onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

نحوه تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن شيشه اي

 

نحوه تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن شيشه اي

شيشه بري مرزداران

 

55آنلاين نيوز


تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن مخصوصا در محيط هاي كاري با تردد زياد يكي از مهم ترين كارهايي مي باشد كه بايد به صورت مرتب انجام شود. در حالت عادي اگر اين كثيفي فقط گرد و غبار باشد براحتي و با دستمال قابل رفع است، اما ممكن است مواردي همچون رسوب آب، لكه هاي روغن و رنگ، سيمان و غيره روي سطح آنها مشاهده شود. در ادامه چند ترفند و روش مناسب و كاربردي را براي اينكه بتوانيد در كمترين زمان پارتيشن شيشه اي سكوريت را تميز و براق كنيد ارائه خواهيم داد.




نحوه تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن شيشه اي
تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن مخصوصا در محيط هاي كاري با تردد زياد يكي از مهم ترين كارهايي مي باشد كه بايد به صورت مرتب انجام شود. در حالت عادي اگر اين كثيفي فقط گرد و غبار باشد براحتي و با دستمال قابل رفع است، اما ممكن است مواردي همچون رسوب آب، لكه هاي روغن و رنگ، سيمان و غيره روي سطح آنها مشاهده شود. در ادامه چند ترفند و روش مناسب و كاربردي را براي اينكه بتوانيد در كمترين زمان پارتيشن شيشه اي سكوريت را تميز و براق كنيد ارائه خواهيم داد.

 



شيشه سكوريت پارتيشن شيشه اي

تميز كردن گرد و غبار پارتيشن شيشه اي سكوريت
براي داشتن روحيه خوب و شاداب لازم است در محيطي زندگي كنيم كه هميشه تميز باشد و هرگونه آلودگي را از آن پاك كنيم. اين مساله در محيط هاي كاري نيز اهميت بالايي داشته و به همين دليل نيروي هاي خدماتي همه روزه بايد بخش هاي مختلف را تميز كنند. شيشه هاي سكوريت به كار رفته در پارتيشن يا جداكننده ها از بخش هاي مهمي مي باشد كه خيلي زود با گرد و غبار پوشانده ميشوند. براي تميز كردن گرد و غبار براحتي و تنها با دستمال كمي مرطوب مي توان اين كار را انجام داد. البته دقت داشته باشيد كه دستمالي را براي اين كار انتخاب كنيد كه بدون پرز باشد. دستمال هاي نخي و ميكروفايبر از گزينه هاي بسيار عالي در اين زمينه مي باشند.

از سركه استفاده كنيد!
شايد برايتان جالب باشد كه يكي از بهترين گزينه ها براي تميز كردن شيشه سكوريت پارتيشن داراي رسوب، محلول آب و سركه مي باشد. سركه به دليل خاصيت اسيدي كه دارد خيلي زود لكه هاي روي سطح شيشه را تميز مي كند و همزمان ضد عفوني را انجام مي دهد. كافيست مقدار كمي سركه را با آب مخلوط كنيد و سپس روي سطح پارتيشن شيشه اي آن را اسپري نماييد. در نهايت با دستمال نخي و بدون پرز كاملا سطح را خشك كنيد و از تميزي شيشه لذت ببريد.

براي محيط هاي پرتردد كه فضاي بسته اي داشته و تهويه مطلوبي ندارد، سعي كنيد مقدار سركه را كم كنيد تا بوي آن ساير افراد را اذيت نكند يا اين كار را در زمان عدم حضور بقيه انجام دهيد.

تميز كردن لكه روغن روي شيشه سكوريت پارتيشن
اگر احساس كرديد كه لكه هاي روغن ريز و درشت روي سطح پارتيشن شيشه اي قرار دارد و چهره نامناسبي را بوجود آورده اند، جوش شيرين را انتخاب كنيد. تركيب جوش شيرين و كمي آبليمو و آب باعث ميشود خيلي زود تمام لكه هاي سخت روغني از روي شيشه تميز شوند. بعد از اسپري اين تركيب روي لكه ها، با دستمال تمام بخش هاي پارتيشن را تميز كنيد. جوش شيرين بوي زننده نداشته و باعث حساسيت و آلرژي نيز نخواهد شد.

تميز كردن لك سيمان روي پارتيشن شيشه اي
بعد از بازسازي و تعميرات در فضاي داخلي ساختمان ممكن است لكه هاي سيمان خشك شده را روي پارتيشن و پنجره ها مشاهده كنيد. براي تميز كردن سيمان به سركه داغ نياز داريد و به همين دليل پيشنهاد مي كنيم ابتدا حتما دستكش دست كنيد. سركه سفيد را داغ كنيد و با همان درجه حرارت بالا روي سيمان ها اسپري كنيد. نگران نباشيد، پارتيشن شيشه اي آفن و ساير برندهاي معتبر داراي مقاومت بالايي در برابر حرارت هستند و آسيب نمي بينند. سپس حدود 10 دقيقه صبر كنيد تا كمي سيمان نرم شود و سپس با كاردك آن ها را جدا كنيد.

تميز كردن برچسب هاي روي پارتيشن شيشه اي
برچسب هاي نصب شده روي پارتيشن هاي شيشه اي از مشكلاتي مي باشد كه ممكن است در محيط هاي كاري با آن مواجه شويد. مخصوصا اگر برچسب فضاي زيادي را اشغال كرده باشد و براحتي نتوانيد لايه چسبناك آن را از شيشه جدا كنيد. براي اين منظور مي توانيد از الكل استفاده كنيد. مقدار كمي الكل را روي برچسب اسپري و سپس با دستمال روي آن بكشيد. سعي كنيد دستمال را كمي با فشار بيشتر روي شيشه بكشيد تا به خوبي تمام قسمت هاي برچسب از آن جدا شود.



لك رنگ را چطور از شيشه سكوريت پارتيشن تميز كنيم؟
لك هاي رنگ روغن باقي مانده بر روي شيشه پنجره و سطح پارتيشن ها از مشكلات كلافه كننده اي مي باشد كه به شدت باعث كثيف ديده شدن محيط ميشود. تا حد امكان سعي كنيد در زمان رنگ آميزي ديوار و سقف ها روي پارتيشن ها را با روزنامه بپوشانيد. اما اگر به هر دليل متوجه شديد كه لك هاي زيادي روي شيشه پارتيشن به چشم ميخورد، سعي كنيد بلافاصله با دستمال كمي مرطوب آن را تميز كنيد.

لك هاي رنگ روغن كه ضخامت بالايي داشته و قديمي هستند، به دليل خشك شدن روي شيشه به سختي تميز ميشوند. براي تميز كردن آنها به مقدار كمي مايع ظرفشويي و آب وارم نياز داريد. اين تركيب را روي لك هاي رنگ روغن اسپري كنيد و اجازه دهيد كمي نرم شود. سپس با كاردك و با احتياط سعي كنيد لكه هاي رنگ را از روي سطح جدا كنيد. دقت داشته باشيد كه روي سطح شيشه خراشيدگي ايجاد نكنيد و سپس با دستمال تمام سطح آن را تميز كنيد.


تميز كردن پارتيشن با شيشه پاك كن
يكي از بهترين و در دسترس ترين مواد براي اينكه پارتيشن هاي هميشه تميز و درخشان داشته باشيد، شيشه پاك كن است. شيشه پاك كن ها نه تنها قدرت بالايي در تميز كردن لكه هاي روغن، چبي و گرد و غبار دارند، بلكه به شيشه هاي رنگي و لمينت نيز آسيب وارد نخواهند كرد. شيشه پاك كن را روي سطح شيشه سكوريت پارتيشن اسپري و سپس با دستمال تمام كثيفي ها را تميز كنيد.

تميز كردن لكه هاي قوي از شيشه سكوريت پارتيشن
براي اينكه بتوانيد قوي ترين لكه ها را از روي سطح شيشه سكوريت تميز كنيد، مي توانيد از تركيب نشاسته ذرت، الكل، سركه و آب ولرم استفاده كنيد. براي اين كار به 4 فنجان آب و دو قاشق غذاخوري نشاسته ذرت، الكل و سركه نياز داريد تا با هم كاملا مخلوط شوند. سپس روي لك ها و بخش هاي كثيف شيشه اين تركيب را بريزيد و با دستمال نرم و بدون پرز سطح را تميز كنيد.

قاليشويي سليمان خاطر

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۹:۴۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

نرده شيشه اي و هندريل چيست؟

نرده شيشه اي و هندريل چيست؟

شيشه بري الهيه

 

نرده شيشه اي و هندريل در واقع يك حفاظ يا جان پناه شيشه اي است كه از جنس شيشه سكوريت و لمينت بوده و از نمونه اي بسيار پر كاربرد در ساختمان است كه علاوه بر جلوه و زيبايي خاصي كه به ساختمان مي بخشد براي موارد ايمني نيز بسيار مهم است.

به گزارش ايسنا به نقل از گلدن گيت، نرده شيشه اي را معمولا در مكان هايي مانند بالكن، تراس، راه پله، روف گاردن و اطراف استخر ها نصب مي‌كنند. زيبايي نرده شيشه اي مي تواند يك ساختمان را بسيار لوكس و ديدني نمايد، در واقع درخشش شيشه باعث مي شود ديزاين ساختمان بسيار خاص و چشم نواز شود و يكي از المان هاي بسيار تاثيرگذار در دكور و طراحي ساختمان هاي اداري و مسكوني محسوب مي شود.



انواع نرده شيشه اي و هندريل
نرده هاي شيشه اي يا Glass fanceبا توجه به كاربردي كه دارند و محل نصبشان به انواع مختلفي تقسيم بندي مي شوند حتي شما مي توانيد نمونه اي سفارشي را متناسب با فضاي نصب هندريل سفارش دهيد در ادامه به نمونه هاي پركاربرد هندريل شيشه اي اشاره مي كنيم:

هندريل شيشه اي دفني
در اين هندريل با قرار گرفتن شيشه سكوريت درون پروفيل فضاي ديد بيشتري در اختيار شما قرار مي گيرد. دليل نامگذاري نام دفني روي اين نوع هندريل اين است كه پايه هاي هندريل درون زمين دفن مي شود و فقط شيشه قابل مشاهده است و يكي از نمونه هاي پر طرفدار مخصوصا براي بالكن ها است.

نرده شيشه اي اسپيگات
اين هندريل داراي پايه هاي روكار از جنس فولاد يا استيل است كه به دليل قابليت نصب سريع و آسان بيشتر در ساختمان هايي كه زمان براي آن ها مهم است به كار مي رود و كاربرد اين نوع هندريل در استخر ها بيشتر است زيرا استفاده از پايه هاي استيل زد زنگ مانع از زنگ زدگي آن در مجاورت آب استخر مي شود.

هندريل شيشه اي فيكس پوينت
در هندريل شيشه اي فيكس پوينت از شيشه سكوريت و بست پوينت گلس استفاده شده است كه شيشه با استفاده از بست دكمه اي استيل به ديوارها متصل مي شود در اين نوع هندريل نيز به دليل فضاي ديد وسيعي كه در اختيار كاربر قرار مي دهد بسيار پرطرفدار و شكيل است.

هندريل شيشه اي فريم لس
در اين هندريل از شيشه يك دست استفاده شده كه با نصب آن فضاي روبروي شما بدون هيج مانع و هيچ اتصالي قابل مشاهده است و همين امر زيبايي خارق العاده اي به فضا مي بخشد، اين هندريل سراسر شيشه و بدون قاب است اما در عين حال بسيار مقاوم است و با استفاده از بست هاي قوي به زمين متصل مي شود

نرده شيشه اي و هندريل چيست؟

كاربرد نرده شيشه اي در فضاهاي مختلف
نرده شيشه اي و هندريل داراي كاربرد هاي متنوعي است و متناسب با محل نصب طراحي و ساخته مي شود در ادامه به چند نمونه از كاربرد هاي نرده شيشه اي مي پردازيم:

نرده شيشه اي راه پله
نرده شيشه اي پله كه نقش حفاظ را دارد با استفاده از اتصالات زد زنگ قابل نصب است، نصب هندريل شيشه اي راه پله علاوه بر امنيت بالايي كه به همراه دارد بسيار شكيل و چشم نواز است و زيبايي منحصر به فردي به راه پله هاي ساختمان مي دهد، استفاده از شيشه سكوريت با ضخامت مناسب امنيت اين نوع هندريل را تضمين مي كند.

نرده شيشه اي تراس
نرده شيشه اي تراس كه تركيبي از شيشه نشكن سكوريت و پايه هاي فولاد يا استيل است در لبه تراس نصب مي شود اين هندريل علاوه بر جلوه خاصي كه دارد از ايمني بالايي برخوردار بوده و فضاي ديد گسترده اي را نيز در اختيار شما قرار مي دهد.

نرده شيشه اي استخر
اين نرده ها حفاظي شيشه اي براي دور تا دور استخر است كه براي حفاظت و ايمني مخصوصا براي كودكان نصب مي شود. استفاده از شيشه سكوريت و استيل باعث استحكام بالاي اين هندريل شده است و همچنين جنس زد زنگ استيل مانع از زنگ زدگي آن مي شود. اين هندريل زيبا و شكيل است و در اكثر ويلاها و منازل لوكس قابل استفاده است. مي توانيد رنگ يراق آلات را به سليقه خود در اين هندريل انتخاب نماييد..

نرده شيشه اي و هندريل چيست؟

قيمت نرده شيشه اي و هندريل
قيمت نرده هاي شيشه اي متناسب با نوع و حجم كار شما متفاوت خواهد بود، هندريل شيشه اي از نرده هاي فلزي و شيشه تشكيل شده كه جنس نرده ها مي تواند از استيل يا فولاد باشد همچنين ضخامت شيشه نيز متناسب با مكان نصب تعيين مي شود كه همه اين موارد بر قيمت هندريل شيشه اي تاثير مستقيم دارد.

سخن پاياني

اين روزها ساختمان ها به سمت لوكس شدن پيش مي روند المانهاي بكار رفته در هر ساختمان مي تواند تاثير بسزايي در زيبايي و لاكچري شدن آن داشته باشد. يكي از المانهاي بسيار كاربردي و لوكس استفاده از نرده شيشه اي و هندريل است كه در انواع هندريل پله، پله گرد، نرده شيشه اي بالكن، تراس، استخر، فريم لس و ... است. اين نرده ها علاوه بر زيبايي از ايمني بالايي نيز برخوردار هستند كه امروزه بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.

قاليشويي افسريه

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۳:۰۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

اعلام نام زنان در آگهي ترحيم پيگرد قانوني دارد


اعلام نام زنان در آگهي ترحيم پيگرد قانوني دارد

خدمات مجالس ترحيم


بعد از حساسيت‌ها نسبت به نقش بستن تصوير زنان بر آگهي‌هاي ترحيم و سنگ قبر، حالا نوبت به اعلام نام آنها در آگهي ترحيم رسيده است؛ نامه‌اي با امضاي «عادل قربانزاده» رئيس اداره‌ي تبليغات اسلامي شهرستان ملكان از توابع استان آذربايجان شرقي منتشر شده كه در آن خطاب به مدير چاپخانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده از تاريخ ۲۵ مهرماه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع است و پيگرد قانوني خواهد داشت.
اعلام نام زنان در آگهي ترحيم پيگرد قانوني دارد

كبنا ؛طي روزهاي گذشته نامه اي با امضاي «عادل قربانزاده» رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان ملكان در آذربايجان شرقي منتشر شده است كه در آن خطاب به مدير چاپ خانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده است كه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع و پيگرد قانوني خواهد داشت.

به گزارش كبنا نيوز، بعد از حساسيت‌ها نسبت به نقش بستن تصوير زنان بر آگهي‌هاي ترحيم و سنگ قبر، حالا نوبت به اعلام نام آنها در آگهي ترحيم رسيده است؛ نامه‌اي با امضاي «عادل قربانزاده» رئيس اداره‌ي تبليغات اسلامي شهرستان ملكان از توابع استان آذربايجان شرقي منتشر شده كه در آن خطاب به مدير چاپخانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده از تاريخ ۲۵ مهرماه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع است و پيگرد قانوني خواهد داشت.

 

طي روزهاي گذشته نامه اي با امضاي «عادل قربانزاده» رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان ملكان در آذربايجان شرقي منتشر شده است كه در آن خطاب به مدير چاپ خانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده است كه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع و پيگرد قانوني خواهد داشت.

ميدان نوشت: حساسيت نسبت به سنگ قبر يا آگهي ترحيم زنان پيش از اين نيز سابقه داشته است؛ دو سال پيش نماينده‌ي ولي فقيه در گيلان حك كردن تصوير زنان روي سنگ قبرشان را «پديده‌ي شوم، غلط و خلاف شرع» توصيف كرده و گفته بود «حك كردن تصوير زنان روي سنگ قبر خلاف اخلاق و احكام دين خدا است و در دينداري اينگونه افراد بايد شك كرد».

روزنامه‌ي آفتاب يزد همان زمان خبر داده بود كه «با درج بنر‌هايي در قبرستان‌ها از خانواده‌ي متوفيان خواسته شده تا در صورتي‌كه چهره‌ي زن روي سنگ قبر عزيزشان تصوير شده، سريعا براي تعويض آن اقدام كنند، در غير اين صورت سنگ مزار آن‌ها برداشته مي‌شود».

همچنين روابط عمومي سازمان بهشت زهرا در رابطه با ممنوعيت استفاده از تصوير چهره روي سنگ مزار زنان گفته بود «اين موضوع قانون است و اجبارا بايد توسط خانواده متوفي انجام شود و عكس خانم‌ها از روي سنگ قبرها و كتيبه‌ها حذف شود. هر چند به‌طور كلي كتيبه ممنوع شده است؛ عكس بي حجاب خانم‌ها كه به‌طور كلي قدغن است! اما اگر عكس زني روي سنگ مزارش باشد با خانواده متوفي تماس گرفته مي‌شود كه بيايند و سنگ قبر را درست كنند و اگر خانواده‌ها اقدام نكنند خود سازمان دست به كار مي‌شود».


سال گذشته مخدوش كردن تصوير زنان بر روي سنگ مزارشان در آرامستان شهر رويان خبرساز شد، در حالي‌كه به تصاوير مردان بر روي سنگ قبرها آسيبي وارد نشده بود؛ پس از آنكه مشخص شد اين اقدام با تصميم هيات امناي آرامستان اين شهر انجام شده است، خانواده‌هاي متوفيان آن‌را «غيرشرعي و غيرعرفي و بي‌حرمتي به فرد متوفي» دانسته و شكايتي عليه عاملان آن ثبت كردند.

از آنجايي كه قواعد وضع شده در مورد سنگ قبر در قبرستان‌هاي نقاط مختلف كشور متفاوت است و تصاوير مخدوش شده در آرامستان رويان نيز مبتني بر «حجاب كامل اسلامي» بوده‌اند، به نظر مي‌رسد چنين حساسيت‌هايي متوجه جنسيت متوفيان است؛ ابلاغيه اداره تبليغات اسلامي ملكان تاكيدي دوباره بر برقراري تبعيض‌هاي جنسيتي‌ست كه دامن درگذشتگان را نيز رها نمي‌كند.

گفتني است بعد از واكنش هاي زيادي در فضاي مجزي، روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: نامه اداره ملكان ارتباطي با اهداف و ماموريت اين سازمان ندارد و برخورد لازم با نويسنده صورت گرفته است.

گفتني است روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: نامه اداره ملكان ارتباطي با اهداف و ماموريت اين سازمان ندارد و برخورد لازم با نويسنده صورت گرفته است.

قاليشويي خيابان بهار

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۵:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

دعوت به كنسرت ختم

لاكچري شدن مجالس ترحيم از زبان شهروندان
دعوت به كنسرت ختم

خدمات مجالس ترحيم

«پدر يعني گرمي يك خانه/ پدر يعني شونه مردانه/ پدر يعني اشك پنهاني/ پدر يعني قلب باراني» مداح دكمه توقف آهنگ را مي‌زند و رو به فرزندان متوفي كه اطراف مزار پدر ايستاده‌اند مي‌گويد: «حسن آقا، حاج سعيد و آقا محمود! پدر يعني اشك پنهاني. حتماً پدر عزيز شما هم دور از چشم شماها گريه مي‌كرد تا شما متوجه غم و رنج و دردش نباشيد.» صداي ناله و ضجه كه بلند مي‌شود گوشي موبايل را دوباره به دست مي‌گيرد و دكمه آهنگ را مي‌زند. «چه كردي با قلب فرزندت/ گذشتي از خودت تا جان بگيرم/ من براي خستگي‌هايت بميرم»

روزنامه ايران: بازهم موسيقي و صداي خواننده قطع مي‌شود و اين بار مداح صفحه گوشي موبايلش را براي پيدا كردن آهنگ بالا و پايين مي‌كند. سه پسر متوفي گوشه‌اي دست به سينه ايستاده‌اند و دو دختر متوفي هم كنار مزار پدر ضجه مي‌زنند. مداح اكوي سيستم صوتي را كمي بالا مي‌برد و رو به جمعيتي كه براي مراسم شب هفت آمده‌اند، مي‌گويد: «حاج رمضان چه كردي با قلب فرزندانت؟ همه مي‌دانند كه چقدر از خودگذشتگي كردي. نمي‌خواهم جگر بازمانده‌ها را آتش بزنم اما فرزندان حاج رمضان بعد از پدر به كي تكيه مي‌كنيد؟»

رهگذران و كساني كه براي فاتحه‌خواني يا برگزاري مراسم دفن و ختم به بهشت سكينه(س) آمده‌اند با شنيدن صداي مداح و آهنگ يكي از خوانندگان پاپ براي چند لحظه توقف مي‌كنند. براي خيلي از آنها اجراي مداحي سر مزار با اين شيوه عجيب است. مهدي سيني خرما را به طرفم مي‌گيرد و مي‌گويد:‌ «به حق چيزهاي نديده. تا امروز ديده بوديم سر مزار با ني يا دف نوحه‌سرايي كنند ولي نديده بوديم با آهنگ ترانه پاپ در رثاي پدر بخوانند. فلسفه حضور در مراسم خاكسپاري يا ختم بر اساس احاديث ائمه اطهار (ع) يادآوري و عبرت است. يعني اينكه به ياد بياوريم كه مرگ فقط براي ديگران نيست و ممكن است دير يا زود سراغ ما هم بيايد. به همين دليل وقتي براي فاتحه‌‌خواني سر مزار مي‌آييم بايد عبرت بگيريم و هميشه خود را آماده سفر آخرت كنيم. اما با اين برنامه‌هايي كه سر مزار انجام مي‌دهند به تنها چيزي كه فكر نمي‌كنيم عبرت گرفتن و طلب بخشش براي متوفي است. انگار كنسرت برگزار مي‌شود و بجز خانواده نزديك متوفي كه داغدار هستند بقيه به موسيقي توجه مي‌كنند. باور كنيد روح آن مرحوم هم راضي نيست. سر مزار بايد قرآن بخوانند و براي آمرزش گناهان دعا كنند.»


مراسم به پايان مي‌رسد و مداح از روي كاغذي كه به دست گرفته از مؤسسات، شركت‌ها و افرادي كه از راه‌هاي دور و نزديك در مراسم شركت كرده‌اند تشكر و قدرداني مي‌كند. بعد از پايان مراسم مداح خودش را به قطعه ديگري مي‌رساند. مراسم چهلم يك مادر در حال برگزاري است و صداي ني و دف فضاي آرامستان را پر كرده است. «لحظه خداحافظي به سينه‌ام فشردمت/ اشك چشمام جاري شد دست خدا سپردمت/ دل من راضي نبود به اين جدايي/ مادر منو ببخش اگه يه وقت آزردمت»


نوازنده ني سعي مي‌كند با شعر همراه باشد و نوازنده دف ضربه‌ها را هماهنگ مي‌كند. همه اشعار در گوشي موبايل آماده است و با هر بالا و پايين شدن صفحه گوشي اشعار جديد با نواي دف و ني پخش مي‌شود. با هر بيت و تكرار كلمه «مادر» دختر متوفي خودش را روي قبر مي‌اندازد و نام مادرش را فرياد مي‌زند. «۴۰ روزه كه بوي گل نيومد يار/ صداي چهچه بلبل نيامد/ رويد از باغبان گل بپرسيد يار/ چرا بلبل به صيد گل نيومد»


خواننده با تلفيق اشعار و ارتباط دادن آنها سعي مي‌كند اشعار را براي مراسم چهلم تنظيم كند. پايان مراسم با تكنوازي ني و دف همراه مي‌شود و سرپرست گروه موسيقي كارت ويزيتي را كه روي آن گروه موسيقي ني و دف مجالس ترحيم و سوگواري معرفي شده، بين شركت كنندگان مراسم پخش مي‌كند. مراسم كه تمام مي‌شود پسر متوفي شماره كارت بانكي خواننده را مي‌گيرد و پول درخواستي را برايشان واريز مي‌كند. ميهمان‌ها يكي يكي با خانواده عزادار همدردي مي‌كنند و مي‌روند.


كيارش از قزوين براي شركت در مراسم آمده است. مي‌گويد «مراسم سوگواري هم چشم و هم چشمي شده. تا چند سال قبل براي خاكسپاري يا مراسم سوم و چهلم مداحان ذكر مصيبت مي‌كردند و خانواده متوفي با شنيدن ذكر مصيبتي كه براي ائمه اطهار(ع) اتفاق افتاده براي مصيبت پيش‌آمده، از خودشان صبوري نشان مي دادند. اما الان گروه موسيقي دعوت مي‌كنند و به جاي ذكر مصيبت اشعار و آهنگ خواننده‌هاي پاپ را مي‌خوانند. متأسفانه برخي خانواده‌ها تصور مي‌كنند هر چقدر مراسم ترحيم يا خاكسپاري لاكچري باشد، به عزيز از دست رفته‌شان احترام بيشتري گذاشته‌اند و اطرافيان هم از اين كار آنها راضي خواهند بود. فكر مي‌كنند با اين كار كساني كه براي مراسم مي‌آيند تا آخر مراسم مي‌مانند و خسته نمي‌شوند. اما به اعتقاد من كسي كه دستش از دنيا كوتاه شده به خيرات و فاتحه بيشتر نياز دارد و گروه اركستر هيچ فايده‌اي ندارد. با اين برنامه‌ها نمي‌توانيم همه را تا آخر مراسم نگه داريم. البته هر كسي با هر شيوه‌اي كه مي‌پسندد مي‌تواند سوگواري كند اما در جايي مثل آرامستان‌ها كه خانواده‌هاي زيادي رفت و آمد مي‌كنند، برگزاري مراسم‌ لاكچري مناسب نيست.»


بيلبوردهاي داخل بهشت زهرا(س) توجهم را جلب مي‌كند: «استفاده از آلات موسيقي و ساز و پخش هرگونه موسيقي در مراسم‌ كنار مزار ممنوع است. رعايت فرهنگ صحيح تشييع و تدفين باعث آرامش و آمرزش روح متوفي مي‌شود.» همچنين به گفته حامد ابوالحسني يكي از مسئولان روابط عمومي سازمان بهشت زهرا، برگزاري مراسم سر مزار كه در آن از آلات موسيقي استفاده شود، ممنوع است و كسي اجازه ندارد از موسيقي براي مراسم خاكسپاري يا هفتم و چهلم و سالگرد استفاده كند: «‌از دو سال قبل با نصب بنر در قطعات مختلف بهشت زهرا و مقابل مجتمع عروجيان اعلام كرديم استفاده از آلات موسيقي بر سر مزار ممنوع است. به هرحال بهشت زهرا يك مكان عمومي است. شايد خانواده متوفي و اطرافيان آنها از اجراي موسيقي در مزار لذت ببرند ولي ممكن است چند رديف بالاتر خانواده ديگري كه براي فاتحه‌خواني يا برگزاري مراسم سر مزار عزيزشان مي‌آيند، اين كار را نپسندند. سازمان بهشت زهرا براي اجراي مراسم سر مزار فقط اكو و باند به همراه مداح در اختيار خانواده‌هاي عزادار قرار مي‌دهد و اگر هم كسي خارج از اين مجموعه خواننده يا آلات موسيقي براي اجرا سر مزار بياورد تخلف كرده است.»


گروه‌هاي موسيقي براي اجراي برنامه سر مزار همراه با ني ۳ ميليون تومان و اجرا در سالن ۵ ميليون تومان پول مي‌گيرند. اين را يكي از خواننده‌هاي سر مزار مي‌گويد و تأكيد مي‌كند سعي خواهند كرد مراسم آبرومندانه برگزار شود: «۵ سال است كه مراسم سر مزار برگزار مي‌‌كنيم. گروه ما بهترين برنامه را ارائه مي‌دهد. خانواده‌هايي كه دوست دارند در سالن اجتماعات مراسم ختم بگيرند از ما دعوت مي‌كنند و ما هم سعي مي‌كنيم اشعاري را كه مناسب وصف متوفي و اطرافيان آنها باشد بخوانيم. براي بهشت زهرا به دليل اينكه استفاده از آلات موسيقي ممنوع است فقط از ني استفاده مي‌كنيم ولي براي اجرا در سالن از ني، دف، سه تار و ويولن هم استفاده مي‌كنيم. البته در آرامستان‌هاي ديگر تهران يا اطراف تهران و برخي شهرها مي‌توانيم از آلات موسيقي هم استفاده كنيم. گاهي اوقات هم آهنگ مورد نظر را از گوشي موبايل پخش مي‌كنيم و روي آهنگ مي‌خوانيم. نمونه كارهاي ما را هم مي‌توانيد در اينترنت ببينيد. قيمت اجراي سالن براي يك ساعت ۵ ميليون تومان است و تا امروز هر مراسم ترحيمي كه رفته‌ايم صاحبان عزا از ما راضي بوده‌اند. البته دوران كرونا كار ما خيلي كم شد. مراسم خاكسپاري تنها با حضور خانواده درجه يك برگزار مي‌شد و اجازه تجمع داده نمي‌شد. از ختم و شب هفت و چهلم هم خبري نبود و مردم در تنهايي سوگواري مي‌كردند. مراسم ترحيم هم مثل مراسم عروسي است و خانواده‌ها تلاش مي‌كنند ختم را هم به بهترين شكل برگزار كنند. اجراي برنامه موسيقي باعث مي‌شود خيلي‌ها تا آخر حضور داشته باشند و همين حضور مي‌تواند تسلي دل خانواده داغدار باشد.»

آرامستان هر لحظه شلوغ‌تر مي‌شود و مثل همه پنجشنبه‌ها خيلي از مردم براي فاتحه‌خواني مي‌آيند. صداي مداح با نواي ني همچنان شنيده مي‌شود: «جان ز تو نوش مي‌كند/ دل ز تو جوش مي‌كند/ عقل خروش مي‌كند / اما پدر عزيزم بي تو به سر نمي‌شود»

قاليشويي خيابان بهار

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۴۱:۲۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

ممنوعيت تصوير زنان روي آگهي ترحيم از كجا آمد؟

ممنوعيت تصوير زنان روي آگهي ترحيم از كجا آمد؟


خدمات مجالس ترحيم تهران

اصفهان امروز

طي چند روز گذشته، نامه‌اي با امضاي عادل قربانزاده رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان ملكان از توابع استان آذربايجان شرقي منتشر شده كه در آن خطاب به مدير چاپخانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده از تاريخ ۲۵ مهرماه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع است و پيگرد قانوني خواهد داشت.


روزنامه آرمان ملي- منيره چگيني: بيش از ۵۰ سال است كه استفاده از نام و تصوير زنان بر روي سنگ مزار يا اعلاميه‌هاي ترحيم، حاشيه ساز شده و اين موضوع نه به‌واسطه حكم شرعي (با نظر مراجع تقليد) بلكه در روزگار قديم با غيرت و ناموس پرستي مردان و در روزگار فعلي با بخشنامه‌ها و آيين‌نامه‌هاي بي‌پايه و اساس به حاشيه رفته است و به باور مدافعان حقوق زنان، برخلاف حقوق آنهاست. اما اتفاقي كه در هفته گذشته در شهرستان ملكان در آذربايجان شرقي رخ داد، نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه اين موضوع كه بيشتر بر اساس عرف جامعه و خانواده‌هاست مي‌تواند حاشيه برانگيز باشد.
ممنوعيت تصوير زنان روي آگهي ترحيم از كجا آمد؟
دو سال پيش بود كه حذف تصوير زنان و استفاده از شمع و گل و يك بيت شعر برروي سنگ مزار برخي از آرامستان‌ها، حاشيه ساز شده و روابط عمومي سازمان آرامستان بهشت زهرا در رابطه با اين موضوع اعلام كرد: «اين موضوع قانون است و اجبارا بايد توسط خانواده متوفي انجام شود و عكس خانم‌ها از روي سنگ قبر‌ها و كتيبه‌ها حذف شود. هر چند به طور كلي كتيبه ممنوع شده است؛ عكس بي‌حجاب خانم‌ها كه به طور كلي قدغن است! اما اگر عكس زني روي سنگ مزارش باشد با خانواده متوفي تماس گرفته مي‌شود كه بيايند و سنگ قبر را درست كنند و اگر خانواده‌ها اقدام نكنند خود سازمان دست به كار مي‌شود!»،
اما اعضاي شوراي شهر پنجم از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي كردند. سال گذشته نيز مخدوش كردن تصوير زنان بر روي سنگ مزارشان در آرامستان شهر رويان خبرساز شد، در حالي‌كه به تصاوير مردان بر روي سنگ قبر‌ها آسيبي وارد نشده بود؛ پس از آنكه مشخص شد اين اقدام با تصميم هيات امناي آرامستان اين شهر انجام شده است، خانواده‌هاي متوفيان آن‌را غيرشرعي و غيرعرفي و بي‌حرمتي به فرد متوفي دانسته و شكايتي عليه عاملان آن ثبت كردند.
پس از اين اتفاقات حالا نوبت به اعلام نام زنان در آگهي‌هاي ترحيم رسيده است و طي چند روز گذشته، نامه‌اي با امضاي عادل قربانزاده رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان ملكان از توابع استان آذربايجان شرقي منتشر شده كه در آن خطاب به مدير چاپخانه و خدمات كامپيوتري نوشته شده از تاريخ ۲۵ مهرماه ذكر نام زنان در اطلاعيه‌هاي مجالس ترحيم ممنوع است و پيگرد قانوني خواهد داشت. يكي از روزنامه‌ها نيز خبر داده بود كه «با درج بنر‌هايي در قبرستان‌ها از خانواده متوفيان خواسته شده تا در صورتي‌كه چهره زن روي سنگ قبر عزيزشان تصوير شده، سريعا براي تعويض آن اقدام كنند، در غير اين صورت سنگ مزار آن‌ها برداشته مي‌شود.»
نظر شخصي نويسنده نامه بوده است!
اين موضوع واكنش‌هاي بسياري در فضاي مجازي و حقيقي داشت، شهيندخت مولاوردي در توئيتي به انتشار اين نامه واكنش نشان داد. آن‌طور كه معاون سابق امور زنان و خانواده در دولت يازدهم نوشته است: «اتفاقا در زمان درگذشت مادر خدابيامرزم شاهد عيني چنين ماجرايي بودم. زماني كه در آگهي ترحيم ديدم نام تنها خواهرم جزو فرزندان درج نشده، ابتدا تصور كردم از قلم افتاده! بعد با كمال تعجب متوجه شدم چاپخانه‌ها ممنوعيت دارند و مدير چاپخانه شهرمان لطف كرده و از فرزندان دختر فقط نام من را آن هم با مسئوليت خودش در آگهي منتشر كرده است!
ممنوعيت تصوير زنان روي آگهي ترحيم از كجا آمد؟
يادمه در دوره ما با هر قدم، قلم و كلامي، فرياد وامصيبتاي عده‌اي بلند مي‌شد كه مگر درد چند درصد زنان اين است؟، حالا يك نفرشان بانگ برنمي‌آورد كه آيا اين است درد امروز جامعه؟!» بعد از واكنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي، روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «نامه اداره ملكان ارتباطي با اهداف و ماموريت اين سازمان ندارد و برخورد لازم با نويسنده صورت گرفته است.»
مراجع تقليد چه مي‌گويند؟
همان‌طور كه پيش‌تر نيز به آن اشــاره شــد، اين موضوع بيشتر از اينكه يك امر شرعي باشد، تبديل به عرف و سليقه شده است. با نگاهي به نظرات مراجع تقليد، مي‌توان به اين واقعيت پي برد. در استفتاء شماره ۱۱۸۳ از دفتر آيت‌ا…‌العظمي خامنه‌اي آمده است: «نگاه‌كردن به تصوير زن نامحرم، حكم نگاه‌كردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلق به زن مسلمانى كه بيننده آن را مي‌‏شناسد نباشد، اشكال ندارد.»
ممنوعيت تصوير زنان روي آگهي ترحيم از كجا آمد؟
دفتر آيت ا... نوري همداني در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان تصوير زن فوت شده را در آگهي تسليت يا ترحيم يا سنگ قبر وي چاپ كرد يا خير، اعلام كرده كه «اگر مفسده داشته باشد، جايز نيست.» دفتر آيت ا... موسوي اردبيلي هم در پاسخ به همين سوال نوشته: «اگر تصوير بانوي فوت‌شده با حجاب اسلامي باشد و مفسده‌اي هم نداشته باشد، اشكال ندارد.» حضرت آيت ا... هاشمي شاهرودي نيز درباره پاسخ به سوال كه تصوير بانوان روي سنگ مزار، چه حكمي دارد، نوشت: «حك تصوير بانوان روي سنگ مزار في النفسه اشكال ندارد، به شرط آنكه مفسده‌اي بر آن مترتب نشود.»
قانون چه مي‌گويد؟
عبدالصمد خرمشاهي، حقوقدان برجسته كشور در رابطه با بخشنامه مذكور يا در قانون منعي براي درج نام زنان در اعلاميه يا درج تصوير آن‌ها برروي سنگ قبرها، به ما مي‌گويد: «در هيچ كجاي قانون اين موضوع تاكيد نشده و اگر كسي بخواهد، خانواده متوفي را مجبور به اين كار نمايد، خلاف قانون عمل كرده است.»
وي در رابطه با بخشنامه مذكور كه از سوي اداره تبليغات اسلامي شهرستان ملكان منتشر شده نيز مي‌افزايد: «بخشنامه‌اي از سوي وزارتخانه و سازمان‌هاي مرجع منتشر نشده و اين بخشنامه من درآوردي و بر اساس سليقه فرد است. بخشنامه‌اي كه حتي وزارتخانه اعلام كرده و خلاف قانون باشد، بايد باطل شود، در اينجا كه ظاهرا از يك اداره صادر شده و كاملا قانون است، نه با شرع مغاير است و نه با قانون و با اخلاق هم سرسازگاري ندارد. همچنين خلاف حقوق زنان است.»

قاليشويي سيدخندان

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۹:۴۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

مراسم ختم لاكچري خانم بازيگر براي سگش | سنگ قبر لاكچري سگ بازيگر معروف

سوسن پرور
مراسم ختم لاكچري خانم بازيگر براي سگش | سنگ قبر لاكچري سگ بازيگر معروف

بسته پذيرايي مراسم ختم

شما نيوز

سوسن پرور با انتشار اين تصاوير خبر از درگذشت سگ خانگي اش داد.


مراسم ختم لاكچري خانم بازيگر براي سگش | سنگ قبر لاكچري سگ بازيگر معروف
سوسن پرور در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: وينر جانم از آغوش خودم به آغوش خدا مي‌سپارمت. خوشحالم كه من و مهديه تونستيم دنياي با عشقي رو برات بسازيم. خوشحالم كه بدي‌هاي دنيا رو نفهميدي دنيايي كه تو داشتي شايد مريضي داشت درد داشت جراحي داشت، ولي پر از مهر بود پر از عشق بود هممون دوستت داشتيم وينر و تو قهرمان همه ما بودي و مثل يك قهرمان هم رفتي حالا ديگه راحت بدو كاري كه هيچ وقت نتونستي انجام بدي حالا ديگه رها و آزادي بدون هيچ دردي. جات هميشه تو قلب ماست كوچولوي قشنگم و ممنون بابت تمام نگاه‌هاي پر مهرت ممنون بابت تمام همراهي هات و صبوري هات. ديدار بعدي ما يه جاي بهتر




سوسن پرور زاده ي 23 اسفند 1354 در شهر اراك مي باشد. وي فارغ التحصيل فوق ليسانس كارگرداني تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامي و ليسانس رشته ادبيات نمايشي است.

سوسن پرور در عرصه هاي مختلف هنري اعم از نويسندگي، كارگرداني و بازيگري در تئاتر، تلويزيون و سينما فعاليت دارد.





وي همچنين سابقه حضور در برنامه هاي تلويزيوني اعم از بيست، خنده بازار، آشپزي خودماني و طهران قديم را دارد. برجسته ترين هنر نمايي سوسن پرور در عرصه برنامه هاي تلويزيوني به خنده بازار اختصاص دارد. اين برنامه محصول سال 1390 به كارگرداني شهاب عباسي مي باشد.

مادر سوسن پرور بازنشسته آموزش و پرورش است. سوسن پرور يك خواهر بزرگ تر دارد.



نام اصلي: سوسن پرور

تاريخ تولد: 23 اسفند 1354

محل تولد: اراك

محل زندگي: تهران



پيشه يا حرفه: كارگردان، نويسنده و بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما



وضعيت تأهل و ازدواج سوسن پرور
متأسفانه اطلاع دقيقي از ازدواج و وضعيت تأهل سوسن پرور در دسترس نيست.

وي در طي مصاحبه اي درباره ازدواج بيان كرده است:


" با وجود ريسك پذير بودنم، در حوزه ازدواج ترس هايي بر من غلبه كرده است. همسر ايده آل من، يك مرد خوش هيكل، چهار شانه و بلند قامت است كه با اسب سفيد، در منزل به جرج كلوني شهرت دارد. "





علاقه مندي هاي سوسن پرور

سوسن پرور به حمايت از حيوانات علاقه مند است. اين چهره در عرصه نويسندگي و كارگرداني در تئاتر مهارت دارد.


سوسن پرور در كنار ايفاي نقش در عرصه هاي مختلف هنري به نويسندگي و كارگرداني علاقه مند است. از جمله تئاتر هايي كه به نويسندگي و كارگرداني خانم پرور تشكيل شده اند مي توان به توالت، هايلايت (1396)، اشتباه گرد تنها (1383) و داري داري داري داري يا نداري؟ (1397) اشاره كرد.

قاليشويي در هنگام

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۷:۰۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

ضرورت حذف تشريفات زائد در مجالس ترحيم

ضرورت حذف تشريفات زائد در مجالس ترحيم

تشريفات ترحيم تهران

امام جمعه شهرستان اهر بر ضروت حذف تشريفات زائد از مجالس ترحيم تاكيد كرد و خواستار فرهنگ‌سازي و همراهي مردم و مسوولان در اين خصوص شد.


ضرورت حذف تشريفات زائد در مجالس ترحيم
حجت‌الاسلام جواد حاجي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهر در ارتباط با ساماندهي مجالس ترحيم در شهرستان اهر اظهار داشت: با توجه به اينكه مردم واقعاً گرفتار هستند و متحمل زحمت شده و مجبورند در اكثر اين مجالس حضور پيدا كنند، از اين رو ضرورت دارد در اين خصوص راهكار لازم جهت تسهيل در امور ارائه شود.

 

رئيس شوراي فرهنگ عمومي پيشنهاد داد، همچون برخي شهرستان‌هاي استان بهتر است مجالس ترحيم دو يا چند متوفي را در يك مجلس و يك مسجد برگزار كنند.

 

وي با انتقاد از وضعيت فعلي بيان داشت: انتظار داريم با تدبير لازم، همشهريان در اين موضوع پيشقدم شوند و اين امر را فرهنگ‌سازي كنند، چون وضعيت فعلي واقعاً قابل‌ قبول نيست.

 

اين مقام مسوول يادآور شد: الحمدلله برخي موارد از جمله فرهنگ تغيير وقت مجالس از دو ساعت به يك و نيم جا افتاده است و اگر همت كنيم خيلي از موارد ديگر در اين راستا را مي‌توان با كمك، همفكري و همراهي مردم نهادينه كرد و قطعاً مردم نيز از كارهاي ابتكاري كه در راستاي رفاه مردم باشد، استقبال خواهند كرد.

 

وي همچنين با ذكر نكته‌اي ديگر در مورد برگزاري مجالس قبل از ظهر كه بسيار مهم است، ابراز داشت: برخي موارد مشاهده مي‌شود كه وقت مجالس با نماز ظهر مصادف شده كه در اين خصوص نيز از علماي بزرگوار انتظار داريم توصيه‌هاي لازم را به خانواده‌هاي متوفي انجام دهند تا در برنامه‌ريزي‌شان، وقت اقامه نماز با وقت مجالس تلاقي نداشته باشد كه واقعاً اين مسئله براي شهرمان كه يك شهر مذهبي مي‌باشد، عيب است و جاي سؤال نيز دارد.

 

حاجي‌زاده افزود: در جلسات آتي شوراي فرهنگ عمومي يكي از دستورات جلسه در خصوص مجالس ترحيم خواهد بود تا ابعاد مختلف مجالس ترحيم به‌صورت كارشناسي مورد بررسي قرار گيرد و تصميمات لازم اتخاذ شود.

قاليشويي تر و تميز

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۴:۰۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

مشاوره فعال در مركز مجتمع شهركرد برگزار شد

مشاوره فعال در مركز مجتمع شهركرد برگزار شد

مركز مشاوره غرب تهران

جلسه مشاوره فعال در راستاي طرح«حال خوش زندگي» درمركز مجتمع برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي اداره‌كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان چهارمحال و بختياري، در زندگي پيچيده و پرسرعت امروز كه شتاب زندگي امكان تفكر، تعمق و آزمون و خطا را از افراد گرفته، مشاوره يكي از نيازهاي مهم و ضروري براي آموزش و آگاهي‌بخشي به نظر مي‌رسد.

 

از ميان همه مسائل و مشكلاتي كه ممكن است افراد با آن روبرو شوند، فضاي مجازي بيشتر به چشم مي‌خورد و نياز به چاره‌انديشي بيشتري دارد، از اين‌رو كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كه مستقيما با حساس‌ترين و آسيب‌پذيرترين قشر جامعه يعني كودك و نوجوان سروكار دارد اقدام به برگزاري سلسه‌ نشست‌هايي با عنوان«حال خوش زندگي» به‌منظور آگاهي‌بخشي اعضا و خانواده‌هايشان كرده است.

 

در اين نشست كه كارشناسان بخش مشاوره نيروي انتظامي حضور داشتند در خصوص ارتباط والدين و فرزندان، تقابل و تشابه‌هاي فرهنگي و نسلي، نيازها و خواسته‌هاي كودكان و نوجوانان امروز، ضرورت به‌روزرساني سواد رسانه‌اي و ديجيتالي والدين، راه‌هاي نزديك شدن به دنياي كودكان و نوجوانان و چالش‌ها آسيب‌ها نكات ارزشمندي طرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

در پايان نشست نيز به‌منظور فراگيري هر چه‌ بهتر آموزه‌هاي نشست و موشكافي مسائل مربوط به فضاي مجازي و كودكان و نوجوانان، كارشناسان به پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با والدين و اعضا پرداختند.

 

قابل ذكر است نشست«مشاوره فعال» از سلسله نشست‌هايي است كه در راستاي كارگاه‌هاي حال خوش زندگي و تعميق و گسترش مبادلات فرهنگي و آموزش خانواده‌ها براي سال ۱۴۰۱پيش‌بيني شده است.

قاليشويي در فدك

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۳:۱۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

چندوچون رژيم غذايي MIND

چندوچون رژيم غذايي MIND
با رژيم غذايي خاص از آلزايمر جلوگيري كنيد

متخصص تغذيه مرزداران

اصفهان زيبا


ليلا كهلاني
با افزايش سن، كاهش حافظه به بخش جدايي‌ناپذير زندگي هر فرد تبديل مي‌شود. فراموش كردن محل پارك خودرو يا كليد منزل با افزايش سن براي بيشتر افراد عادي است؛ اما پرسش اينجاست كه آيا اين نوع كاهش قدرت ذهني براي همه افراد حتمي است؟ توضيحات لازم در اين زمينه را مي‌توانيد با نظريه دكتر محمد باقرنيا، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بخوانيد.

يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
مطالعات انجام‌شده نشان مي‌دهد كه پيروي از رژيم غذايي خاص ممكن است سرعت پيري ذهن را كندتر كند؛ مثلا رژيم غذايي به نام MIND مي‌تواند براي سلامت ذهن انسان مفيد باشد. اما ببينيم در اين نوع رژيم غذايي چه غذاهايي بايد مصرف و از خوردن چه نوع مواد غذايي بايد اجتناب شود. غذاهاي كليدي كه بايد مصرف شود، عبارت‌اند از: سبزي‌ها به‌خصوص سبزي‌هاي با برگ سبز، آجيل‌، توت‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهي، مرغ و روغن‌زيتون.غذاهايي كه بايد از مصرف آن‌ها اجتناب شود، عبارت‌اند از: گوشت قرمز‌ (كمتر از چهار وعده غذايي در هفته)، كره و مارگارين (كمتر از يك قاشق غذاخوري در روز)، پنير ‌(كمتر از يك واحد در هفته)، شيريني و كيك (كمتر از پنج بار در هفته) و غذاهاي سرخ‌شده (كمتر از يك‌بار در هفته).

چندوچون رژيم غذايي MIND
اين نوع رژيم غذايي بر ذهن و قدرت مغز تمركز دارد و از تركيب دو رژيم مديترانه‌اي و DASH به دست مي‌آيد. رژيم مديترانه‌اي بر اساس غذاهاي محلي و ناحيه‌اي است و بيشتر روي ميوه‌ها، سبزي‌ها، حبوبات، عدس و غلات سبوس‌دار تمركز دارد و مصرف گوشت قرمز، لبنيات، شيريني‌ها و غذاهاي حاوي چربي را محدود مي‌سازد‌ (در اين نوع رژيم، ماهي دو تا سه بار در هفته مصرف مي‌شود و مرغ، آجيل‌ و دانه‌ها به‌صورت متعادل مصرف خواهد شد). ضمنا روغن‌زيتون جايگاه ويژه‌اي در رژيم غذايي مديترانه‌اي دارد. رژيم غذايي DASH يكي ديگر از رژيم‌هاي غذايي است كه براي كاهش فشار‌خون طراحي‌شده، اما مشخص شده است براي سلامت مغز نيز مي‌تواند مفيد باشد. در اين رژيم خوردن شكر، اسيدهاي چرب مضر و سديم محدودشده و افراد به مصرف غذاهاي غني از پروتئين گياهي، حبوبات، لبنيات كم‌چرب، فيبر و اسيدهاي چرب غير‌اشباع تشويق مي‌شوند.در كل، هر دو رژيم غذايي ضمن اينكه خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، فشارخون و سكته قلبي را كاهش مي‌دهد، خطر ابتلا به اختلال شناختي، زوال عقل و بيماري آلزايمر را نيز در افراد بزرگ‌سال كاهش مي‌دهد.درنهايت براي پاسخ دادن به اين پرسش كه رژيم MIND چيست، مي‌توانيم تركيب رژيم مديترانه‌اي و رژيم DASH را ذكر كنيم.

جزئيات رژيم غذايي MIND
همان‌طور كه ذكر شد، رژيم غذايي MIND مصرف ۹ نوع ماده غذايي را تشويق مي‌كند و درعين‌حال مصرف پنج گروه غذايي را محدود مي‌سازد. تحقيقات نشان داد افرادي كه از رژيم غذايي‌MIND استفاده كرده بودند، ۳۵درصد شانس كمتري براي ابتلا به بيماري آلزايمر داشتند؛درضمن دنبال‌كردن رژيم غذايي‌MIND آسان بود.اما در توضيح جزئيات اين رژيم مي‌توان گفت كه مصرف ماهي (حداقل يك‌بار در هفته) براي به‌دست آوردن مزاياي آن الزامي است؛ زيرا ماهي موجود در اين رژيم حاوي اسيد‌چرب امگا ‌۳ است كه مي‌تواند آسيب اكسيداتيو در مغز را كاهش دهد و از تشكيل پلاك‌هاي بتا آميلوئيد جلوگيري كند. لازم به ذكر است، مصرف ماهي و دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 از طريق غذا به مصرف مكمل‌هاي امگا 3 موجود در بازار كاملا ارجحيت دارد؛ همچنين استفاده از دو واحد سبزي‌‌ در روز و يك واحد توت در هفته براي افرادي كه از رژيم غذايي MIND استفاده مي‌كنند، كافي است. ديگر آنكه اين رژيم غذايي مصرف منابع غذايي حاوي چربي اشباع و شكر مانند كره و مارگارين، بيسكويت، كيك، شيريني، كلوچه و موارد مشابه را محدود مي‌كند؛ همچنين اين رژيم به جاي ممنوع‌كردن مصرف چربي، اجازه مصرف برخي از چربي‌هاي خاص مثل روغن‌زيتون را به افراد مي‌دهد. همين امر باعث مي‌شود خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي كاهش پيدا كند؛ ضمناازآنجايي‌كه التهاب در مغز مي‌تواند منجر به ايجاد زوال عقل شود، محققان در مطالعات انجام‌شده دريافتند كه خاصيت ضد‌التهابي روغن‌زيتون فوق بكر و آجيل‌ها مي‌تواند تأثير مثبتي بر مغز داشته باشد.گفتني است؛ بااينكه رژيم غذايي MIND مصرف غذاهاي سرشار از اسيدهاي چرب ترانس و اشباع‌شده را محدود مي‌كند، مصرف اسيدهاي چرب غير‌اشباع (مانند روغن‌زيتون، روغن كانولا، مغزيجات) را محدود نمي‌كند.دانشمندان معتقدند برخي از مواد مغذي خاص مانند پلي‌فنول‌ها كه در رژيم غذايي MIND يافت مي‌شود، مي‌تواند ازدست‌رفتن حافظه را كندتر كند.به‌هرحال رژيم غذايي MIND نشان مي‌دهد كه الگوي غذايي خاص مي‌تواند بر فعاليت ذهني و هوشياري آن تأثير داشته باشد و از بروز زوال عقل و آلزايمر جلوگيري كند. اگر شما نيز براي مصرف يك رژيم غذايي سالم آماده هستيد، ولي نمي‌خواهيد تغييرات زيادي اعمال كنيد، رژيم غذايي MIND انتخاب خوبي براي بهبود سلامتي شماست.

قاليشويي تهران نو

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۲:۰۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

بهترين خانه سالمندان در تهران در مقابله با ويروس كرونا

بهترين خانه سالمندان در تهران در مقابله با ويروس كرونا

ّبهترين خانه سالمندان

ايلنا نيوز

در اين گزارش سعي داريم با گزارش تصويري از يكي از بهترين خانه سالمندان در تهران حال و هواي سالمندان مستقر در آسايشگاه سالمندان يارين و نحوه مقابله با ويروس كرونا را دراين آسايشگاه سالمندان جويا شويم.

 

در حاليكه بر اساس تجزيه و تحليل آخرين آمار بهداشت عمومي در آمريكا تاكنون 37 هزار و 600 نفر در خانه‌هاي سالمندان در اين كشور بر اثر ابتلا به ويروس كرونا جان خود را از دست داده‌ اند و بر اساس آمار منتشر شده, حداقل در 18 ايالت از 50 ايالت اين كشور ميزان مرگ و مير در خانه‌هاي سالمندان بيش از 50 درصد است و بسياري از سالمندان و پرستاران مبتلا به ويروس كوويد 19 در اين مكان‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.

 

اين روزها تلاش زيادي از سوي تمامي بخش هاي سازمان بهزيستي صورت مي پذيرد تا افراد مستقر در مراكز اين سازمان از ابتلا به بيماري كرونا در امان باشند. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل، يكي از اين مراكز در منطقه پاسداران شهر تهران، مركز توانبخشي و نگهداري شبانه روزي سالمندان يارين است كه در سال ۱۳۹۴ به صورت شبانه روزي راه اندازي و در حال حاضر به حدود ۶۰ سالمند خدمات ارايه مي دهد. به پاس فداكاري ها و تلاش هاي تمامي پرستاران، مددكاران، مادرياران و پدرياران مستقر در مراكز سازمان بهزيستي جهت پيشگيري از شيوع كرونا، سلسله گزارش هاي تصويري از حال و هواي اين مراكز تقديم مي شود.

 

خانه سالمندان يارين در سال 1394 با الطاف الهي و تكيه بر دانش و نيروي جوان تاسيس گرديد. اهداف كلي مركز سالمندان يارين ارتقاء سطح سلامت سالمندان و بهبود كيفيت اين عزيزان است كه اين اهداف كلي داراي زير مجموعه هاي گوناگوني است، اين مركز با فراهم آوري تمام امكانات مورد نياز براي يك زندگي ايده آل شرايط مناسبي را براي سالمندان و خانواده هاي عزيز آنها مهيا كرده است و با ديدگاه صرفا نگهداري سنتي در خانه سالمندان به شدت مخالف بوده است و اين مركز راهي دوطرفه به سمت منزل و بيمارستان قرار داده است بطوريكه حد فاصل ميان بيمارستان تا منزل بوده است به اين ترتيب كه بيماران ترخيصي از بيمارستان كه دوره ي نقاهت خود را سپري مي كنند به جاي سكونت در منزل در اين مركز از تمامي امكانات توانبخشي بهره برده و آماده ي بازگشت به كانون خانواده مي شوند. شايان ذكر است آسايشگاه سالمندان يارين امكانات نگهداري و توانبخشي سالمندان نيازمند به آي سي يو را نيز دارد و با اتاق درمان پذيراي سالمندان دچار مشكلات خطير سلامتي نيز هست. در قسمت نگهداري و توانبخشي شبانه روزي با سوئيت هاي مجهز به تمامي امكانات رفاهي پذيراي سالمندان عزيز است، و با داشتن تكنيك تخصصي فيزيوتراپي تحت نظارت و ويزيت متخصص طب فيزيكي خود را از ساير مراكز متمايز مي كند. اين خانه سالمندان با دارا بودن كلينيك تخصصي prp و همچنين استخر، سونا، جكوزي و كلنيك آب درماني تنها مركز داراي كلينيك آب درماني بوده و اين خدمات زير نظر مستقيم پزشك متخصص طب فيزيكي براي حركات اصلاحي و تربيت بدني صورت مي گيرد. شايان ذكر است خانه سالمندان يارين داراي باشگاه ورزشي مناسب براي سالمندان عزيز بوده تا در ادامه ي زندگي كمبودي احساس نكنند. غذاهاي تبخ شده در اين مركز با مواد اوليه تازه و به صورت كاملا بهداشتي و صنعتي تهيه مي شود، رژيم هاي بيماران با نظر كارشناس تغذيه و براي سالمندان مختلف متفاوت است. در طول روز سالمندان عزيز از ميان وعده هاي مختلف نظير انواع كيك ها، شيريني و دسر هاي ايراني و… پذيرايي مي شوند.

2

اين مركز با داشتن باغ مشجر و حدود 2000 متر فضاي سبز بهترين ويلاي سالمندان در كل كشور است. كه گذران عمر را براي سالمندان عزيز شيرين و توام با شادي مي سازد. اين خانه سالمندان با توجه داشتن به دغدغه تمامي سالمندان جامعه عزيز ايران تنها مركز داراي خدمات روزانه نگهداري و توانبخشي در قالب مهد سالمندان است. و خانواده هاي عزيزاني كه به صورت روزانه نياز به نگهداري سالمندان عزيزشان را در محيط خارج از منزل دارند مي توانند از اين خدمات بهره مند شوند. در پايان اين مركز سعي كرده است با خدمات متنوع هر آنچه كه تمام اقشار سالمند را در يك مجموعه با عنوان مركز جامع توانبخشي و نگهداري سالمندان يارين فراهم سازد. شايان ذكر است اين خانه سالمندان تمام خدمات بيان شده را در منزل نيز به سالمندان ارائه مي دهد. تا هيچ سالمندي در هيچ جاي شهر بزرگ تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب از دامنه ي وسيع ارائه ي خدمات اين مركز خارج نباشد. تنها شعار اين مركز سالمند محور تفاوت كيفيت خدمات قابل ارائه مي باشد. و اين تفاوت شجاعت و دانش مي خواهد كه به سادگي قابل دسترسي در هر مركزي نيست. سلامتي و طول عمر سالمندان عزيز آرزوي قلبي اين مجموعه است.

قاليشويي نيروهوايي

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۶:۲۲ توسط:onlinetabliq موضوع: