onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

آيا طراحي سايت و سئو مي تواند شما را ميليونر كند؟

آيا طراحي سايت و سئو مي تواند شما را ميليونر كند؟



در دنياي امروز اكثر مشاغل و كسب و كارها به اينترنت و فضاي مجازي روي اورده اند. با پيشرفت روز افزون علم و تكنولوژي مشاغل مختلف درصدد برامدند تا براي معرفي كسب و كارشان با هدف گسترش و توسعه بازار وب سايت طراحي كنند.

دو ركن اساسي در طراحي وب سايت دانش و زيبايي شناختي است. دو عنصر نام برده دست به دست هم مي دهند تا وب سايتي ايده آل طراحي گردد. به همين دليل است كه گفته مي شود طراحي سايت مجموعه اي از هنر و خلاقيت است. دو عنصر نام برده در كنار دانش مهندسي مي تواند نماينده شما و كسب و كارتان در دنياي مجازي باشد. ويژگي هاي اساسي يك وب سايت خوب سرعت لود بالا،ظاهري شكيل و زيبا،رابط كاربري خوب و همچنين داشتن استانداردهاي سئو است. اساسا سايت ها به دو روش كلي طراحي مي شوند. روش اول طراحي با استفاده از قالب هاي اماده به كمك وردپرس و جوملا و روش دوم طراحي سايت اختصاصي با استفاده از كد نويسي.



با طراحي سايت به شيوه استفاده از قالب هاي اماده ميتوان از وردپرس استفاده كرد. زماني پياده سازي سايت با استفاده از قالب هاي اماده انجام مي شود كه سايتي مد نظرتان باشد كه امكانات رايج سايت هاي فروشگاهي و شركتي را داشته باشد. وب داران سايت مورد نظر شما را متناسب با نيازتان پياده سازي مي كند. سايت هاي وردپرسي علاوه اينكه طبق اصول سئو پياده سازي مي شوند ، ريسپانسيو بوده، امنيت و همچنين سرعت بالايي دارند.



طراحي سايت هاي اختصاصي مربوط به سايت هايي است كه ايده هاي منحصر به فرد در پياده سازي دارند و طراحان ناگريزند از پايه شروع به كار كنند. در سايت هاي اختصاصي برنامه نويسي از صفر شروع مي شود. به همين دليل است كه طراحي اين گونه سايت ها فارغ از هر گونه محدوديت است. طراحان در طراحي سايت هاي اختصاصي دستشان باز است و مي توانند ايده هاي خاص خود را پياده سازي كنند. سايت ها از لحاظ شيوه پياده سازي به دو دسته دايناميك و ايستا تفكيك مي شوند.

سايت هاي ايستا به سايت هايي گفته مي شود كه به روز رساني و ايجاد تغييرات بعد از پياده سازي سايت توسط كاربران عادي قابل انجام نيست و توسط خود طراحان سايت انجام مي شود. زيرا نياز به اطلاع داشتن از دانش كد نويسي و برنامه نويسي است حال انكه سايت هاي پويا براي به روز رساني خود از سيستم هاي مديريت محتوا استفاده مي كنند كه كار كردن با انها نيازي به داشتن دانش برنامه نويسي نمي باشد. سايت هاي استاتيك ارزان تر طراحي مي شوند ولي براي به روز رساني انها مجددا نياز به پرداخت هزينه است. از اين رو امروزه در دنياي اينترنت و تجارت الكترونيك سايت هاي دايناميك پرطرفدار تر هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۸:۵۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

دكوراسيون شيشه اي آشپزخانه

پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران -تهران

دكوراسيون شيشه اي آشپزخانه

شيشه بري

تشريفات مجالس

شيشه به راحتي قابل شستشو مي باشد و همچنين ضد آب بوده و به همين جهت در دكوراسيون آشپزخانه قابل استفاده است و حتي اگر دچار لكه و كثيفي نيز شود با مواد شوينده به راحتي تميز خواهد شد؛ شما مي توانيد طرح و رنگ كابينت و قفسه هاي خود را با ديگر بخش هاي آشپزخانه تان هماهنگ كنيد و در نهايت يك دكوراسيون جذاب داشته باشيد.


دكوراسيون شيشه اي آشپزخانه

شيشه جزء مواردي است كه در قسمت هاي متعدد ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد اما يكي از قسمت هاي مهم در هر ساختماني آشپزخانه آن مي‌باشد كه بايد به شيوه بسيار جذابي دكوراسيون شود چرا كه خانم ها زمان زيادي را در آشپزخانه سپري مي‌كنند. استفاده از قفسه هاي ساخته شده شيشه‌اي و كابينت هاي شيشه اي به عنوان يكي از محبوب ترين و زيباترين دكورهاي آشپزخانه مي باشد.


شيشه به راحتي قابل شستشو مي باشد و همچنين ضد آب بوده و به همين جهت در دكوراسيون آشپزخانه قابل استفاده است و حتي اگر دچار لكه و كثيفي نيز شود با مواد شوينده به راحتي تميز خواهد شد؛ شما مي توانيد طرح و رنگ كابينت و قفسه هاي خود را با ديگر بخش هاي آشپزخانه تان هماهنگ كنيد و در نهايت يك دكوراسيون جذاب داشته باشيد.


يكي ديگر از بخش هايي كه مي توان از شيشه استفاده نمود، نرده و پله هاي شيشه اي مي باشد كه استفاده از پلكان شيشه اي براي جذاب كردن دكوراسيون منزل به عنوان بهترين انتخاب خواهد بود براي خانه هايي كه دو طبقه و دوبلكس هستند نيز يك پيشنهاد ويژه محسوب مي گردد. البته استفاده از شيشه سكوريت علاوه بر اينكه موجب ايجاد مقاومت و امنيت در نرده و پله هاي شيشه اي مي شود بلكه زيبايي منحصر به فردي را به نماي دكوراسيون داخلي و بيروني خواهد داد.


 


استفاده از شيشه وين وايت در ساختمان

ششه وين وايت در موارد متعددي قابل استفاده مي باشد كه ساخت ميز شيشه اي وين وايت يكي از نمونه هاي آن مي باشد. شيشه وين وايت به دليل اينكه داراي مقاومت و درخشندگي خاصي مي باشد و همچنين استفاده از آن مقرون به صرفه است براي ساخت انواع ميز شيشه اي نيز به كار برده مي شود و ما مي توانيم اين ميزهاي شيشه هاي پركاربرد را براي موارد متعددي از جمله ميز كنفرانس يا ميز شيشه اي مديريت يا ميز منشي استفاده نماييم و ساخت آنها در اشكال مختلف با ابعاد متنوع صورت مي‌گيرد و براي مدت زمان زيادي مي توان بدون هيچگونه مشكلي از اين شيشه استفاده نمود و همچنان شفافيت خود را خواهد داشت.


يكي ديگر از مواردي كه شيشه وين وايت استفاده مي شود براي پنجره ها و درب مي باشد كه شيشه هاي وين وايت دوجداره امروزه در بين ساختمان سازان طرفداران زيادي پيدا نموده اند. بصورت كلي شيشه هاي دو جداره دو پنل شيشه اي دارند كه بين فضاي خالي آنها با گاز آرگون پر مي گردد و در واقع طي اين فرايند شيشه دو جداره شامل مزيت هاي زيادي خواهد شد كه ميتوان به عايق بودن شيشه و جلوگيري از هدر رفتن گرما در ساختمان و انرژي اشاره نمود.


 


معمولاً شيشه سكوريت يا شيشه لمينت در شيشه وين وايت دوجداره به كار برده ميشود و همچنين در برابر اشعه فرابنفش نيز مقاومت خوبي خواهد داشت. در هر صورت بد نيست كه بدانيد با توليد شيشه وين وايت در ايران اين امكان به وجود آمده تا از ورود شيشه هاي با كيفيت كم تر از شيشه وين وايت به ايران جلوگيري شود.

 

 


چگونه درب پاركينگ را بدون ريموت باز كنيم؟

 


امكان چگونگي باز و بسته كردن درب اتوماتيك بدون برق به عنوان يكي از سوالات رايجي مي باشد كه براي بسياري از مشتريان به وجود مي آيد. اما آيا بدون برق و ريموت مي توان درب اتوماتيك را باز و بسته كرد؟


لازم است كه بدانيد به منظور باز و بسته كردن درب اتوماتيك بدون برق تجهيزات لازم طراحي شده است تا در شرايط خاص و حساس بتوان اين دربها را به راحتي باز و بسته نمود اما به جز عدم وجود برق مي توان عدم دسترسي به ريموت را يكي ديگر از مواردي دانست كه نياز به باز و بسته كردن درب وجود دارد كه در تمامي اين موارد كليد دستي و كليد خلاص كن درب اتوماتيك به كار برده شده و باز و بسته كردن درب را به راحتي امكان پذير مي نمايد.


توليدكنندگان درب هاي اتوماتيك براي اينكه مشكلات اين چنيني در خصوص استفاده از درب اتوماتيك حاصل نگردد تدابيري را انديشده اند. براي درب پاركينگ استفاده از باتري ذخيره و امكان بازكردن درب اتوماتيك با كليد دستي از جمله اين راهكارها محسوب مي گردد.


پس در زمان هاي كه با قطع برق روبرو شديم يا به ريموت دسترسي نداشتيم مي توان از كليد مخصوصي كه در زمان نصب براي درب تعبيه شدن و آچار الن، درب را باز و بسته كرد. شيوه ي كار به اين صورت است كه كليد مخصوص و آچار الن را در قسمت ويژه ي از گيربكس قرار داده و سپس با چرخاندن آن درب را باز يا بسته مي نماييم.


 


شيشه دودبند چيست؟

شيشه دودبند، يكي از انواع شيشه هاي سكوريت است كه براي ساختمان هاي بلند مرتبه بسيار ضروري است ، با توجه به مقررات ساختمان در قوانين نظام مهندسي در ساختمان هاي بلند مرتبه بايد از اين نوع شيشه ها استفاده كنيد. در ادامه موارد مصرف اين نوع شيشه ها را براي شما معرفي مي كنيم.


 


از موارد مهم در استفاده از شيشه دودبند:


دريافت پايان كار ساختماني

جلوگيري از انتشار گازهاي سمي در هنگام آتش سوزي

جداسازي و خصوصي سازي هر طبقه

زيبايي منحصر به فرد به ساختمان

امنيت بيشتر در هنگام سرقت

 


شيشه سكوريت چيست و چه مزيتي دارد؟

شيشه سكوريت جزء يكي از شيشه هاي پر كاربرد مي باشد كه در موارد متعددي از آن استفاده مي شود؛ در واقع شيشه خام طي يك پروسه خاص كه بر روي آن انجام مي گردد به كوره ي انتقال مي‌يابد كه داراي درجه حرارت بسيار بالايي مي باشد و پس از اينكه به نقطه ذوب رسيد هواي سرد به آن دميده مي شود كه به صورت ناگهاني بوده و به اصطلاح شوك حرارتي نيز شناخته مي‌شود تا به اين دليل اين شيشه با افزايش چشمگير مقاومت روبرو باشد و وقتي كه شيشه‌ اي مقاومت بسيار بالايي داشته باشد در برابر ضربه و فشار نيز دچار آسيب نمي گردد به همين جهت شكستن شيشه سكوريت كمتر اتفاق مي افتد و حتي اگر شيشه سكوريت شكسته شود موجب آسيب به افراد نخواهد شد.


شيشه سكوريت به دليل مقاومت بالايي كه داشته است به راحتي شكسته نخواهد شد ولي وقتي به دلايل مختلف شيشه دچار شكستگي شود به قطعات ريز و صيقلي تبديل مي گردد و همانطور كه اشاره نموديم آسيب جسمي به افراد وارد نخواهد كرد. به صورت كلي شيشه سكوريت را به‌عنوان شيشه نشكن نيز معروف است و به عنوان يكي از كارآمدترين و شناخته شده ترين شيشه اي مي باشد كه در ساخت و ساز ساختمان ها و در صنايع مختلف از آن استفاده مي گردد؛ اين شيشه با شيشه هاي معمولي كاملاً متفاوت است و مقاومت و امنيت بالاي آنها به عنوان اصلي ترين مزيت شيشه سكوريت محسوب مي‌شود البته شيشه سكوريت در اصل همان شيشه معمولي بوده كه مقاومت آن طي يك فرآيند خاص افزايش پيدا مي نمايد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۰:۵۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

برداشت گلايول براي اولين بار در چهارمحال و بختياري

برداشت گلايول براي اولين بار در چهارمحال و بختياري

 

گل فروشي پونك

صراط نيوز

براي اولين بار ۶ هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان بروجن چهارمحال و بختياري زير كشت گل گلايول رفته است.

قاليشويي منطقه 4


اين استان به دليل ارتفاع بالا و تفاوت دما بين روز و شب براي كاشت انواع گل مناسب است. گلايول با نام علمي Gladiolus از تيره Iridaceae (تيره زنبق‌ها) است.

در انگليسي به طور مخفف Glads هم ناميده مي‌شوند. گل گلايل نمادي است از به ياد كسي بودن و نام گلايول از كلمه لاتين گلاديوس به معني شمشير گرفته شده، زيرا برگ‌هاي اين گل شبيه به شمشير است.

در گذشته گل گلايول معرف گلادياتور‌هاي رم بود. رقمي از گلايل به عنوان گياه بومي ايران شناخته مي‌شود با نام Gladiolus persicus كه گلايل وحشي خوانده مي‌شود.

علاوه بر گل‌هاي گلايول كه در گل فروشي‌ها استفاده مي‌شود برگ‌ها نيز در گل آرايي به وفور مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

استان چهارمحال و بختياري با توجه به شرايط اقليمي مناسب، بستر خوبي براي پرورش گل گلايول است و در حال حاضر حدود ۶ هكتار از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان بروجن براي اولين بار زير كشت گل گلايول سفيد در هواي آزاد رفته كه توانسته است علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار، بخش اعظمي از نياز بازار چهارمحال و بختياري و استان‌هاي مجاور را تأمين نمايد و صادرات به كشور‌هاي خارجي در حال حاضر و با وجود تحريم‌ها تنها به كشور‌هاي حاشيه خليج فارس انجام مي‌شود.

از تاريخ كاشت پياز، گلدهي ارقام زودرس حدود ۶۰ تا ۷۵ روز و ارقام ديررس ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز طول مي‌كشد و عواملي مانند رقم گلايول، اندازه پياز، شرايط انبارداري، عمق كاشت، تاريخ كاشت و شرايط فصلي در گلدهي گلايول نقش دارند. فصل كاشت اين گياه در استان چهارمحال و بختياري از ارديبهشت ماه آغاز شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۲:۲۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

نحوه نگهداري و پرورش گياه پرنده بهشتي

نحوه نگهداري و پرورش گياه پرنده بهشتي

گل فروشي غرب تهران

شفاف

گياه پرنده بهشتي (Bird of paradise) با نام علمي Strelitzia Reginae از خانواده Strelitziaceae/Musaceae است. گياه پرنده بهشتي بومي آفريقاي جنوبي مي باشد. پرنده بهشتي در اكثر مغازه هاي گل فروشي موجود است، زيرا از گل هاي آن در دسته گل يا سبد گل فروشي ها استفاده مي نمايند. گياه پرنده بهشتي گياهي هميشه سبز و دائمي است. برگ هاي آن سبز رنگ و تخم مرغي شكل است.


قاليشويي دردشت

گياه پرنده بهشتي (Bird of paradise) با نام علمي Strelitzia Reginae از خانوادهStrelitziaceae /Musaceae است. گياه پرنده بهشتي بومي آفريقاي جنوبي مي باشد. پرنده بهشتي در اكثر مغازه هاي گل فروشي موجود است، زيرا از گل هاي آن در دسته گل يا سبد گل فروشي ها استفاده مي نمايند.


 


مشخصات گياه پرنده بهشتي


نام هاي ديگر پرنده بهشتي، استرليتزيا نارنجي، مرغ بهشتي و گل درنا است. گياه پرنده بهشتي گياهي هميشه سبز و دائمي است. برگ هاي آن سبز رنگ و تخم مرغي شكل است. گلدهي اين گياه از زمستان تا اواخر بهار صورت مي گيرد. گل هاي آن وقتي به طور كامل باز شدند مانند يك پرنده در حال پرواز به نظر مي رسند. از ويژگي هاي بارز گياه پرنده بهشتي، از يك بوته آن 10 شاخه گل توليد مي شود.


 


انواع گياه پرنده بهشتي


اين گياه داراي پنج گونه است و همه آنها حساس به سرما و هميشه سبز هستند.


Strelitzia reginae-


Strelitzia juncea-


Strelitzia alba-


Strelitzia Nicolai-


Strelitzia caudate-


نحوه نگهداري و پرورش گياه پرنده بهشتي


شرايط نگهداري گياه پرنده بهشتي


 


شرايط نگهداري گياه پرنده بهشتي


آب: نياز آبي بالايي دارد و خاك آن بايد هميشه كمي مرطوب باشد. در ماه مرداد كه دوره استراحت و خواب گياه است به آبياري كمتري نياز دارد. همچنين، در اين دوره آب كمتر باعث مي شود ريشه هاي گياه نسوزد و در دوره رشد گلدهي گياه به طور منظم صورت گيرد.


دما: آستانه دمايي كه در طول روز و در طول شب گياه مي تواند تحمل كند به ترتيب 10-13 و 20-22 درجه سانتي گراد است. بهترين درجه حرارت براي رشد گياه پرنده بهشتي 16-19 درجه سانتي گراد است. از آنجاييكه پرنده بهشتي كمي حساس به دما مي باشد در صورت سرد شدن هوا مي توانيد آن را با پلاستيك بپوشانيد.


نور: پرنده بهشتي به تابش غير مستقيم نور خورشيد در حد متوسط تا زياد نياز دارد و در صورت قرار گرفتن در محيط هاي سايه و دور از دسترس خورشيد وارد دوره گلدهي نخواهد شد و يا گل هاي توليد شده سريع از بين خواهند رفت. همچنين نياز نوري گياه را مي توانيد از طريق نور هاي مصنوعي تامين نماييد.


خاك و كوددهي: پرنده بهشتي در اغلب خاك ها رشد خوبي دارد. نياز كودي گياه در فصل تابستان بيشتر است. هنگام كوددهي مي توانيد با استفاده از كودهاي N-P-K به نسبت 5-1-3 و 3 گرم نيترات پتاسيم در هر ليتر آب، گياه را تغذيه كنيد.


تكثير: از دو روش تقسيم بوته و كاشت بذر براي تكثير گياه استفاده مي شود كه روش تقسيم بوته بهترين روش است.


گلدان: هنگام تعويض گلدان پرنده بهشتي از گلدان هاي عميق استفاده نماييد تا ريشه ها از فضاي كافي در داخل گلدان برخوردار باشند. تعويض گلدان به صورت سالانه در افزايش سرعت رشد گياه موثر است.


 


نحوه نگهداري و پرورش گياه پرنده بهشتي


نحوه تكثير گياه پرنده بهشتي


 


بيماري هاي گياه پرنده بهشتي


گياه پرنده بهشتي هم ممكن است مانند ديگر گياهان آپارتماني در معرض آفت هايي مانند شپشك آرد آلود، شته و مگس سفيد قرار بگيرد. براي مقابله با اين آفت ها مي توان از سموم سيستميك استفاده نمود. در صورت مساعد نبودن شرايط لازم براي رشد، گياه دچار بيماري هايي مانند پوسيدگي ريشه و پژمردگي باكتريايي خواهد شد.


 


از ديگر گياهان زيبا و مشابه پرنده بهشتي مي توان به گل بابا آدم و فيكوس الاستيكا اشاره كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۵:۲۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

فوايد خريد و نگهداري گل و گياه در خانه

فوايد خريد و نگهداري گل و گياه در خانه

گل فروشي آنلاين

شما نيوز

به دليل احتمال بروز موج پنجم كرونا، ترافيك و گرماي هوا بيرون رفتن از خانه و حضور در مكان هايي مانند گل فروشي ها، بازار گل و گلخانه هاي شهري كار مناسبي نيست. اما با خريد گل از گل فروشي آنلاين هم در وقت و هزينه صرفه جويي ميكنيد؛ هم اطلاعات مناسب از كاربرد و نگهداري گياهان كسب مي‌كنيد و هم خطر حضور در جاهاي شلوغ را كم كرده كرده‌ايد.

 

قاليشويي لويزان

فوايد خريد و نگهداري گل و گياه در خانه

فرهنگ استفاده از گل و گياه در آپارتمان ها در حال گسترش است. يك گلدان ساده مي‌تواند حس زندگي و طراوت را به شما منتقل كند و علاوه بر تغيير كوچك دكور خانه شما اثرات معركه‌اي در روح‌وروان شما دارد. گل نماينده طبيعت در كاشانه انسان است. براي هديه كردن؛ گل نماد دوستي و مشاركت است. چرا كه با هديه دادن آن زيبايي ها را با يكديگر تقسيم مي كنيم. در هر فضا و با هر متراژ قرار دادن گلدان هاي تزئيني در پشت پنجره برايتان نشاط آور و جذاب خواهند بود. گل‌وگياه زيبايي منزل شما را چند برابر كرده و چشم انداز زيبايي را با هزينه هاي مناسب براي شما به وجود خواهند آورد. هرچند در اين روزها، به دليل احتمال بروز موج پنجم كرونا، ترافيك و گرماي هوا بيرون رفتن از خانه و حضور در مكان هايي مانند گل فروشي ها، بازار گل و گلخانه هاي شهري كار مناسبي نيست. اما با خريد گل از گل فروشي آنلاين هم در وقت و هزينه صرفه جويي ميكنيد؛ هم اطلاعات مناسب از كاربرد و نگهداري گياهان كسب مي‌كنيد و هم خطر حضور در جاهاي شلوغ را كم كرده كرده‌ايد.

 

فوايد وجود گل و گلدان در خانه

 

برخي از فوايد وجود گل و گلدان در خانه عبارتند از:


 


نگهداري و خريد گلدان در محيط زندگي باعث مي شود كه از تاثيرات مخرب گازها و سموم مضر كاسته شود.

وجود گلهايي با رنگ هاي ملايم بنفش، صورتي، سفيد در محيط زندگي باعث مي شود كه احساسات شما به سمت و سوي احساسات آرام برده شود و اين يك تاثير گلدان در محيط زندگي است.

وجود گل هايي با رنگ هاي گرم و تند مثل رنگ نارنجي، قرمز، زرد احساسات شما را به سمت هيجان و سرزندگي به پيش مي برد.

استفاده از گلدان در اتاق نشيمن، اتاق خواب، ورودي منزل ضروري است. قرار دادن گلدان در اتاق خواب و نشيمن مي تواند باعث ايجاد آرامش شود. گذاشتن آن در ورودي منزل نيز مي تواند به منزله ي خوش آمد گويي به مهمانان باشد.

تصفيه كننده ي هوا به حساب مي آيد.

به سلامت خانواده كمك مي كند.

باعث سريع تر شدن روند بهبودي در بيماران مي گردد.

در يادگيري موثر است.

باعث كاهش استرس مي گردد و اين نيز يك تاثير گلدان در محيط زندگي است.

گياهان دي اكسيد كربن موجود در هوا را گرفته و به اكسيژن تبديل مي كنند.

باعث ايجاد شادي و افزايش كارايي شده و حالت خوش بينانه و كارايي و خلاقيت را به ما مي بخشد.

يكي ديگر از فوايد خوب نگهداري گلدان در محيط زندگي اين است كه علائمي مثل سرماخوردگي، خواب آلودگي، استرس و سردرد كاهش مي يابد.

قرار دادن گلدان در محيط زندگي باعث فراموش كردن مشكلات شده و به بهبود سلامت روحي و ذهني افراد كمك شاياني مي كند.

بيماري هايي همچون افسردگي را برطرف كرده و به اشخاص منزوي دليل موجهي را براي ادامه ي زندگي مي بخشد و اين نيز يكي ديگر از تاثيرات گلدان در محيط زندگي است.

افرادي كه زمان زيادي از خود را براي گياهان مي گذرانند، تمايل به داشتن رابطه ي صميمي تري با بقيه ي افراد داشته و اين حس باعث افزايش غمخواري و شفقت نسبت به ديگران مي گردد.

قرار دادن گلدان در محيط زندگي باعث مي شود كه خستگي و احساس كسالت از خانه برطرف گردد و اين نيز يك تاثير گلدان درمحيط زندگي است.

گذاشتن گلدان گل در گوشه هاي تيز خانه موجب از بين رفتن انرژي منفي در آن گوشه هاي تيز مي گردد.

نگاه كردن به گل ها باعث برطرف شدن غم و اندوه مي گردد


طبق تحقيقات انجام گرفته، نگاه انداختن به گل ها باعث احساس شادي و طراوت در انسان شده و غم و اندوه را برطرف مي گرداند. تماشا كردن گل ها، حالات روحي را تغيير داده و اتصال عصبي مثبتي را در مغز ايجاد مي نمايد. دريافت يك گلدان كوچك از گل به سرعت روحيه شما را تغيير مي دهد. لبخند زدن ناگهاني به محض دريافت گلدان گل، اولين نشانه اين تغيير مي باشد.


 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۲۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

۲۷۰ نفر در خانه‌هاي سالمندان سيستان و بلوچستان نگهداري مي‌شوند

معاون بهزيستي:

۲۷۰ نفر در خانه‌هاي سالمندان سيستان و بلوچستان نگهداري مي‌شوند


بهترين خانه سالمندان

زاهدان- ايرنا- معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي سيستان و بلوچستان گفت: هم‌اينك ۲۰۰ سالمند در مراكز شبانه روزي و ۷۰ سالمند به صورت روزانه در خانه‌هاي سالمندان استان نگهداري مي‌شوند.


مراقبت هاي بعد از لمينت دندان

امين الله هاشمزهي روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: سه مركز شبانه روزي نگهداري از سالمندان در زاهدان و زابل را به عهده دارند كه به تازگي يك مركز ديگر نيز در زاهدان ويژه آقايان با ظرفيت ۳۰ نفر افتتاح شده است.


وي گفت: ۲ مركز نگهداري از سالمندان به صورت روزانه نيز در زاهدان و زابل وجود دارد كه از صبح تا ظهر خدمات كار درماني، گفتار درماني و مشاوره به افراد سالمند ارائه مي دهد.


معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي سيستان و بلوچستان افزود: در مراكز شبانه روزي سالمنداني كه خانواده توان مالي مناسبي براي نگهداري اين افراد را ندارند يا افراد مجهول الهويه نگهداري و تمامي خدمات به آنان ارائه مي شود.


وي بيان كرد: به منظور نگهداري از سالمندان بايد ماهيانه مبلغي از سوي خانواده و سازمان بهزيستي به مراكز پرداخت شود كه در اين استان تنها بهزيستي هر ماه مبلغي را به عنوان يارانه پرداخت مي كند و متاسفانه از سوي خانواده ها هزينه اي پرداخت نمي شود.


هاشمزهي خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط ويژه كرونا و اينكه سالمندان جزو گروه پرخطر هستند، در بحث نگهداري، درمان و قرنطينه اقدامات خوبي انجام شده اما بالا بودن هزينه ها مشكلي جدي براي مراكز نگهداري از سالمندان است زيرا تنها با يارانه سازمان بهزيستي خدمات دهي امكانپذير نيست.


وي گفت: بحث مشاركت هاي مردمي در زمينه نگهداري از سالمندان در سيستان و بلوچستان بسيار ضعيف است كه بايد در اين زمينه خانواده ها و خيرين حمايت و مشاركت كنند.


معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي سيستان و بلوچستان افزود: برنامه ها در سازمان بهزيستي خانواده محور است و در تلاشيم مراقبت از سالمندان در منزل انجام شود و بهزيستي تنها هزينه هاي نگهداري از معلول و سالمند يا حق پرستاري را پرداخت كند.


وي با بيان اينكه ۳۲ هزار سالمند در سيستان و بلوچستان از خدمات بهزيستي بهره مند هستند. اظهارداشت: در اين استان به دليل فرهنگ غني، سالمندان يا معلولين بيشتر در خانه و توسط خانواده نگهداري مي شوند.


 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۴:۱۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

رنگرزي، هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند

رنگرزي، هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند


قاليشويي شهرك آزادي

در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود....


قاليشويي فرجام

در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود.

به گزارش بصيرآنلاين، هنر ايران، سراسر پر از ظرافت‌هايي است كه بخش اعظم آن در صنعت فرش به ظهور رسيده است. از اين ميان فرش دستبافت ايران با نقش و نگار‌هاي رنگارنگ و زيبايش، در جهان زبانزد شده است.


اما آن چه فرش را به اين جايگاه رسانده دست‌هاي رنگرزاني است كه با رنگ‌هاي زيبا و اصيل و حساب شده جلوه‌گاه هنر اصيل اين مرز و بوم و درحقيقت پايه‌گذاران تمدن ايراني بوده‌اند، تاجايي‌كه مي‌توان ادعا كرد صنعت فرش‌بافي هم‌زاد ايران و ايراني است.


بنابراين يكي از علل مرغوبيت و معروفيت قالي ايران، زيبايي و دوام رنگ‌هاي آن است كه با رنگرزي طبيعي سنتي حاصل شده است، رنگ‌هايي كه حاصل دست‌هاي مردان هنرمندي است كه سال‌ها هنر خود را در رنگ‌آميزي الياف و خامه‌هاي فرش صرف كرده‌اند.

 

رنگ رنگرزي فرش را به طور قطع مي‌توان يكي از مهمترين گزينه‌هايي معرفي كرد كه قادر است زيبايي و جلوه خاصي به فرش‌هاي دستباف ببخشد.


اصول تقسيم بندي انواع رنگ‌ها در رنگرزي بسيار متفاوت است، از خواص و ساختمان اصلي رنگ‌ها گرفته تا نوع مصرف آن‌ها براي محصولات مختلف از پارچه، لباس، نخ و چرم گرفته تا خامه‌هاي استفاده شده در بافت قالي.


در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود.


رنگرزي هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند


علم رنگرزي در گذشته بسيار پيچيده بود و رموز آن هميشه در خانواده‌هاي رنگرز باقي مي‌ماند و كمتر كسي مي‌توانست از اسرار آن آگاهي يابد.


هر رنگرز با به كار بردن شيوه‌هاي مخصوص به خود رنگ‌هايي با توناليته‌هاي مشخص را توليد مي‌كند كه مشابه آن‌ها را تقريباً در ساير كارگاه‌ها نمي‌توان يافت به همين دليل رنگ يكي از عوامل تشخيص بافت‌هاي مناطق مختلف است.


قدمت رنگرزي

گفته مي‌شود پس از اين كه انسان با كشاورزي و دامپروري به امرار معاش پرداخت، به استفاده از پشم گوسفندان به عنوان زير انداز روي آورد. نمدبافي و نمدسازي حاصل اين دوران بود كه پشم‌ها را بدون نقش و نگاره، به صورتي كه قابل استفاده باشد در مي‌آوردند.


كم كم رنگ پردازي در پشم و الياف مورد توجه انسان قرار گرفت و به تدريج حرفه‌اي به عنوان رنگرزي ايجاد شد. از اين رو بيراه نيست اگر اين پيشه را به عنوان يكي از كهن‌ترين شغل‌هاي بشري در نظر بگيريم.


قديمي‌ترين اسناد مربوط به رنگرزي متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح است. در آن زمان رنگرز‌ها كالا‌هاي ابريشمي خود را به رنگ‌هاي مختلف رنگرزي مي‌كردند، از اين اسناد تاريخي مي‌توان نتيجه گرفت كه رنگرزي در آن موقع يك فعاليت متداول بوده است.


حرفه‌اي پر رمز و راز

در گذشته رنگرزي شغلي بود كه در خانواده‌هاي خاصي نسل به نسل منتقل مي‌شد و اصرار و فوت و فن‌هاي آن به خاطر حفظ مزيت‌ها در رقابت با ديگران فاش نمي‌شد. به طوري كه هر رنگرز با به كار بردن شيوه‌هاي مخصوص خود، رنگ‌هايي با تناليته‌هاي مشخص را توليد مي‌كرد و مشابه آن در كارگاه‌هاي رنگرزي ديگر يافت نمي‌شد. از اين رو تشخيص نوع رنگ يكي از راه‌هاي تشخيص بافت‌هاي مناطق مختلف است.


رنگزا‌ها به دو دسته طبيعي و شيميايي، تقسيم مي‌شوند، و گروه سوم با تركيب رنگ‌هاي طبيعي و شيميايي ساخته مي‌شود.


هنر رنگرزي


مواد رنگزاي طبيعي استفاده شده در فرآيند رنگرزي، ريشه طبيعي داشته و با توجه به منبع استخراج آن‌ها در سه گروه زير قرار دارند:


۱- آن‌هايي كه از مواد معدني به دست مي‌آيند، مثل خاك سرخ؛

۲- مواد رنگي به دست آمده از جانوران، مانند قرمزدانه و صدف فرفري؛

۳- رنگدانه‌هاي به دست آمده از ريشه، گل، برگ، ميوه و پوست نباتات. گياهان رنگزا نيز خود به سه دسته تقسيم مي‌شوند:


الف) گياهان رنگزاي بدون مازوج شامل روناس، اسپرك، نيل، چغندر، پوست پياز.

ب) گياهان رنگزاي با مازوج نظير پوست انار، بلوط (جفت)، پوست گردو، گزنه.

ج) گياهان رنگزاي غير مرسوم نظير زعفران، گنيما، شوند، لرگ و تيره سرخاب.


در ايران بيش از ۱۰۰ نوع رنگينه گياهي به ثبت رسيده كه از نظر ثبات از درجات مختلفي برخوردار است و بعضي از آن‌ها داراي ثبات كمي بوده و براي عوض كردن «شيد» رنگ‌هاي ديگر استفاده مي‌شوند.


هنر رنگرزي


دسته‌اي ديگر داراي رنگينه‌هايي با ثبات عالي و متوسط هستند و در رنگرزي سنتي نقش مؤثري دارند. «مهم‌ترين انواع رنگ‌هاي سنتي و طبيعي قالي ايران عبارتند از: اسپرك (زرد)، روناس (قرمز و قهوه اي)، قرمزدانه (قرمز)، نيل (آبي)، بَقَم (بنفش)، زعفران (زرد)، زردچوبه (زرد)، كاه (زرد)، گندل (زرد)، پوست گردو (خاكستر تا مشكي)، مازو (فيلي و موشي)، برگ مو (چمني و ليمويي)، وسمه (آبي)، آلبالو (قرمز)، توت قرمز (قرمز)، صدف ارغوان (قرمز)، گلسنگ (قرمز)، هليله (قهوه اي)، حنا (نارنجي و قهوه اي)، جفت (شتري)، سماق (خرمايي تا قهوه اي)، پوست انار (زرد تيره)، بزغنچ (خاكستري تا مشكي).»


رنگرزي هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري

گرچه از تاريخچه دقيق رنگرزي چهارمحال و بختياري اطلاعي در دست نيست، اما بر حسب سفرنامه‌ها و كتب قديمي، تاريخ رنگرزي در ايران به حدود ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مي‌رسد.


از آنجا كه رنگرزي‌هاي استان معمولاً بر روي چيز‌هايي انجام مي‌گيرد كه از مواد فسادپذير مانند پشم تشكيل شده است، آثار به‎جامانده از گذشته‌هاي دور در اين زمينه، يا وجود ندارد يا اندك است.


در سفرنامه‌هاي مختلف، صحبت از قالي‌هاي سبز رنگ و فيروز‌ه‌اي در خانه‌هاي مناطق بختياري نشين در ايذه و ارجان به ميان آمده كه نشان دهنده قدمت بالاي سابقه هنر رنگرزي در چهارمحال و بختياري است.


رنگ عنصر جدايي ناپذير طبيعت است كه بيشتر مواد عالم از جاندار و بي جان، كم و بيش از آن بهره برده‌اند.


بسياري از اشيا و پديده‌ها از سنگ و آب و خاك تا گل‌ها و درختان و درخشش پر تلألو و خيال‌انگيز بال و پر پرندگان تا طلوع و غروب و رنگين كمان، با اشكال و جاذبه‌هاي رنگارنگ جلوه‌گر مي‌شود.


وجود نساجي و بافته‌هاي داري از گذشته‌هاي دور در استان، نقش رنگرزي و رنگ آميزي با استفاده از مواد موجود در طبيعت و پيوند ناگسستگي و جدايي ناپذير آن‌ها را نشان مي‌دهد.


هنر رنگرزي


‌مي‌توان گفت: شهرت جهاني قالي چالش‌تر و ديگر بافته‌هاي داري و نساجي چهارمحال و بختياري نيز مرهون رنگرزي هنر‌مندان اين منطقه مي‌باشد.


تا چند دهه قبل، هنر رنگرزي تنها منحصر به استادان، هنرمندان و پيشكسوتان اين رشته نبود، بلكه بيشتر بافندگان قالي و ساير دستبافت‌ها با اين هنر سنتي آشنايي كامل داشتند و ترجيح مي‌دادند رنگ‌هاي مورد نياز بافت را شخصاً تهيه و رنگ آميزي كنند و براي همين، تنوع و كيفيت برتر رنگ‌هاي به كار رفته، از ويژگي فرش چهارمحال مانند قالي‌هاي چالشتري، شهركردي، پيربلوطي، قهفرخي و ساماني قلمداد مي‌گردد.


با گذشت زمان و پيدايش تكنولوژي‌هاي نو و به علت تقاضاي بازار براي توليد بيشتر قالي، كارگاه‌هاي متمركز رنگرزي به وجود آمد و كم كم رنگرزي‌هاي خانگي جاي خود را به رنگرزي‌هاي كارگاهي كه قابليت افزايش كميت داشت، سپرد كه تا كنون هم ادامه دارد.


اما حفظ، احيا، پاسداشت و ترويج هنر‌ها و صنايع دستي بومي و سنتي و آثار ارزشمند و ماندگار تاريخي و فرهنگي و انتقال آن به نسل‌هاي بعد، از ضروريات جامعه و قوميت‌هاي مختلف در همه دوران‎هاست.


آثار، هنر‌ها و فرهنگ‌هايي كه به دليل برخاستن و ارتباط با آداب و رسوم و لايه‌هاي گوناگون زندگي و اعتقادات مردم و طبيعت و اقليم مناطق، همواره جذاب و شيرين و پرطرفدار است.


انتخاب رنگ در فرش يكي از مهمترين ويژگي‌هاي فرش بختياري است

اسكندر ملكپور رئيس شركت تعاوني فرش دستباف چهارمحال و بختياري هم با اشاره به تنوع بالاي فرش استان گفت: آفريده‌هاي چند صد روستاي چهارمحال و بختياري از نظر تنوع رنگ بي‌نظيراند.


او افزود: نوع و نحوه انتخاب رنگ در فرش‌هاي بختياري يكي از مهمترين ويژگي‌هاي شناخته شده در اين فرش هاست؛ نوع رنگ لاكي مورد استفاده و همچنين سبز خاص فرش‌هاي بختياري از مهمترين ويژگي رنگ‌هاي فرش اين استان است كه با ساير موارد مشابه در ديگر فرش‌هاي ايران تفاوت دارد.


هنر رنگرزي


آقاي سعيدي يكي از جامعه شناسان استان هم گفت: درگذشته زنان عشاير بختياري در اوقات خاص يا به هنگام جابه جايي سالانه (كوچ) گياهان رنگدار طبيعي را جمع آوري و خشك مي‌كردند و سپس با شناختي كه از خاصيت رنگ دهي آن‌ها داشتند؛ آن‌ها را در آب جوشانده و مايه رنگين آن‌ها را استخراج كرده و همراه با دندانه آب انار ترش مورد استفاده قرار مي‌دادند و رنگ‌هاي با ثباتي به دست مي‌آوردند؛ ولي در دوره حاضر متأسفانه رنگ‌هاي باثبات گياهي جاي خود را به رنگ‌هاي درخشان، ولي بي ثبات شيميايي داده است و قالي‌هاي قديمي تمام پشم به توليدات جديد داراي تاروپود نخي تبديل شده اند.


او معتقد است: اين روش رنگرزي باعث تندي رنگ‌هاي خامه شده است.


گرد فراموشي بر صنعت رنگرزي مي‌نشيند

اسكندر ملكپور رئيس شركت تعاوني فرش دستبافت استان هم با گلايه از نبود انگيزه استادكاران قديمي براي آموزش فنون رنگرزي اضافه كرد: تا ۱۵ سال قبل ۶۵ استادكار بنام و ماهر در حوزه رنگرزي فرش دستباف حضور داشتند كه امروز تعدادشان به كمتر از شش نفر رسيده است.


او با اشاره به فوت يا از كارافتادگي اكثر اين استادكاران افزود: متأسفانه استادكاران موجود هم تمايلي به آموزش تجربيات خود به نسل‌هاي امروز و از طرفي نسل‌هاي امروز هم تمايلي به يادگيري ندارند.


استادكاران رنگرزي


ملكپور به وجود فارغ التحصيلان رنگرزي دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: بسياري از دانش آموختگان دانشگاه‌ها هم فقط به صورت تئوري آموزش ديده اند و تجربه عملي ندارند.


مسئولان براي حفظ و نگهداري از هنر رنگرزي تلاش كنند

سيدعلي عسگري ارجنكي رنگرز برتر چهارمحال و بختياري و معروف به پدر رنگ ايران اظهار كرد: از سن هشت سالگي در حرفه رنگرزي مشغول به فعاليت شدم.


او گفت: خامه‌هايي كه در كارگاه خود با رنگ‌هاي گياهي رنگ مي‌كنم به دليل بالا بودن ثبات رنگ به شهر‌هاي تبريز، همدان، اصفهان، ياسوج و نيشابور فرستاده مي‌شوند كه خوشبختانه تاكنون با استقبال خوبي همراه بوده است.


عسگري اضافه كرد: در حال حاضر تمامي رنگ‌هاي مربوط به خامه‌ها را با گياهاني از جمله پوست گردو، پوست بادام، برگ انگور، گياه گندل، گياه جاشير، اسپرك، نيل، روناس و برگ درخت توت و همچنين گل‌هاي فصلي تهيه مي‌كنم.


كارگاه رنگرزي


او با بيان اينكه طي اين سال‌ها با ورود به حرفه رنگرزي، ۴۰۰ نوع رنگ گياهي و ثابت با كد و شناسنامه به ثبت رسانده‌ام، ادامه داد: اكثر رنگ‌هاي توليد شده من با استقبال خوبي مواجه شده اند و تاكنون هيچ استادي در كشور نتوانسته اين تعداد رنگ را به ثبت برساند.


پدر رنگ ايران با تاكيد بر اينكه اين هنر قديمي بايد حفظ و نگهداري شود گفت: لازم است رايزني‌هايي با مسئولان دست‌اندركار و دانشگاه‌ها به منظور فراهم شدن آموزش و نگه‌داشتن اصالت فرش انجام شود.


او با اشاره به وجود دانشكده هنر در استان و معضل بيكاري افزود: سالانه تعداد زيادي دانشجو در رشته فرش از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه بيشتر به دروس تئوري پرداخته و كار عملي چنداني انجام نداده‌اند، حال با حمايت مسئولان و آموزش عملي به اين فارغ‌التحصيلان ميتوان زمينه اشتغال آنها را در استان فراهم آورد.


عسگري با اشاره به اينكه از رنگ‌ها مي‌توان در صنايع دستي براي توليد كيف، كفش و تزئينات و براي توليد گيوه استفاده كرد، خاطرنشان كرد: بسياري از شغل‌ها وابسته به اين صنعت هستند كه بايد حمايت لازم از اين صنعت مهم و كاربردي در استان صورت گيرد.


بافت سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در چهارمحال و بختياري

عليرضا جيلان رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري گفت: فرش چهارمحال و بختياري هم جنبه تجملاتي و هم جنبه كاربردي دارد و به علت ويژگي‌هاي خاص از جمله طرح و رنگ‌ها، گره‌هاي محكم و نوع مواد مصرفي كه در آن استفاده مي‌شود فروش خانگي و داخلي خود را حفظ كرده است.


او افزود: افزايش قيمت مواد و مصالح بافت فرش و محدوديت‌هاي ناشي از صادرات باعث شده است امسال فرش توليدي در استان كاهش يابد.


جيلان با بيان اينكه به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در اين استان بافته مي‌شود افزود: اين متراژ فرش در سال ۹۹ با كاهش چشمگيري همراه بوده است.


فرش دستباف


او با بيان اينكه ۱۰۰ بافنده فعال در استان وجود دارد اضافه كرد: از اين تعداد ۵۰ هزار بافنده به طور مستمر قالي مي‌‎بافند كه اگر هر كدام از اين بافندگان به طور ميانگين در طول سال چهار متر مربع قالي ببافند، ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته مي‌شود.


جيلان ادامه داد: امسال در حالي كه انتظار مي‌رفت با شيوع ويروس كرونا و كاهش فعاليت‌هاي بيرون از خانه، فرش‌بافي از رونق بيشتري برخوردار شود و بافندگان ساعات بيكاري بيشتري براي بافت فرش داشته باشند، اما گراني مصالح و افزايش هزينه‌هاي توليد بر اساس گزارش تعاوني‌هاي، بافت فرش در استان در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش داشته است.


او با بيان اينكه ۸۰ درصد فرش توليدي در استان قابليت صادرات دارد گفت: محدوديت‌هاي صادرات نيز سبب شده تا بافندگان انگيزه‌اي براي بافت فرش نداشته باشند.


جيلان با اعلام اينكه از گردش مالي فرش صادراتي در استان آمار مشخصي موجود نيست افزود: از آنجا كه فرش استان با واسطه از طريق استان‌هاي ديگر صادر مي‌شود و گمرك تخصصي در استان وجود ندارد، آمار مشخصي در خصوص ميزان صادرات فرش توليدي در استان در دست نيست.


او همچنين با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته فرش توليدي بافندگان به دو برابر قيمت در بازار‌هاي داخلي و خارجي به فروش مي‌رسيد، تصريح كرد: اين در حالي است كه امسال با افزايش قيمت مواد و مصالح، هزينه توليد فرش با قيمت عرضه آن در بازار تفاوت چنداني ندارد، از همين رو بافنده رغبتي براي توليد ندارد.


جيلان، ايجاد دهكده فرش را راهكاري براي رفع چالش‌هاي توليد فرش در استان برشمرد و گفت: با تكميل زنجيره توليد، هزينه‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد و در اين صورت بافندگان انگيزه بيشتري براي توليد فرش خواهند داشت.


چهارمحال و بختياري امروزه به قطب توليد رنگ‌هاي طبيعي فرش ايران تبديل شده و تا كنون بيش از يك هزار رنگ اصيل و طبيعي شناسايي شده در اين استان به ثبت رسيده است.


گليم و گبه، فرش، زيلو، جلوه‌اي خاص و منحصربه‌فرد مي‌بخشد. شهرت جهاني قالي چالش‌تر و ديگر بافته‌هاي داري و نساجي استان موهون رنگرزي هنرمندان اين هنر سنتي محسوب مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۴:۳۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

رنگرزي، هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند

رنگرزي، هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند


قاليشويي شهرك آزادي

در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود....


قاليشويي فرجام

در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود.

به گزارش بصيرآنلاين، هنر ايران، سراسر پر از ظرافت‌هايي است كه بخش اعظم آن در صنعت فرش به ظهور رسيده است. از اين ميان فرش دستبافت ايران با نقش و نگار‌هاي رنگارنگ و زيبايش، در جهان زبانزد شده است.


اما آن چه فرش را به اين جايگاه رسانده دست‌هاي رنگرزاني است كه با رنگ‌هاي زيبا و اصيل و حساب شده جلوه‌گاه هنر اصيل اين مرز و بوم و درحقيقت پايه‌گذاران تمدن ايراني بوده‌اند، تاجايي‌كه مي‌توان ادعا كرد صنعت فرش‌بافي هم‌زاد ايران و ايراني است.


بنابراين يكي از علل مرغوبيت و معروفيت قالي ايران، زيبايي و دوام رنگ‌هاي آن است كه با رنگرزي طبيعي سنتي حاصل شده است، رنگ‌هايي كه حاصل دست‌هاي مردان هنرمندي است كه سال‌ها هنر خود را در رنگ‌آميزي الياف و خامه‌هاي فرش صرف كرده‌اند.

 

رنگ رنگرزي فرش را به طور قطع مي‌توان يكي از مهمترين گزينه‌هايي معرفي كرد كه قادر است زيبايي و جلوه خاصي به فرش‌هاي دستباف ببخشد.


اصول تقسيم بندي انواع رنگ‌ها در رنگرزي بسيار متفاوت است، از خواص و ساختمان اصلي رنگ‌ها گرفته تا نوع مصرف آن‌ها براي محصولات مختلف از پارچه، لباس، نخ و چرم گرفته تا خامه‌هاي استفاده شده در بافت قالي.


در صنعت قالي بافي هنر رنگرزي اهميتي تقريباً يكسان با طراحي و بافندگي دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشي آفريده نمي‌شود.


رنگرزي هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري/ رنگ‌هايي كه به فرش خانه شما جان مي‌بخشند


علم رنگرزي در گذشته بسيار پيچيده بود و رموز آن هميشه در خانواده‌هاي رنگرز باقي مي‌ماند و كمتر كسي مي‌توانست از اسرار آن آگاهي يابد.


هر رنگرز با به كار بردن شيوه‌هاي مخصوص به خود رنگ‌هايي با توناليته‌هاي مشخص را توليد مي‌كند كه مشابه آن‌ها را تقريباً در ساير كارگاه‌ها نمي‌توان يافت به همين دليل رنگ يكي از عوامل تشخيص بافت‌هاي مناطق مختلف است.


قدمت رنگرزي

گفته مي‌شود پس از اين كه انسان با كشاورزي و دامپروري به امرار معاش پرداخت، به استفاده از پشم گوسفندان به عنوان زير انداز روي آورد. نمدبافي و نمدسازي حاصل اين دوران بود كه پشم‌ها را بدون نقش و نگاره، به صورتي كه قابل استفاده باشد در مي‌آوردند.


كم كم رنگ پردازي در پشم و الياف مورد توجه انسان قرار گرفت و به تدريج حرفه‌اي به عنوان رنگرزي ايجاد شد. از اين رو بيراه نيست اگر اين پيشه را به عنوان يكي از كهن‌ترين شغل‌هاي بشري در نظر بگيريم.


قديمي‌ترين اسناد مربوط به رنگرزي متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح است. در آن زمان رنگرز‌ها كالا‌هاي ابريشمي خود را به رنگ‌هاي مختلف رنگرزي مي‌كردند، از اين اسناد تاريخي مي‌توان نتيجه گرفت كه رنگرزي در آن موقع يك فعاليت متداول بوده است.


حرفه‌اي پر رمز و راز

در گذشته رنگرزي شغلي بود كه در خانواده‌هاي خاصي نسل به نسل منتقل مي‌شد و اصرار و فوت و فن‌هاي آن به خاطر حفظ مزيت‌ها در رقابت با ديگران فاش نمي‌شد. به طوري كه هر رنگرز با به كار بردن شيوه‌هاي مخصوص خود، رنگ‌هايي با تناليته‌هاي مشخص را توليد مي‌كرد و مشابه آن در كارگاه‌هاي رنگرزي ديگر يافت نمي‌شد. از اين رو تشخيص نوع رنگ يكي از راه‌هاي تشخيص بافت‌هاي مناطق مختلف است.


رنگزا‌ها به دو دسته طبيعي و شيميايي، تقسيم مي‌شوند، و گروه سوم با تركيب رنگ‌هاي طبيعي و شيميايي ساخته مي‌شود.


هنر رنگرزي


مواد رنگزاي طبيعي استفاده شده در فرآيند رنگرزي، ريشه طبيعي داشته و با توجه به منبع استخراج آن‌ها در سه گروه زير قرار دارند:


۱- آن‌هايي كه از مواد معدني به دست مي‌آيند، مثل خاك سرخ؛

۲- مواد رنگي به دست آمده از جانوران، مانند قرمزدانه و صدف فرفري؛

۳- رنگدانه‌هاي به دست آمده از ريشه، گل، برگ، ميوه و پوست نباتات. گياهان رنگزا نيز خود به سه دسته تقسيم مي‌شوند:


الف) گياهان رنگزاي بدون مازوج شامل روناس، اسپرك، نيل، چغندر، پوست پياز.

ب) گياهان رنگزاي با مازوج نظير پوست انار، بلوط (جفت)، پوست گردو، گزنه.

ج) گياهان رنگزاي غير مرسوم نظير زعفران، گنيما، شوند، لرگ و تيره سرخاب.


در ايران بيش از ۱۰۰ نوع رنگينه گياهي به ثبت رسيده كه از نظر ثبات از درجات مختلفي برخوردار است و بعضي از آن‌ها داراي ثبات كمي بوده و براي عوض كردن «شيد» رنگ‌هاي ديگر استفاده مي‌شوند.


هنر رنگرزي


دسته‌اي ديگر داراي رنگينه‌هايي با ثبات عالي و متوسط هستند و در رنگرزي سنتي نقش مؤثري دارند. «مهم‌ترين انواع رنگ‌هاي سنتي و طبيعي قالي ايران عبارتند از: اسپرك (زرد)، روناس (قرمز و قهوه اي)، قرمزدانه (قرمز)، نيل (آبي)، بَقَم (بنفش)، زعفران (زرد)، زردچوبه (زرد)، كاه (زرد)، گندل (زرد)، پوست گردو (خاكستر تا مشكي)، مازو (فيلي و موشي)، برگ مو (چمني و ليمويي)، وسمه (آبي)، آلبالو (قرمز)، توت قرمز (قرمز)، صدف ارغوان (قرمز)، گلسنگ (قرمز)، هليله (قهوه اي)، حنا (نارنجي و قهوه اي)، جفت (شتري)، سماق (خرمايي تا قهوه اي)، پوست انار (زرد تيره)، بزغنچ (خاكستري تا مشكي).»


رنگرزي هنري كهن و زيبا در چهارمحال و بختياري

گرچه از تاريخچه دقيق رنگرزي چهارمحال و بختياري اطلاعي در دست نيست، اما بر حسب سفرنامه‌ها و كتب قديمي، تاريخ رنگرزي در ايران به حدود ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مي‌رسد.


از آنجا كه رنگرزي‌هاي استان معمولاً بر روي چيز‌هايي انجام مي‌گيرد كه از مواد فسادپذير مانند پشم تشكيل شده است، آثار به‎جامانده از گذشته‌هاي دور در اين زمينه، يا وجود ندارد يا اندك است.


در سفرنامه‌هاي مختلف، صحبت از قالي‌هاي سبز رنگ و فيروز‌ه‌اي در خانه‌هاي مناطق بختياري نشين در ايذه و ارجان به ميان آمده كه نشان دهنده قدمت بالاي سابقه هنر رنگرزي در چهارمحال و بختياري است.


رنگ عنصر جدايي ناپذير طبيعت است كه بيشتر مواد عالم از جاندار و بي جان، كم و بيش از آن بهره برده‌اند.


بسياري از اشيا و پديده‌ها از سنگ و آب و خاك تا گل‌ها و درختان و درخشش پر تلألو و خيال‌انگيز بال و پر پرندگان تا طلوع و غروب و رنگين كمان، با اشكال و جاذبه‌هاي رنگارنگ جلوه‌گر مي‌شود.


وجود نساجي و بافته‌هاي داري از گذشته‌هاي دور در استان، نقش رنگرزي و رنگ آميزي با استفاده از مواد موجود در طبيعت و پيوند ناگسستگي و جدايي ناپذير آن‌ها را نشان مي‌دهد.


هنر رنگرزي


‌مي‌توان گفت: شهرت جهاني قالي چالش‌تر و ديگر بافته‌هاي داري و نساجي چهارمحال و بختياري نيز مرهون رنگرزي هنر‌مندان اين منطقه مي‌باشد.


تا چند دهه قبل، هنر رنگرزي تنها منحصر به استادان، هنرمندان و پيشكسوتان اين رشته نبود، بلكه بيشتر بافندگان قالي و ساير دستبافت‌ها با اين هنر سنتي آشنايي كامل داشتند و ترجيح مي‌دادند رنگ‌هاي مورد نياز بافت را شخصاً تهيه و رنگ آميزي كنند و براي همين، تنوع و كيفيت برتر رنگ‌هاي به كار رفته، از ويژگي فرش چهارمحال مانند قالي‌هاي چالشتري، شهركردي، پيربلوطي، قهفرخي و ساماني قلمداد مي‌گردد.


با گذشت زمان و پيدايش تكنولوژي‌هاي نو و به علت تقاضاي بازار براي توليد بيشتر قالي، كارگاه‌هاي متمركز رنگرزي به وجود آمد و كم كم رنگرزي‌هاي خانگي جاي خود را به رنگرزي‌هاي كارگاهي كه قابليت افزايش كميت داشت، سپرد كه تا كنون هم ادامه دارد.


اما حفظ، احيا، پاسداشت و ترويج هنر‌ها و صنايع دستي بومي و سنتي و آثار ارزشمند و ماندگار تاريخي و فرهنگي و انتقال آن به نسل‌هاي بعد، از ضروريات جامعه و قوميت‌هاي مختلف در همه دوران‎هاست.


آثار، هنر‌ها و فرهنگ‌هايي كه به دليل برخاستن و ارتباط با آداب و رسوم و لايه‌هاي گوناگون زندگي و اعتقادات مردم و طبيعت و اقليم مناطق، همواره جذاب و شيرين و پرطرفدار است.


انتخاب رنگ در فرش يكي از مهمترين ويژگي‌هاي فرش بختياري است

اسكندر ملكپور رئيس شركت تعاوني فرش دستباف چهارمحال و بختياري هم با اشاره به تنوع بالاي فرش استان گفت: آفريده‌هاي چند صد روستاي چهارمحال و بختياري از نظر تنوع رنگ بي‌نظيراند.


او افزود: نوع و نحوه انتخاب رنگ در فرش‌هاي بختياري يكي از مهمترين ويژگي‌هاي شناخته شده در اين فرش هاست؛ نوع رنگ لاكي مورد استفاده و همچنين سبز خاص فرش‌هاي بختياري از مهمترين ويژگي رنگ‌هاي فرش اين استان است كه با ساير موارد مشابه در ديگر فرش‌هاي ايران تفاوت دارد.


هنر رنگرزي


آقاي سعيدي يكي از جامعه شناسان استان هم گفت: درگذشته زنان عشاير بختياري در اوقات خاص يا به هنگام جابه جايي سالانه (كوچ) گياهان رنگدار طبيعي را جمع آوري و خشك مي‌كردند و سپس با شناختي كه از خاصيت رنگ دهي آن‌ها داشتند؛ آن‌ها را در آب جوشانده و مايه رنگين آن‌ها را استخراج كرده و همراه با دندانه آب انار ترش مورد استفاده قرار مي‌دادند و رنگ‌هاي با ثباتي به دست مي‌آوردند؛ ولي در دوره حاضر متأسفانه رنگ‌هاي باثبات گياهي جاي خود را به رنگ‌هاي درخشان، ولي بي ثبات شيميايي داده است و قالي‌هاي قديمي تمام پشم به توليدات جديد داراي تاروپود نخي تبديل شده اند.


او معتقد است: اين روش رنگرزي باعث تندي رنگ‌هاي خامه شده است.


گرد فراموشي بر صنعت رنگرزي مي‌نشيند

اسكندر ملكپور رئيس شركت تعاوني فرش دستبافت استان هم با گلايه از نبود انگيزه استادكاران قديمي براي آموزش فنون رنگرزي اضافه كرد: تا ۱۵ سال قبل ۶۵ استادكار بنام و ماهر در حوزه رنگرزي فرش دستباف حضور داشتند كه امروز تعدادشان به كمتر از شش نفر رسيده است.


او با اشاره به فوت يا از كارافتادگي اكثر اين استادكاران افزود: متأسفانه استادكاران موجود هم تمايلي به آموزش تجربيات خود به نسل‌هاي امروز و از طرفي نسل‌هاي امروز هم تمايلي به يادگيري ندارند.


استادكاران رنگرزي


ملكپور به وجود فارغ التحصيلان رنگرزي دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: بسياري از دانش آموختگان دانشگاه‌ها هم فقط به صورت تئوري آموزش ديده اند و تجربه عملي ندارند.


مسئولان براي حفظ و نگهداري از هنر رنگرزي تلاش كنند

سيدعلي عسگري ارجنكي رنگرز برتر چهارمحال و بختياري و معروف به پدر رنگ ايران اظهار كرد: از سن هشت سالگي در حرفه رنگرزي مشغول به فعاليت شدم.


او گفت: خامه‌هايي كه در كارگاه خود با رنگ‌هاي گياهي رنگ مي‌كنم به دليل بالا بودن ثبات رنگ به شهر‌هاي تبريز، همدان، اصفهان، ياسوج و نيشابور فرستاده مي‌شوند كه خوشبختانه تاكنون با استقبال خوبي همراه بوده است.


عسگري اضافه كرد: در حال حاضر تمامي رنگ‌هاي مربوط به خامه‌ها را با گياهاني از جمله پوست گردو، پوست بادام، برگ انگور، گياه گندل، گياه جاشير، اسپرك، نيل، روناس و برگ درخت توت و همچنين گل‌هاي فصلي تهيه مي‌كنم.


كارگاه رنگرزي


او با بيان اينكه طي اين سال‌ها با ورود به حرفه رنگرزي، ۴۰۰ نوع رنگ گياهي و ثابت با كد و شناسنامه به ثبت رسانده‌ام، ادامه داد: اكثر رنگ‌هاي توليد شده من با استقبال خوبي مواجه شده اند و تاكنون هيچ استادي در كشور نتوانسته اين تعداد رنگ را به ثبت برساند.


پدر رنگ ايران با تاكيد بر اينكه اين هنر قديمي بايد حفظ و نگهداري شود گفت: لازم است رايزني‌هايي با مسئولان دست‌اندركار و دانشگاه‌ها به منظور فراهم شدن آموزش و نگه‌داشتن اصالت فرش انجام شود.


او با اشاره به وجود دانشكده هنر در استان و معضل بيكاري افزود: سالانه تعداد زيادي دانشجو در رشته فرش از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه بيشتر به دروس تئوري پرداخته و كار عملي چنداني انجام نداده‌اند، حال با حمايت مسئولان و آموزش عملي به اين فارغ‌التحصيلان ميتوان زمينه اشتغال آنها را در استان فراهم آورد.


عسگري با اشاره به اينكه از رنگ‌ها مي‌توان در صنايع دستي براي توليد كيف، كفش و تزئينات و براي توليد گيوه استفاده كرد، خاطرنشان كرد: بسياري از شغل‌ها وابسته به اين صنعت هستند كه بايد حمايت لازم از اين صنعت مهم و كاربردي در استان صورت گيرد.


بافت سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در چهارمحال و بختياري

عليرضا جيلان رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري گفت: فرش چهارمحال و بختياري هم جنبه تجملاتي و هم جنبه كاربردي دارد و به علت ويژگي‌هاي خاص از جمله طرح و رنگ‌ها، گره‌هاي محكم و نوع مواد مصرفي كه در آن استفاده مي‌شود فروش خانگي و داخلي خود را حفظ كرده است.


او افزود: افزايش قيمت مواد و مصالح بافت فرش و محدوديت‌هاي ناشي از صادرات باعث شده است امسال فرش توليدي در استان كاهش يابد.


جيلان با بيان اينكه به طور متوسط سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در اين استان بافته مي‌شود افزود: اين متراژ فرش در سال ۹۹ با كاهش چشمگيري همراه بوده است.


فرش دستباف


او با بيان اينكه ۱۰۰ بافنده فعال در استان وجود دارد اضافه كرد: از اين تعداد ۵۰ هزار بافنده به طور مستمر قالي مي‌‎بافند كه اگر هر كدام از اين بافندگان به طور ميانگين در طول سال چهار متر مربع قالي ببافند، ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته مي‌شود.


جيلان ادامه داد: امسال در حالي كه انتظار مي‌رفت با شيوع ويروس كرونا و كاهش فعاليت‌هاي بيرون از خانه، فرش‌بافي از رونق بيشتري برخوردار شود و بافندگان ساعات بيكاري بيشتري براي بافت فرش داشته باشند، اما گراني مصالح و افزايش هزينه‌هاي توليد بر اساس گزارش تعاوني‌هاي، بافت فرش در استان در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش داشته است.


او با بيان اينكه ۸۰ درصد فرش توليدي در استان قابليت صادرات دارد گفت: محدوديت‌هاي صادرات نيز سبب شده تا بافندگان انگيزه‌اي براي بافت فرش نداشته باشند.


جيلان با اعلام اينكه از گردش مالي فرش صادراتي در استان آمار مشخصي موجود نيست افزود: از آنجا كه فرش استان با واسطه از طريق استان‌هاي ديگر صادر مي‌شود و گمرك تخصصي در استان وجود ندارد، آمار مشخصي در خصوص ميزان صادرات فرش توليدي در استان در دست نيست.


او همچنين با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته فرش توليدي بافندگان به دو برابر قيمت در بازار‌هاي داخلي و خارجي به فروش مي‌رسيد، تصريح كرد: اين در حالي است كه امسال با افزايش قيمت مواد و مصالح، هزينه توليد فرش با قيمت عرضه آن در بازار تفاوت چنداني ندارد، از همين رو بافنده رغبتي براي توليد ندارد.


جيلان، ايجاد دهكده فرش را راهكاري براي رفع چالش‌هاي توليد فرش در استان برشمرد و گفت: با تكميل زنجيره توليد، هزينه‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد و در اين صورت بافندگان انگيزه بيشتري براي توليد فرش خواهند داشت.


چهارمحال و بختياري امروزه به قطب توليد رنگ‌هاي طبيعي فرش ايران تبديل شده و تا كنون بيش از يك هزار رنگ اصيل و طبيعي شناسايي شده در اين استان به ثبت رسيده است.


گليم و گبه، فرش، زيلو، جلوه‌اي خاص و منحصربه‌فرد مي‌بخشد. شهرت جهاني قالي چالش‌تر و ديگر بافته‌هاي داري و نساجي استان موهون رنگرزي هنرمندان اين هنر سنتي محسوب مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۴:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

چگونه لكه سس گوجه فرنگي خشك شده را از فرش پاك كنيم؟

چگونه لكه سس گوجه فرنگي خشك شده را از فرش پاك كنيم؟

 

قاليشويي شمال تهران

استفاده از خدمات قاليشويي هاي حرفه اي، يكي از روش هاي ساده و البته مقرون به صرفه براي از بين بردن انواع لكه هاي فرش است. فرش هاي شما در قاليشويي، به كمك دستگاه هاي تمام اتوماتيك و مواد شوينده استاندارد و درجه ي شستشو داده مي شوند.

 

رنگبرداري فرش دستباف

به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران»، اقدام سريع براي پاك كردن انواع لكه هاي فرش، مهم ترين قدم شماست. لكه هاي سس گوجه فرنگي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و نيازمند اقدامي سريع براي پاك كردن هستند. بنابراين چه سس گوجه فرنگي از دست كودك ريخته شده و متوجه نشده ايد و يا آن كه پس از ميهماني، متوجه ريختن لكه سس قرمز بر روي فرش شده ايد، نگران نباشيد. با كمك روش هاي زير، همچنان مي توانيد به راحتي لكه را از فرش پاك كنيد.

 

اگر لكه خيلي خشك شده است، آن را مجددا احيا كنيد

ابتدا يك دستمال سفيد و تميز برداريد و با آب سرد كمي خيس كنيد. تا حد ممكن لكه را به كمك اين دستمال تميز كنيد. دقت كنيد كه دستمال هاي طرح دار، ممكن است باعث رنگ گرفتن فرش شوند. بنابراين بهتر است حتما از دستمال سفيد تميز استفاده كنيد. ترجيحا از دستمالي استفاده كنيد كه ديگر نيازي به آن نداريد.

 

مي توانيد به كمك يك قاشق، مقدار كمي آب سرد را بر روي لكه سس قرمز خشك شده فرش بريزيد. پس از آن، به كمك يك قاشق يا كاردك يا چاقوي كره خوري، سس را از فرش خارج كنيد. سپس به كمك يك دستمال، محل را پاك كنيد. دقت داشته باشيد كه فرش را بيش از حد خيس نكنيد و تنها مقدار كمي آب بر روي لكه بريزيد. همچنين لكه را از خارج به داخل تميز كنيد تا لكه پخش نشود.

 

در صورتي كه لكه به قدري خشك است كه با مرطوب كردن نيز احيا نشد، مي توانيد روي خدمات قاليشويي محدوده مرزداران حساب كنيد.

 

از نوشابه هاي رژيمي كمك بگيريد

نوشابه هاي رژيمي فاقد قندها و رنگ هاي موجود در نوشابه هاي طعم دار هستند و بنابراين فرش را چسبناك نخواهند كرد كه مورچه ها را به خود جذب كند.

 

براي پاك كردن لكه سس گوجه فرنگي به كمك نوشابه هاي رژيمي، ابتدا نوشابه را بر روي لكه بريزيد تا كاملا لكه را پوشش دهد. (دقت كنيد كه از ريختن مقدار زيادي نوشابه روي فرش خودداري كنيد) بعد از 1 تا 2 دقيقه لكه را با يك اسفنج كمي مرطوب شده يا پارچه سفيد جاذب پاك كنيد.

 

 

از جوش شيرين استفاده كنيد

جوش شيرين يكي ديگر از مواد موثر براي از بين بردن لكه هاي گوجه فرنگي از روي فرش است. پس از آن كه نوشابه هاي رژيمي را امتحان كرديد و نتيجه نگرفتيد، مي توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد.

 

يك قاشق مرباخوري جوش شيرين را با يك فنجان آب سرد و يك قاشق مايع ظرفشويي تركيب كنيد. يك دستمال تميز برداريد و به كمك محلول تهيه شده، محل لكه را تميز كنيد. هنگام لكه گيري، لكه را از لبه هاي بيروني به سمت مركز تميز كنيد تا از پخش شدن آن جلوگيري شود. اين مرحله را تا جايي تكرار كنيد كه لكه كاملا پاك شود.

 

در انتها، براي از بين بردن كاملا جوش شيرين و مايع ظرفشويي از فرش، يك پارچه سفيد و تميز مرطوب شده برداريد و محل را تميز كنيد. چنانچه فكر مي كنيد الياف فرش شما حساس است و با جوش شيرين صدمه مي بيند، بهتر است لكه بري را به قاليشويي خليج فارس واگذار نماييد.

 

پراكسيد هيدروژن

اگر بعد از امتحان روش هاي ديگر، هنوز مقداري از لكه سس گوجه بر روي فرش باقي مانده است، مي توانيد پراكسيد هيدروژن را نيز امتحان كنيد.

 

1 قسمت پراكسيد را با 3 قسمت آب سرد مخلوط كنيد و سپس آن را بر روي لكه بريزيد. به ياد داشته باشيد كه از محلول آماده شده فقط براي پوشاندن ناحيه لكه دار استفاده كنيد و بيش از اندازه بر روي فرش نريزيد. يك حوله سفيد را تا كنيد و روي محلول قرار دهيد. اجازه دهيد پراكسيد هيدروژن 30 دقيقه يا بيشتر بر روي لكه بماند.

 

قرار دادن حوله بر روي پراكسيد هيدروژن، از تابش نور كه احتمالا باعث سفيد شدن فرش مي شود، جلوگيري مي كند. با اين حال بهتر است هر چند دقيقه يك بار لكه را بررسي كنيد تا مطمئن شويد مايع، رنگ فرش را تغيير نمي دهد. همچنين مي توانيد پيش از پاك كردن لكه با پراكسيد هيدروژن، ابتدا از اين محلول، روي يك قسمت خارج از ديد فرش (مثلا فرش زير مبل يا گوشه ها) امتحان كنيد و مطمئن شويد كه رنگ فرش را تغيير نمي دهد.

 

پس از آن كه لكه را با پراكسيد هيدروژن تميز نموديد، محل را با آب سرد و يك پارچه تميز، كاملا پاك كنيد. اين كار را تا جايي كه پراكسيد هيدروژن كاملا از فرش خارج شود، ادامه دهيد.

 

در نهايت به كمك يك حوله يا چند دستمال تميز، مابقي آب را از فرش خارج كنيد. به ياد داشته باشيد كه اگر فرش كاملا خشك نشود، احتمال كپك زدن و پوسيدگي آن وجود دارد.

 

در صورتي كه با وجود انجام دادن تمام مراحل فوق، لكه سس گوجه فرنگي هنوز بر روي فرش وجود دارد، مي توانيد از خدمات قاليشويي شادآباد استفاده نماييد.

 

 

 

استفاده از خدمات قاليشويي هاي حرفه اي، يكي از روش هاي ساده و البته مقرون به صرفه براي از بين بردن انواع لكه هاي فرش است. فرش هاي شما در قاليشويي، به كمك دستگاه هاي تمام اتوماتيك و مواد شوينده استاندارد و درجه ي شستشو داده مي شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۴:۰۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

چگونه لكه سس گوجه فرنگي خشك شده را از فرش پاك كنيم؟

چگونه لكه سس گوجه فرنگي خشك شده را از فرش پاك كنيم؟

 

قاليشويي شمال تهران

استفاده از خدمات قاليشويي هاي حرفه اي، يكي از روش هاي ساده و البته مقرون به صرفه براي از بين بردن انواع لكه هاي فرش است. فرش هاي شما در قاليشويي، به كمك دستگاه هاي تمام اتوماتيك و مواد شوينده استاندارد و درجه ي شستشو داده مي شوند.

 

رنگبرداري فرش دستباف

به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران»، اقدام سريع براي پاك كردن انواع لكه هاي فرش، مهم ترين قدم شماست. لكه هاي سس گوجه فرنگي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و نيازمند اقدامي سريع براي پاك كردن هستند. بنابراين چه سس گوجه فرنگي از دست كودك ريخته شده و متوجه نشده ايد و يا آن كه پس از ميهماني، متوجه ريختن لكه سس قرمز بر روي فرش شده ايد، نگران نباشيد. با كمك روش هاي زير، همچنان مي توانيد به راحتي لكه را از فرش پاك كنيد.

 

اگر لكه خيلي خشك شده است، آن را مجددا احيا كنيد

ابتدا يك دستمال سفيد و تميز برداريد و با آب سرد كمي خيس كنيد. تا حد ممكن لكه را به كمك اين دستمال تميز كنيد. دقت كنيد كه دستمال هاي طرح دار، ممكن است باعث رنگ گرفتن فرش شوند. بنابراين بهتر است حتما از دستمال سفيد تميز استفاده كنيد. ترجيحا از دستمالي استفاده كنيد كه ديگر نيازي به آن نداريد.

 

مي توانيد به كمك يك قاشق، مقدار كمي آب سرد را بر روي لكه سس قرمز خشك شده فرش بريزيد. پس از آن، به كمك يك قاشق يا كاردك يا چاقوي كره خوري، سس را از فرش خارج كنيد. سپس به كمك يك دستمال، محل را پاك كنيد. دقت داشته باشيد كه فرش را بيش از حد خيس نكنيد و تنها مقدار كمي آب بر روي لكه بريزيد. همچنين لكه را از خارج به داخل تميز كنيد تا لكه پخش نشود.

 

در صورتي كه لكه به قدري خشك است كه با مرطوب كردن نيز احيا نشد، مي توانيد روي خدمات قاليشويي محدوده مرزداران حساب كنيد.

 

از نوشابه هاي رژيمي كمك بگيريد

نوشابه هاي رژيمي فاقد قندها و رنگ هاي موجود در نوشابه هاي طعم دار هستند و بنابراين فرش را چسبناك نخواهند كرد كه مورچه ها را به خود جذب كند.

 

براي پاك كردن لكه سس گوجه فرنگي به كمك نوشابه هاي رژيمي، ابتدا نوشابه را بر روي لكه بريزيد تا كاملا لكه را پوشش دهد. (دقت كنيد كه از ريختن مقدار زيادي نوشابه روي فرش خودداري كنيد) بعد از 1 تا 2 دقيقه لكه را با يك اسفنج كمي مرطوب شده يا پارچه سفيد جاذب پاك كنيد.

 

 

از جوش شيرين استفاده كنيد

جوش شيرين يكي ديگر از مواد موثر براي از بين بردن لكه هاي گوجه فرنگي از روي فرش است. پس از آن كه نوشابه هاي رژيمي را امتحان كرديد و نتيجه نگرفتيد، مي توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد.

 

يك قاشق مرباخوري جوش شيرين را با يك فنجان آب سرد و يك قاشق مايع ظرفشويي تركيب كنيد. يك دستمال تميز برداريد و به كمك محلول تهيه شده، محل لكه را تميز كنيد. هنگام لكه گيري، لكه را از لبه هاي بيروني به سمت مركز تميز كنيد تا از پخش شدن آن جلوگيري شود. اين مرحله را تا جايي تكرار كنيد كه لكه كاملا پاك شود.

 

در انتها، براي از بين بردن كاملا جوش شيرين و مايع ظرفشويي از فرش، يك پارچه سفيد و تميز مرطوب شده برداريد و محل را تميز كنيد. چنانچه فكر مي كنيد الياف فرش شما حساس است و با جوش شيرين صدمه مي بيند، بهتر است لكه بري را به قاليشويي خليج فارس واگذار نماييد.

 

پراكسيد هيدروژن

اگر بعد از امتحان روش هاي ديگر، هنوز مقداري از لكه سس گوجه بر روي فرش باقي مانده است، مي توانيد پراكسيد هيدروژن را نيز امتحان كنيد.

 

1 قسمت پراكسيد را با 3 قسمت آب سرد مخلوط كنيد و سپس آن را بر روي لكه بريزيد. به ياد داشته باشيد كه از محلول آماده شده فقط براي پوشاندن ناحيه لكه دار استفاده كنيد و بيش از اندازه بر روي فرش نريزيد. يك حوله سفيد را تا كنيد و روي محلول قرار دهيد. اجازه دهيد پراكسيد هيدروژن 30 دقيقه يا بيشتر بر روي لكه بماند.

 

قرار دادن حوله بر روي پراكسيد هيدروژن، از تابش نور كه احتمالا باعث سفيد شدن فرش مي شود، جلوگيري مي كند. با اين حال بهتر است هر چند دقيقه يك بار لكه را بررسي كنيد تا مطمئن شويد مايع، رنگ فرش را تغيير نمي دهد. همچنين مي توانيد پيش از پاك كردن لكه با پراكسيد هيدروژن، ابتدا از اين محلول، روي يك قسمت خارج از ديد فرش (مثلا فرش زير مبل يا گوشه ها) امتحان كنيد و مطمئن شويد كه رنگ فرش را تغيير نمي دهد.

 

پس از آن كه لكه را با پراكسيد هيدروژن تميز نموديد، محل را با آب سرد و يك پارچه تميز، كاملا پاك كنيد. اين كار را تا جايي كه پراكسيد هيدروژن كاملا از فرش خارج شود، ادامه دهيد.

 

در نهايت به كمك يك حوله يا چند دستمال تميز، مابقي آب را از فرش خارج كنيد. به ياد داشته باشيد كه اگر فرش كاملا خشك نشود، احتمال كپك زدن و پوسيدگي آن وجود دارد.

 

در صورتي كه با وجود انجام دادن تمام مراحل فوق، لكه سس گوجه فرنگي هنوز بر روي فرش وجود دارد، مي توانيد از خدمات قاليشويي شادآباد استفاده نماييد.

 

 

 

استفاده از خدمات قاليشويي هاي حرفه اي، يكي از روش هاي ساده و البته مقرون به صرفه براي از بين بردن انواع لكه هاي فرش است. فرش هاي شما در قاليشويي، به كمك دستگاه هاي تمام اتوماتيك و مواد شوينده استاندارد و درجه ي شستشو داده مي شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۳:۰۳ توسط:onlinetabliq موضوع: