس شديد تنهايي در آنها شود.»

وي در ادامه كاهش استرس و افزايش انرژي نوجوانان تصريح كرد: «نوشتن و ياداشت كردن عواملي كه باعث خشم و ناراحتي ما مي‌شود در برگه و پاره كردن آن مي‌تواند يكي از روش‌هاي موثر در تخليه خشم و استرس باشد‌. قدم زدن و دويدن‌هاي روزانه باعث برطرف شدن تنش و اضطراب مي‌شود. علاوه بر اين موارد استحمام روزانه، ورزش كردن و تحركات بدني و جنب و جوش سبب كاهش ترشح هورمون اضطراب در بدن مي‌شود. محبت كردن و عشق ورزيدن به خانواده، اقوام، دوست و همكار مهربان بودن با خود و ديگران ديگر راهكارهاي كاهش اضطراب و افزايش انرژي است. دوست بودن و ارتباط گرفتن با طبيعت، گل و گياه؛ گوش دادن به موسيقي آرام بخش و مورد علاقه، ماساژ بدن، خنديدن از ته دل، مراقبه و دعا و ورزش يوگا نيز از ديگر پيشنهادات براي كاهش استرس و اضطراب و افزايش انرژي است.»

زراعت كار در آخر خطاب به نوجوانان با استرس بالا تاكيد كرد: «همانقدر كه به دست آوردهاي زندگي اهميت مي دهيم، بايد براي ذهن و جسم خودمان هم ارزش قائل شويم. در هر صورت همه اين دستآوردها به كمك ذهن و بدن ما حاصل شده است. وجود شما از دستآوردهايتان فراتر است و شما با آنها توصيف نمي شويد. به هم ريختگي ذهني بيش از حد مي تواند تأثير منفي بر زندگي شما به شكل اضطراب، اختلال خواب و احساس غرق شدن داشته باشد. استفاده از تكنيك هاي موجود در اين صفحه به شما كمك مي كند تا ذهن و زندگي خود را از نگراني ها و افكار غيرضروري و ناخواسته خالي كنيد، كاهش استرس را تجربه كنيد و حس آرامش رواني را بازيابي كنيد.»

قاليشويي استاد حسن بنا

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۲۳:۳۸ توسط:onlinetabliq موضوع: