onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

واكاوي «تشريفات زائد در مراسم ترحيم»

 

توسط در سبك زندگي بدون ديدگاه
واكاوي «تشريفات زائد در مراسم ترحيم»مراسم ترحيم در گذشته‌هاي نه چندان دور، بسيار ساده و بي‌آلايش برگزار مي‌شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذيرايي مي‌كردند اما امروزه آن‌قدر در ظواهر برگزاري يك مراسم ختم غرق شده‌ايم كه اصل كار را فراموش كرده‌ايم اين در حالي‌است كه در گذشته اگر فردي در محله از دنيا مي‌رفت همسايه‌ها در اجراي مراسم ختم مشاركت مي‌كردند و معمولاً در منزل از مهمانان پذيرايي مي‌شد، اما امروزه اين مراسم‌ها حتي از مساجد هم فراتر رفته و بايد در سالن‌ها و تالارها گرفته شود.
خريد قبر، هزينه غسل، تابلوي موقت بالاي مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اكو، سالن سوگواري، اعلاميه ترحيم،‌ كارت دعوت، بنرهاي اعلام هم‌دردي و… تنها بخشي از هزينه‌‌هاي هنگفت مردن است كه ورثه را به‌ شدت آزار مي‎‌دهد و مصيبت خانواده عزادار را دوچندان كرده است.امروزه ورود رسوم غلط در برگزاري مراسم ختم در لرستان و بسياري از استان‌هاي كشور، سبب به انحراف كشيده شدن اين مراسم و تحميل هزينه‌هاي سنگين به خانواده عزادار شده در حالي‌كه اين رسوم تطابقي با سبك زندگي اسلامي ندارند.

تشريفات ترحيم صادقيه

اثرات و بركات مجالس ترحيم
برگزاري مراسمات ترحيم توسط بازماندگان براي مردگان خود از چند جهت داراي اثر و بركت است، اولين اثر برگزاري مراسمات اموات شادي روح آن ميت است، اين نوع حوادث كوهي از غم و اندوه را بر شانه‌هاي بازماندگان تحميل مي‌كند و حضور مردم يك مشاركت در سهيم بودن در غم و اندوه و تسلي‌بخشي صاحبان عزاست، همچنين اين محافل باعث بصيرت‌افزايي و بيدار شدن از خواب غفلت و ذكر مرگ مي‌شود و سازندگي بهتري در تربيت روحي و عملي انسان‌ها خواهد داشت كمااينكه ياد م

رگ يكي‌از مسائل موعظه‌گر است و در رفتار و كردار آدمي سهم به‌سزايي دارد اين در حالي‎است كه در حديثي از نبي مكرم اسلام حضرت محمدمصطفي(ص) آمده است: «قلب‌ها زنگ مي‌گيرد همان‌گونه كه آهن زنگ‌زدگي بر آن عارض مي‌شود»، يكي‌از اصحاب پرسيد چه چيزي قلب‌هاي زنگ‌زده را صيقل مي‌دهد. پيامبر جواب داد: «سر و كار داشتن با قرآن و ياد مرگ».
مرگ از نگاه قرآن
نزديك به هزار آيه در قرآن‌كريم مربوط به معاد است كه از لحظات مردن تا عالم برزخ و روز قيامت و بهشت و جهنم سخن گفته ازجمله اين‌كه در آيه ۲۶ سوره «الرحمن» فرموده است: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ؛ هر چه بر [زمين] است فاني‌ شونده است».آيات ۳۰ تا ۳۲ سوره زمر با مضمون «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرِينَ» مسئله مرگ را به‌عنوان يك قانون عمومي ذكر كرده كه هيچ‌كس از اين قانون استثنا نيست لذا ياد مرگ براي بيداري از غفلت و توبه و عدم دلبستگي به دنياست.
همچنين در آيه ۱۸۵ سوره آل‌عمران در اين رابطه آمده است: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداش‌هايتان به‌طور كامل به شما داده مي‌‏شود پس هر كه را از آتش به‌دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست» و در آيه سوم سوره ابراهيم(ع) نيز خداي متعال فرموده است: «الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ؛ همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مي‌دهند و مانع راه خدا مي‌شوند و آن‌را كج مي‌‏شمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند».
مرگ در كلام امام حسين(ع)/علامت مردن مؤمن و كافر
امام محمدباقر(ع) فرمود: «علامت مرگ مؤمن، آن است كه در هنگام مرگ، صورتش سفيد مي‎شود و عرق از پيشانيش سرازير مي‎گردد و از چشمش، آبي مانند اشك، خارج مي‎شود كه علامت خروج روح است! ولي كافر، از دهانش كفي همانند كف شتر، خارج مي‌گردد».رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه رحلت مسلماني، فرا مي‎‏رسد، اعضا و جوارحش به هم مي‎گويند: سلام بر تو! تو از من جدا مي‎شوي و من از تو جدا مي‎شوم تا روز قيامت!» همچنين رسول خدا(ص) فرمود: «به خدايي كه جان محمد(ص)، به دست اوست اگر مكان مرده را مي‎ديديد و سخن او را مي‎شنيديد، از گريه بر او دست برداشته و بر خودتان گريه مي‎كرديد! وقتي‌كه جنازه‌اي را حمل مي‎كنند، روحش بر بالاي جنازه حركت مي‎كند و صدا مي‎زند: اي خانواده‌ام! اي پسرم! دنيا شما را مثل من، به بازي نگيرد! كه از راه حلال و غير حلال، اموالي را جمع كردم، ولي همه را براي غير خود گذاشتم لذتش براي وارث و تبعاتش براي من است! از اين‌كه مثل من باشيد حذر كنيد!».

بيشتر بخوانيد: قاليشويي سبلان

غذا دادن را در مصيبت‌ها ترك كنيم

امير علي‌حيدر اميري، تحليل‌گر و نظريه‌پرداز لرستاني در گفت‌وگو با ايكنا از لرستان، با اشاره به اين كلام آيت‌الله بروجردي(ره) كه كريه‌ترين غذا، تناول غذاي بعد از تشييع جنازه است، گفت: متاسفانه در برخي از مناطق استان رسم است كه بعد از تشييع جنازه، خانواده فرد متوفي اقدام به طبخ غذا براي افراد شركت كننده در مراسم تشييع مي‌كنند.

وي افزود: براساس دستورات ديني ما تا سه روز بعد از فوت افراد، همسايگان و اقوام بايستي غذا براي خانواده عزادار طبخ كرده و آن‌ها را اطعام كنند اما اين بدعت غيرشرعي و غيرعرفي باعث شده است كه خانواده متوفي برعكس به فكر غذا، مهمان‌داري، سفره‌چيني و پذيرايي از تشييع‌كنندگان باشند.

اين كارشناس و تحليل‌گر لرستاني با اشاره به تحميل شدن هزينه‌هاي هنگفت و به‌وجود آمدن مشكلات مادي مترتب بر تشييع، تدفين و ترحيم بر خانواده فرد متوفي و عزادار، ادامه داد: لازم است اين رسم و بدعت از بين برود.

اميري اضافه كرد: حال براي اعضاي درجه يك خانواده اگر كسي از همسايگان و اقوام غذايي طبخ نمايد در واقع ثواب اخروي دارد و خانواده متوفي فقط داغ عزيزي را تحمل مي‌كند و به فكر اخذ قرض و پرداخت قرض‌هاي بعد از مصيبت نمي‌باشد.

اين تئوريسين مسائل سياسي با تاكيد بر اين‌كه از نخبگان، فرهيختگان، معتمدين، ريش‌سفيدان و افراد مورد وثوق خانواده‌ها، طايفه، ايل و قبيله انتطار مي‌رود با اين بدعت مبارزه كرده و آن‌را در جامعه كم‌رنگ و از بين ببرند، گفت: حال اين سوال مطرح است كه افرادي‌كه در تشييع جنازه شركت مي‌كنند مبلغي را به‌عنوان پرسانه به خانواده مصيبت‌زده پرداخت مي‌كنند آيا اين هم اشكال دارد.

وي افزود: در اين مورد ممكن است مبالغ غيرمتعارفي پرداخت شود بدين صورت كه بعضا به‌خاطر چشم و هم‌چشمي و رقابت مبالغي پرداخت مي‌شود كه از توان بعضي از افراد فقير و ضعيف بالاتر است به‌عنوان مثال در برخي طوايف هر كسي مبالغ پرسانه بالاتري مي‌دهد ديگر افراد نبايد از آن مبلغ كمتر پرداخت كنند لذا كارگري كه در تامين معيشت خانواده در تنگنا قرار دارد چه‌طور مي‌تواند مبلغ كلاني را به‌خاطر رقابت با ديگر اقوام پرداخت نمايد.

اميري با اشاره به اين‌كه گاهي شاهد بوده‌ايم كه افرادي در پرداخت پرسانه مصر بوده‌اند و براي اين‌كه در بين اقوام آبرو و حيثيت خود را حفظ كنند از ديگران پول قرض كرده و پرسانه گذاشته‌اند، گفت: همچنان كه غذا دادن از طرف خانواده عزادار مكروه و منفور است پرداخت پرسانه از طرف افراد ضعيف و فقير جامعه نيز منفور است لذا هم غذا دادن را در مصيبت‌ها ترك كنيم و هم دادن مبالغ پرسانه را و اگر اقوام درجه يك به‌صورت مخفيانه كمكي را به خانواده مصيبت‌ديده براي خرج كفن، دفن و مجالس و سنگ قبر بدهند كاري پسنديده است.

اين تحليل‌گر لرستاني افزود: از رسانه ملي و اصحاب رسانه استدعا داريم با كار فرهنگي و راه درست را نشان دادن با اين بدعت نابجا مبارزه كرده و فرهنك اهل‌بيت( ع) و سبك زندگي اسلامي ـ ايراني را بر جامعه حاكم كنند تا هم مورد رضاي خدا قرار بگيرد و هم افراد كمرشان در زير مخارج مربوط به كفن و دفن و مجلس ترحيم خم نشود.

كيفيت وجود روح پس از خروج از بدن
حجت‌الاسلام سعيد مهدوي‌امين، مديركل تبليغات اسلامي استان لرستان، در گفت‌وگو با ايكنا لرستان در رابطه با كيفيت وجود روح پس‌از خروج از بدن مادي، گفت: بدون شك روح پس‌از جدايى از بدن، باقى و جاويد خواهد ماند به‌گونه‌اى كه سخن را مى‌شنود و پاسخ سلام‌ها را مى‌دهد. لذت نعمت‌ها و درد نقمت‌ها و عذاب را مى‌چشد.
وي افزود: در اين رابطه كتاب‌هاي زيادي نوشته شده است كه به‌عنوان نمونه ابن‌قيم در كتاب «الروح» در پاسخ به اين سؤال كه آيا روح مانند بدن مرگ را مي‌چشد و مي‌ميرد چنين مي‌نويسد: «ديدگاه‌ها متفاوت است گروهي مي‌گويند مرگ را مي‌چشد زيرا قرآن در آيه ۱۸۵ سوره مباركه آل‌عمران مي‌فرمايد: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر نفسي طعم مرگ را مي‌چشد»، گروهي ديگر مي‌گويند ارواح بشري براي بقاء و دوام آفريده شده‌اند و هرگز طعم مرگ را نمي‌چشند. همچنين روايات مختلفي مؤيد اين نظر است از آن‌ها استفاده مي‌شود كه ارواح غير مومنان در عذاب و ارواح مؤمنان در نعمت مي‌باشد و حق همان است كه مرگ نفوس همان جدايي از اجسادشان است و به‌معناي انعدام و نابودي نيست.
مهدوي با اشاره به اين‌كه در روايتي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده كه فرمودند: «هيچ مسلمانى نيست كه بر قبر برادر مؤمنش كه در دنيا او را مى‌شناخته گذر كند و بر او سلام و درود فرستد مگر اين كه خداوند متعال روح متوفى را برمى‌گرداند تا پاسخ سلام او را بدهد».
مديركل تبليغات اسلامي لرستان گفت: ابن‌قيم در ادامه كتاب خود مى‌نويسد: ارواح دو قسمند، يا در عذابند يا در نعمت؛ ارواحى كه گرفتار عذاب و سختى هستند از زيارت و ملاقات يكديگر محرومند لكن ارواحى كه غرق در نعمت الهى مى‌باشند با يكديگر ملاقات دارند و به زيارت همديگر مى‌شتابند و در مواردى به مذاكره و يادآورى مسائلى مى‌پردازند.

مرگ؛ پايان زندگي
بايد توجه داشت كه پايان زندگي هر انساني، مردن اوست.مرگ براي همه حتمي است و هيچ شخصي در هر پُست و مقامي كه باشد نمي‎تواند خود را از مرگ نجات دهد اما لازم است در مراسمي كه به ياد متوفيان و كساني‎كه دست‌شان از دنيا كوتاه است برگزار مي‎شود به‌دنبال راه‌هايي باشيم كه باعث خشنودي روح آن‌ها و تسلي بازماندگان باشد اين در حالي‎است كه در برخي از مراسمات ترحيم شايد نيم و يا بيشتر وقتي كه در اختيار مداح و سخنران مراسم است صرف تشكر و قدرداني از شركت‌كنندگان در مراسم و معرفي نام و سمت شركت‌كنندگان مهم و شاخص در مراسم مي‎شود و اين باعث شده كه مجالس ترحيم در برخي از استان‌ها به تريبوني براي كانديداها و يا بالا بردن برخي از افراد تبديل شود و آن‌چه در اين وسط به دست فراموشي سپرده مي‎شود خود مرده و صاحبان عزا است.
سالار شهيدان در روز عاشورا خطاب به اصحابش فرمود: «اي فرزندان خانواده‌هاي بزرگوار! مرگ فقط پُلي است كه شما را از سختي و مشقت، به بهشت‌هاي وسيع و نعمت‌هاي دائمي، منتقل مي‎كند.كدام‌يك از شما بدش مي‎آيد كه از زندان به قصر و كاخ، منتقل گردد؟ ولي مرگ براي دشمنان شما، منتقل شدن از قصر و كاخ، به زندان است! پدرم از رسول خدا(ص) نقل كرد كه: دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است! پس مرگ پُلي است كه شما را به بهشت و ان‌ها را به جهنمف منتقل مي‎كند.نه دروغ مي‎گويم و نه به من دروغ گفته شده است!».


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۴:۲۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

عدم توجه هيات ايراني به تشريفات در بغداد، تاثيرات خود را خواهد داشت

محبعلي در گفت‌وگو با ايلنا:

عدم توجه هيات ايراني به تشريفات در بغداد، تاثيرات خود را خواهد داشت/ برجام به نتيجه نرسد؛ كاهش تنش با همسايگان محقق نمي‌شود

مديركل پيشين خاورميانه وزارت امور خارجه گفت: تجربه ۴۰ سال اخير نيز نشان مي‌دهد كه تا وقتي ما رابطه به دور از تنش با غرب و آمريكا نداشته باشيم در ايجاد رابطه نزديك با همسايگان خود نيز موفق نخواهيم بود و برعكس آن هم صدق مي‌كند كه تا زماني كه روابط ما با همسايگان داراي تنش است و آن‌ها احساس تهديد مي‌كنند و ايران هراسي وجود دارد آن‌ها مجبور هستند از حضور آمريكا در منطقه براي موازنه قدرت استفاده كنند.

 

قاسم محبعلي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در ارزيابي سفر وزير امور خارجه كشورمان به عراق و شركت در كنفرانس بغداد، در پاسخ به اين سوال كه كارشناسان منطقه پيش از اين سفر يكي از اهداف آن براي ايران را فرصتي براي ديدار و گفت‌وگو ميان تهران با رياض و در مرحله بعد كشورهايي همچون مصر و اردن مطرح مي‌كردند اما نه تنها اين هدف به وقوع نپيوست بلكه اقدام رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان در عدم رعايت پروتكل‌ها در زمان گرفتن عكس به عنوان پيامي منفي به عربستان تلقي شد، با اين اوصاف آيا تهران دستاوردي از اين حضور كسب كرد، گفت: مساله تشريفاتي كه متاسفانه هيات ايراني به آن توجه نداشت و سوءتفاهمي كه براي كشور ميزبان و ساير مهمانان به وجود آمد، متاسفانه تاثيرات خود را خواهد داشت؛ هرچند در عالم سياست تشريفات مهم است اما اصل نيست، با اين حال هيات ايراني بايد جايگاه و شان خودش را حفظ مي‌كرد و نبايد نوعي دلخوري بوجود مي‌آورد. اين در حالي است كه ظاهرا ملاقاتي هم ميان ايران و عربستان صورت نگرفت و عملا آن انتظاراتي كه وجود داشت، برآورده نشد.

مقالات ديگر: تشريفات ترحيم شهرك گلستان

وي ادامه داد: اين كنفرانس با ابتكار فرانسه صورت گرفت و هدفش اين بود كه در مرتبه نخست نقش فرانسه را در زماني كه آمريكا در حال ترك منطقه است، در خاورميانه افزايش دهد و پررنگ كند و هم بتواند رابطه عراق را با همسايگان عرب خود بهبود ببخشد و فكر نمي‌كنم نقش ايران را بتوان وراي تشريفات تلقي كرد. 

 

وي افزود: مساله بعدي اين است كه عراقي‌ها به دنبال اين هستند كه اجازه ندهند سرزمين آن‌ها به صحنه رقابت‌هاي منطقه‌اي و صحنه كشمكش و درگيري كشورها بدل شود و تلاش‌شان اين است كه در پي خروج آمريكا، مداخلات در اين كشور را كاهش دهند.   

 

اين تحليل‌گر مسائل منطقه همچنين در پاسخ به اين سوال كه ايران پيش از برگزاري كنفرانس بغداد از طرف عراقي خواسته بود تا سوريه نيز در اين نشست حضور داشته باشد اما اين درخواست محقق نشد و وزير امور خارجه كشورمان پيش از حضور با ابراز ناراحتي از اين عدم حضور اعلام كرد كه با سوريه در اين خصوص در ارتباط است، با توجه به اين موضوع، سفر آقاي اميرعبداللهيان به دمشق پس از ترك بغداد با چه هدف و ابلاغ چه پيامي صورت گرفته است، گفت: نخست بايد توجه داشته باشيم كه امكان حضور سوريه در اين نشست از آن جهت وجود نداشت كه اين كشور از سوي اتحاديه عرب و كشورهاي اروپايي تحريم است و سوريه هنوز هم از سوي كشورهاي ديگر به طور كامل مورد شناسايي قرار نگرفته است، لذا اين خواست ايران امكان اينكه پذيرفته شود را نداشت. از سوي ديگر ايران فكر مي‌كند تنها متحدي كه در جهان عرب به عنوان دولت دارد، دولت سوريه است چراكه ساير متحدين ايران چه در لبنان، چه عراق و چه يمن در انگاره دولت نبوده و ميليشيا هستند. البته اين تصور و متحد قلمداد كردن سوريه خيلي دقيق نيست چراكه سوري‌ها بيشتر به سمت روسيه متمايل هستند و حفظ رابطه با ايران مصلحتي است و اگر به جهان عرب نيز برگردند، سياست خود را تغيير خواهند داد. 

مقالات ديگر: از بين بردن لكه جوهر از روي فرش

مديركل پيشين خاورميانه وزارت امور خارجه در خصوص آنچه تغيير سياست و راهبرد دستگاه ديپلماسي مبني بر اولويت ارتباط با همسايگان خوانده مي‌شود، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه هنوز تكليف مذاكرات وين براي احياي برجام مشخص نشده تا چه ميزان مي‌توان به موفقيت اين سياست جديد اميدوار بود، گفت: اين دو مساله قطعا به هم پيوسته است؛ به اين معنا كه تا زماني كه مذاكرات برجام به نتيجه مشخصي نرسيده بعيد است هدف دوم محقق شود و تجربه ۴۰ سال اخير نيز نشان مي‌دهد كه تا وقتي ما رابطه به دور از تنش با غرب نداشته باشيم، در ايجاد رابطه نزديك با همسايگان خود نيز موفق نخواهيم بود و برعكس آن هم صدق مي‌كند كه تا زماني كه روابط ما با همسايگان داراي تنش است و آن‌ها احساس تهديد مي‌كنند و ايران‌هراسي وجود دارد، آن‌ها مجبور هستند از حضور آمريكا در منطقه براي موازنه قدرت استفاده كنند.

 

وي ادامه داد: لذا اين سياست بايد با هم پيش برود و اينكه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم اين دو را از هم مجزا كنيم تجربه شكست خورده‌اي است. كنفرانس بغداد هم همين مساله را تائيد كرد كه تا زماني كه ايران نتواند رابطه به دور از تنشي با همه بازيگران داشته باشد، نمي‌تواند در رابطه با همسايگانش هم موفق باشد. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۰:۴۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

اتوبوس شهري يا باتلاق مرگ؟! مسئله اين است

سرويس اجتماعي باريش نيوز ، با وجود جولان كرونا در اين روزها و شرايط وخيمي كه ايجاد كرده است همچنان زندگي در جريان است و همين امر نياز به توجه و نظارت هاي جدي تري دارد تا از شيوع هرچه بيشتر اين ويروس جلوگيري شود اما متاسفانه آنچه شاهد آن هستيم كاملا برعكس اين موضوع است.
 
شايد بتوان گفت آنچه امروزه بر ما مي گذرد از تاريك ترين كابوس هاي بشريت است. مرگ بر شهر سايه افكنده و در ميان اين سايه ها هيچ مسئولي نمي تواند و يا نمي خواهد مردمي را كه در حال جان دادن اند ببيند.
زندگي مردم عادي و مستضعف جامعه در اتوبوس هايي مي گذرد كه به تالاب مرگ بيشتر شبيه است تا به سرويس حمل و نقل عمومي! اين تالاب مرگ در ميان خيابان هاي شهر در جريان است و خبر مرگ را هر روز بيشتر به شهر مي رساند. 
عدم رعايت پروتكل هاي بهداشتي، تجمع هاي خارج از اصول، عدم استفاده از ماسك، عدم رعايت فاصله گذاري اجتماعي در اتوبوس شهري اروميه جان مردم را به بازي گرفته و آن ها را به دنياي تيره و تار مرگ هرروز نزديكتر مي كند.
 همين امر باعث گسترش هرچه بيشتر كرونا در ميان مردم مي شود و خود و خانواده اشان را درگير اين ويروس مي كنند.
مقالات ديگر: تشريفات ترحيم پونك
با توجه به رده سني استفاده كنندگان اين وسيله حمل و نقل شهري، اهميت اين موضوع هرچند بيشتر مي شود و آژير خطر را محكم تر به صدا در مي آورد. كودكان و نوجوانان، زنان و مردان ميانسال و كهنسالي كه قربانيان اين بي توجهي مسئولين هستند.
از سويي اين قشر داراي شرايط اقتصادي متوسط رو به پاييني هستند كه در مقابله با هزينه هاي هنگفت دارو و بيمارستان و ... تواني نخواهند داشت و همين امر آن ها را در مقابل اين بيماري آسيب پذيرتر مي كند. 
بي توجهي مسئوليني كه خود با ماشين هاي مدل بالا در شهر تردد مي كنند و شهر و شهرنشيني را به فراموشي سپرده اند، شامل حال مردم بي نوايي كه با استفاده از اتوبوس هاي ناامن و آلوده شهري در شهر در حال رفت و آمد هستند، نمي شود. 
از مسئولين مربوطه انتظار مي رود دستور عمل هاي بهتري را براي مبارزه با كرونا در روش كار خود قرار دهند و با برنامه ريزي صحيح و نظارت جدي تري به وضع اسفناك اتوبوس هاي شهري رسيدگي نمايند.
مقالات ديگر: قاليشويي هفت حوض


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۱:۰۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

هيات انتخاب چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران معرفي شدند

هيات انتخاب چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران معرفي شدند

با انتخاب محمدعلي مرآتي دبير چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران، اعضاي هيات انتخاب آثار و گروه هاي اين جشنواره معرفي شدند.

 

هيات انتخاب چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران معرفي شدند

به گزارش پايگاه خبري تحليلي فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومي جشنواره موسيقي نواحي ايران، اعضاي هيات انتخاب آثار و گروه هاي چهاردهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران معرفي شدند.

 

فاروق رحماني، دامون شش بلوكي، فواد توحيدي، مجتبي قيطاقي، بهمن حاج اميني، محمدابراهيم عالمي و احمد بيت سياح در اين دوره به عنوان اعضاي هيأت انتخاب آثار و گروه هاي جشنواره موسيقي نواحي حضور خواهند داشت.

 

محمدابراهيم عالمي متولد ۲۲ ارديبهشت ۱۳۴۴ در بخش دودانگه شهرستان ساري است. وي دوره آواز را در اواخر سال ۶۹ نزد استاد محسن پور گذراند و در سال ۷۲ به عضويت گروه موسيقي شواش به سرپرستي استاد محسن پور درآمد. عالمي تاكنون كتاب‌هاي زبانزدها و كنايه‌هاي مازندراني (گروه مولفان)، هونياگر تبرستان به كوشش محمدابراهيم عالمي و علي رمضاني پاجي، سرواد (موسيقي دهه پنجاه مازندران، جستاري در موسيقي و ترانه‌هاي مازندران) نوشته محمدابراهيم عالمي، بهمن يارشريفي و ارسلان طيبي و پژوهش‌هايي درباره‌ي كرانه‌هاي درياي كاسپين (گروه مولفان، دفتر اول تا پنجم) را منتشر كرده است.

 

دامون شش بلوكي متولد سال ۱۳۵۹ در شيراز و پژوهشگر موسيقي نواحي و مستندساز است. وي فارغ‌التحصيل مهندسي هيدرولوژي (آبياري) شيراز است. شش بلوكي دوره‌هاي آزاد در بخش اتنوگرافي و روش‌هاي تحقيق علوم اجتماعي دانشگاه آتاتورك و تربيت مدرس را گذرانده است. وي همچنين عضو كانون پژوهشگران خانه موسيقي و همكار پژوهشي مراكز دولتي و خصوصي در حوزه فرهنگ و موسيقي اقوام است.

 

شش بلوكي فعاليت‌هاي خود را ار دهه ۷۰ و همكاري با فستيوال‌هاي موسيقي نواحي و حضور و اجرا در بخش‌هاي اجرايي و پژوهشي فستيوال‌هاي بين‌المللي (اروپا و آسياي ميانه) آغاز كرد. او همچنين مشاور فرهنگي، هنري و رسانه در چند سازمان و اداره كل شهرداري، سازمان امور عشاير ايران و دبيري و عضو شوراي دبيري و سياستگذاري چندين فستيوال موسيقي و فرهنگي داخلي و بين‌المللي را نيز در كارنامه هنري خود دارد.

 

فاروق رحماني نيز متولد ۱۳۶۷ در زاهدان است. او در خانواده‌اي اهل هنر متولد و به همين واسطه به موسيقي علاقه‌مند شد. رحماني در سال ۱۳۸۴ تحقيق و پژوهش در مورد موسيقي و سازهاي بلوچستان را آغاز كرد و در سال ۱۳۸۸ با يادگيري ساز «رباب» و «تنبورك» وارد حيطه عملي موسيقي شد. اين هنرمند براي معرفي موسيقي بلوچي در كشورهاي آذربايجان، سوئد، عراق و آلمان نيز كنسرت‌هاي متعددي برگزار كرده‌است.

 

احمد بيت سياح هم از جمله هنرمنداني است كه در زمينه‌هاي آهنگسازي، نوازندگي عود، داوري مسابقات موسيقي و سرود استان خوزستان، عضو هيأت مديره انجمن موسيقي استان در سال‌هاي ۹۸-۹۹، عضو كارگروه موسيقي محلي استان، شركت در جشنواره‌هاي متعدد موسيقي سطح استان و كشور، از جمله جشنواره بين‌المللي فجر در سال ۸۱ در تهران و همچنين در اهواز در سال ۹۸، اولين جشنواره گفتگوي تمدن‌ها در اصفهان، جشنواره‌هاي توليدات مراكز صدا و سيماي استان‌ها، اولين جشنواره موسيقي آييني در اردبيل در سال ۸۵، اجراي كنسرت آنلاين موسيقي نواحي ايران در تهران در سال ۹۹، اعزام به خارج از كشور جهت برگزاري كنسرت موسيقي در بيروت لبنان فعاليت كرده است.

آموزشگاه دف غرب تهران

سيد فواد توحيدي نيز متولد سال ۱۳۵۰ در كرمان است. از سال ۱۳۶۵ مدرس سازهاي تار، سه‌تار، تنبور، عود و دف بود. توحيدي فعاليت‌هاي پژوهشي در موسيقي نواحي را از سال ۱۳۷۲ آغاز كرد. از ديگر فعاليت‌هاي وي مي‌توان به دبيري جشنواره بين‌المللي ني‌انبان، سمت‌هاي مختلف در جشنواره نواحي كشور از جمله دبير پژوهشي جشنواره، داور جشنواره و جزو هيأت علمي پژوهشگر برتر موسيقي در جشنواره ذكر و ذاكرين و همچنين جشنواره شناخت اقوام و انتشار ۲۲ آلبوم پژوهشي موسيقي و ۵ اثر مكتوب در زمينه موسيقي از ديگر فعاليت‌هاي وي در حوزه موسيقي بود.

 

بهمن حاج اميني هم يكي ديگر از اعضاي هيات انتخاب است. اين هنرمند سنندجي فارغ‌التحصيل كارشناسي موسيقي از دانشگاه تهران و كارشناسي ارشد پژوهش هنر با گرايش موسيقي از دانشگاه هنر مي‌باشد. حاج اميني چندين مقاله چاپ شده در حوزه موسيقي ايراني و كردي دارد و همچنين مولف كتاب موسيقي كردهاي هورامان است.

 

مجتبي قيطاقي نيز متولد اول فروردين ۱۳۴۹ در روستاي قيطاقي قوچان است. وي عضو پيوسته خانه موسيقي ايران، نوازنده دوتار، خواننده، مدرس و راوي موسيقي بخش‌هاي خراسان، نوازنده دوتار و خواننده موسيقي شرق خراسان، داراي مدرك درجه ۲ هنري در رشته نوازندگي و خوانندگي دوتار شمال خراسان از شوراي عالي ارزشيابي هنرمندان كشور است. از ديگر فعاليت‌هاي وي مي‌توان به طراح و پژوهشگر و دبير نخستين همايش آواها و نواهاي خراسان در سال ۱۳۷۵، مدرس مراكز آموزش عالي و دانشگاه فرهنگيان، و همچنين حضور در جشنواره‌ها و فستيوال‌هاي موسيقي ملي و بين‌المللي، پژوهش و تأليف كتاب‌هاي موسيقي بومي و مقامي خراسان در سال ۱۳۹۷ و كتاب مردم‌شناسي موسيقي مقامي خراسان در سال ۱۴۰۰ اشاره كرد.

قاليشويي سراج

همچنين در بخش پژوهشي جشنواره نيز از نرگس ذاكرجعفري و كيوان آقا محسني در انتخاب مقاله ها دعوت به عمل آمده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۳:۲۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

افزايش درخواست‌ها براي مهاجرت پزشكان از ايران

افزايش درخواست‌ها براي مهاجرت پزشكان از ايران / خانواده پزشكان بايد سريع‌تر واكسينه شوند

رييس كل سازمان نظام پزشكي گفت: در سازمان نظام پزشكي حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، ماما و فيزيوتراپي داريم. از اين جمعيت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشكي هستند كه در تخصص‌هاي مختلف تحصيل كرده‌اند.

 

افزايش درخواست‌ها براي مهاجرت پزشكان از ايران / خانواده پزشكان بايد سريع‌تر واكسينه شوند

به گزارش سلام نو به نقل از ايسنا، وظيفه مهم جامعه پزشكي در ۱۸ ماه گذشته، ۳۰۰ شهيد مدافع سلامت، بلاتكليفي نيمي از شهدا و عدم حمايت از خانواده آنها، خانواده ۳۲۰هزار نفري سازمان نظام پزشكي، آينده مبهم اجتماعي و اقتصادي پزشكان جوان، طرح اجباري و سختي دوره رزيدنتي، آمارهاي كرونا و نحوه مديريت بيماري در كشور از جمله مباحثي است كه دكتر محمدرضا ظفرقندي - رييس كل سازمان نظام پزشكي همزمان با روز پزشك به تفصيل درباره آن به صحبت پرداخت.

 

دكتر محمدرضا ظفرقندي همزمان با اول شهريورماه و زادروز حكيم ابوعلي سينا، ضمن تبريك فرارسيدن روز پزشك، گفت: سالروز تولد حكيم بزرگ ايراني ابوعلي‌سينا پزشك بزرگ ايراني به عنوان يكي از مفاخر بزرگ ايراني را به همكاران خود تبريك عرض مي‌كنم. ما به عنوان نماينده جامعه پزشكي كشور ضمن عرض خداقوت به پزشكان، از آنها و همه كادر درمان تشكر مي‌كنيم.

 

كارِ بزرگ جامعه پزشكي در ۱۸ ماه گذشته

وي تاكيد كرد: در ۱۸ ماه اخير جامعه پزشكي و كادر درمان كار و وظيفه مهمي را به نمايش گذاشت كه آن هم ايثار و فداكاري در صحنه‌هاي مختلف همه‌گيري كرونا بود. اين همراهي علي‌رغم همه محدوديت‌ها، كمبودها و مشكلات اتفاق افتاد و همكاران من موفق شدند جان‌هاي زيادي را نجات داده و جانفشاني كنند.

 

۳۰۰ شهيد مدافع سلامت در مهلكه كرونا

تفاوت ميدان نبرد عليه كرونا با دوران دفاع مقدس

وي افزود: حدود ۳۰۰ شهيد از كادر درمان داريم كه بسيار بيشتر از زمان جنگ است و اين موضوع نشانگر حضور جامعه پزشكي در دل خطر كرونا است. افرادي را از جامعه پزشكي سراغ دارم كه يك يا دوبار به كرونا مبتلا شدند ولي هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مريض كرونايي را ويزيت مي‌كنند. پزشكان عمومي، متخصصان عفوني، داخلي، ريه، بيهوشي و...  با مبتلايان به كرونا مواجه هستند و در معرض خطر بسياري قرار دارند و اين در حالي است كه علاوه‌ بر خودشان، خانواده‌هايشان نيز در معرض خطر هستند و اين تفاوت بارز كرونا با زمان دفاع مقدس است؛ در آن زمان تيم‌هاي اضطراري كه به جبهه مي‌رفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلكه كرونا خانواده پزشكان هم در خطر هستند و بايد به اين امر توجه شود.

 

بلاتكليفي نيمي از شهداي مدافع سلامت

خانواده شهدا حمايت شوند

رئيس سازمان نظام پزشكي، تاكيد كرد: از حدود ۳۰۰ شهيد مدافع سلامت كادر درمان بر اساس آمار ما حدود ۱۶۰ نفر پزشكان هستند. متاسفانه هنوز تكليف نيمي از تعداد ياد شده مشخص نشده است و حمايتي كه بايد از آنها صورت گيرد، برقرار نشده است. وقتي كسي از جامعه پزشكي شهيد مي‌شود بايد از خانواده او حمايت شود؛ در صورت عدم حمايت ساير پزشكان نيز انگيزه خود را از دست مي‌دهند كه پا در اين عرصه پرخطر بگذارند. شهداي كادر درمان بايد در اولويت رسيدگي و حمايت قرار گيرند.

مقالات ديگر: فيزيوتراپي در منزل شرق تهران

وي درباره اختلاف آمار ميان آنچه كه نظام پزشكي از تعداد شهداي مدافع سلامت اعلام مي‌كند با عددي كه وزارت بهداشت مي‌گويد، تصريح كرد: در يك ستاد كه يك عضو آن وزارت بهداشت و عضوي ديگر بنياد شهيد است، تعيين مصداق شهداي سلامت انجام مي‌شود و بر اساس آنچه كه ما مي‌دانيم، هنوز بيش از نيمي از اين ۳۰۰ پرونده‌ رسيدگي نشده است و اين امر بايد تسريع شود. ما به خانواده شهداي سلامت سر مي‌زنيم و برخي از خانواده‌ها با كمك ديگران زندگي مي‌كنند. اين موضوع اصلا خوب نيست و بايد دولت حمايت درستي انجام دهد.

عضويت ۳۲۰هزار نفر در سازمان نظام پزشكي

آمار ۱۴۰هزار نفري پزشكان در كشور

رييس كل سازمان نظام پزشكي در پاسخ به سوال ايسنا درباره آمار پزشكان در كشور، بيان كرد: در سازمان نظام پزشكي حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، ماما و فيزيوتراپي داريم. از اين جمعيت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشكي هستند كه در تخصص‌هاي مختلف تحصيل كرده‌اند.

 

حضور پزشكان در مناطق محروم؛ نيازمند حمايت

ظفرقندي درباره مباحث مطرح مبني بر كمبود پزشك در كشو نيز به ايسنا، گفت: كمبود پزشك در مناطق مختلف كشور و آمايش‌هاي سرزميني متفاوت است؛ يعني در جايي انبوه پزشك و در نقطه ديگر كمبود پزشك داريم؛ بنابراين ساماندهي و توزيع مناسب پزشكان از هر رشته‌اي در نقاط مختلف بايد صورت گيرد و لازمه اين امر حمايت كافي است. اگر بگوييم در فلان شهر يا روستا كمبود داريم پس به طور مداوم نيرو تربيت كنيم مشكل حل نخواهد شد. اگر در منطقه محرومي معضل كمبود پزشك داريم، بايد حمايت لازم را از پزشك و خانواده‌اش داشته باشيم تا بتواند براي خدمت به منطقه محروم برود. اعتقاد دارم مشكل اصلي ما اكنون اين است كه حمايت كافي از كادر درمان و جامعه پزشكي براي حضور در مناطق صورت نميگيرد.

 

موانع تحصيلي پزشكان و آينده مبهم اجتماعي و اقتصادي

وي افزود: فرد با ضريب هوشي برجسته به سختي درس مي‌خواند و با رتبه خوبي به دانشگاه علوم پزشكي مي‌رود و آنجا هم حداقل ۷ سال دوره سخت تحصيل را مي‌گذراند و سرانجام فارغ‌التحصيل مي‌شود اما بعد از اتمام درس بايد طرح خارج از مركز را بگذراند؛ سپس بازمي‌گردد و بايد در كنكور دوم در يك رقابت سنگين ديگر با نسبت قبولي يك به ۸ شركت كند كه تخصص بگيرد تا پس از ۴ يا ۵ سال تحصيل و اخذ تخصص پزشكي، مجددا به طرح خارج از مركز و منطقه محروم برود. بدون حمايت كافي از اين فرد، او وارد دوره تخصص نمي‌شود؛ زيرا رشته‌ها را سنگين با آينده مبهم مي‌بينند. به عنوان مثال گاهي حتي يك سوم ظرفيت اعلام شده رشته‌هايي مانند طب اورژانس و بيهوشي دانشگاه‌ها پر نمي‌شود و اين معنايش اين است كه آينده روشن اجتماعي و اقتصادي براي فرد وجود ندارد و افراد ترجيح مي‌دهند يا به كشوري ديگر مهاجرت كنند يا ادامه تحصيل را رها كنند.

 

تعهد محضري براي تعهدات اجباري

با تربيت انبوه پزشك به جايي نمي‌رسيم

او ادامه داد: طرح تعهد خارج از مركز براي ۳ دوره عمومي، تخصص و فوق تخصص اجباري است و بسته به محل خدمت و ميزان محروم بودن منطقه مدت آن بين ۳ تا ۵ سال متغير است. ما مكررا در اين مورد با وزارت بهداشت رايزني كرديم. بر اساس آنچه‌ كه در قانون وجود دارد بايد كلا يك بار طرح خارج از مركز براي هر ۳ دوره تحصيلي داشته باشيم؛ ولي اكنون وزارت بهداشت از فرد تعهد محضري مي‌گيرد كه ۳ تا ۵ سال براي دوره تخصص طرح بگذراند و اين ديگر در قانون نيست. حال تصور كنيد در سنين اخذ تخصص يا فوق تخصص فرد مي‌خواهد تشكيل خانواده بدهد و سخت است كه مثلا خانم دكتري با دو فرزند به منطقه محروم براي خدمت برود اما شوهرش مجبور باشد جاي ديگري كار كند. اگر اين مسائل حل نشود با تربيت انبوه پزشك به جايي نمي‌رسيم.

 

وي در ادامه تاكيد كرد: اگر با ساده انگاري از موضوعات ياد شده بگذريم و بگوييم مثلا به جاي سالي ۱۰۰ پزشك، ۳۰۰ پزشك تربيت مي‌كنيم، كيفيت كاهش مي‌يابد؛ زيرا علم باليني و بر مبناي تجربه اندوزي است. پس بايد متناسب با ظرفيت آموزشي دانشجو پذيرش شود ‌و همچنين متناسب با ظرفيت‌هاي اشتغال، آمايشي و جذب نيرو در مراكز مختلف، نيرو تربيت شود. در غير اين صورت افزايش كادر پزشكي به نتيجه مطلوبي براي رفع نيازهاي كشور منجر نمي‌شود.

 

خلاء "پزشكي خانواده" در كشور

ظفرقندي با تاكيد بر اينكه پايه درمان در كشور پزشكان عمومي هستند، تصريح كرد: جايگاه مناسب پزشكان عمومي اين است كه در ساختار مناسب پزشكي كشور با نظام پزشكي خانواده قرار گيرند. متاسفانه علي‌رغم قدمت اين طرح، هنوز هم در بسياري از مناطق شهري نظام پزشكي خانواده برقرار نيست. الان در تهران مستقيما به پزشك متخصص مراجعه مي‌كنيد در صورتي كه قاعده اين است كه به يك پزشك خانواده كه پزشك عمومي است مراجعه شود و سپس او در صورت لزوم شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. تا وقتي اين مسير درست نشود نه پزشكان عمومي در جاي درست خود قرار مي‌گيرند و نه هزينه‌هاي بهداشت و درمان، اقتصادي خواهد شد. بايد نظام ارجاع و نسخه نويسي الكترونيك در پرونده‌هاي الكترونيك اصلاح شود. متاسفانه هنوز جايگاه درست براي پزشكان عمومي ايجاد نشده است كه در آن جايگاه قرار گيرند.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش درباره اشتغال به كار پزشكان در مشاغل ديگر، به ايسنا گفت: اينكه چند درصد از دانشجويان دوره پزشكي را مي‌گذرانند اما به بهره‌وري درستي نمي‌رسند، ابعاد متفاوتي دارد. اينكه فردي دوره پزشكي را بگذراند و وارد شغل ديگري شود يا از كشور مهاجرت كند، هدر رفت سرمايه است. گاهي نيز ممكن است حرفه پزشكي تامين كننده نياز زندگي فرد نباشد و مجبور باشد در كنار آن فعاليت ديگري هم انجام دهد درهر صورت آنچه‌ كه وجود دارد اين است كه تعداد زيادي از پزشكان پس از فارغ‌التحصيل شدن به بهره‌دهي مناسب براي جامعه نمي‌رسند.

 

رزيدنتي؛ دوره اي سخت و پرزحمت

ظفرقندي با اشاره به دوره رزيدنتي و با بيان اينكه اين دوره، دوره سختي از زندگي يك پزشك است، ادامه داد: با توجه به كشيك‌ها و شب بيداري‌هاي زياد بويژه در شرايط فعلي با وجود كرونا، رزيدنتي دوره سخت و پر زحمتي است و اگر آينده روشني مقابل آن نباشد فرد با نااميدي و افسردگي مواجه خواهد بود. هر كسي به فارغ‌التحصيلان آن رشته نگاه مي‌كند و اگر اين افراد شرايط مناسب كاري نداشته باشند يا در صدد خروج از كشور باشند، طبيعتا فرد ديگر هم براي ادامه آن رشته اميدي نخواهد داشت. اين موضوع بحثي است كه بايد در قالب اصلاح ساختار به آن توجه كنيم يعني اگر فردي كه فارغ‌التحصيل مي‌شود جايگاه و شرايط مناسبي پيدا كند، مي‌تواند به راهش ادامه دهد. ترك تحصيل، خستگي مفرط و افسردگي را در جاهايي مي‌بينيم كه آينده روشني مقابل فرد در آن رشته وجود ندارد.

مقالات ديگر: لكه برداري فرش ابريشم

افزايش درخواستها براي مهاجرت

رئيس كل سازمان نظام پزشكي درباره مهاجرت پزشكان نيز گفت: ميزان درخواست براي مهاجرت در اين ايام افزايش يافته است و اين هم به شرايط كاري، اجتماعي و اقتصادي بازمي‌گردد. ما در سازمان نظام پزشكي يك مرحله داريم كه افراد براي ارائه درخواست يك گواهي مخصوص كه يكي از مراحل مهاجرت است به ما مراجعه مي‌كنند و اين درخواست‌ها رو به افزايش است. حدود ۳۰۰۰ درخواست در سال داريم كه نشان دهنده ميزان تمايل به مهاجرت است.

 

۳ ضلع مرتبط با مشكلات جامعه پزشكي

وي مهم‌ترين مشكل جامعه پزشكي را مبتني بر ۳ عامل دانست و تاكيد كرد: ۳ ضلع مرتبط با هم داريم؛ ضلع اول ساختار سلامت است كه تا اين موضوع بر اساس نظام ارجاع، پرونده الكترونيك و نسخه‌نويسي قرار نگيرد، جايگاه‌ها درست نخواهد بود و هدر رفت منابع و هزينه‌ها را خواهيم داشت. ضلع دوم اقتصاد سلامت است؛ يعني يك كشور چقدر حاضر است براي سلامت مردمش هزينه كند و چه سهمي از توليد ناخالص ملي وارد عرصه سلامت مي‌شود. اگر اين سهم ميزان كمي باشد طبيعي است كه انگيزه كاري از بين برود و كيفيت درمان كاهش يابد. سهم سلامت يعني براي بيمه و بيمارستان چقدر هزينه قرار مي‌دهيد؟ اگر اين سهم متناسب با رشد تورم نباشد طبيعتا كيفيت درمان كاهش مي‌يابد. ضلع سوم نيز نيروي انساني و تربيت او است كه اگر نيروي انساني كافي، عالم و با كيفيت و با جايگاه مناسب نداشته باشيم آن دو ضلع ديگر هم بدون كاربرد خواهد شد.  

 

حق و حقوق كادر فعال در كرونا را بپردازيد

ظفرقندي با تاكيد بر لزوم حمايت كافي از پزشكان، اظهار كرد: هنوز حق و حقوق بسياري از كساني كه در بخش كرونا كار مي‌كنند هنوز پرداخت نشده است. همان پزشك و پرستار شاغل در بخش كرونا كه شب به خانه مي‌رود اگر اطمينان نداشته باشد خانواده‌اش واكسن زدند، مدام بايد در نگراني باشد؛ بنابراين آنچه در شرايط كرونا براي كادر درمان مهم است اين است كه حمايت كافي اقتصادي، اجتماعي و واكسيناسيون خود و خانواده آنها صورت گيرد و وعده و شعار كافي نيست. پرداختي‌ها و تشويقي‌ها در شرايط مناسبي قرار ندارد و يكي از مشكلاتي كه بيمارستان‌ها با آن روبرو هستند كمبود پرسنلي است كه به دليل خستگي، ابتلا به كرونا و يا عدم پرداخت مناسب در چرخه خدمت نيستند.

 

نياز ۱۰۰ درصدي دوز يادآور واكسن كرونا براي كادر درمان

وي درباره روند واكسيناسيون كرونا براي پزشكان به ايسنا، گفت: تزريق دُز يادآور واكسن ۱۰۰ درصد بايد انجام شود؛ زيرا كادر درمان در دل بحران كرونا هستند؛ بنابراين چاره‌اي جز اين نيست كه براي اينكه بتوانند خدمت رساني كنند از آنها با دُز سوم حمايت شود. مكرر مي‌بينيم كساني كه واكسن زدند اما به كرونا مبتلا مي‌شوند؛ زيرا عيار آنتي‌بادي در بدن كاهش مي‌يابد. در مطالعات اثبات شده است كه عيار آنتي‌بادي بعد از ۶ ماه سير نزولي پيدا مي‌كند و بايد واكسن يادآور تزريق شود. در مورد پزشكان و پرستاران تقريبا واكسيناسيون كامل انجام شده است؛ اما كادر درمان شامل منشي مطب، تكنسين دندانپزشكي و... هنوز واكسينه نشده اند. از طرفي خانواده پزشكان نيز يكي از اولويت‌هايي هستند كه سريع‌تر بايد واكسينه شوند براي اينكه پزشك در خانواده آنها يك ناقل بيماري است.

 

ظفرقندي درخصوص نوع واكسني كه بايد به عنوان دُز سوم به كادر درمان تزريق شود، تاكيد كرد: تحقيقات زيادي در اين زمينه صورت گرفته است. اكثر كادر درمان واكسن با پلتفرم ويروس كشته شده تزريق كردند و به فاصله ۶ ماه يا بايد دُز سوم را از نوع واكسن قبلي تزريق كنند و يا در برخي كشورها نشان داده شده است براي افرادي كه ۲ دُز  اول را ويروس ضعيف شده يا كشته شده تزريق كردند دُز سوم را مي‌توانند واكسن MRNA تزريق كنند.

 

آمارها نشانگر عملكرد است

در واكسيناسيون تاخير داشتيم

رييس كل سازمان نظام پزشكي در بخش پاياني صحبت هايش درباره نحوه مديريت كرونا نيز به ايسنا تاكيد كرد: آمارهاي موجود، نشانگر عملكرد است و در شرايط خوبي قرار نداريم. آمار رسمي روزانه درحالي حدود ۶۰۰ فوتي است كه خيلي از بيماران هم بدون اخذ تست فوت مي‌كنند و در آمار نمي‌آيند؛ البته گواهي فوت آنها بر اساس شواهد كرونا از علائم باليني با نام كوويد۱۹ صادر مي‌شود ولي چون تست اخذ نشده در آمار نمي‌آيد ‌و به همين دليل آمار رسمي با آمار بهشت زهرا (س) متفاوت است.

 

وي گفت: ما اگر واكسيناسيون زودتر و وسيع‌تري تدارك مي‌ديديم امروز شرايط بهتري داشتيم. ما در زمينه واكسيناسيون زودهنگام و گسترده تاخير داشتيم و در عين حال در اجراي پروتكل‌ها عزم ملي لازم عملياتي نشد. در خيلي از كشورهاي دنيا عدم رعايت پروتكل‌ها جريمه‌هاي چندصد دلاري دارد اما بر اساس آمار وزارت بهداشت درصد رعايت پروتكل‌ها در كشور ما كمتر از ۴۰ درصد است و اين امر به يك عزم ملي مديريتي با كمك تمام نهادها نياز دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

آران وبيدگل پيشتاز ارسال فرش به عتبات عاليات در كشور

آران وبيدگل پيشتاز ارسال فرش به عتبات عاليات در كشور
شهرستان آران وبيدگل در ارسال فرش به عتبات عاليات در كشور پيشتاز است.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، مركز اصفهان؛ مسئول ستادبازسازي عتبات عاليات شهرستان آران وبيدگل گفت: از آغاز فعاليت ستاد عتبات عاليات درعراق در سال ۸۵, بافندگان فرش، بافت فرش دستبافت براي عتبات عاليات را در دستوركار خود قرار دادند.
محمدحقيقيان افزود: در سه سال گذشته ۹۰ تخته فرش دستباف بانقشه ۹۴ خانه ريزيافت كركي ۱۴ متري هنر بافت آران وبيدگلي‌ها به عتبات ارسال كردند.
وي گفت: دراواخرسال ۹۸,بافت قالي‌هاي ۹ متري كرم از نوع پشم باهمكاري شركت تعاوني فرش دستبافت آران وبيدگل آغازشد.
حقيقيان، بافت فرش را زمينه ساز اشتغال بيش از ۲۰۰ نفر دانست و افزود: در آران وبيدگل در حال حاضر ۵۳ دستگاه دارقالي براي عتبات عاليات و ۳۵ دستگاه دارقالي درشهر‌هاي شاهين شهر، قهدريجان، نجف آباد، فلاورجان وگرگاب درحال بافت براي ستاد بازسازي عتبات عاليات شهرستان آران وبيدگل هستند.
مسئول ستادبازسازي عتبات عاليات شهرستان آران وبيدگل گفت: بافت فرش عتبات عاليات علاوه برجنبه معنوي آن، صنعت بافت فرش دستبافت درآران وبيدگل را كه روبه فراموشي مي‌رفت، دوباره احيا كرد و علاوه برآن، اشتغالزايي براي بانوان، ترويج دوباره فرهنگ قاليبافي وحتي روي آوردن صاحبان صنايع فرش ماشيني شهرستان به ايجادكارگاه‌هاي قاليبافي دستي وسنتي، ازنتايج وبركات اين طرح درآران وبيدگل است.
شهرستان آران وبيدگل با ۱۰۳ هزار نفرجمعيت درشمال استان اصفهان قراردارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۴:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

در بيانيه كانون پژوهشگران خانه موسيقي در واكنش به برنامه هاي وزير پيشنهادي ارشاد مطرح شد:

در بيانيه كانون پژوهشگران خانه موسيقي در واكنش به برنامه هاي وزير پيشنهادي ارشاد مطرح شد:

نقش و جايگاه خانه موسيقي و خدمات ارزشمند و غير قابل انكار اين نهاد مدني غير دولتي در برهه هاي مختلف و در دو دهه گذشته بر كسي پوشيده نيست

در واكنش به برنامه وزير پيشنهادي براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيانيه كانون پژوهشگران خانه موسيقي منتشر شد.

به گزارش سايت خانه موسيقي، متن بيانيه كانون پژوهشگران خانه موسيقي بدين شرح است:

«اخيرا برنامه‌ آقاي اسماعيلي وزير پيشنهادي رييس جمهور محترم براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده است.

با توجه به استقرار بيش از ده دولت و انبوه تجربياتي كه در پي هزاران چالش و فراز وفرودهاي مختلف در اين چند دهه به دست آمده و همچون سرمايه اي گرانبها به رايگان در اختيار وزيران پيشنهادشده به مجلس قرار دارد انتظار مي رفت برنامه ها با مطالعه دقيق تر و بر اساس تجربيات موجود نگاشته شده و با پختگي كامل مسير اعتلا را در فضايي آرام و اطمينان بخش ترسيم نمايد حال آنكه برنامه منتشر شده نه تنها اينگونه نيست بلكه بسيار خام ،ابهام برانگيز و شعارگونه تنظيم شده و موجبات حيرت اهالي فرهنگ را پديدآورده است.

فارغ از برخي سرفصل ها و بندهاي غير واقعي برخي از فرازهاي اين برنامه متاسفانه در ورطه اتهام و افترا درغلتيده و شگفتي آفريده است!

مقالات ديگر: آموزشگاه سه تار غرب تهران

براي مثال در بخش وضعيت موجود موسيقي، بند چهارم آمده است:

" ايجاد انحصار در خانه ي موسيقي به عنوان مهمترين مركز توليد بحران"

اين نوع ادبيات و اتهام زني آن هم در ارائه برنامه يك نامزد وزارت نه تنها نوظهور و بي سابقه است بلكه اساسا در حوزه فرهنگ كه بخش نرم‌افزاري سياست هاي كلي دولت ها و ساحت گفتگو و تعامل محسوب مي شود اقدامي خارج از عرف و حتي خلاف مصلحت دولت به عنوان نهاد منتخب ملت تلقي شده و قطعا به دافعه و فاصله بين مردم و دولت دامن زده و فضاي تنش و تضاد را تشديد مي كند.

هرچند كه علي القاعده برنامه وزراي پيشنهادي را كارگروه‌هاي معتمد نامزدها تهيه و در اختيار ايشان قرار مي دهند اما كمترين توقع و انتظار از جناب آقاي اسماعيلي اين بود كه قبل از انتشار، برنامه را دقيق تر مطالعه مي كردند و يا دست كم از صحت و سقم همين يك مورد افتراي سنگين مطلع مي شدند و آنگاه نسبت به انتشار اقدام مي نمودند.

نقش و جايگاه خانه موسيقي و خدمات ارزشمند و غير قابل انكار اين نهاد مدني غير دولتي در برهه هاي مختلف و در دو دهه گذشته بر كسي پوشيده نيست؛ اين مهم با مختصر تحقيق و جستجو و به سادگي آشكار مي شود؛ تلاش و مشاركت اعضاي شاخص و هنرمندان برجسته خانه موسيقي كه هر يك به تنهايي افتخاري بزرگ براي فرهنگ و هنر اين كشور به شمار مي روند در اين نهاد مدني آن هم بدون كمترين چشمداشت مادي مايه مباهات و سربلندي همه ي اهالي فرهنگ و حتي وزراي سابق و لاحق فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و هست.

 

 

 

البته كه اين ادعا به معناي بي نقص بودن فعاليت هاي نهاد صنفي خانه نبوده و نيست و قطعا هيچ نهاد و تشكل فعال بي نقص وجود ندارداما انصاف بايد داد كه خانه موسيقي در بيش از دو دهه فعاليت خود با كمترين امكانات، تاثيرات بزرگ و ارزشمندي در حوزه موسيقي ملي ايران بر جاي گذاشته است.

لكه برداري فرش دستباف

حضور اكثر وزراي ارشاد در محل خانه موسيقي و تعامل و تفاهم بسيار خوب و سازنده وزرا در عين اختلاف ديدگاه بويژه وزراي دولت نهم و دهم كه بيشترين نزديكي را به وزراي دولت حاضر داشته و دارند گواه اين نكته است كه خانه موسيقي به خوبي به سياستهاي فرهنگي اشراف داشته و برخلاف اتهام بحران آفريني نقش بسزايي در تعامل فرهنگي و همگرايي فعالان حوزه موسيقي ايفا كرده است كه اين امر خود بواقع نوعي بحران زدايي است نه بحران آفريني!

 

تبعا انتظار مي رود دولت و وزير جديد نيز همچون سلف خود در چارچوب تعامل و گفتگو، برنامه هاي خود را تعريف و ارائه دهند و نه همچون دولتي فاتح كه بر اقليمي جديد استيلا يافته با تهديد و ارعاب شمشير از نيام بركشند!»


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۰:۴۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

پلمب ۴ باغ تالار متخلف در ساوجبلاغ

فرمانده انتظامي ساوجبلاغ از بازديد ۱۶ باغ تالار و پلمب ۴ واحد متخلف در ۴۸ ساعت گذشته توسط پليس نظارت بر اماكن عمومي اين شهرستان خبر داد.
پلمب ۴ باغ تالار متخلف در ساوجبلاغ
به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ علي سليماني با اعلام اين خبر اظهار داشت: در راستاي نظارت بر واحدهاي صنفي و پيشگيري از تخلفات صنوف، پليس نظارت بر اماكن عمومي ساوجبلاغ در ۴۸ ساعته گذشته از ۱۶ باغ تالار بازديد كرد.
مقالات مرتبط: باغ تالار شمال تهران
وي افزود: طي اين طرح از ۱۶ تالار و باغ تالار بازديد شد كه درنتيجه آن براي ۹ واحد اخطاريه پلمب صادر و ۴ واحد هم به دليل عدم رعايت قوانين صنفي و بي توجهي به تذكر قبلي پليس، پلمب شدند.
فرمانده انتظامي شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اينكه كليه فعاليت هاي واحد هاي صنفي توسط پليس ساوجبلاغ بصورت شبانه روز رصد مي شود خاطرنشان كرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعاليت غيرقانوني صنفي، مراتب را از طريق تماس با شماره ۱۱۰ به پليس اطلاع دهند.
منبع: كرج رسا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۲:۲۷ توسط:onlinetabliq موضوع:

تالار شيشه ايي ۱۹ هزار واحد جهش كرد

تالار شيشه ايي ۱۹ هزار واحد جهش كرد
امروز با پايان معاملات شاخص كل با رشد ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحد به رقم يك‌ميليون و ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ واحد رسيد.
به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرين روز كاري هفته با رشد قابل توجهي روبه‌رو شد، به گونه‌اي كه شاخص كل با رشد ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحد به رقم يك‌ميليون و ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ واحد رسيد. 
همچنين شاخص كل با معيار هم‌وزن با افزايش ۵ هزار و ۶۲۵ واحد به رقم ۴۲۸ هزار و ۳۱۵ واحد رسيد.
ارزش روز بازار به بيش از ۶ ميليون و ۲۳ هزار ميليارد تومان رسيد. 
معامله‌گران امروز در بورس تهران بيش از ۱۰ ميليون اوراق و سهام در قالب ۹۰۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۷ هزار و ۴۸۶ ميليارد تومان داد و ستد كردند. 
امروز همه شاخص هاي بورس سبز بودند به گونه‌اي كه شاخص كل و شاخص قيمت با معيار وزني ارزشي ۱.۳ درصد رشد كردند. 
شاخص و كل و شاخص قيمت با معيار هم‌و زن ۱.۳۳ درصد افزايش يافتند. 
شاخص آزاد شناور ۹ دهم درصد رشد كرد. 
روند يكساله شاخص بورس تهران
شاخص بازار اول بورس يك‌ونيم درصد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس فقط يك‌درصد افزايش يافت. 
امروز نمادهاي شاخص‌ساز در بورس شامل شستا، پتروشيمي خليج‌فارس، پالايش نفت اصفهان، چادرملو، سرمايه‌گذاري توسعه معادن، فولاد مباركه و صنعتي گل‌گهر بوده‌اند. 
در فرابورس ايران هم شاخص كل امروز با رشد ۲۵۰ واحد به رقم ۲۱ هزار و ۵۵۷ واحد رسيد. 
ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بيش از يك‌ميليون و ۱۷۶ هزار ميليارد تومان رسيد. 
امروز معامله گران در فرابورس بيش از ۳.۱ ميليارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالي در قالب ۴۴۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۱ هزار و ۱۲۲ ميليارد تومان داد و ستد كردند. 
نقشه معاملات امروز بورس تهران
امروز نمادهاي سنگ‌آهن گهرزمين، آريا ساسول، فولاد هرمزگان، پتروشيمي زاگرس، سرمايه‌گذاري مالي سپهر صادرات، صنعتي مينو و فرابورس ايران بيشترين اثر افزايشي در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 
مقالات ديگر: باغ تالار
بورس تهران هم هم‌زمان با تعطيلي بانك‌ها و ساير ادارات از هم‌اكنون تا هفته آينده بسته مي‌ماند. اين روزها شاخص بورس مرتب رو به افزايش است كه يكي از دلايل مهم آن رشد نرخ ارز در بازار و همچنين سودآوري اكثر شركت‌هاي بورسي و فرابورسي است كه در مجامع خود سود شناسايي كرده‌اند. اما در عين حال سرمايه‌گذاران بايد دقت كنند سرمايه‌گذاري در بورس همراه با ريسك و نوسان است بنابراين بايد از محل پس‌اندازهاي كناري و در يك چشم‌انداز حداقل يكساله سرمايه‌گذاري و البته با مشاوره، مطالعه و تحقيق صورت گيرد و تركيبي از سهام انتخاب شود كه ريسك كمتر و بازدهي بيشتري در پي داشته باشد.
پالايش يكم
پالايش يكم امروز بعد از ۱۱ ماه با ۲۷درصد زيان از اصل سرمايه به قيمت ۷۷۰۵ تومان معامله مي شود كه نسبت به ۱۰ هزار تومان عرضه اوليه با ۲۷ درصد زيان همراه است. هنوز خبري از جبران زيان خريداران پالايشي يكم كه وزير اقتصاد قول داده بود،‌نيست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۲:۰۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

ميشائل هايدن كه بود؟

ميشائل هايدن كه بود؟

ميشائل هايدن كه بود؟

ميشائل هايدن كه به او ميشل هايدن هم مي‌گويند، يكي از برجسته‌ترين آهنگسازان موسيقي كليسايي در قرن ۱۸، متولد ۱۴ سپتامبر ۱۷۳۷ در «روهراو» و درگذشته ۱۰ آگوست ۱۸۰۶ در «زالتسبورگ» اتريش است.

 

به گزارش سرويس ترجمه ايمنا، ميشائل هايدن با نام كامل يوهان ميشائل هايدن، برادر كوچك‌تر مبدع سمفوني و چهار نوازي سازهاي زهي و يكي از پايه‌گذاران موسيقي كلاسيك، يوزف هايدن (فرانتس يوزف هايدن) است.

 

ميشائل هايدن، چهارم سپتامبر ۱۷۳۷ در «راهرواي» اتريش ديده به جهان گشود و دهم آگوست سال ۱۸۰۶ در «زالتسبورگ»، يكي ديگر از شهرهاي اين كشور، درگذشت. او چون برادرش سرپرست گروه كُر كليساي جامع سنت استفان در وين بود و آموزش‌هاي اوليه موسيقي خود را در آنجا فراگرفت. با از دست دادن كيفيت صدايش، ميشائل هايدن از گروه كُر اخراج شد و آنچه پس از آن تا مدت‌ها نصيبش شد، يك زندگي سخت و بي‌ثبات به‌عنوان يك نوازنده مستقل موسيقي بود.

 

ميشائل هايدن در سال ۱۷۵۷ به‌عنوان كاپلمايستر (رهبر اركستر يا گروه نوازندگان) كليساي اسقف در شهر صنعتي گروسوارداين واقع در مجارستان (اوراداي امروزي، روم) و در ۱۷۶۲ به‌عنوان مايستر (سرنوازنده) كليساي اسقف اعظم (مطران، كليساي كاتوليك و انگليكان) در شهر سالزبورگ به استخدام درآمد و تا پايان عمر در همين سمت باقي ماند. در سال ۱۷۸۱ ميشائل هايدن موفق شد به‌عنوان ارگ نواز كليساي جامع، جانشين ولفگانگ آمادئوس موتزارت (موتسارت)، يكي از بزرگترين آهنگسازان تاريخ موسيقي غرب شود.

 

وي نسبت به برادرش آهنگساز موسيقي كليسايي بهتري بود و بيش از ۳۶۰ اثر روحاني و غيرروحاني از خود بر جاي گذاشت. آثار هم‌سرايانه او بسيار شناخته شده است. از ميان انبوه آهنگ‌هاي نوشته شده توسط ميشائل هايدن، Missa a due cori يا ميسا اسپانيكا در ۱۷۸۶ يكي از برجسته‌ترين و شناخته‌شده‌ترين اثرات براي اركستر و تكنوازان آواز است.

 

مرثيه نامه او در سال ۱۷۷۱ نيز بر مرثيه معروف موتزارت در ۱۷۹۱ تأثير گذاشته است. ميشائل هايدن همچنين سمفوني‌هاي متعدد، ديورتيمنتي (نوعي قطعه موسيقي‌سازي كلاسيك و مجلسي با فرمي آزاد كه رابطي است ميان بخش‌هاي مختلف يك قطعه بزرگ) و ديگر تركيبات سكولار بسياري نوشت كه اين آثار نه در زمان حيات كه پس از مرگ و از روي دست‌نوشته‌هايش منتشر شد. با اين حال او هرگز نتوانست از زير سايه نام برادر بيرون آيد و نام ميشائل هايدن هميشه تحت‌الشعاع شهرت بسيار زياد يوزف هايدن قرار داشت.

مقالات ديگر: آموزشگاه سلفژ غرب تهران

ميشائل هايدن يكي از دوستان صميمي موتزارت و معلم كارل ماريا فون وبر، آهنگساز مشهور آلماني در دوران گذار از موسيقي كلاسيك به موسيقي رمانيتك به‌ويژه در بخش اپرا، همچنين آنتون ديابلي، آهنگساز، نوازنده و ناشر موسيقي اتريشي و از شخصيت‌هاي پرنفوذ موسيقي در شهر وين بود.

 

او بخشي جدايي‌ناپذير از تاريخ موسيقي سالزبورگ است و سهم بسزايي در آخرين شكوفايي فرهنگي شاهزاده اسقف اعظم (حاكم رهباني) ايفا كرد. پس از مرگ، شهرت ميشائل هايدن دچار كسوف طولاني‌مدت شد و تنها پس از جنگ جهاني دوم بود كه شايستگي وي دوباره به رسميت شناخته شد.

قاليشويي امامت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۲:۰۱ توسط:onlinetabliq موضوع: