onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

كرونا بحراني بزرگ در موسيقي ايجاد كرد/ كنسرت‌هاي آنلاين شكست‌ خوردند

پيروز ارجمند: كرونا در همه‌ي بخش‌هاي مختلف هنر از جمله موسيقي تحول جديد و عظيمي ايجاد كرد كه آثار و نتايج آن را بايد در سال‌هاي آتي بررسي كرد. دوران بيماري كرونا را مي‌توان يكي از انقلاب‌هاي بزرگ بعد از موسيقي الكترونيك نام برد.

كرونا انقلاب بزرگي در همه عرصه‌ها ايجاد كردبه گزارش خبرنگار ايكنا؛ با شروع بيماري كرونا چشم‌اندازهاي جديدي در حوزه‌هاي مختلف ايجاد شد در همين راستا پژوهشكده هنر نشست‌هايي مجازي با محور «موسيقي و كرونا» برگزار مي‌كند كه نشست دوم با عنوان «توليد، توزيع و فروش آثار موسيقايي ايران در پاندمي كرونا» امروز برگزار شد.

مقالات مشابه:آموزشگاه كيبورد غرب تهران

كارشناسان اين نشست پيروز ارجمند، آهنگساز و مشاور عالي اقتصاد هنر اتاق بازرگاني ايران و محمد سرير، موسيقيدان، رئيس هيئت مديره خانه موسيقي ايران بودند.

كرونا؛ مهمترين تحول بعد از موسيقي الكترونيك

در ابتداي اين نشست، پيروز ارجمند در پاسخ به سوال تحولاتي كه كرونا در عرصه موسيقي  ايجاد كرد؛ گفت: همه ما در يك بحران هستيم. همينطور هنرمندان و صنعت موسيقي در يك بحران جدي قرار دارند. همه افراد فعال اين حوزه ضربه‌هاي شديدي از اين اتفاق خوردند. ۳۰ درصد از هنرمندان ناچار به تغيير شغل براي كسب درآمد و گذر روزگار شدند. موسيقي مانند تئاتر به دولت‌ها وابسته نيست و به صورت مستقل كار مي‌كند از همين رو در اين شرايط اصلاً وضعيت مطلوبي ندارد.

وي ادامه داد: شركت‌هايي كه توليد آثار موسيقي انجام مي‌دادند تقريبا با ورشكستگي روبرو شدند. در بخش فروش نيز با يك بازار شكست خورده مواجه هستيم. آموزشگاه‌هاي موسيقي با ۳۰ درصد ظرفيت خود مشغول به فعاليت هستند كه از ضربه‌ آن نمي‌توان چشم‌پوشي كرد.

ارجمند در رابطه با فضاي آنلاين گفت: در ابتداي كرونا نقص‌هاي فراواني در حوزه تدريس آنلاين در دانشگا‌ه‌ها داشتيم اما در ترم‌هاي بعدي اين شرايط بهبود پيدا كرد و شرايط فراهم شد تا از راه‌هاي مختلف آموزش مجازي انجام شود. در بخش توليد محتوا هنوز ضعف‌ داريم و نتوانستيم به صورت حرفه‌اي كار توليد كنيم. كنسرت‌هاي آنلاين يك پروژه شكست‌خورده‌اي شد و عليرغم تلاش‌هايي كه انجام گرفت نتوانست جايگاه خودش را در بين مردم باز كند.

وي ادامه داد: ما در موسيقي چند انقلاب بزرگ داشتيم. مانند انقلاب موسيقي الكترونيك است كه خود چند شاخه مي‌شود. بعد از همه انقلابات پيشين، دوران بيماري كرونا را مي‌توان يكي از انقلاب‌هاي بزرگ بعد از موسيقي الكترونيك نام برد. اين رويداد در همه‌ي بخش‌هاي مختلف هنر از جمله موسيقي تحول جديد و عظيمي ايجاد كرد كه آثار و نتايج آن را بايد در سال‌هاي آتي بررسي كرد.

ارجمند با اشاره به علي قمصري به عنوان يك هنرمند تحول‌گرا گفت: قمصري وقتي ديد كه با توجه با اين شرايط امكان برگزاري كنسرت نيست با حضور در اماكن تاريخي و فرهنگي در شهرهاي مختلف ايران، فعاليت جديدي را سر گرفت كه قابل توجه است.

كرونا انقلاب بزرگي در همه عرصه‌ها ايجاد كرد

وي ادامه داد: موسيقي در هيچ دوره‌اي محدود به مرزها نبوده و در همه جا، هر نوع موسيقي حضور داشته است. اين وضعيت شرايطي را فراهم كرد تا اين اتفاق بيش از پيش رخ دهد و تعاملات هنرمندان جهان با يك ديگر بيشتر شود. در اين دوران انتظارها از دولت و ارگان‌هاي ذي‌ربط و بخش خصوصي بود تا امكانات و زيرساخت‌هاي مناسب را فراهم كنند. همچنين شرايط بيمه هنرمندان بايد با وضعيت مطلوب‌تري رسيدگي شود. اين حقوق بازنشستگي جوابگوي نياز هنرمندان نيست و بسيار اندك است. 

ارجمند با بيان اين نكته كه شايد موسيقي محلي ما كمترين خسارت را از شرايط ديد، گفت:  موزيسين‌هاي محلي ما سال‌هاست مي‌دانند كه نبايد از موسيقي درآمد خود را داشته باشند. چون اين درآمد گاهي وجود دارد و گاهي نيست. به همين دليل در كنار موسيقي مشغول به كارهاي ديگري هستند و از اين رو كمتر خسارت ديدند.

نهايت استفاده از فرصت موجود

در ادامه سرير نيز به بيان مواردي پرداخت و گفت: در شرايط كنوني رابطه هنرمندان و مخاطبان با يكديگر قطع شده است. بايد دنبال راه‌هاي جايگزين بود تا اين ارتباط به صورت‌ها جديد متصل شود. بايد زيرساخت‌هاي مناسب فراهم شود تا از طريق ارتباطات آنلاين دچار اختلال و قطعي نشود تا يك ارتباط بدون اشكال ممكن شود.با ذكر اين نكته كه اقدامات فردي در اين شرايط زياد كارساز نيست.

وي افزود: دولت‌ها بايد شرايط و امكاناتي را در اختيار افراد قرار بدهند تا بتوان از اين شرايط عبور كرد. موسيقي امري است كه نيازمند آرامش خاطر است و ذهن درگيرهاي زيادي اگر داشته باشد امكان بروز و خلق اثر فراهم نيست. كرونا فرصت مناسبي براي مطالعه و شنيدن آثار موسيقي ايجاد كرد؛ بايد بتوان از اين زمان استفاده مناسب كرد تا براي بعد از اين دوران بتوان كارهاي جديد ارائه كرد. توصيه مي‌كنم در اين شرايط از وقت و فرصتي كه پيش آمده نهايت استفاده را كرده و به آن چيزهايي كه در گذشته نيازمند زمان و وقت بيشتري بود بپردازيم.

لازم به ذكر است كه اين نشست به دليل افت شديد كيفيت اينترنت، پي در پي قطع و وصل مي‌شد و سير نشست با اختلال فراوان همراه بود.

منبع:خبرگزاري بين المللي قرآن


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۰۹:۵۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

دولت آينده به محتواي موسيقي توجه بيشتري كند/ روند نزولي «ترانه»

يكي از كارشناسان و نوازندگان موسيقي معتقد است كه تمركز روز بحث شعر و محتواي آثار موسيقايي مي‌تواند به‌عنوان يكي از مهم ترين فعاليت‌ها و اولويت‌هاي وزارت ارشاد دولت آينده مورد توجه قرار گيرد.

شهرام صارمي پژوهشگر و نوازنده موسيقي ايراني در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر سياست‌ها و اولويت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت آينده پيرامون حوزه موسيقي بيان كرد: در سه دهه اخير شاهد توليد آثاري بوده‌ايم كه از ادبياتي بسيار ضعيف، فارغ از صنايع و آرايه‌هاي ادبي، فاقد محتوا و معاني ارزشمند و اخلاقي و حتي در برخي موارد داراي مضامين ضد اخلاق، برخوردار بوده‌اند. توليداتي كه به هيچ وجه جايگاهي در هيچ نوع از موسيقي ارزشمند و هنري ندارند.

مقالات مشابه:آموزشگاه سه تار غرب تهران

وي افزود: شعر و ترانه، عناصري پر اهميت در موسيقي «با كلام» است و به طور كلي موسيقي با كلام، به خاطر بهره‌برداري از شعر يا ترانه و ساده فهم بودن، ارتباط سهل تري با مخاطب برقرار مي‌كند. حتي تا همين چند سال پيش‌پيش نيز به دليل همين مقبوليت و جذابيت، تصانيف به صورت چاپ شده در كوچه و خيابان به فروش مي‌رسيد. شرايطي كه مي‌تواند اهميت محتوا در ملودي را براي همه ما دو چندان كند.

اين پژوهشگر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با انتقاد از روند نزولي توجه به محتوا در آثار موسيقايي و كمبود نظارت كيفي لازم در اين زمينه بيان كرد: در حال حاضر با ظهور رسانه‌هاي مجازي و ايجاد بستري سهل و رايگان، اين امكان به وجود آمده كه توليدات موسيقي از اين دست به سهولت در دسترس همگان قرار گيرد. در همين راستا و در بازه زماني حدود سه دهه، بدون وجود هيچ‌گونه نظارتي، توليداتي از اين دست، اعم از مجوز دار يا بدون مجوز (كه در ساختار و محتوا تفاوت چنداني ندارند) در اختيار مخاطب قرار گرفته است. موضوع قابل توجه در اين اتفاق مميزي دفتر موسيقي (شوراي شعر) است.

وي افزود: توليداتي كه با تاييد و مجوز اين شورا منتشر مي‌شود داراي همان قواعدي است كه توضيح داده شد. به واقع زمينه توليد و اشاعه اين نوع موسيقي با محتواي ادبي ياد شده توسط اين نهاد مهيا شده است. و جاي آن دارد كه از مسئولين مربوطه در اين خصوص سوال شود كه مبنا و قواعد مميزي اين شورا چيست؟ چرا بسياري از تصانيف ساخته آهنگسازان و تصنيف سازان برجسته موسيقي ايران از جمله علي اكبر شهنازي، درويش خان، مرتضي ني داود، عارف قزويني، محمد علي امير جاهد مجوز اجرا نخواهد گرفت؟ در اين زمينه اشعار فراواني از شاعران كلاسيك نيز از نظر شوراي مربوطه قابل اجرا نيست و حتي بسياري از اشعار به خاطر بهره برداري يك سري لغات در كارشناسي فني مردود اعلام شده است.

صارمي گفت: متاسفانه توليد آثاري با مشخصه‌هاي ياد شده از سه دهه گذشته آغاز شده و در چند سال اخير بسيار شدت يافته است به گونه‌اي كه خوراك بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي خارج از كشور نيز از همين توليدات تامين مي‌شود. از سوي ديگر توليد و انتشار آثار موسيقي فاقد ارزش‌هاي هنري و ادبي و پخش آن‌ها در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان پر مخاطب‌ترين رسانه در طي سال‌هاي اخير نيز باعث شده سليقه شنيداري جامعه در حد اسفناكي نزول كند و همچنين هرگونه موسيقي داراي ارزش‌هاي هنري و ادبي از سبد شنيداري جامعه حذف شود.

وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با اشاره وظيفه سنگين مديريت دفتر موسيقي وزارت ارشاد دولت آينده در حوزه محتوايي توضيح داد: اين مشكلات بارها و بارها تكرار شده و به گوش مسئولين نيز رسيده است، اما در سايه بي توجهي به اين مهم، وضعيت موسيقي رايج هر روز از افول بيشتري برخوردار شده و من بر اين باورم مسئوليت و عواقب اين بي توجهي به طور مستقيم بر عهده مراجع ذيربط و سياستگذار، رسانه‌هاي عمومي و به طور شاخص صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است كه اميدوارم در دولت بعدي روي اين موضوع تمركز ويژه‌اي شود كه عموم مردم از شنيدن موسيقي خوب لذت ببرند و تا اين حد نابهنجار به موسيقي مبتذل و خالي از هر معنايي توجه نداشته باشند.

 

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۶:۳۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

مسئولان وزارت ارشاد بايد توضيح دهند كه چرا مانع فعاليت «حبيب» شدند؟

نهمين برنامه آهنگ با موضوع مهاجرت و موسيقيدان با حضور سيد عليرضا ميرعلي‌نقي، پژوهشگر تاريخ موسيقي ايران و رضا مهدوي نوازنده و ناشر موسيقي با اجرا و كارشناسي سما بابايي چهارشنبه ۲۳ تير ماه در صفحه اينستاگرام خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، در ابتداي اين برنامه سيد عليرضا ميرعلي‌نقي با اشاره به تاريخ مهاجرت موسيقي‌دانان ايراني بيان كرد: آخرين مهاجرت بزرگ اهل موسيقي ايران تقريباً به اواسط سلسله صفويه برمي‌گردد كه مدارك و كتاب‌هاي مرجع آن موجود است. در آن دوره عده بسيار زيادي از موسيقيداناني كه اصالتاً متعلق به نواحي مختلف و فرهنگ هاي گوناگون اقليم آن روز ايران بودند و حتي بعضي‌ها از خارج از اقليم فرهنگي ايران آن روز به ايران آمده بودند و در پايتخت پادشاهي بزرگ آن زمان در اصفهان جمع شده بودند. اما به خاطر آزار‌ها و فشارها دچار عدم امنيت جاني، مالي و… شدند و مهاجرت كردند.

مقالات مشابه:آموزشگاه گيتار غرب تهران

وي افزود: پس از گذشت حدود ۳۰۰-۳۵۰ سال ما شاهد موج ديگر مهاجرت موسيقي‌دانان هستيم. اگر بخواهيم ريشه‌اي به اين مسئله نگاه كنيم، تقريبا از سال ۱۳۵۳-۵۴ آغاز مي‌شود كه تعدادي از موسيقيدانان و عموما موسيقيدانان برجسته كه شرايط كار در ايران را با روحيه و خواست‌هايشان مساعد نمي‌ديدند و بيشتر از همه مسئله‌شان روي عدم رعايت قانون كپي رايت، خواننده سالاري مطلق و ناهنجاري‌هايي كه روح خلاقان اصلي موسيقي(آهنگساز و شاعر) را آزار مي‌داد، تصميم به مهاجرت از ايران گرفتند. برخي از موسيقيدانان رشته كلاسيك ايراني از حدود اوايل سال‌هاي ۳۰ از ايران رفتند.

وي اضافه كرد: بخشي اوايل انقلاب مهاجرت كردند چون اساسا ديدگاه‌هاي حكومت تازه روي كار آمده جمهوري اسلامي، نه با نوع موسيقي آنان موافقت داشت و نه با موقعيتي كه موسيقي آنان در آن اجرا مي‌شد. تني چند از آنان ماندند و سعي كردند خودشان را با شرايط سازگار كنند، اما باز هم يك تعدادي از آنان رفتند. بعد از آن موج مهاجرت موسيقيدانان بود كه با انقلاب همراه بودند كه با محدوديت و ممنوعيت مواجه شدند و البته بيشتر آنها در همان اواسط دهه ۶۰ به ايران برگشتند.

ميرعلي‌نقي گفت: الان موج جديد مهاجرت موسيقيدانان است كه از حدود اوايل دهه ۸۰ كه ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي بود، مشكلات اقتصادي بيشتر شد، شرايط توليد موسيقي دشوار شد، آنها به حوزه كشورهاي همسايه رفتند. بعد هم عده‌اي به آمريكا مهاجرت كردند و جذب جامعه ايراني لس آنجلس بودند. عده‌اي كه موسيقي هاي سنگين‌تر مانند كارهاي اركستر سمفونيك و… كار مي كردند، مجذوب اركستر‌هاي كوچك و بزرگ اروپايي شدند و بعضي از اين‌ها كه در ايران خواننده‌هاي مطرح و سلبريتي ها شدند، با پول كافي رفتند و رحل اقامت در آنجا افكندند. يعني زندگي‌شان آن طرف است. در بينشان آهنگساز خيلي به ندرت است يا اصلا نمي‌بينيد، نوازنده خيلي به ندرت مي‌بينيد، شاعر اصلا نمي بينيد. اينها چند نفر خواننده به تعداد كمتر از انگشتان يك دست هستند كه به هر حال توانستند با اقبال عمومي و فرهنگ جا افتاده خواننده سالاري، بار خودشان را ببندند و به ايران به شكل محل كار نگاه مي‌كنند و نه محل زندگي.

در بخش ديگري از اين نشست، ميرعلي‌نقي درباره عواملي كه باعث مي‌شود يك هنرمند به فكر مهاجرت بيفتد، عنوان كرد: امكان يك زندگي راحت‌تر، مرفه تر، آزادي‌هاي بيشتر، هواي خوب، كيفيت بالاي تغذيه و بهداشت و مهمتر از همه امكان تحصيل عالي براي بچه‌هايشان و امكان تفريح و گردش براي خودشان كه مربوط به پولدارها است. عده زيادي نيستند و خيلي كم هستند. براي افرادي كه پولدار نيستند، عدم امنيت مالي باعث مي شود كه خيلي‌هايشان اصلا وقتي به آنجا مي‌روند، مجبورند كارهاي ديگري به غير از موسيقي انجام دهند و اصلاً جذب كارهاي ديگر مي شوند.

 

وي افزود: هرچه كه شرايط سخت و سخت‌تر شود، امكان خلق موسيقي خوب دشوارتر مي‌شود. الان بيشتر موسيقيدانهاي سعي كردند در بهترين شرايط خانه بگيرند. خانه خيلي‌هايشان در جاهاي خوش آب و هوا است. بسيار به ندرت موسيقيداني پيدا مي‌شود كه مانند دهه ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ و حتي ۷۰ مايل باشد كه آپارتمانش در مركز شهر باشد. به هر حال موسيقيدان هنرمند است و هنرمند نسبت به افراد ديگر روحيه حساس‌تر، لطيف تر و شكننده تر دارد، اختلاف بين كيفيت زندگي برايش كاملاً محسوس است و طبيعي است كه دنبال كيفيت بهتري باشد. حتي آنهايي كه خيلي از لحاظ بنيه مالي نتوانستند و نشده به ايده‌آلشان برسند، يك نوع شمال‌نشيني (در اقليم مازندران، گيلان، گرگان) را اختيار كردند ك اگر خيلي امكانات و تسهيلاتي كه در تهران هست، آن جا نيست، حداقل سكوت و آرامش است. در مجموع اساساً وقتي حال جامعه خوب نيست، شرايط براي موسيقيدان هم خوب نيست و آن چيزي كه توليد مي‌شود قاعدتاً خوب نيست.

مقالات ديگر:خانه سالمندان

وي درباره تاثير مهاجرت در آثار هنرمندان اظهار كرد: اگر بخواهيم مسئله تغييرات را در توليدات هنري بررسي كنيم، بايد از عمر اين مهاجرت حداقل ۱۵ سال بگذرد. از لحاظ تكنيكي بعضي ها به مايه تكنيكي بهتري مجهز شدند، بعضي‌هايشان در ميانسالي و پيري درس خواندند و در درس خواندن موفق بودند اما منابع الهام، ايده‌ها و جهان و فضاي حسي‌شان را از دست دادند. سرچشمه يك عده خشك مي‌شود و يك عده به تكرار خودشان مي پردازند. يك عده خورده خلاقيت‌هايي كه مي‌كنند و كارهاي خوبي كه ارائه مي‌دهند، عمدتاً از فضاي ايراني فاصله مي‌گيرد. شما نمي توانيد در يك اقليم نباشيد و بعد با حس و حال آن اقليم يك چيزي را بسازيد و اين خيلي هم ربطي به ژانر موسيقي ندارد.

همچنين رضا مهدوي نيز درباره علت مهاجرت برخي موسيقيدانان گفت: بحث اينترنت باعث و باني خيلي از مهاجرت ها شده است. اينكه يك هنرمندي در اين دوران كرونا مجبور است خانه نشين باشد، ساز و قلم نقاشي‌اش را در دست بگيرد، نويسندگي‌اش را كند و مجاز نيست بيرون برود، مي‌خواهد پروتكل هاي پزشكي و بهداشتي را رعايت كند، كمترين و حداقل‌ترين امكانات همين سرعت اينترنت است كه بايد در اختيارش باشد تا بتواند به جامعه‌اش كمك كند و از طريق خانه به مردم اميد افزايي داشته باشد. وقتي نيست، به كشور فقير همسايه مي‌رود. چون اينترنت پرسرعت دارند، هنرمندانشان با جهان ارتباط دارند. هنرمندان و موسيقيدانان ايراني به نوعي نمي‌گويم ارتباط شما با جهان قطع است ولي ارتباط پيوسته‌اي هم وجود ندارد و طبيعي است كه سعي مي‌كنند، علي رغم ميل باطني خود مهاجرت كنند.

مهدوي درباره بحث هويت، مليت و تاثير مهاجرت بر اثر هنري عنوان كرد: اين به روحيات هنرمندان برمي‌گردد. خيلي از هنرمنداني كه در سرزمين خودشان و اصطلاحاً در خاك خودشان هستند، آدم‌هاي خيلي با احساس و اجتماعي نيستند، با همسايه‌ها ارتباط ندارند، عينك دودي مي زنند تا ديگران ان‌ها را نبينند. عموماً خلوت‌خانه‌هايي در شمال ايران يا جاهاي ديگر دارند. شايد در ظاهر زندگي اجتماعي دارند ولي آدم‌هاي تنهايي هستند كه هيچ اقليمي برايشان فرقي ندارد و عموما آثاري خلق مي‌كنند كه بين مردم جايگاه و پايگاهي ندارد. گاه در كلاس‌هاي درس و جاهايي كه هستند خودشان مي‌گويند كه آدمهاي بي عاطفه‌اي هستند ولي دانش موسيقي را دارند. اما احساس موسيقايي كه نقطه وصل اوليه است و هر كس كه اسمش هنرمند است، بايد اين را خدادادي داشته باشد، ندارند. آنها حسابشان جدا است.

وي ادامه داد: آنهايي كه به هر دليل مي‌روند و هرچه از جغرافياي ايران دورتر مي شوند، طبيعتاً حس و حالشان مي‌خوابد. يعني كاتاليزورها و محرك‌هايي مي‌خواهند كه عموماً به مواد مخدر يا چيزهاي ناسالم روي مي‌آورند و با آنها هم نمي‌توانند به دست بياورند. اما وقتي در ايران هستند بايو سفر به درياي شمال، درياي جنوب، كوير ايران يا همين كه روي پشت بام ساختمان‌شان در آسمان يك ستاره مي بينند، الهام مي گيرند و دست به خلق اثر مي زنند. حالا يك دوره اين افراد مي روند و هر چه دورتر از اقليم ايران مي‌شوند، مي‌بينيم كه دست به خلاقيت هم كه مي‌زنند، يا ابتدايي جلوه مي‌كند و يا در نهايت تكرار گذشته است. ما چيز جديدي را تا الان نتوانسته ايم بينيم. اتفاقاً اين فرد وقتي سن و سالي از آنها مي‌گذرد، باز خواهان بازگشت با هر شرايطي به وطن خودشان هستند. چون مي‌بينند جايي جز سرزمينشان مورد احترام مردم نيستند، در هر سرزميني كه بروند شهروند درجه ۲ و درجه ۳ مي‌شوند، هنرشان آنجا خاستگاهي ندارد و اگر دارد در مراتب پايين است.

اين پژوهشگر موسيقي بيان كرد: شما وقتي در بهترين جاي دنيا و در آرامش هم باشيد، اگر فكرتان جاي ديگري باشد، مانند دانش آموزي مي‌ماند كه به زور به سر كلاس آوردند اما از پنجره حيات را نگاه مي‌كند و مي‌گويد كاش من جاي بچه‌هايي بودم كه با توپ پلاستيكي بازي مي‌كنند. انسان هنرمند و انساني كه داراي احساسات و تاملات روحي است، طبيعتاً هميشه دچار اين مشكلات خواهد شد و زماني كه در زمان و مكان خودش حضور ندارد، نمي‌تواند احساسش را دقيق و درست بيان كنند.

وي درباره علت موج جديد مهاجرت‌ها اظهار كرد: محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها در نوع خودش وجود دارد. يك هنرمندي كه داراي توانايي و قابليت است كه در اركستر سمفونيك تهران حضور داشته باشد ولي آزمون هاي سليقه‌اي يا مديريت سليقه‌اي با يكي از ده‌ها هنرمند به گونه‌اي رفتار مي‌شود كه او عطا را به لقايش مي بخشد. يك بخشي فني و مديريت‌هاي سليقه‌اي است كه تاكنون خيلي آسيب زده است، از قبل داشتيم و الان هم داريم و اميدوارم در آينده نخواهيم داشت. يك بخش بحث روحي و رواني شخص است، حالا آن شخص هنرمند يا از ديگر مردم باشد. او احساس مي‌كند اينجا جا نيست، عرصه بر او تنگ است و محيط بازتري مي‌خواهد مي‌رود. حالا يا موفق مي‌شود يا نمي‌شود كه به خودش مربوط است.

مهدوي افزود: مسئله سوم زياده‌خواهي من نوعي است. هنرمندي كه فكر مي كند شق القمر مي‌كند، از همه متفاوت تر است و بايد اصطلاحا شرايط لاكچري داشته باشد. طبيعتاً هنرمندان به واسطه حساسيت بيشتري كه دارند و فكر مي‌كنند به واسطه اينكه خداوند يك وديعه الهي را برايشان گذاشته و توانستند از مردم متفاوت‌تر باشند، خواسته‌هاي دروني و بيروني‌شان بيشتر مي‌شود. اگر مورد اقبال عمومي در بين بالادستي‌ها و پايين دستي‌ها و مردمشان قرار نگيرند، سريع تصميم به عزم سفر مي گيرند. بايد به لحاظ روانشناختي سمينارهايي در دانشكده‌ها برگزار شود و متخصصان امر آسيب‌شناسي كند كه متاسفانه هيچ وقت جدي گرفته نشده است. برخي مسئولان گفتند كه رفتند، چه بهتر. يك عده گفتند كه چقدر بد كه رفتند. هيچ انجمن و مجموعه‌اي نيامد بررسي كند و بخواهد كه آنها دوباره برگردند يا دلجويي لازم دارند يا امكاناتي لازم است يا شرايطي بايد فراهم شود كه اگر آنجا هستند چقدر مي توانند اينجا خدمت رساني كنند. بالاخره ايراني هر جايي باشد، بايد براي وطنش خدمت كند. طبيعتاً يك اتريشي هر جاي دنيا كه باشد، بايد براي كشور خودش خدمت كند. يك ژاپني هم هر جاي دنيا مي‌رود و علم و دانش كشف مي‌كند، وقتي هم وطن خودش را مي‌بيند دوست دارد به او بيشتر خدمت كند.

وي اضافه كرد: موسيقي غذاي روح انسان‌ها است. اميدوار هستم كه در دولت جديد اتفاق بيفتد و دلجويي شود و شرايطي فراهم شود كه هنرمندان ايراني به هر طريق به كشورشان برگردند و حتي اجازه فعاليت پيدا كنند.

در بخش ديگري از اين نشست مجازي، رضا مهدوي درباره بازگشت حبيب به ايران اظهار كرد: آقاي حبيب آمد و خيلي هم خوب بود، شرايط مجوز گرفتن هم داشت درست مي‌شد اما دوستاني كه در مركز، در دفتر موسيقي وزارت ارشاد بودند، متاسفانه توجه كافي و وافي نكردند و شرايط به گونه‌اي شد كه ايشان عمرشان را از دست دادن هستند. انشاالله در آن دنيا برايشان جبران شود. خيلي‌ها بايد پاسخگو باشند كه حبيب را چرا ناراحت كردند، يك هنرمندي كه سالم و درست بود، شرايط فراهم شد و در بين صدها هنرمندي كه آن طرف هستند، او برگشت. قطعا بايد اثرش توليد مي‌شد. حتي او تقاضا داد. زماني كه آقاي ميرزماني مديركل دفتر موسيقي بود، او يك آلبوم عاشورايي را پيشنهاد كرد ولي نامه امضا نشد. متوليان امر وزارت ارشاد بايد بگويند كه وقتي كسي به لحاظ امنيتي مشكلش حل مي‌شود و به وطن برمي‌گردد، چرا در سطوح پايين‌تر بايد از فعاليتش جلوگيري شود. خيلي از ديگر هنرمندان هم به نظرم شرايطي دارند كه ديگر بايد برگردند و خيلي دير شده است.

منبع:گيتي آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۰:۳۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

گله حسن سمندري از مسئولان موسيقي مشهد

گله حسن سمندري از مسئولان موسيقي مشهدحسن سمندري پيش از اين به شهر‌آرا گفته بود از پس هزينه‌هاي درمان دخترش برنيامده و به‌ناچار دوتار يادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگي در گفتگو با ايلنا درباره حال‌وروز و وضعيت زندگي‌اش در يكي‌دو سال گذشته نيز گفته است: «واقعا نمي‌دانم چه بگويم و چگونه بگويم كه مسئولان صداي مرا بشنوند. متأسفانه صداي ما به‌جايي نمي‌رسد و اگر هم شنيده شود، نتيجه‌اي ندارد.»

به گزارش شهرآرانيوز - حسن سمندري، فرزند استاد غلامحسين سمندري، كه دغدغه‌اش تداوم موسيقي خراسان و باخزر است، اين روز‌ها در نااميدي و بي‌انگيزگي به‌سر مي‌برد و در عرصه موسيقي هم فعاليت نمي‌كند. او چندي پيش پسرش و به‌تازگي نيز دختر جوانش را بر اثر بيماري از دست داده است. او پيش از اين به شهر‌آرا گفته بود از پس هزينه‌هاي درمان دخترش برنيامده و به‌ناچار دوتار يادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگي در گفتگو با ايلنا درباره حال‌وروز و وضعيت زندگي‌اش در يكي‌دو سال گذشته نيز گفته است: «واقعا نمي‌دانم چه بگويم و چگونه بگويم كه مسئولان صداي مرا بشنوند.

مقالات بيشتر:آموزشگاه دف غرب تهران

متأسفانه صداي ما به‌جايي نمي‌رسد و اگر هم شنيده شود، نتيجه‌اي ندارد. زندگي من از ۲ سال قبل تاكنون خيلي سخت‌تر شده است، چون با فاصله‌اي كوتاه ۲ فرزندم را از دست دادم. پسرم سرباز بود و پارسال پس از پايان خدمت در سن بيست‌ودوسالگي در دريا غرق شد و از دنيا رفت.

پس از اين اتفاق، كمي بعد و هم‌زمان با تعطيلات عيد نوروز بهاره، دختر بزرگم كه ۲۷ سال داشت، كليه‌اش را از دست داد و درگير بستر و بيماري شد. اين مشكلات به كنار، بيماري كرونا هم ۲ سال است زندگي مرا سخت‌تر از قبل كرده است، به اين دليل كه هيچ فعاليتي در عرصه موسيقي نداشته‌ام.» او همچنين تاكيد كرده است: «در ۲ سال گذشته مسئولان اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان‌رضوي سراغي از من نگرفته‌اند و حمايتي هم وجود نداشته است. حتي پس از اين‌همه دشواري و مصيبتي كه از سر گذراندم و بخش‌هايي از آن رسانه‌اي شده است، جوياي حالم نشده‌اند. من از هيچ‌كس گله‌اي ندارم، اما از مسئولان موسيقي مشهد واقعا گله‌مندم.

زماني كه جوان‌تر بودم آن‌ها از من مي‌خواستند در جشنواره‌ها حاضر شوم و من هم اين كار را مي‌كردم. من كسي نيستم، به مردم تعلق دارم و براي آن‌ها و با آن‌ها زندگي مي‌كنم و براي هنردوستان نفس مي‌كشم. واقعا حقم نيست كه تا اين حد به من بي‌توجهي و بي‌مهري شود. مدتي قبل استاد محمدرضا درويشي با يكي از مستندسازان تماس گرفته و از او خواسته بود درباره من مستندي تهيه كند. آقاي درويشي به آن مستندساز گفته بود هيچ مي‌داني حسن‌آقا تخم دوزرده موسيقي استان خراسان است؟! واقعا راضي بودم فردي كه الان هستم نباشم، اما زن و بچه‌ام از امكانات اوليه زندگي برخوردار باشند.»


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۵:۰۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

آشنايي با گياه پركاربرد گلپر

گلپر گياهي است معطر كه مي‌توان از تمام بخش‌هاي آن در صنعت غذا و دارو استفاده كرد.

به گزارش فرتاك نيوز،اين گياه بومي ايران بوده و در نواحي نمناك كوهستاني ايران و حاشيه‌هاي آن مي‌رويد.دانه‌هاي گلپر بسيار نازك بوده و داراي طعم تند و معطر است. پودر دانه‌هاي اين گياه بيشترين كاربرد را براي مواد غذايي دارد،‌ به عنوان مثال پودر گلپر را مي‌توان روي باقلاي پخته،‌ عدس و ديگر حبوبات، سيب‌زميني پخته و انواع سوپ‌ها و خورش‌ها و همچنين روي انار دانه شده پاشيد.

اين گياه زينتي زيبا كه به عنوان گونه هاي مهاجم آسيب رسان محسوب مي شود, مي تواند تا ارتفاع 150 سانتي متر رشد كند.

مقالات مشابه:گلفروشي جنت آباد

گل هاي سفيد رنگش به اندازه 30 ميلي متر پهنا دارند. گل هايش در طول ماه هاي دي تا شهريور وجود دارند. اين گياه از جنوب قفقاز در خاورميانه سرچشمه مي گيرد.

مايعات برگ هايش خاصيت شيميايي خاصي دارند كه به پوست آسيب مي رسانند و وقتي كسي آن را لمس مي كند، بايد فوراً آن را بشويد. دانه هاي آن، داراي خواص خطرناك خاصي هستند كه توانايي كشتن گياهان نزديك را دارند.

يكي از معروف ترين گياهان در طب سنتي براي درمان بيماري هاي گوارشي به خصوص نفخ محسوب مي‌شود.

براي بهره بردن از خواص ضدنفخ گلپر، بهتر است يك گرم از پودر دانه‌هاي اين گياه را همراه رازيانه بعد از غذا و با آخرين لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوري بخوريد.

چاي اين گياه نيز براي هضم غذا موثر و ضد نفخ است.

گلپر هضم‌كننده غذا و تقويت‌كننده معده است.جهت درمان رفلاكس معده، تهوع، استفراغ و سايرِ اختلالاتِ گوارشي كاربرد دارد.

پودر دانه گلپر مي تواند به عنوان يك داروي كشنده براي بعضي كرمهاي داخل روده مصرف مي شود.

براي درمان كبودي و سياهي دور چشم از سوي درمانگران توصيه شده است، براي تهيه ي اين نسخه نياز به برگ هاي خشك شده ي گلپر و مقداري روغن زيتون داريم.

اسانس دانه هاي گلپر، خاصيت ضدميكروبي دارد و همانند سير و پياز شوينده معده محسوب مي شود.

از اين ادويه به عنوان نگهدارنده موادغذايي از فساد نيز استفاده مي شود.

گلپر را جهت معالجه صرع، عفونت‎هاي عصبي و رفع ناراحتي‌هاي عصبي تجويز مي‌كنند.

دمنوش اين گياه تحريك كننده اشتها است.

قطع كننده ي بلغم و دفع كننده ي باد و نفخ شكم است.

استفاده از عصاره هاي گياه گلپر به كاهش ماركرها براي ديابت در بيماران كمك مي كند.

 

راديكالهاي آزاد به عنوان عامل اصلي بيماريهاي خطرناك مختلف مانند قلب، كبد، آلزايمر، سرطان و پاركينسون در نظر گرفته مي شوند. اين گياه مي تواند به عنوان يك ماده براي مبارزه با راديكال آزاد مورد استفاده قرار گيرد.

گلپر خواص ضد التهابي قطعي را نشان مي دهد. بنابراين براي درمان بيماري هايي مانند آرتروز و نقرس مفيد است.

از آنجا كه گلپر داراي تركيبات مفيد مختلفي از قبيل آلكالوئيدها، ترپنوئيدها و تري تروپن ها است، مي تواند به سرعت تشنج را درمان كند.

 براي تقويت حافظه كاربرد دارد.

ضماد گلپر با موم و روغن جهت تسكين سياتيك مفيد است.

 ماليدن پخته ي گلپر با سركه و پوست انار جهت بواسير نافع است.

پاشيدن گرد گلپر روى زخم ‌هاى خوره ‌اى و جذام سودمند مي ‌باشد.

چاي ريشه آن را جهت درمان اختلالات تنفسي، اختلالات ريوي و عفونت‌هاي دستگاه تنفس تجويز مي‌كنند.

گلپر را معمولا همراه با اسپند دود مي كنند. گلپر يك ميكروب زداي قوي و طبيعي براي منزل است. گلپر داراي بوي تند و تيزيست .دقت كنيد هنگام دود كردن مقدار زيادي از آن استفاده نكنيد.

عصاره اين گياه سمي است و در صورت تماس با پوست، باعث ايجاد حساسيت به نور خورشيد مي شود. فرد خارش ، قرمزي ، اگزما و نيش را تجربه خواهد كرد.

باعث ايجاد تپش قلب براي فرد مي‌شود.

مصرف بيش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداري به‌خصوص ۳ ماهه اول جايز نيست، باعث سقط جنين يا زايمان زودرس مي‌شود.

باعث آسيب و نارسايي مثانه و روده‌ها، يبوست مزاج در افراد گرم مزاج مي‌شود، كه در اين حالت بهتر است همراه با غذاهاي آبكي و با احتياط مصرف شود.

باعث سردرد در گرم مزاجان مي‎شود كه در اين موارد نيز بوييدن گلاب مي‌تواند به رفع سردرد آن‎ها كمك كند.

طبع گلپر

مزاج گلپر گرم و خشك است.

مصلح گلپر

خيساندن در سركه، بوئيدن كافور و يا گلاب، تخم خيار، تخم خربزه، صمغ عربي، شربت انار و سكنجبين مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج گلپر هستند.

از آنجا كه گلپر طبيعت گرم و خشكي دارد، افراد گرم مزاج بايد دانه‌هاي اين گياه را يك شب در سركه بخوابانند و بعد از ۲۴ ساعت و خشك شدن دانه‌ها، آن را در روز، پودر و استفاده كنند.

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۶:۵۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

خواص شگفت انگيز آويشن براي بدن؛ از افزايش قد و طول عمر تا درمان فشار خون و جوانسازي پوست

مصرف آويشن بر افزايش قد و طول عمر انسان تاثير گذار است و روغن گياه آويشن داراي خواصي مانند افزايش قدرت ذهني، بهبود سلول‌هاي بدن، تسريع جريان خون و جوانسازي پوست است.

خواص شگفت انگيز آويشن براي بدن؛ از افزايش قد و طول عمر تا درمان فشار خون و جوانسازي پوست

به گزارش سلام نو به نقل از آريا، مادران باردار و مبتلايان به كم و پر كاري تيروئيد از مصرف آويشن پرهيز كنند.

آويشن درختچه‌اي كوتاه و پر از شاخه‌هاي علفي و جزء خانواده گياه نعناع است، اين گياه براي بهبود و درمان بيماري‌ها استفاده مي‌شود و يك آنتي اكسيدان قوي براي حفظ چربي‌هاي بدن در برابر آسيب راديكال‌هاي آزاد است.

مقالات مشابه:گلفروشي در اندرزگو

گياه آويشن براي سلامتي مفيد است، از گياه و دمنوش آويشن در مصارف زينتي، آشپزي، مواد شوينده و مواد دارويي استفاده مي‌شود.

مصرف آويشن بر افزايش قد و طول عمر انسان تاثير گذار است و روغن گياه آويشن داراي خواصي مانند افزايش قدرت ذهني، بهبود سلول‌هاي بدن، تسريع جريان خون و جوانسازي پوست است.

مصرف گياه آويشن باعث كاهش موخوره، فشار خون، سرطان روده بزرگ، پوسيدگي دندان و ريزش مو مي‌شود.

روغن گياه آويشن در توليد محصولاتي مانند صابون، شامپو، خمير دندان و عطر كاربرد دارد.

اين گياه داراي خاصيت ضد باكتري است، ويتامين K موجود در آويشن باعث افزايش كلسيم، آهن بدن و بهبود پوكي استخوان مي‌شود.

مبتلايان به كم و پر كاري تيروئيد از مصرف آويشن خود داري كنند، مصرف زياد گياه و يا دمنوش آويشن در دوران بارداري احتمال سقط جنين را افزايش مي‌دهد.

مصرف آويشن براي بعضي افراد مضر است، ماده شيميايي تيمول ممكن است باعث كاهش ضربان قلب، افت دماي بدن، بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگيجه، سردرد و تاخير در روند انعقاد خون شود.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۰:۲۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

نحوه كاشت گل آفتابگردان و پرورش آن

كاشت گل آفتابگردان به دلايل مختلفي چون مصرف شخصي و انگيزه اقتصادي انجام مي شود. اين گياه را مي توان به شكل محدود در باغچه منزل كاشت و از آن بهره مند شد.

به گزارش گروه وب‌گردي خبرگزاري صدا و سيما، كاشت گل آفتابگردان معمولاً در مزارع كشت و كار ديده مي شود. ضمن اينكه گاهي نيز در باغچه منزل و حتي محدوده گلدان كشت مي گردد. اين گل بنا به زيبايي ذاتي خود مورد توجه قرار مي گيرد. گل آفتابگردان گياهي يك ساله و مقاوم است.

به همين دليل در مراحل كاشت شما را با سختي چنداني مواجه نخواهد كرد. كاشت گل آفتابگردان گاهي به صورت متمركز در مزارع انجام مي گيرد. اين گونه مزارع منظره هاي طبيعي و زيبايي را در محيط پيرامون ايجاد مي كنند.

گل آفتابگردان در ارتفاع ۷۰ سانتي متر تا ۵ متر مي باشد. ميزان رشد ارتفاعي آفتابگردان بسته به بذر انتخابي براي كاشت  متفاوت خواهد بود. براي پرورش آفتابگردان بهتر است مرحله به مرحله پيش برويد.

مقالات بيشتر:گلفروشي ستارخان

در ابتدا بهتر است محدوده مناسبي براي كشت اين گياه فراهم كنيد. بيشتر گياهان آفتابگردان از نوع بلند مي باشند. البته نوع كوتاه اين گياه نيز وجود دارد. نوع كوتاه گل آفتابگردان از نظر ارتفاعي بين ۷۰ تا ۹۰ سانتي متر مي باشد.

همان طور كه مي دانيد رشد گل آفتابگردان بدون نور و آفتاب امكان پذير نيست. بنابراين اگر شما در محدوده اي ابري و باراني بدون ساعات آفتابي زندگي مي كنيد، بهتر است از كاشت گل آفتابگردان منصرف شويد. چون در اين صورت به رشد چنداني از اين گياه نمي رسيد. ضمن اينكه باروري و ثمردهي براي گياه اتفاق نخواهد افتاد.

زماني كه مي خواهيد محدوده مناسب براي پرورش گل آفتابگردان را انتخاب كنيد، بهتر است محدوده اي را انتخاب كنيد كه هميشه در مقابل نور مستقيم خورشيد قرار دارد. محدوده كاملاً آفتاب گير مي تواند گزينه مناسبي براي كاشت گل آفتابگردان باشد.

يك بذر آفتابگردان را در سايه گل و درختان ديگر نكاريد. اين گياه مانند كاشت انگور بايد در تمام طول روز در تابش مستقيم نور خورشيد باشد. تصور نكنيد كه با نوردهي ۳ يا ۴ ساعته مي توانيد نور كافي و لازم براي آ را فراهم كنيد. چنين موضوعي كشت گل آفتابگردان را در گلدان غير ممكن كرده است.

خاك مورد استفاده براي كاشت گل آفتابگردان را از نظر اسيديته مورد بررسي قرار دهيد و در هر خاكي اقدام به كشت آن نكنيد. اگر هدف شما وراي ايجاد زيبايي و سرگرمي در فضاي اطراف است، بايد به خاك باغ آفتابگردان خود توجه زيادي داشته باشيد.

آفتابگردان با خاكي اسيدي و تا حدي قليايي بهترين رشد را خواهد داشت. اسيديته اين خاك معمولاً بين ۶ تا ۷٫۵ در نظر گرفته مي شود. اگر ميزان اسيديته خاك شما از ۶ كمتر مي باشد، بهتر است براي جبران كمبود ميزان اسيديته خاك را با كمپوست هاي اسيدي جبران كنيد. اين ويژگي يك رشد عالي و فوق العاده را براي آفتابگردان ايجاد خواهد كرد.

اگر اسيديته خاك از ۷ بالاتر باشد، بهتر است آن را با مواد قليايي چون گرانول گوگرد ميكس نماييد. بدين شيوه مي توانيد خاك مزرعه خود را از نظر ميزان اسيديته به يك حد نرمال و مطلوبي برسانيد.

 

خاك در نظر گرفته براي پرورش گل آفتابگردان بايد داراي زهكشي مناسبي باشد. چون در اين صورت شرايط باتلاقي را براي آفتابگردان ايجاد مي كند و نابودي آن را به دنبال خواهد داشت.  لزومي ندارد اين گياه را حتماً در باغچه بكاريد. مي توانيد از باكس هاي نسبتاً بزرگي براي كاشت گل آفتابگردان استفاده كنيد. طول ۲٫۵ براي گسترش ريشه آفتابگردان مناسب است. بهتر است از چوب هايي براي اين باكس استفاده شود كه مقاوم هستند. چوب درخت سرو در برابر رطوبت مقاومت بالايي دارد.

جوانه آفتابگردان

براي كاشت گل آفتابگردان به شكل موفق بهتر است آن را در خاك گرم بكاريد. بنابراين فصل انتخابي شما براي اين گياه، فصل بهار(از اواسط فروردين تا اواخر ارديبهشت)مي باشد. خاك شما بايد شرايط لازم براي اين كشت را داشته و به قدر كافي نرم باشد.

 بذرهاي آفتابگردان با فاصله ۱۵ تا ۴۵ سانتي متر از يكديگر كشت مي گردند. براي قرار دادن اين دانه در خاك، گودال نسبتاً عميقي ايجاد كنيد. رديف هاي كاشته شده در مزارع آفتابگردان بايد حدود ۷۶ سانتي متر از هم دور باشند. با انتخاب چنين فواصلي، فضاي لازم براي رشد آفتابگردان را ايجاد كرده ايد.

ميزان فاصله بين دانه هاي كشت شده براي آفتابگردان هاي بزرگ ۴۵ سانتي متر و براي آفتابگردان هاي كوچك بايد برابر با ۳۰ سانتي متر باشد. درون هر گودال كاشت، چند عدد دانه آفتابگردان قرار دهيد تا شانس جوانه زدن بالا رود.

زمان برداشت گل آفتابگردان

آن گاه روي بذرهاي آفتابگردان را با خاك ببنديد. اين لايه شكل گرفته از خاك بايد كم ضخامت باشد و فقط روي بذر كاشته شده را ببندد. در ادامه كود بر روي اين لايه نازك خاك بريزيد. بهتر است كود را در اطراف بذر كاشته شده بريزيد تا با اين كار امكان رشد و قوي شدن ساقه آفتابگردان را به وجود آوريد.

بايد با پاشيدن مالچ امكان خيس شدن خاك زراعي آفتابگردان را از بين ببريد. توجه داشته باشيد كه خاك اين دانه ها نبايد خيس شود و تنها بايد مرطوب گردد. بعد از كاشت گل آفتابگردان, خاك را مرطوب سازيد.

كاشت گل آفتابگردان

براي آبياري گل آفتابگردان يك برنامه منظم داشته باشيد و هر چند روز يك بار اقدام به آبياري آن كنيد. گل آفتابگردان دوره رشد خود را بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه تكميل مي سازد. اين زمان با اواخر تابستان همگام مي شود.

اگر آفتابگردان بعد از ثمردهي سنگين شده و احتمال دارد شكسته شود، بهتر است از چوبي در كنار آن استفاده كنيد. البته اگر از كود استفاده كرده باشيد، ساقه گل آفتابگردان به اندازه كافي قوي و محكم خواهد بود. بهتر است مراقب آفات گل آفتابگردان باشيد. براي از بين بردن آفات اين گياه از قارچ كش بهره مند شويد.

گل آفتابگردان

هنگامي كه رنگ گل آفتابگردان تغيير مي يابد و خود گياه كم كم خشك مي شود، يعني زمان برداشت فرا رسيده است. همچنين مي توانيد براي جلوگيري از آفات و تكميل روند خشك شدن و آماده برداشت شدن آفتابگردان، آن را از فاصله ۵ سانتي متر ساقه جدا كنيد و در محيط مناسبي براي خشك شدن قرار دهيد.

كاشت گل آفتابگردان

 

در زماني كه شرايط لازم براي خشك شدن وجود ندارد و يا آفات زيادي در اطراف گياه پيدا مي شود، بايد محيط مناسبي را براي نگه داري از محصول گل آفتابگردان تدارك ببينيد و بدين ترتيب مراحل كاشت گل آفتابگردان را به انتها برسانيد. اگر اين محيط دسترسي به نور مستقيم آفتاب ندارد، بايد تهويه خوبي داشته باشد. اين موضوع به خشك شدن به موقع آفتابگردان كمك مي كند.

مقالات ديگر:بهترين وكيل در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۸:۵۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

آشنايي با خواص گياه دارويي مريم گلي

مريم گلي از خانواده نعنا است كه بيشتر از برگ‌هاي آن استفاده مي‌شود؛ يك گياه تلخ مزه‌اي كه داراي اسانس و رايحه‌ي مشخصي است.

به گزارش گروه اجتماعي يكتا پرس، شايد تصور كنيد كه مريم گلي گياهي است كه فقط در آشپزي از آن استفاده مي‌شود، ولي جالب است بدانيد كه از برگ‌هاي اين گياه كه سرشار از تركيبات آنتي‌اكسيدان است به‌صورت چاي نيز استفاده مي‌شود. از مهم‌ترين خواص مريم گلي مي‌توان به تقويت حافظه و تقويت سيستم ايمني بدن اشاره كرد. در طب سنتي، صد‌ها سال است كه براي سرماخوردگي و اختلالات گوارشي برگ‌هاي گياه مريم‌گلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آنتي‌اكسيدان‌هايي كه داخل آن وجود دارد، سيستم دفاع بدني را قوي كرده و مقاومت بدن را افزايش مي‌دهد.

تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه اين گياه كلسترول بدن را نيز كم كرده و براي سلامت مغز و اعصاب و بهبود حافظه بسيار موثر و مفيد است. اين گياه هميشه سبز دائمي متعلق به خانواده نعناعيان همراه با گياهان نظير پونه كوهي، رزماري، اسطوخودوس، ريحان و آويشن است.

مقالات مشابه:گلفروشي زعفرانيه

خواص فوق‌العاده مريم‌گلي:

درمان التهاب

جويدن برگ‌هاي مريم گلي درمان خوشايند و لذت‌بخشي نيست، ولي اين كار مؤثرترين راه براي اثرگذاري تركيبات آلي اين گياه در بدن شما است. مصرف تنتور (در اصطلاح پزشكي مايعي است كه از تأثير الكل يا اتر بر جوهرهاي مواد گياهي، حيواني يا معدني به‌دست آيد) مريم گلي و خيسانده‌ي برگ‌هاي آن نيز روش خوبي است.

ولي اگر دچار مشكلات التهابي به‌ويژه در مجاري تنفسي يا گواشي خود هستيد، مي‌توانيد با استفاده از چاي و دم‌كرده‌ي مريم گلي آن التهاب را ازبين ببريد. ويژگي‌هاي ضدالتهابي مريم گلي براي مشكلات سلامتي مانند آرتروز و نقرس و همچنين التهاب كلي سيستم قلبي‌عروقي (كه مي‌تواند منجربه بيماري قلبي و فشارخون بالا شود) نيز مفيد است.

ضد پيري

آنتي‌اكسيدان‌ها نشانه‌هاي سالخوردگي مثل چين و چروك، خطوط ظريف و خال‌هاي پيري را معكوس مي‌كنند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها از راديكال‌هاي آزادي محافظت مي‎كنند كه به سلول‌هاي پوست آسيب مي‎رسانند و سبب پيري پوست مي‌شوند. اين گياه غني از كلسيم و ويتامين A است كه از پوست شما در برابر هجوم راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‎كند و به بازسازي روزانه سلولي كمك مي‌كند و باعث به حداقل رساندن و به تاخير افتادن ظهور چين صورت مي‌شود.

 درمان ريزش مو

از زمان باستان براي مبارزه با ريزش مو و طاسي استفاده مي‌شده است. توصيه مي‌شود كه ۳ تا ۴ قطره روغنش را با مقادير برابري از روغن رزماري و نعناع تركيب كنيد و با يك قاشق سوپخوري روغن زيتون رقيق كنيد. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهيد.

همان‌طور كه در بالا گفتيم مريم گلي عملكردهاي مغزي را تحريك مي‌كند و قدرت حافظه و تمركز را افزايش مي‌دهد. مريم گلي به برطرف كردن اختلالات شناختي مانند آلزايمر و زوال عقل نيز كمك مي‌كند. البته پژوهش‌هاي مربوط به اين كاربردهاي مريم گلي هنوز در مراحل اوليه قرار دارد، ولي برداشتن گام‌هاي جدي براي جايگزين كردن داروهاي گياهي به‌جاي داروهاي شيميايي بسيار هيجان‌انگيز است.

سلامت دندان

اين گياه مي‌تواند نقش مهمي در برنامه دندان پزشكي شما ايفا كند. از آن مي‌توان به عنوان دهان‌شويه موثر در درمان بيماري‌هاي لثه، گلو و برفك استفاده كرد. اگر دچار مشكل هستيد، مي‌توانيد به سادگي چاي مريم‌گلي بخوريد يا آن را در مكعب‌هاي يخ منجمد كنيد. براي تسكين درد يكي از اين مكعب‌ها را در دهان خود بريزيد.

 كنترل ديابت

شايد درمورد اثربخشي مريم گلي در بعضي از مشكلات پزشكي توضيح داده‌شده در بالا ترديد وجود داشته باشد، ولي درمورد اثربخشي مريم گلي بر بيماري ديابت، توافق گسترده‌اي وجود دارد. اين گياه عصاره‌ها و مواد شيميايي خاصي دارد كه اثر داروهايي را تقليد مي‌كنند كه به‌طور معمول براي كنترل ديابت تجويز مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد، مريم گلي آزادسازي گلوكز ذخيره‌شده در كبد را منظم و از نوسانات شديد قند خون جلوگيري مي‌كند. به‌همين‌دليل به جلوگيري از بروز ديابت نوع ۲ كمك مي‌كند يا دست‌كم، اگر فرد قبلا دچار اين بيماري شده باشد، آن را كنترل مي‌كند.

درمان آسم

اثر ضدتشنجي مريم‌گلي باعث كاهش تنش در عضلات مي‌شود و مي‌تواند براي جلوگيري از حملات آسم مورد استفاده قرار گيرد. اين بيماري در رفع گرفتگي مخاط در مجاري هوايي و جلوگيري از عفونت‌هاي ثانويه موثر است.

درمان مشكلات پوستي

خاصيت ضد باكتري اين گياه شگفت انگيز، از وقوع عفونت‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كند. همچنين داراي خواص ضدعفوني‌كننده و ضدالتهابي است كه به درمان آكنه و نيز تسكين علايم اگزما و پسوريازيس كمك مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۶:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

معرفي 10 گياه آپارتماني هميشه گلدار

مردم جهان بخصوص ايرانيان از قديم علاقه خاصي به نگهداري گياهان داشتند به طوري كه هميشه در حياط خانه ها ، گلهايي مانند شمعداني ، حسن يوسف و ... وجود داشت . اگر به گذشته و خانه‌هاي حياط دار پدربزرگ و مادربزرگ ها نگاهي بيندازيد خاطرات باغچه و گياهاني كه در تابستان به گل مينشستند براي ما زنده ميشود . امروزه با گسترش زندگي شهر نشيني ، خانه ها از داشتن حياط مناسب پرورش گياهان آپارتماني گلدار محروم شده اند و به دنبال آن ديگر امكان نگهداري گياهان وجود ندارد اما شايد كم تر كسي بداند كه در فضاي كوچك آپارتمان ها هم ميشود گياهان هميشه گلدار آپارتماني را نگهداري كرد كه ضمن شاداب نمودن محيط خانواده ، به جذابيت خانه ها و آپارتمان ها كمك بسزايي كند .

به گزارش آبادان خبر، اگر علاقمند به گياه و گل هاي زيبا و رنگارنگ هستيد ، همراه ما در مقاله گياهان گلدار آپارتماني باشيد چرا كه در آن 20 گياه هميشه گلدار مناسب آپارتمان را به شما معرفي ميكنيم.

مقالات مشابه:گلفروشي نياوران

1- گل آنتوريوم :

آنتوريوم گياهي زيبا و از جمله گياهان آپارتماني گلدار است كه قلبي بودن برگ و گلهاي آن يك عامل اساسي در زيبايي آن است . اين گل زيبا براي شكوفه دادن به نور متوسط و روشن و شرايط نگهداري مختص آنتوريوم نياز دارد، اما مي تواند به عنوان گياه شاخ و برگ دار با نور كمتري نيز رشد كند. اين گياه يك گياه آپارتماني سمي است و در صورت خوردن يا جويدن توسط بچه ها يا حيوانات خانگي مي تواند باعث بيماري شود. پس اين گل را از دسترس كودكان و حيوانات دور نگه داريد . اين گل خوشرنگ بسيار مقاوم است اما ممكن است در مواقعي خاص به بيماري هايي مبتلا شود كه در اسرع وقت بايد نسبت به پبدا كردن علت بيماري هاي آنتوريوم و درمان آنها اقدام كنيد .

كود و تقويت كننده مخصوص گياه آنتوريوم

2- گياه اركيده :

اركيده فالانوپسيس ، يكي از محبوبترين گياهان آپارتماني گلدار و تقريبا محبوب ترين نوع اركيده است و رشد آن به عنوان گياهي آپارتماني آسان است. شرايط نگهداري گل اركيده براي افراد شاغل بسيار راحت است و تنها نكته در مورد آن ريشه هاي هوازي آن است كه بهتر است در ظرفي شفاف كاشته شود . بعضي از انواع اركيده به عنوان درمان هاي جايگزين براي سرطان استفاده مي شوند. همچنين به دليل نمادهاي مختلف رنگهاي گل اركيده ، در ليست بهترين گلها براي هديه دادن در هر مناسبتي جاي ميگيرد

كود و تقويت كننده مخصوص اركيده

3. اسپاتي فيلوم

اسپاتي فيلوم از جمله گياهان آپارتماني گلدار با مراقبت آسان و نياز نوري كم است . برگهاي سبز و براق اين گياه زيبا حتي با نبود گل نيز بسيار چشم نواز و زيباست. شرايط نگهداري اسپاتي فيلوم بسيار راحت بوده و تنها نكته در مورد آن نياز رطوبتي زياد است. زماني كه برگها حالت افتاده به خود ميگيرند بهترين زمان براي آبياري گياه است. جالب است بدانيد كه اين گل زيبا هم در ليست بهتريه هديه به عروس دامادها جاي ميگيرد و هم گياهي مناسب براي بردن به مراسم يادبود است !

4. بگونيا :

بگونيا از گياهان پر گل در آپارتمان است. البته كهانواع بگونيا بسيار زياد است و تنها بگونيا عروس و بگونيا هميشه گلدار ، در آپارتمان گل ميدهند و انواع ديگر تنها برگهايي با فرم و رنگبندي زيبا دارند . شرايط نگهداري بگونيا بسيار راحت است و از گياهان مقاوم به نور و آبياري كم است . برگهاي بگونيا ركس از نوع بدون گل آن در ليست منحصر به فردترين برگهاي گياهان آپارتماني جاي ميگيرد .

5. گل سيكلامن :

سيكلامن يا گياه نگونسار ايراني از جمله گياهان زمستان گل است. اين گل زيبا به صورتي است كه گلها به صورت برعكس شكوفا ميشوند . سيكلامن در ليست گياهان مقاوم به سرما قرار ميگيرد چرا كه در زمستان نزديك به كريسمس شكوفا شده و به زيبايي تمام در كنار گياهان هديه با قيمت مناسب در بازار عرضه ميشود .

6. آزاليا

رنگ گلها به رنگ سفيد ، سرخابي و صورتي است. بهتر است اين گل زيبا هر روز آبياري شود و نور زياد دريافت كند. نياز رطوبتي بالايي دارد و غبار پاشي روزانه فراموش نشود . شرايط نگهداري آزاليا نسبت به بقيه گياهان گلدار آپارتماني اندكي دشوار تر است اما زيبايي آن طرفداران زيادي دارد. علاوه بر زيبايي ، از بين بردن فرمالدئيد موجود در هوا و پاكسازي هوا نيز از ويژگي هاي آزالياست .

7. گل آويز :

اين گل زيبا داراي ساقه بلند، گل زيبا و آويزان به سمت پايين، با پرچم‌هاي بلند است. گل آن به رنگ قرمز و صورتي ديده ميشود. شرايط نگهداري فوشيا يا گل آويز راحت است و ميتوانيد با خيال راحت از آن در خانه نگهداري كنيد. آبياري اين گل بايد زماني انجام شود كه خاك آن كاملا خشك شده باشد يعني حدودا هر 10-15 روز يكبار. نور زياد و غير مستقيم از نيازهاي اساسي گل آويز است و پشت پنجره ي جنوبي جاي خوبي براي آن است. زيبايي اين گياه به دليل گلهاي خاصش است و درصورت ضعيف شدن گلها بهتر است كه ماهي يكبار با كود مخصوص گياهان گلدار تقويت شود .

8. گياه برونفلزيا :

اين گل زيبا مانند گلهاي زمستان گل ، در سرما شكوفه ميدهد و براي پرپشت شدن گلها بهتر است كه در فصل خودش به آن سرما بدهيد. برونفلزيا در ايران بسيار كمياب است و از خانواده ي گوجه فرنگي به حساب مي آيد. رطوبت بالا در هواي گرم و نيم سايه از نياز هاي اساسي اين گل است. ميتوانيد براي تامين رطوبت در زير گلداني آن جزيره درست كنيد

9. بنفشه آفريقايي :

بنفشه‌ي آفريقايي از جمله ساده ترين گياهان گلدار است. آنها در تمام طول سال شكوفا ميشوند و صد ها نوع و فرم مختلف دارند . اين گل زيبا در ليستگياهان مناسب بالكن نيز جاي ميگيرد . اما بايد از اشعه ي زياد خورشيد دور بماند و مختص بالكن هاي شماليست . همچنين بنفشه از بين تمامي گلهايي كه ميتوانيد آنها را بخوريد ، تنها گياهيست كه تمامي اجزاء آن خوراكيست و كاملا در بدن سم زدايي ميكند .

 

10. گل حنا :

حنا گياهي زيبا با گلهاي تيره و خوشرنگ و از جمله گياهان آپارتماني گلدار است. بهترين آب و هوا براي اين گل زيبا ، آب و هوايي مديترانه اي است ولي به راحتي در تمام شهرهاي ايران رشد ميكند. گل حنا را در بالكن نيز ميتوانيد استفاده كنيد تا رنگ و بوي ديگري به فضاي بالكن شمالي شما بدهد. اين گل زيبا به نور زيادي نيار دارد و آبياري آن نيز بايد به محض خشك شدن خاك صورت گيرد و نگذاريد كه گلتان خشكي بكشد . رطوبت نيز از نيازهاي اساسي اين گياه است .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۰:۳۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

كتابي درباره هنر كاشي هفت رنگ شيراز منتشر شد

شيراز- ايرنا- كاشي هفت رنگ با نقش‌هاي گل وبته و پرنده و فرشته، بخشي ازمعماري درون و بيرون خانه‌ها وبناهاي شيراز بود كه اينك در قاب‌هاي كوچك برخي بناها نمود دارد؛ كتابي درباره اين هنر روانه بازار شده است.

هادي سيف در كتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعي شيراز ميعادگاه رنسانس هنرهاي مردمي ايران به موضوع كاشيگري و كاشي نگاري يا كاشي هفت رنگ پرداخته است.

نويسنده در آغاز اين كتاب در نوشته‌اي طولاني كه به نظر مي‌رسد مقدمه باشد با نثري سنگين و آميخته با خيال و واقعيت و خاطره به انگيزه‌هاي خود براي نگاشتن اين اثر پرداخته است.

مقالات بيشتر:بهترين گلفروشي شهرك غرب

هادي سيف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس كاشي هفت رنگ جنگ رستم و ديوسفيد را از زبان حاج باقر جهانميري شنيدم اوكه در يكي از ديدارهايش با پدر در موزه با بياني از سر قدرشناسي اعتراف كرد اگر در روزگار بناي ارگ كريمخان، نقاش و كاشي پزي به حق استاد كار چون خدا بيامرز آقا بهرام كاشي پز همت به خرج نمي‌داد در نقاشي مجلس باشكوه نبرد رستم و ديو سفيد براي نصب بر سردر ارگ كريمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شكوهي به جنگ با ديو سفيد نمي‌فرستاد حاشا كه نقاشي بر كاشي هاي هفت رنگ در شيراز ما به چنين جايگاهي مي‌رسيد.هيهات كه قدر خودش و خاندان كاشي پزش ناشناخته ماند.

در بخش دوم كتاب، نويسنده با همان نثر پرتكلف به زندگي آقا بهرام كاشي پز و معاصرانش همچنين به شرح كاشيكاري در بناهاي مهم شيراز پرداخته  است.

در پشت جلد كتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راويان و رهروان صادق و شريف ، نقش كارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شيراز، خاندن كاشيگر و كاشي نگار(مروجان نقاشي بر كاشي هاي هفت رنگ) به راهبري استاد آقا بهرام شيرازي خالق مجالس باشكوه نبرد رستم با ديو سفيد بر سر در ارگ كريمخاني در برپايي رنسانس هنرماي مردمي ايران در قرن چهاردهم هجري موردبررسي، نقد و شناسايي قرار گرفته است.   

اين كتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگي،اجتماعي ورزشي شهرداري شيراز منتشر كرده اند.

كتاب داراي عكس هايي سياه و سفيد از كاشيكاري و بناهاي مشهور شيراز است.   


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۹:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع: