onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

يادداشت رسيده | تهاجم فرهنگي چگونه عمل مي كند؟

حوزه/ كالاهاي فرهنگي به‌راحتي احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهند تا جايي كه آن‌ها با الگوگيري از شخصيت‌هاي داستان‌ها، رمان‌ها، فيلم‌ها و موسيقي‌ها كاملاً خود را شبيه آن‌ها مي‌سازند.

خبرگزاري حوزه | فرهنگ را مي‌توان مثلثي دانست كه متشكل است از باورها و شناخت‌ها، ارزش‌ها و گرايش‌ها و رفتارها و كردارهاي انسان و تهاجم فرهنگي چيزي نيست جز تلاش براي دگرگون‌سازي هر يك از اين امور سه‌گانه.

يكي از ابزارهايي كه بهره بردن از آن‌ها منجر به تغيير افكار و انديشه انسان مي‌گردد و يا ارزش‌ها و گرايش‌هاي انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد و همچنين رفتارهاي او را عوض مي‌كند، كالاهاي فرهنگي‌اند. كالاهاي فرهنگي قادرند در هر دو جهت مثبت يا منفي اثرگذار باشند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه سه تار غرب تهران

بهره‌گيري از كالاهاي فرهنگي نيازمند سواد است تا انسان به‌واسطه سواد مصرف كالاهاي فرهنگي، دست به انتخاب درست بزند و براي تأمين خوراك فكري خود سر هر سفره‌اي ننشيند.

همان‌طور كه ذكر شد كالاهاي فرهنگي مي‌توانند گاهي در انديشه انسان اثرگذار باشند، تا جايي كه حتي شناخت انسان را نسبت به خود، خدا، جامعه و جهان تغيير دهند.

گاهي اين تغييرات در ناحيه ارزش‌ها انجام مي‌گيرد و متناسب با نوع فرهنگي كه در انديشه نفوذ كرده، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها معنا پيدا مي‌كنند. گاه نيز تأثير فرهنگ، پا را فراتر از اين امور نهاده و در رفتار و كردار انسان تجلي مي‌يابد.

وقتي دشمن بخواهد از طريق تهاجم فرهنگي بر باورهاي يك جامعه تأثير بگذارد، كالاهاي فرهنگي آن جامعه را ابزاري در جهت تضعيف باورهاي آن جامعه بكار مي‌گيرد. به‌عنوان‌مثال كتاب، فيلم، موسيقي و ... كه از مهم‌ترين ابزارهاي فرهنگي است به‌گونه‌اي ارائه مي‌شود كه محتواي آن‌ها بر محوريت خدا ناباوري مي‌چرخد و با افسانه دانستن امور اعتقادي، خرافه خواندن آن‌ها و تنزل حقايق اعتقادي در حد تخيلات و خيال‌بافي‌هاي انساني، جوانان و نوجوانان را از اعتقاد به خداوند بازمي‌دارد.

كالاهاي فرهنگي نيز قادرند ارزش‌ها را به ضد ارزش تبديل كنند و آن‌ها را صرفاً مسائلي اعتباري و بدون پايه و اساس معرفي نمايند.

محتواي برخي از كالاهاي فرهنگي كه به بازار ارائه مي‌گردد متأثر از انديشه غربي‌ها بر مبناي لذت‌جويي است تا جايي كه ميل به لذت‌هاي حيواني، اميال و شهوات و هوس‌ها محور توليد اين محصولات است.

بسيار ديده و شنيده و خوانده‌ايم فيلم‌ها و موسيقي‌ها و كتاب‌هايي را كه موضوعشان صرفاً امور مادي است و استفاده از آن‌ها هيچ لايه‌اي به لايه‌هاي معنوي روح انسان نمي‌افزايد و نه‌تنها معنويت را افزوننمي‌كند، بلكه انسانيت را نيز تنزل مي‌دهد و به ورطه هلاكت مي‌كشاند.

امروزه ترفند تبليغات در اشاعه فرهنگ منحط غربي بهره بردن از استدلال و منطق نيست چراكه دشمن خوب مي‌داند در مباحث منطقي و استدلال‌هاي عقلي در برابر استدلال‌هاي ديني دچار ضعف است؛ لذا از طريق ترويج تخيلات و بهره بردن از ابزار عواطف و احساسات به تبليغ مي‌پردازد. درواقع كالاهاي فرهنگي به‌راحتي احساسات و عواطف جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهند تا جايي كه آن‌ها با الگوگيري از شخصيت‌هاي داستان‌ها، رمان‌ها، فيلم‌ها و موسيقي‌ها كاملاً خود را شبيه آن‌ها مي‌سازند.

 

تهاجم فرهنگي با مدد گرفتن از كالاهاي فرهنگي به اهداف خود جامه عمل مي‌پوشاند و اگر والدين و خانواده‌ها و مربيان و همچنين نهادهاي آموزشي، فرهنگي و هنري جامعه درك درستي از خطرات اين امر نداشته باشند در آينده‌اي نه‌چندان دور با جواناني روبه‌رو خواهند شد كه به‌شدت دچران بحران هويت‌اند.

آگاه كردن مردم از اهداف فرهنگ‌سازان غربي، تثبيت پايه‌هاي ديني نوجوانان و جوانان بر مبناي يقين و نه شك، برخورد دوستانه و محبت‌آميز با جوانان، باز كردن مسير بحث، مناظره و استدلال و بيان فوايد احياي ارزش‌ها و مضرات ضد ارزش‌ها در كنار پرورش هنرمندان ديني ازجمله راه‌هاي برون‌رفت از معضل بي‌هويتي در فرهنگ است.

مقالات ديگر:دفتر وكالت غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۸:۱۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

بحران فقر سلامت دندان در جمعيت حاشيه نشين كشور

ركنا: پوسيدگي دندان ناشي از آب بي كيفيت ،از معضلاتي است كه حاشيه نشين ها از آن رنج مي برند. حاشيه نشين هايي كه اكثرا بيمه ندارند. بيمه داشته باشند، بيمه تكميلي ندارند و درد دندان را در كنار دردهاي ديگر ناشي از ناتواني مالي با خود مي كشند   

حاشيه نشينان در اطرف كلانشهرها از امكانات مناسبي برخوردار نيستند. اكثر حاشينه نشينان از آب، برق و گاز بي كيفيت بهره مي برند، اگرچه تعداد زيادي از حاشيه نشينان از همين امكانات حداقلي نيز بي بهره هستند. يكي از آسيب هايي كه به حاشيه نشينان متحمل مي شود، آب آشاميدني ناسالم است كه سلامت دهان و دندان آن ها از بين مي برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي  ركنا، آب بي كيفيت و ناسالم كه داراي املاح اضافي است، عوارض آن دندان ها را نابود مي كند. بي كيفيتي آب موجب از بين رفتن سلامت دندان مي شود. حاشيه نشين هاي كشور، چه آنهايي كه در حاشيه شهرهاي بزرگ همچون تهران زندگي مي كنند و يا حاشيه نشين هاي نزديك مرزنشين كشور همه از جمعيتي هستند كه بخاطر در دسترس نبودن آب با كيفيت و بدون املاح، دندان هايي بيمار دارند كه پول درمان آن را هم ندارند.

مقالات بيشتر:لابراتور دندانسازي

آب ناسالم دندان را قهوه اي و مستعد پوسيدگي مي كند

دكتر اكبر فاضل، رئيس اسبق دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در رابطه با تاثير كيفيت آب بر سلامت دهان و دندان به خبرنگار ركنا اظهار داشت: ميزان فلورايد موجود در آب مي تواند روي سلامت دندان و ميناي دندان اثر بگذارد. ميزان فلورايد موجود در آب نبايد كمتر يا بيشتر از حد مجاز باشد، اين موضوع به دليل آن است كه فلورايد واكنش هايي مانند فلوروزيس روي دندان انجام مي دهد كه باعث تغيير در ميناي دندان مي شود. در پي اين اتفاق، لكه هاي قهوه اي رنگي كه در سطح ميناي دندان ديده مي شود، به دليل ميزان نامتوازن فلورايد موجود در آب ايجاد شده است.

اين دندانپزشك ادامه داد: بايد توجه داشت وقتي ميناي دندان قهوه اي و ضعيف شود، مستعد پوسيدگي خواهد شد. بنابراين حد فلورايد و املاح موجود در آب آشاميدني بايد در حدي مناسب قرار داشته باشد تا موجب ضعيف شدن ميناي دندان، فلوروزيس دندان ها و تغيير رنگ دندان نشود. ضمناً املاح معدني كه همراه آب است مي تواند به عنوان عامل ديگر البته به صورت كمتر بر روي دندان ها اثر بگذارد، خصوصاً اگر در آب، آهك موجود باشد، مي تواند به صورت جِرم وارد اعضاي بدن شود و نهايتاً به صورت جرم هاي بزاقي به دندان ها بچسبد و فارغ از رسوبات كليوي و بيماري هاي داخلي باعث تخريب دندان ها شود.

ساخت و ساز غيرقانوني عامل نرساندن آب سالم براي حاشيه نشينان

دكتر مهرداد ويس كرمي، نماينده خرم آباد در مجلس و دكتراي پزشكي در رابطه با رسيدگي به وضع بهداشت و سلامت حاشيه نشينان كلانشهري مانند تهران و تاثير آب آشاميدني بر وضعيت سلامت ساكنان اين منطقه به خبرنگار ركنا اظهار داشت: حاشيه نشيني بايد از نظر امنيتي، اجتماعي و بهداشتي مورد توجه قرار گيرد. يكي از دلايل كم توجهي به حاشيه نشينان، عدم مطالبه گري مردم ساكن آن منطقه است كه به دليل غيرقانوني بودن مكاني كه سكونت دارند دست به مطالبه و اعتراض نمي زنند. ضمناً بسياري از حاشيه نشينان نيز نسبت به مسائل و مشكلات و نحوه رفع آن ها بي اطلاع هستند.

 

ويسي كرمي ادامه داد: به دليل ساخت و ساز غيرقانوني حاشيه نشينان، سازمان هاي خدمت رسان طبق قانون نمي توانند به آن ها خدمت رساني كنند. گاهي لوله هاي گاز از كنار محل سكونت حاشيه نشينان عبور مي كند، اما به دليل منع قانوني، سازمان ها امكان اختصاص آب، برق و يا گاز با كيفيت و مطلوب براي حاشيه نشينان را ندارند، حال آن كه عدم اختصاص اين امكانات به نوبه خود باعث بروز ساير معضلات اجتماعي خواهد شد.

به جاي ساخت يك ميليون مسكن، مشكل خانه حاشيه نشينان رفع شود

عضو كميسيون آموزش مجلس در مورد اهميت رسيدگي به محل سكونت حاشيه نشينان عنوان كرد: اكنون مي توان به جاي ساخت يك ميليون مسكن براي مردم، خانه كساني كه در حاشيه شهرها مشكل دارد و از نظر سند و غيرقانوني بودن ايراداتي به آن ها وارد است برطرف كرد. سال گذشته بود كه وزارت راه، مسكن و شهرسازي راهكاري براي حل مشكل مسكن حاشيه نشينان ارائه كرده بود كه با راي ديوان اين طرح ابطال شد. با اين حال نمايندگان مجلس به دنبال راه حلي هستند تا مردمي كه به هردليلي در حاشيه شهرها اقدام به خانه سازي كرده و هزينه هايي در آنجا خرج شده است، از يكسري تسهيلات بهره مند شوند تا سرمايه خود را از دست ندهند.

مهرداد ويس كرمي با بيان اين كه امكانات بهداشتي حاشيه نشينان در سطح بسيار پاييني است، افزود: درحالي امكانات بهداشتي مناطق حاشيه شهر ضعيف است و ساكنان آن از يكسري آسيب هاي مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و درمان رنج مي برند كه افراد ساكن در اين مناطق افرادي زحمش كش و پرتلاش هستند. در واقع حاشيه نشينان، همان پابرهنگان انقلاب اند كه امام (ره) آن ها را ولي نعمتان نظام ياد مي كرد. توجه به حاشيه شهرها نيازمند برنامه اي ويژه از طرف دولت است و با شعار مشكلي حل نمي شود.

نماينده خرم آباد در پايان درمورد اهميت اجرايي شدن نظام ارجاع سلامت افزود: اگر شعار نظام ارجاع سلامت اجرايي شود، مشكلات مربوط به سلامت مردم در حاشيه شهر ها نيز چه براي سلامت دهان و دندان و چه در ساير حوزه ها مي تواند موثر باشد. در سيستم ارجاع هركس نمي تواند به متخصص و فوق تخصص مراجعه كند و بايد يكسري سلسله مراتب را طي كند. بنابراين اجراي نظام ارجاع سلامت در مناطق محروم و حاشيه شهر به سهولت امكان پذير خواهد بود. اگر يك وزير شجاع بتواند با وضع موجود گلاويز شود و نظام ارجاع سلامت را اجرا كند، مشكلات بهداشت، درمان و سلامت حاشيه نشينان نيز رفع خواهد شد. بايد توجه داشت اجراي اين طرح بر عهده يك يا دو وزارت خانه نيست، بلكه همه نهادها موظف به برنامه ريزي براي حل اجراي آن هستند.

مقالات ديگر:مشاوره حقوقي تلفني رايگان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۶:۵۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

علائم هشدار دهنده سرطان چيست؟

ايسنا/هرمزگان يك متخصص راديوآنكولوژي گفت: در خانم ها شايع ترين سرطان، سرطاني سينه و سپس سرطان هاي رحم تخمدان و گردن رحم يا سرويكس و در آقايان نيز شايع ترين سرطان ها سرطان ريه پروستات و دستگاه گوارش است.

دكتر يعقوب آشوري در گفت و گو با ايسنا، افزود: سرطان رشد خارج از قاعده و بيش از حد سلول هاي بدن مي باشد زماني كه عدم تعادل بين ژن ساپرس كننده تومور و ژن سرطان زا در بدن ايجاد شود سلول هاي طبيعي بدن به شكل سرطاني شدن پيش خواهند رفت البته نقش محيط هم در اين بين بسيار حائز اهميت است.

وي در پاسخ به اين سوال كه شايع ترين سرطان‌ها چه سرطان‌هايي هستند بيان كرد: در واقع شايع ترين سرطان در دنيا سرطان هاي پوست است اما به دليل اينكه اصولاً اين سرطان ها زود تشخيص و درمان داده مي‌شوند در دسته‌بندي شايع ترين سرطان ها قرار نمي گيرند اما به صورت معمول در خانم ها شايع ترين سرطان، سرطاني سينه و سپس سرطان هاي رحم تخمدان و گردن رحم يا سرويكس و در آقايان نيز شايع ترين سرطان ها سرطان ريه پروستات و دستگاه گوارش است.

مقالات ديگر:فيزيوتراپي ريه در منزل

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در خصوص عوامل محيطي موثر در بروز سرطان خاطرنشان كرد: بسته به نوع سرطان عوامل موثر در بروز آن متفاوت است مثلاً براي سرطان ريه مصرف سيگار، در مورد سرطان هاي پوست شايع ترين علت نور خورشيد و يكسري بيماري‌هاي زمينه‌اي است در مورد بروز سرطان هاي سينه در خانم ها تغييرات هورمون هاي جنسي زنانه كه سبب بروز عدم تعادل در ژن ها مي شود و همينطور يك سري بيماري هاي خوش خيم و پيش زمينه ،اشعه راديو اكتيو و اشعه ايكس موثر است.

آشوري عنوان كرد: به صورت كلي مصرف مشروبات الكلي، سيگار قليان و دود در هرنوع،  در معرض نور آفتاب بودن،  عدم فعاليت جسماني و ورزش نكردن،  افزايش وزن، مصرف فست فودها كه سرشار از نمك چربي و قند مي باشند در بروز سرطان ها موثر است.

وي در مورد علائم هشدار دهنده سرطان اضافه كرد: بسته به اينكه سرطان در كدام قسمت از بدن ايجاد شده باشد علائم هشدار دهنده متفاوت خواهد بود مثلاً در مورد سرطان ريه،  سرفه هاي مكرر كه بيشتر از ۲ الي ۳ هفته طول بكشد خصوصاً اگر همراه با خلط خوني باشد حائز اهميت است در خانمها در سرطان سينه شايع ترين علامت وجود يك توده بدون درد در سينه است اصولاً خانمها به اشتباه دنبال توده هاي دردناك و ترشحات چركي هستند در صورتي كه شايع ترين علامت سرطان سينه وجود يك توده بدون درد در سينه است كه در صورت پيشرفت ممكن است از نوك سينه ترشحات خونابه خارج شود ، پوست سينه حالت پوست پرتقالي ميشود و گاها پوست سينه زخم شده و بعضاً توده آنقدر بزرگ مي‌شود كه به پوست سينه يا قفسه سينه چسبيده و غده هاي لنفاوي زير بغل را درگير مي‌كند.

آشوري با يادآوري اين كه شايع ترين سرطان در كل دنيا سرطان پوست است اما چون زود تشخيص مي‌شود جزو تقسيم بندي ها نمي آيد گفت: در مورد سرطان پوست، هر زخمي كه اطرافش برجسته و وسط آن فرو رفته و حالت قله آتشفشان  دارد و نياز به بررسي دارد،  زخم هايي كه روي سطح پوست خصوصاً پوست صورت بيشتر از يك الي دو ماه ايجاد شده وخوب نشده مي تواند نشان از سرطان پوست باشد ، يك نوع شايع سرطان پوست، سرطان ملانوما يا همان سرطان خال است. افرادي كه روي سطح پوست شان از قبل خال داشته و اين خال طي زمان هيچ تغييري نكرده مشكلي ندارند اما اگر اين خال تغيير رنگ پيدا كرد يا حاشيه اش تغيير يافته و برجسته و بزرگ شد نياز به بررسي دارد،  در مورد سرطان هاي گوارشي نيز مهمترين علامت هشدار دهنده خونريزي از دستگاه گوارش است.

 

اين پزشك متخصص راديوآنكولوژي در مورد اهميت انجام آزمايش هاي روتين و غربالگري براي تشخيص به موقع و زود هنگام سرطان افزود: در مورد سه نوع سرطان روش هاي پيشگيري و غربالگري نقش مهمي در جلوگيري از مرگ و مير دارد براي تشخيص زود هنگام سرطان سينه انجام ماموگرافي در سن ۳۵ سالگي يك بار و بعد از آن از سن ۴۰ تا ۵۰ سالگي هر دو سال يكبار و بعد از ۵۰ سالگي هر سال يكبار توصيه مي شود براي غربالگري سرطان گردن رحم يا سرويكس در خانم ها تست پاپ اسمير از سن ۲۱ تا ۳۰ سالگي بصورت ساليانه و بعد از سي سالگي هر سه سال يكبار انجام شود و براي غربالگري سرطان هاي روده و كولون توصيه به انجام كولونوسكوپي از سن ۵۰ سالگي هر ۱۰ سال يكبار و يا انجام آزمايش تست خون مخفي در مدفوع به صورت ساليانه يا تست باريم انما دابل كنتراست يا سيگموئيدوسكوپي هر ۵ سال يكبار از ۵۰ سالگي توصيه گرديده است كه انجام اين روش هاي غربالگري در  اين سه نوع سرطان در جلوگيري از بروز و تشخيص زودهنگام و درمان بسيار موثر بوده است.

آشوري با بيان اينكه براي برخي از سرطان‌ها آزمايش غربالگري خاصي وجود ندارد ولي در مورد سرطان خون نيز انجام آزمايش هاي خوني مي تواند موثر باشد، در پاسخ به اين سوال كه چه كاري انجام بدهيم كه كمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار بگيريم گفت:  اصلاح روش زندگي، پرهيز از مصرف سيگار  و انواع دود و مشروبات الكلي، داشتن فعاليت هاي بدني ورزش و پياده روي به صورت هر هفته پنج بار و هر بار نيم ساعت كه با اين پياده روي ضربان قلب افزايش يابد، مصرف ميوه و سبزيجات،  كنترل وزن و اجتناب از چاقي و اضافه وزن، پيروي از يك سبك  غذايي سالم  و همچنين انجام درمانهاي مرتبط با بيماريهاي زمينه اي در افرادي كه درگير بيماري خاصي مي باشند تا حد بسيار زيادي ريسك ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد.

اين پزشك عضو هيئت علمي در مورد روش هاي درمان سرطان گفت: به صورت عمومي سه روش جراحي،  شيمي درماني و پرتو درماني براي درمان انجام مي‌شود كه موثر ترين روش روش جراحي است كه طي آن توده به صورت كامل خارج شود بعد از آن بسته به مرحله بيماري، نوع تومور و استيج آن براي بيمار شيمي درماني و در صورت لزوم پرتودرماني انجام خواهد شد

آشوري يادآور شد كه اصولاً تومورها در استيج يا به عبارتي مرحله يك، با جراحي به صورت كامل درمان مي شوند اما برخي از تومورها حتي در مرحله يك هم نياز به شيمي درماني دارند و در مواردي هم بسته به نوع تومور و محل تومور تحت پرتودرماني قرار خواهند گرفت.

مقالات ديگر:بهترين آسايشگاه سالمندان تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۸:۰۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

تاثيرات موسيقي بر رانندگي

زماني كه از آهنگ براي ماشين شاد يا آهنگ بيس دار ماشين صحبت مي كنيم تنها به اين علت نيست كه موسيقي در ما احساس خاصي را به وجود مي آورد بلكه مغزمان به شيوه ي خاص به شاد يا غمگين بودن آهنگ واكنش نشان خواهد داشت.

تاثيرات موسيقي بر رانندگي

به گزارش گروه بازار خبرگزاري آنا افراد بسيار زيادي به موسيقي علاقه دارند و در مواقع مختلف به سراغ موسيقي مي روند و از آن استفاده مي كنند. اما شايد بسياري از ما در مورد تاثيرات موسيقي بر مغز و بدن اطلاعات مفيدي نداشته باشيم و هر موسيقي كه باشد را گوش مي كنيم و نوع آن برايمان فرقي ندارد. با توجه به اينكه در بخش بزرگي از زندگي ما موسيقي وجود دارد جالب است بدانيد تاثيرات مستقيمي بر روي ذهن مان خواهد داشت.

زماني كه از آهنگ براي ماشين شاد يا آهنگ بيس دار ماشين صحبت مي كنيم تنها به اين عزماني كه از آهنگ براي ماشين شاد يا آهنگ بيس دار ماشين صحبت مي كنيم تنها به اين علت نيست كه موسيقي در ما احساس خاصي را به وجود مي آورد بلكه مغزمان به شيوه ي خاص به شاد يا غمگين بودن آهنگ واكنش نشان خواهد داشتلت نيست كه موسيقي در ما احساس خاصي را به وجود مي آورد بلكه مغزمان به شيوه ي خاص به شاد يا غمگين بودن آهنگ واكنش نشان خواهد داشت تا اين حد كه حتي يك قطعه كوتاه شاد يا غمگين مي تواند براي ما بسيار تاثيرگذار باشد.

انتخاب اهنگ براي ماشين

يكي از مكان هاي كه مي توانيم براي خودمان اهنگ گوش كنيم و از لحظات لذت ببريم در ماشين و رانندگي مي باشد. مطمئن باشيد اگر شما آهنگ ماشين را به درستي انتخاب كنيد قطعاً خلق و خوي شما را آرام خواهد كرد و مي توانيد با آرامش بيشتري به مسيرتان ادامه بدهيد.

گوش دادن آهنگ در ماشين مزيت هاي بيشماري داشته است كه شايد كمتر به آن ها دقت كرده باشيد ولي آهنگ ماشين مخصوصاً براي رانندگان كاميون كه شبانه روز در جاده ها هستند مي ‌تواند موجب حفظ روحيه راننده شود و حتي بر كاهش خستگي حين رانندگي آنها نيز تاثير گذار باشد.

موسيقي به رانندگان كمك بزرگي مي نمايد اما اگر آهنگ هاي كه شما انتخاب مي كنيد شامل آهنگ هاي خاص باشد مي تواند خطراتي را در حين رانندگي براي شما داشته باشد و با توجه به تحقيقاتي كه انجام شده نشان مي دهد كه موسيقي تاثير مستقيم بر روي رانندگي دارد و هر چقدر كه موسيقي از لحاظ صدا و شدت ضربان در درجه پايين تر قرار بگيرد به همان ميزان بر روي رانندگي تاثيرات منفي كمتري خواهد داشت. اينكه چگونه آهنگ ماشين را انتخاب كنيم سوالي است كه ممكن است براي بسياري از رانندگان با تجربه به وجود بيايد كه در ادامه به آن اشاره شده است.

مقالات بيشتر:آموزشگاه گيتار غرب تهران

تاثير موسيقي بر رانندگي

خلق و خوي هر كسي يك عامل مهم است كه در نحوه رفتار شخص و كارهايي كه انجام مي دهند تاثير گذار خواهد بود. مثلاً رانندگي مي تواند بر روي روحيه ما تاثير گذار باشد؛ اگر حال و هواي گرفته ي داريم و ناراحت هستيم و در حين رانندگي موسيقي گوش كنيم ممكن است كمي بهتر شويم؛ به همين شكل عده اي به نوعي موسيقي را انتخاب مي كنند كه شامل باس ، صداهاي بلند مي باشد.

 

اين واقعيت را بايد بدانيم كه نوع آهنگي كه شما به عنوان آهنگ ماشين براي خود انتخاب مي كنيد تاثير مستقيم بر روي بدن شما خواهد داشت و ضربان قلب تان با آن هماهنگ ميشود. زماني كه افراد اهنگ بيس دار براي ماشين انتخاب مي كنند يا به موسيقي خشن و بلند گوش ميدهند مطابق با آن حال و هوايشان نيز تغيير خواهد داشت و اين تاثيرات بر روي اقداماتشان در حين رانندگي نيز نشان داده خواهد شد.

پس با اين توصيف نتيجه مي گيريم كه آهنگ ماشين در حين رانندگي تاثير مستقيم بر راننده خواهد داشت. به همين جهت در صورتي كه شما نگران رانندگي با رفتارهاي غيرقابل كنترل يا رانندگي خشن هستيد به شما توصيه مي كنيم حتما اهنگ هاي پرخطر در حين رانندگي را بشناسيد و سعي كنيد اهنگ ماشين را به نوعي انتخاب كنيد كه كه آرامش بخش باشد و به شما در زمان رانندگي ارامش، اطمينان و دقت را القا كند نه اينكه موجب حواس پرتي شما در زمان رانندگي شود.

شناسايي انواع موسيقي و تاثيرات آن بر رانندگي

- موسيقي اشعار پيچيده ي را شامل مي شود كه ممكن است راننده براي درك اشعار آن تمركز كرده و بر روي راننده تاثير گذار باشد.

- موسيقي كه جاز بوده يا جلوه جاز است موجب مي شود كه راننده با سرعت بيشتر رانندگي كند.

- افرادي كه به عنوان شنونده موسيقي رگه يا رگي هستند و در نهايت بيشتر از اينكه روي رانندگي تمركز كند بر روي موسيقي تمركز ميكنند.

- موسيقي راك در اكثر مواقع راننده را به حالتي شبيه سقوط حركت ميكند.

- افرادي كه در زمان رانندگي هيپ هاپ گوش مي دهند در رانندگي بي مسئوليت تر بوده و عملكرد تهاجمي تري خواهند داشت.

- افرادي كه نوع موسيقي drum bass را ترجيح ميدهند در رانندگي رفتارهاي پرخاشگرانه ي بيشتري دارند.

- در نهايت رانندگي با موسيقي كلاسيك ايمن ترين نوع به شمار مي رود چرا كه روحيه تان را آرام خواهد كرد و اين موسيقي به دليل آرام و كند بودن بيشتر توصيه مي گردد.

اگر اهنگ براي ماشين شاد انتخاب مي كنيد يا اهنگ بيس دار ماشين را پسند مي كنيد حتما تنوع را در نظر بگيريد تا از تاثيرات مثبت گوش دادن موسيقي در حين رانندگي بهره مند شويد.

رانندگاني كه براي خودروي خود از سيستم هاي حرفه اي استفاده مي كنند اولين كاري كه براي آهنگ ماشين خود در نظر مي گيرد آهنگ بيس دار ماشين است كه قطعا با توجه به اشاره هاي كه در پاراگراف هاي فوق داشتيم بهتر است در انتخاب اهنگ دقت شود و تنوع نيز مد نظر گرفته شود تا از خستگي در طول رانندگي كاسته شود و تاثيرات منفي به دنبال نداشته باشد.

بهترين اهنگ ها را از كجا دانلود كنيم؟

امروزه وب سايت هاي بسيار زيادي در اينترنت وجود دارد كه شما مي توانيد براي دانلود آهنگ ماشين سري به آنها بزنيد و براي دانلود آهنگ بيس دار ماشين و آهنگ براي ماشين شاد و.... از آن ها استفاده كنيد و مجموعه ي از اهنگ هاي متنوع را دانلود كنيد و در طول رانندگي آن ها را گوش كنيد و احساس خستگي نكنيد. ولي توصيه مي شود وب سايتهاي را براي دانلود انتخاب كنيد كه بتوانيد قبل از دانلود موسيقي را به صورت آنلاين گوش كنيد از اين رو سايت نياز موزيك بهترين موسيقي ها در يك فايل براي شما قابل دانلود قرار داده تا راحت بتوانيد مجموعه ي از موسيقي ها را در ماشين براي خود داشته باشيد..

مقالات ديگر:خانه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۷:۵۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

موسيقي بلند چه خطري مي‌تواند براي ما داشته باشد؟

يكي از عادت‌هاي خطرناكي كه بسياري از افراد ممكن است بدان مبتلا باشند، شنيدن موسيقي با صداي بلند است.

به گزارش خبرنگار حوزه كلينيك گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ديلي ميل، شنيدن موسيقي در هنگام رانندگي، يكي از عادات اشتباهي كه ممكن است بسياري از افراد با آن درگير باشند؛ اما اين عادت داراي خطراتي كه ممكن است از آن آگاه نباشيد.

در تحقيقاتي كه از سوي دانشگاه برونل لندن به انجام رسيده، شنيدن موسيقي بلند به هنگام رانندگي مي‌تواند به خستگي مغز منجر شده و راننده را در معرض انجام اشتباه قرار دهد.

بر اساس اين تحقيق، پژوهشگران ۳۴ داوطلب بالغ را در هنگام انجام رانندگي با شبيه ساز رانندگي در مسير‌هاي خاص مورد آزمايش قرار دادند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي غرب تهران

در اين آزمايش ۸ دقيقه اي، رانندگان با پنج رويداد از جمله عبور عابران پياده، چراغ قرمز و سبقت كاميون روبرو مي‌شدند و بايد پاسخي مناسب به اين رويداد‌ها مي‌دادند.

محققان در اين بررسي رفتار و عملكرد هر راننده را نيز در شرايط‌هاي صوتي مختلف مانند سر و صداي ترافيك شهري، صحبت كردن، موسيقي آرام، موسيقي بلند، موسيقي بي كلام مورد آزمايش قرار دادند.

آن‌ها در اين بررسي دريافتند موسيقي بلند همراه با خواننده سبب مي‌شود تا برانگيختگي احساسي بيشتري در افراد در مقايسه با موسيقي آرام ايجاد كند.

موسيقي بلند

اين در حالي است كه پژوهش‌هاي پيشين نيز نشان داده بود؛ موسيقي بلند مي تواند سطح پرخاشگري را بالا برده و اعتماد به نفس بيش از حد را در ميان افراد، خصوصا رانندگان جوان تقويت كند. همچنين رانندگان بايد از موسيقي ملايم به هنگام رانندگي در داخل شهر‌ها براي بهبود وضعيت احساسي خود استفاده كنند.

پروفسور «غير مجاز مي باشدtas Karageorghis» محقق و روانشناس از دانشگاه برونل، به نشريه تايمز انگليس گفت: مهمترين نكته‌اي كه هنگام گوش دادن به موسيقي هنگام رانندگي بايد در نظر بگيريد اين است كه مطمئن شويد شخص از نظر رواني دچار بار ذهني نيست.

همچنين بر اساس اين پژوهش با كاهش عوامل حواس پرتي، رانندگان خوب مي‌توانند روي جاده تمركز كرده و بنابراين شانس بيشتري براي شناسايي به موقع خطرات احتمالي را دارند.

مقالات ديگر:خانه سالمندان غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۲۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

رنگ كرونا در ميانه نارنجي شد

به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشايخي با تاكيد بر رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي توسط مردم، اصناف و كسبه و ادارات اعلام كرد: از روز چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت گروه هاي شغلي ۱ و ۲ با رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي مجاز به فعاليت هستند و مشاغلي از جمله كليدسازي، خشكشويي، شيشه بري، عينك فروشي هاي طبي، تجهيزات پزشكي […]

به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشايخي با تاكيد بر رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي توسط مردم، اصناف و كسبه و ادارات اعلام كرد: از روز چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت گروه هاي شغلي ۱ و ۲ با رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي مجاز به فعاليت هستند و مشاغلي از جمله كليدسازي، خشكشويي،

شيشه بري، عينك فروشي هاي طبي، تجهيزات پزشكي و دكه هاي روزنامه فروشي مي توانند همانند اصناف ضروري مانند داروخانه ها، نانوايي ها، سوپرماركت ها و رستورانهاي بيرون بر به فعاليت خود را ادامه دهند.

وي افزود: با توجه به محدوديت هاي وضعيت نارنجي همچنان گروه هاي شغلي ۳ و ۴  شامل ( مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه، آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و كتابخانه‌ها، مهدهاي كودك، استخرهاي سرپوشيده، سينما و تئاتر، موزه‌،تالارهاي پذيرايي، آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي ،همايش‌ها، مراسم اجتماعي، فرهنگي و مذهبي، مدارس شبانه‌روزي، باشگاه‌هاي ورزشي مربوط به ورزش‌هاي پربرخورد، از جمله كشتي، كاراته و جودو، كافه‌ها، چايخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخاني،شهربازي‌ها و مراكز تفريحي) همچنان تعطيل خواهند بود.

مشايخي با اشاره به تداوم محدوديت هاي ترافيكي و رصد خودروهاي غيربومي در وضعيت نارنجي گفت: منع تردد خودروها در سطح شهر از ساعت ۲۲ شب تا ۳ صبح استمرار خواهد داشت و ورود خودروهاي غيربومي به شهرستان همچنان ممنوع بوده و ضمن اعمال جريمه مصوب به پلاك هاي غيربومي از ورود اين خودروها به سطح شهر جلوگيري خواهد شد.

فرماندار ميانه خاطرنشان كرد: امروز تنها راه عبور اين وضعيت و كاهش آمار مبتلايان و فوتي هاي كرونا، رعايت پروتكل هاي بهداشتي و همكاري مردم و مسئولان است.

مقالات ديگر:دفتر وكالت غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۰۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

بيمه سلامت بدهي معوقه عمده ندارد/ پرداخت ساير بدهي‌ها تا روزهاي آينده

ايسنا/چهارمحال و بختياري مديركل بيمه سلامت چهارمحال و بختياري گفت: خوشبختانه در حال حاضر بيمه سلامت بدهي عمده ندارد و پرداخت‌هاي سال ۱۳۹۹ به صورت كامل انجام شده است، همچنين تمامي پرداخت‌هاي مربوط به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها و فيزيوتراپي‌ها نيز تا پايان تيرماه ۱۴۰۰ انجام شده است و ساير بدهي‌هاي محدود موجود نيز طي روزهاي آينده پرداخت خواهد.

محمود اخلاقي ۲۱ شهريورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختياري، اظهار كرد: بيمه سلامت داراي اهداف بزرگي مانند پوشش وسيع بيمه‌اي در تمامي نقاط كشور، بهبود كمي و كيفي خدمات بيمه‌اي و... است كه تا حدودي نيز به اين اهداف دست پيدا كرده، قطعا دستيابي به اين اهداف ارتقا سطح سلامت جامعه و مردم را در پي دارد.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي ريه در منزل

مديركل بيمه سلامت چهارمحال و بختياري افزود: طي دو سال گذشته اقدام بزرگي در جهت الكترونيكي شدن نسخه‌نويسي آغاز شد كه با وجود مشكلات بسيار زيادي كه در اين مسير قرار داشت، اما خوشبختانه نتايج مثبتي در پي دارد.

وي ادامه داد: همچنين موضوع نظام ارجاع توسط بيمه سلامت نهادينه شد و در حال حاضر صندوق سلامت همگاني اين بيمه در ۱۰ استان كشور راه‌اندازي شده است، اين صندوق در ابتدا در چهار استان كشور راه‌اندازي شد و يكي از اين استان‌ها، چهارمحال و بختياري بود و پس از حصول نتايج مثبت در اين چهار استان به ۱۰ استان ارتقا پيدا كرد و اين اميد وجود دارد كه طي ماه‌هاي آينده در تمامي استان‌هاي ايران اين صندوق راه‌اندازي و موجب بهبود خدمات شود.

اخلاقي عنوان كرد: بيمه سلامت توجهاتي نيز به بيماران خاص مانند افراد مبتلا به ديابت دارد و اين امكان وجود دارد كه پزشك معالج انسولين مورد نياز اين افراد را به صورت آنلاين تجويز كند، همچنين پرداخت هزينه‌ به بيماران توان‌بخشي و كودكان هفت ساله مبتلا به اوتيسم و ساير بيماران خاص درحال انجام است.

مديركل بيمه سلامت چهارمحال و بختياري اضافه كرد: باوجود تمامي مشكلات موجود، اما سازمان بيمه سلامت به‌گونه‌اي در ايران و به خصوص در استان برنامه‌ريزي كرده است كه تمامي پرداخت‌ها به‌روز صورت بگيرد.

وي يادآور شد: در كنار تمامي خدمات ارائه شده از سوي سازمان بيمه سلامت ممكن است ايراد و اشكالاتي نيز وجود داشته باشد و به همين علت سازمان بيمه سلامت جهت رسيدگي به شكايات بيمه‌شدگان سامانه‌هاي مختلفي راه‌اندازي كرده است يكي از اين سامانه‌ها تلفن ۱۶۶۶ است و در كوتاه‌ترين زمان ممكن به مشكلات و شكايات رسيدگي مي‌شود.

اخلاقي بيان كرد: سازمان بيمه سلامت چهارمحال و بختياري در جشنواره شهيد رجايي ۱۴۰۰ رتبه استاني در حوزه سلامت و رفاه اجتماعي را كسب كرده است و رسالت بيمه سلامت در ايران و استان توجه ويژه به پوشش بيمه همگاني، كيفيت ارائه خدمات، به‌روز كردن پرداخت‌هاي پزشكان، بيمارستان و ساير موسسات و تعامل سازنده با ساير ارگان‌ها و مسئولان استاني خواهد بود.

مديركل بيمه سلامت چهارمحال و بختياري تصريح كرد: درخصوص نسخه‌نويسي الكترونيك نيز استان يكي از استان‌هاي برتر در سطح ايران است و تقريبا مي‌توان گفت ۱۰۰ درصد مراكز و بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و... در اين طرح مشاركت دارند.

 

وي افزود: عمده تعداد بيمه شدگان توسط بيمه سلامت در چهارمحال و بختياري بيمه شدگان روستايي هستند، تعداد كل بيمه شدگان تا پايان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹۲ هزار و ۶۳۱ نفر است كه حدود ۴۵۹ هزار متعلق به صندوق روستايي، حدود ۷۵ هزار و ۴۰۰ نفر كاركنان دولت، ۴۰ هزار نفر صندوق سلامت همگاني، ۱۵۹۰ نفر ساير اقشار و حدود ۱۸۷۰ نفر بيمه ايرانيان هستند و به تفكيك شهرستان بيشترين تعداد بيمه‌شدگان در لردگان و پس از آن در شهركرد وجود دارند.

اخلاقي ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر بيمه سلامت بدهي عمده ندارد و پرداخت‌هاي سال ۱۳۹۹ به صورت كامل انجام شده است همچنين در سه ماهه ابتدايي سال ۱۴۰۰ نيز بدهي مربوط به بيمارستان‌هاي چهارمحال و بختياري پرداخت شده است و تمامي پرداخت‌هاي مربوط به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها و فيزيوتراپي‌ها نيز تا پايان تيرماه ۱۴۰۰ صورت گرفته است و ساير بدهي‌هاي محدود موجود نيز طي روزهاي آينده پرداخت خواهد شد.

مقالات ديگر:قاليشويي مرزداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۴:۱۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

وام ۲۵ ميليوني با اقساط ۶۰ ماهه براي اين افراد

 

يك مقام مسئول در صندوق بازنشستگي كشوري در اين باره توضيح داد: تسهيلات مذكور هفتمين مرحله از وام ازدواج فرزندان بازنشستگان كشوري است كه تا عصر امروز دوشنبه ۲۹ شهريورماه ۱۴۰۰ به مشمولان اين وام پرداخت خواهد شد.

مقالات ديگر:تشريفات عروسي با قيمت مناسب

به گزارش پول نيوز،علي خدامي كه مسئوليت مدير كلي امور مالي صندوق بازنشستگي كشوري را به عهده دارد، ادامه داد: با مشاركت بانك عاملي كه پرداخت اين وام را به عهده دارد، هفتمين مرحله تسهيلات ۲۵ ميليون توماني ازدواج فرزندان بازنشستگان كشوري براي يك هزار و ۴۵۲ نفر از متقاضياني كه پس از بررسي‌هاي لازم واجد شرايط براي دريافت اين نوع تسهيلات بودند تا عصر امروز (دوشنبه ۲۹ شهريورماه ۱۴۰۰) به حسابشان واريز خواهد شد.

شايان ذكر است حداقل حقوق خالص دريافتي يك ميليون توماني در تيرماه سال جاري، تاريخ عقدنامه در بازه زماني اول فروردين ۱۳۹۹ تا پايان ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰، امكان ثبت نام فقط براي ازدواج اوليه (زوجين) فرزند يا نوه تحت تكفل بازنشستگان، موظفين و فرزند همسر وظيفه بگير، درنظر گرفتن يك فقره تسهيلات در صورت مشموليت پدر و مادر فرزندان در صندوق براي بررسي واجدين شرايط، از جمله شرايط و وضوابط ثبت نام اين نوع تسهيلات است.

به گفته وي، مرحله قبلي اين تسهيلات، اول تيرماه امسال به يك هزار و ۳۵۰ نفر از بازنشستگان واجد شرايط پرداخت شده بود. خدامي گفت: نرخ اين تسهيلات ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

هفتمين دوره پرداخت تسهيلات ازدواج فرزندان بازنشستگان و موظفين همسر به مبلغ ۲۵ ميليون تومان براز ۱۴مردادماه امسال انجام شد. اين تسهيلات با نرخ ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه (۵ساله) است.

مقالات ديگر:دفتر عقد شيك غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۱:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

اين تابلوي اعلانات است يا آگهي‌هاي ترحيم؟

برترين ها:تصوير عجيبي روز گذشته در فضاي مجازي منتشر شد كه تعداد زيادي آگهي ترحيم روي تابلوي اعلانات يكي از شركت هاي تابعه شركت نفت چسبانده شده است. آگهي هايي كه كنار هم وصل شده است و دل را به لرزه مي اندازد.

خراسان: «كرونا چه بلايي بر سر صنعت نفت ايران آورد».

مقالات بيشتر:خدمات مجالس ترحيم تهران

تصوير عجيبي روز گذشته در فضاي مجازي منتشر شد كه تعداد زيادي آگهي ترحيم روي تابلوي اعلانات يكي از شركت هاي تابعه شركت نفت چسبانده شده است. آگهي هايي كه كنار هم وصل شده است و دل را به لرزه مي اندازد.

تابلوي اعلانات يا آگهي‌هاي ترحيم؟

برخي ديگر از كاربران هم از تبديل شدن تابلوهاي اطلاع رساني محل كارشان به تابلوي ترحيم نوشتند. البته همه آگهي ها مربوط به فوت كارمندان نيست و خانواده و بستگان آن ها را شامل مي شود.

كاربري نوشت: «اگه زودتر از اين ها واكسن وارد كرده بودن الان نبايد شاهد اين تعداد كشته مي بوديم.»

كاربر ديگري نوشت: «كاش كمي سرعت واردات و همين طور واكسيناسيون رو بالا ببرن تا زودتر تعداد بيشتري واكسينه بشن و كشته هاي كمتري داشته باشيم.»

مقالات ديگر:قاليشويي مرزداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۲۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

منشأ ۷۵ درصد بيماران كرونايي چهارمحال و بختياري تجمعات و دورهمي‌هاست

گروه استان‌ها - رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: طبق خوداظهاري بيماران كرونايي، بيش از ۷۵ درصد افراد در مراسم‌هاي ترحيم، دورهمي‌ها و تجمع‌ها دچار كرونا مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از شهركرد، مجيد شيراني ظهر امروز در ستاد كروناي استان چهارمحال و بختياري اظهار داشت: از ابتداي كرونا تاكنون 201 هزار نمونه‌گيري انجام و بيش از 72 هزار و 540 مورد مثبت بوده كه از اين تعداد 1348 نفر فوت شده است.

وي با اشاره به اينكه در بخش‌هاي بستري و سرپايي حدود 45 درصد افرادي كه با علايم مشكوك مراجعه كردند بستري شدند، افزود: طي سه هفته اخير روند بيماري در بخش سرپايي در استان ثبات پيدا كرده و روند نزولي آغاز شده است كه بيانگر عبور از قله نمودار بيماري است.

مقالات بيشتر: خدمات مجالس ترحيم

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بيان داشت: يكي از خطرناكترين زمان‌هاي شيوع بيماري زماني است كه قله را پشت سر گذاشته‌ايم چراكه هنوز تعداد بيماران در جامعه در حداكثر ممكن است و كوچكترين غفلت موجب افزايش بيماري مي‌شود،  روزانه حدود 1300 بيمار تحت آزمايش قرار مي‌گيرند و برخي مواقع موارد بستري موقت بيشتر از بستري دائم است.

شيراني با بيان اينكه در شرايط بحراني نهادها و افراد بسياري كمك كردند و اين اقدامات موجب روند كاهشي شد، عنوان داشت: در يك سال اول بيماري كمترين درگيري را در استان داشتيم چراكه در رعايت پروتكل‌ها و پيشگيري موفق بوديم اما در ماه‌هاي بعدي در زمينه ايمني جمعي با خستگي مردم و كاهش انگيزه كادر درمان روند روبه افزايش رفت.

وي تصريح كرد: طبق خوداظهاري بيماران بيش از 75 درصد افراد در مراسم‌هاي ترحيم، دورهمي‌ها و تجمع‌ها دچار كرونا مي‌شوند و بايد استراتژي كامل همه ارگان‌ها، نهادها و مردم در زمينه پيشگيري باشد زيرا شرايط استان ما به گونه‌اي است كه بخش حمل و نقل و بازار شلوغي زيادي ندارند اما اكثر مبتلايان در مراسمات سنتي و بومي گرفتار بيماري مي‌شوند و بايد فرهنگ‌سازي لازم در خصوص اين مراسمات انجام شود.

رنج سني بيماران كرونايي استان 49 سال است

فريدون رحماني، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهركرد در ادامه ستاد كرونا اضافه كرد: در موج دلتا اولين استان از نظر بستري بيمار بوديم و بيماران حداقل يك بيماري زمينه‌اي داشته يا با كاهش سطح هوشياري مراجعه مي‌كردند كه نسبت به ميانگين حال بيماران سطح كشور بسيار بدتر بودند و بستري مي‌شدند اما با اين حال بهترين خدمات را دريافت مي‌كردند كه جزو شاخص‌هاي بسيار مطلوب در ميانگين كشوري است و در زمينه مدت اقامت بيماران بستري در بيمارستان‌ها با ميانگين كشوري يكسان هستيم.

معاون درمان علوم پزشكي شهركرد با اشاره به اينكه در بستري استان چهارم كشور بوديم، عنوان داشت: 5درصد بيماران بستري استان فوت شدگان بودند كه در مقايسه با ميانگين كشور يك درصد است و شاخص مهمي در خدمت‌رساني كادر درمان است.

رحماني خاطرنشان كرد: در اختصاص بخش‌هاي ويژه به بيماران كرونايي و بيماران بدحال تنفسي نيازمند به اتصال به دستگاه‌هاي تنفسي در جايگاه دوم كشور قرار داريم و از نظر سني بيماران در رنج سني 49 سال قرار دارند كه تفاوت زيادي با سراسر كشور ندارد و سن فوت شدگان بالاتر از متوسط كشوري بود.

 

واكسيناسيون 30 درصد افراد جامعه هدف استان

سيدراشد جزايري، رئيس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري نيز در اين ستاد عنوان داشت: واكسيناسيون همزمان با كشور در استان با سرعت بسيار زيادي در حال انجام است و در شهرستان شهركرد بيش از 33 درصد افراد واكسينه شدند  و17.6 درصد دز دوم را نيز دريافت كرده‌اند، در شهرستان اردل 26.8 درصد افراد واكسينه شدند و حدود16 درصد هر دو دز را دريافت كردند.

وي افزود: در شهرستان بروجن براي 29.7 درصد واكسيناسيون انجام شده كه 17.2 درصد دز دوم را نيز دريافت كرده‌اند، در شهرستان سامان 28.6 درصد دز اول و 16 درصد دز دوم و در شهرستان بن 28.5 درصد جمعيت واكسينه شده و 18.7 درصد دز دوم را نيز دريافت كردند.

جزايري گفت: در شهرستان فارسان 25.1 درصد دز اول و 14.8 درصد دو دز را دريافت كرده‌اند در شهرستان لردگان 21.8 درصد دز اول و 12.2 درصد هر دو دز را دريافت كرده‌اند، در شهرستان كوهرنگ نيز واكسيناسيون عشاير بالاي 18 سال تا پايان شهريور به اتمام مي‌رسد و تاكنون 35.2 درصد دز اول را دريافت و 20.6 درصد دز دوم و در شهرستان كيار 29.1 درصد دز اول و 18.7 درصد دو دز را دريافت كرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شهركرد تصريح كرد: واكسن‌هاي موجود سينوفارم، بركت و آسترازانكا هستند و پوشش واكسيناسيون استان در دز اول 30 درصد و افرادي كه كامل واكسينه شده‌اند 17 درصد است كه نسبت به ميانگين كشوري قابل قبول بوده و تاكنون 40 گروه پرخطر واكسينه شده‌اند.

مقالات ديگر:دفتر وكالت غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۱:۰۰ توسط:onlinetabliq موضوع: