onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

كاربرد اعلاميه ترحيم

اقتصاد آنلاين:امروزه شايد يكي از بدترين و تلخ ترين اطلاعيه هايي كه در كوچه و خيابان به چشم هر آدمي ميخورد آگهي فوت مي باشد.

مقالات بيشتر:تشريفات ترحيم

آگهي ترحيم ( اعلاميه ترحيم يا آگهي فوت)، در واقع يك دعوتنامه از جانب عزيزان و بستگان و صاحبان عزا و اقوام نزديك فرد متوفي مي باشد. اين دعوتنامه ها بيشتر براي دعوت از نزديكان، بستگان و دوستان متوفي براي شركت در مراسم عزا براي تسكين و آمرزش روح متوفي مي باشد  اعلاميه ترحيم مي تواند توسط يكي از آشنايان و عزيزان به صورت يك اطلاعيه مستقل چاپ شود و يا در يك روزنامه و حتي در پلت فرم هاي فضاي مجازي منتشر شود تا نزديكان و بستگان شخص متوفي از فوت آن باخبر شوند.

انواع متن آگهي ترحيم

چاپ و نشر  آگهي ترحيم اولين و اساسي ترين نياز براي بازماندگان خانواده متوفي مي باشد. خانواده و بستگان نزديك متوفي با  انتشار آگهي ترحيم خبر تلخ فوت عزيز از دست رفته ، زمان و مكان برگزاري مراسم را به اطلاع دوستان و آشنايان مي رسانند

مقالات ديگر:خانه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۷:۰۲ توسط:onlinetabliq موضوع:

جزييات تخريب باغ تالار لوكس هزار متري

 

دادستان عمومي و انقلاب شهريار از تخريب يك باغ تالار لوكس به مساحت حدود هزار متر مربع با ورود دادستاني خبر داد.

ناطقان: به نقل از قوه قضاييه؛حميد عسگري‌پور، دادستان عمومي و انقلاب شهريار از تخريب يك باغ تالار لوكس به مساحت حدود هزار متر مربع با ورود دادستاني خبر داد و اظهار كرد: در پي وصول گزارشاتي مبني بر تغيير غيرمجاز كاربري اراضي در باغستان شهريار رسيدگي به اين موضوع در دستور كار قرار گرفت.

مقالات بيشتر:بهترين باغ تالار

دادستان عمومي و انقلاب شهريار خاطرنشان كرد: در اين راستا، با حضور عوامل ذي‌ربط نسبت به تخريب يك باغ تالار لوكس به مساحت حدود هزار متر مربع اقدام شد.

وي با تاكيد بر جديت دستگاه قضايي در برخورد با هرگونه تغيير كاربري غيرمجاز عنوان كرد: دادستاني شهريار در برخورد با تغيير كاربري غير مجاز اراضي كشاورزي توسط دلالان و سودجويان قاطع است.

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان فاطمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۰:۴۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

ازهر سه ازدواج زيردوسال، يكي به جدايي ختم مي‌شود

مدرس آموزش خانواده در معاونت زنان‌وخانواده نهاد رياست‌ جمهوري از آمار غيررسمي خبر داد كه نشان مي‌دهد از هر سه ازدواجِ زير دوسال، يكي به جدايي ختم مي‌شود.

سيدمهدي سيدآقايي كه در برنامه «صبح وگفتگو» سخن مي گفت، با اشاره به تكنيك هايي كه به آرامش اعضاي خانواده مي انجامد، اظهار كرد: روزهاي كرونايي بسيار سخت است و از طرفِ ديگر با پيامدهاي بدِ اقتصادي هم رو به رو هستيم.

وي حضورِ مردان با وجود مشكلاتِ اقتصادي در منازل را مزيدِ بر علت دانست و تصريح كرد: حضور غير منتظره مردان باعث ايجاد تعارض در خانواده ها مي شود.

مقالات بيشتر:باغ تالار شرق تهران

سيدآقايي بحث را با اشاره به تفاوت هاي زن و مرد آغاز كرد و گفت: ميان زوجين از نظر آفرينش و مباحث اجتماعي تفاوت هايي وجود دارد كه اگر تحمل شود، به تفاهم نمي رسند.

وي روي صحبت خود را به سوي دختران و پسراني برد كه به تازگي قصد ازدوج دارند و خطاب به آن ها گفت: دختر و پسر در زمانِ گفتگو از علاقمندي هاي خاص خود صحبت مي كنند؛ بنده معتقدم بايد درباره تفاوت هاي فرهنگي و تربيتي و اجتماعي خود سخن بگويند.

سيدآقايي با بيان اين مطلب افزود: زوجين بايد بدانند كه آيا با وجودِ بسياري از اين تفاوت ها مي توانند در كنار يكديگر و زير يك سقف زندگي كنند؟!

وي معتقد است جوانان عموما از ويژگي هاي مشترك سخن مي گويند و از مشتركاتِ خود ذوق زده مي شوند؛ اما بايد بدانند كه اين اشتراكات بوده تا دو نفر جذب يكديگر شدند پس امروز نوبتِ سخن گفتن از نقاط اختلاف و افتراق است.

سيدآقايي خاطرنشان كرد: زوجين بايد قبل از رفتن زير يك سقف همديگر را محك بزنند چون روز هاي آتي كه زير يك سقف زندگي كردند، نمي توانند اختلافات را تحمل نمايند.

مدرس آموزش خانواده در معاونت زنان‌وخانواده نهاد رياست‌جمهوري به راديو گفت‌وگو گفت: اختلاف فرهنگي و تربيتي بسيار مهم است و با نگاهي به آمارهاي جدايي زوجين به آمار نگران كننده جدايي پس از دو سال زندگي مشترك مي رسيم.

سيدآقايي اضافه كرد: آماري كه نشان مي دهد از هر سه ازدواجِ زير دو سال، يكي از آن ها به جدايي ختم مي شود، به واقع نگران كننده است. حال آنكه اين آمار رسمي نباشد.

وي ادامه داد: اي كاش وزارت بهداشت كه آموزش هاي پيش از ازدواج مي گذارد، به اين نكته توجه كند كه فردِ آموزش دهنده مجرد نباشد چراكه اين فرد هيچ تجربه اي از زندگي مشترك ندارد.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۵:۲۱ توسط:onlinetabliq موضوع:

همسر آزار را پيش از ازدواج بشناسيد

دكتر فروتن، روانشناس: يكي از علل افزايش طلاق به‌دليل همسرآزاري، بالا رفتن آگاهي در جامعه امروز است. وقتي آگاهي افراد بالا مي‌رود ديگر حاضر نيستند تن به هر رابطه‌اي بدهند.

همسرآزاري

همشهري- خديجه نوروزي: وقتي صحبت از همسرآزاري به ميان مي‌آيد، براساس داده‌هاي تاريخي، اينطور به‌نظر مي‌رسد كه همسرآزار يك مرد است. اين نوع برداشت از اين اصطلاح شايد مربوط به زمان‌هاي دور و فرهنگ حاكم بر آن باشد. همسرآزاري پديده‌اي نو نيست و ريشه در فرهنگ و تاريخ دارد و در اين نوع فرهنگ معمولا زن مورد ظلم قرار مي‌گرفته و مرد همواره عامل ايجاد خشونت بوده. اما در زمان كنوني همسرآزاري از سوي زنان هم به شيوه‌هاي مختلف در حال وقوع است. در گفت‌وگو با دكتر مصطفي فروتن، روانشناس، مدرس و محقق علوم رفتاري اين آسيب اجتماعي را مورد تحليل و ارزيابي قرار داده‌ايم.

 مقالات بيشتر:بهترين مشاور و روانشناس تهران

همسرآزاري به چه نوع رفتاري اطلاق مي‌شود؟

اعمال هر نوع بدرفتاري از سوي شريك جنسي را همسرآزاري مي‌گويند. البته تعريفي هم از سوي سازمان بهداشت جهاني مورد بحث قرار دارد؛ هر نوع رفتاري كه طرفين عليه هم انجام دهند و منجر به صدمات اجتماعي، مالي، جنسي، جسمي و رواني به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم به طرف مقابل شود، همسرآزاري تلقي مي‌شود. در بعضي از مصاديق حتي مشكلات و مواردي را كه در روابط بين همسر و ديگران هم صورت مي‌گيرد را به‌عنوان نمونه‌هايي از آزارگري پنهان درنظر گرفته‌اند.

ريشه اين آزار دادن‌ها از كجا مي‌آيد؟

يكي از مهم‌ترين دلايل همسرآزاري پايه‌هاي فرهنگي است. بايد ديد هر كدام از ما از چه تونلي عبور كرده‌ايم. يعني اينكه چه فضاهايي در اختيارمان بوده تا به بالا برسيم و رشد كنيم. پايه‌هاي فرهنگي يعني جغرافياي سكونت و نحوه روابط والدين باهم و با ما از لحظه تولد تاكنون. پايه‌هاي فرهنگي يعني در چه شرايط اقتصادي اي بلوغ‌مان شكل گرفته حتي در چه دهه‌اي زندگي و رشد كرده‌ايم و در مجموع چيزي كه ما را تا اينجا ساخته است. عامل ديگري كه موجب مي‌شود همسرآزاري اتفاق بيفتد اختلالات روانپزشكي است كه يكي از آنها اعتياد است. اين اختلالات صرفا با گذشت زمان يا درمان دوره‌اي دارويي قابل حل نيست. بلكه بسته به عمق و شكلي كه اين بيماري دارد مي‌تواند باعث آزارگري شود و وضعيت و فضا را به‌هم بريزد. فقدان مهارت‌هاي زندگي هم دردساز است يعني ممكن است فردي در تونل رشدي خوبي بزرگ شده باشد و اختلالات روانپزشكي هم نداشته باشد اما مهارت‌هاي رفتاري را به‌خاطر فقدان مهارت‌هاي زندگي از دست داده باشد يا به‌طور كلي نداشته باشد و نداند بايد چه كار كند، ممكن است آدم درستي باشد اما همين كه ياد نگرفته چگونه رفتار كند موجب رنجش و آزار همسرش مي‌شود. نشناختن خود و طرف مقابل از نظر جنسيتي هم يكي از فقدان‌ها براي همسرآزاري است. بسياري از مردها و زن‌ها اصولا نمي‌دانند چه چيز از دنياي خودشان مي‌خواهند فقط چون در لحظه‌اي خاص از يك دوره سني فكر مي‌كنند بايد ازدواج كنند و وارد رابطه شوند اقدام به اين كار مي‌كنند و خسارت‌هاي سنگيني به بار مي‌آورند. اما دريغ كه ناتواني از رويارويي با تغييرات و مهارت‌هاي ناكافي براي حل مسئله موجب مي‌شود كه مشكلات به‌صورت جدي اتفاق بيفتد و دليلي شود براي آزار دادن طرف مقابل.

راه تشخيصي وجود دارد كه گرفتار همسرآزارها نشويم؟

بايد در انتخاب‌مان در بحث ازدواج دقت كنيم و باور كنيم كه پس از طلاق هم اين پرونده بسته نخواهد شد بلكه فقط شكل و شدت آسيب و خسارت عوض مي‌شود. پيشگيري و اعمال فيلترينگ مناسب و استفاده از نظرات متخصصان حاذق بسيار مهم است. گرچه نظر والدين و اطرافيان گاه مي‌توانند مؤثر باشند اما بايد توجه داشت نظريه تخصصي در دنيا حرف اول را مي‌زند. شناسايي الگوريتم ذهني و سلامت رواني-رفتاري طرف مقابل و سلامت جسمي طرف مقابل بسيار مهم است. بايد ببينيد كدام رفتار طرف مقابل براي شما آزاردهنده است و آيا قدرت يك عمر تحمل كردن اين رفتار را داريد؟ نگوييد گذشت زمان همه‌چيز را درست مي‌كند. اينطور نيست. زمان فقط باعث ايجاد عادت مي‌شود ما به دردهايمان خو مي‌گيريم. يكي از علل افزايش طلاق در بحث همسرآزاري در جامعه امروز بالا رفتن آگاهي‌هاست. وقتي آگاهي افراد بالا مي‌رود ديگر حاضر نيستند تن به هر رابطه‌اي بدهند. پس بهتر است اين آگاهي و كسب مهارت‌ها قبل از ازدواج باشد كه منجر به انتخاب درست شود.

ملاك سنجش سلامت چيست؟

سلامت در سه بخش تعريف مي‌شود؛ سلامت جسمي، رفتاري و روان. افرادي كه در اين سه حوزه درست عمل نمي‌كنند ولو اينكه در يك دوره كوتاه رفتارشان درست باشد قابليت احقاق ندارند و بايد يادمان باشد كساني كه اين ويژگي را دارند بعد از گذشت مدتي كوتاه نشانه‌ها را بروز مي‌دهند. مثلا كسي كه در رانندگي فحاشي مي‌كند يا با سرعت خيلي زياد و برخلاف قانون عمل مي‌كند درحال دادن كد است، كسي كه به پدر و مادر خود فحاشي مي‌كند و مي‌گويد آنها مرا درك نكردند، افرادي كه روي يك چيزي وسواس دارند و بيش از حد كنترل‌گري مي‌كنند، فردي كه خودخواهي‌اش در درجه حداكثري قرار گرفته و در مرزي است كه باعث تخريب طرف مقابل مي‌شود، كساني كه داراي وابستگي‌هاي غيرضروري هستند و هرگز استقلال برايشان معنايي ندارد، كساني كه از طرف مقابل صرفا انگيزه مي‌گيرند، افرادي كه از نظر عاطفي آسيب ديده‌اند و هنوز فرصتي براي بهبود يافتن آسيب‌ها و فشارهاي ناشي از همسر يا نامزد قبلي در زندگي براي خود ايجاد نكرده‌اند و تمامي طيف‌هاي داراي اختلال شخصيت مي‌توانند موجب تشديد مشكلات در زندگي زناشويي در دوران بعد از ازدواج شوند. افراد افسرده را هم بايد به اين فهرست اضافه كرد. اين افراد شايد در ظاهر هيچ آزاري نداشته باشند اما در بطن اين وضعيت رواني امكان ايجاد آزارها و اذيت وجود دارد.

از روي چه نشانه‌هايي بفهميم درگير يك رابطه غلط هستيم؟

اگر روزي ما براي مقابله با والدين‌مان و حس آزادي از دست والدين دست به انتخاب زديم، اگر خواستيم از رابطه سوخته‌اي خودمان را نجات دهيم، اگر خواستيم براساس اجبار خانواده و پايه‌هاي فرهنگي انتخاب كنيم، اگر خواستيم براساس صرفا نيازهاي جنسي ازدواج كنيم، اگر به‌دنبال موقعيت‌هاي اجتماعي و اقتصادي طرف مقابل، صرفا زيبايي يا اين كه از سر احساس تنهايي يا بحران‌هاي خلقي خودمان خواستيم وارد رابطه شويم، مسير را اشتباه رفته‌ايم و موجبات خودآزاري و ديگر آزاري را فراهم كرده‌ايم. مطمئن باشيم كسي هم كه طرف دوم اين رابطه است خودش داراي يك‌سري گره‌هاي روانپزشكي است و اين وضعيت اجتناب‌ناپذير است. در اين شكل از ازدواج خيلي از اختلالات رفتاري افراد در زندگي مشترك خود را نشان مي‌دهد. وقتي قرار است كه من وارد رابطه ازدواج شوم بايد سه محور در من زنده باشد و به‌درستي كار كند؛ صميميت، تعهد و رابطه جنسي. وقتي كه فرد در هر يك از سه حالت دچار مشكل باشد مسلما طرف مقابلش را آزار مي‌دهد و به او برچسب آزارگر چسبانده مي‌شود، حال چه زن باشد چه مرد.

 

براي اين كه همسرآزار نشويم چه راه‌حلي داريد؟

يادگيري مهارت‌ها بسيار مهم است. من براي همسر خوب بودن اول بايد به‌خودآگاهي برسم. در مورد خودمان از باب جنسيت، شرايط شخصي و خصوصي اطلاعات كسب كنيم. واقعا به مهارت‌هايمان، نقاط ضعف و قوت‌مان آگاه باشيم و ببينيم خواسته‌هايمان از طرف مقابل چيست همچنين خواسته و انتظارات او چيست.

خانواده‌ها در بحث درمان همسرآزاري چه نقشي دارند؟

يكي از باورهاي خانواده‌هاي ايراني اين است كه وقتي همسران به مشكل برمي‌خورند، پيش خانواده طرف مقابل مي‌روند و فكر مي‌كنند با تخريب فرزند خود و دادن حق به‌صورت صوري به طرف مقابل باعث بقا و دوام روابط ازدواج آنها مي‌شوند ولي اين رفتار ممكن است عمق زخم و شدت آزار را افزايش دهد. اگر والدين مي‌خواهند كار درست انجام شود نبايد دست به چنين اقدام‌هايي بزنند. بايد بگويند: اگر شما نمي‌توانيد مسائل را بين خودتان حل كنيد ما هم اشراف كافي نسبت به حل آن نداريم و بهتر است به متخصص و مشاور مراجعه كنيد.

مقالات ديگر:وكيل خانواده در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۲:۲۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

بازداشت پدر عروس و داماد پس از عروسي كرونايي توسط دادستان كهگيلويه

به گزارش عصرزاگرس،عبدالله سعادتيان دادستان عمومي انقلاب شهرستان كهگيلويه اظهار داشت: به دليل رعايت نكردن دستورالعمل‌هاي ستاد كرونا در يك جشن عروسي پدر داماد و پدر عروس در شهر دهدشت بازداشت شدند. قابل ذكر است يكي از بازداشت شدگان از بستگان(برادر) دادستان عمومي انقلاب شهر دهدشت ميباشد كه در زمان برگزاري عروسي توسط ايشان بازداشت […]

به گزارش عصرزاگرس،عبدالله سعادتيان دادستان عمومي انقلاب شهرستان كهگيلويه اظهار داشت: به دليل رعايت نكردن دستورالعمل‌هاي ستاد كرونا در يك جشن عروسي پدر داماد و پدر عروس در شهر دهدشت بازداشت شدند.

مقالات بيشتر:باغ تالار جاجرود

قابل ذكر است يكي از بازداشت شدگان از بستگان(برادر) دادستان عمومي انقلاب شهر دهدشت ميباشد كه در زمان برگزاري عروسي توسط ايشان بازداشت شده است.

وي خاطر نشان كرد: نيروي انتظامي و امنيتي با افرادي كه سلامت عمومي جامعه را به مخاطره مي اندازند هيچ گونه مماشاتي نخواهد كرد و با آنان برخورد قاطع مي كند.

دادستان عمومي و انقلاب كهگيلويه ضمن درخواست از مردم براي همكاري با ستاد مقابله با كرونا بيان كرد: براي حفظ سلامت مردم به صورت جدي با متخلفان برخورد مي‌شود.

مقالات ديگر:آسايشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۶:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

پليس آبادان عامل تيراندازي در يك مراسم ترحيم را شناسايي و بازداشت كرد

فرمانده انتظامي شهرستان آبادان از دستگيري عامل تيرانداز در يك مراسم ترحيم همراه با كشف سلاح جنگي كلاش خبر داد.

 به گزارش آبادان خبر، سرهنگ حسين زلقي در تشريح جزئيات اين خبر اظهار كرد: به دنبال برگزاري مراسم ترحيم در يكي از مناطق شهرستان همجوار ، ماموران پليس اطلاعات و امنيت عمومي اين شهرستان پس از دريافت اخبار و اطلاعات كافي، پيرامون هويت عامل تيرانداز در مراسم ، بلافاصله پس از هماهنگي قضايي ،جهت شناسايي و دستگيري وي وارد عمل شدند ، فرد مورد نظر را طي عملياتي در مخفيگاهش دستگير ، سپس باهماهنگي متهم، يك قبضه سلاح جنگي كلاشينكف كه بوسيله آن اقدام به تيراندازي در مراسم نموده را كشف و ضبط نمايند.

مقالات بيشتر:بسته پذيرايي مراسم ختم

فرمانده انتظامي آبادان با بيان اينكه متهم به بزه انتسابي معترف شد، تاكيد كرد: برخورد نيروي انتظامي با اينگونه افراد بسيار جدي و قاطعانه خواهد بود و انتظار مي رود دستگاه قضا در هردو شهرستان خرمشهر و آبادان با برگزاركنندگان اينگونه مراسمات آنهم در شرايط حاد كرونايي و همچنين عاملان هنجارشكني از طريق تيراندازي برخورد قاطع نمايد.

مقالات ديگر:وكيل خانواده در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۵:۳۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

فلسفه ازدواج‌هاي متعدد پيامبر(ص) چيست؟

ميهن نوين:در آغاز بيان دو نكته ضروري است.

اوّل: نگاهي كوتاه به فرهنگ ازدواج در جزيره العرب در زمان پيامبر(ص):

۱- عرب هاي جاهلي نسبت به دختر،‌ بلكه جنس زن بي علاقه بودند، چون در محيطي كه دائم مردم با هم به جنگ و خونريزي مشغول بودند و هر كس هر قدر كه مي توانست، به ديگران ظلم روا مي داشت، خوف داشتند كه در جنگ،‌ دختران اسير شوند و باعث ننگ آن طايفه گردند، نيز به جهت وضع بد اقتصادي و اين كه دختران به فحشا رو آورند و … به دختر علاقه اي نداشتند، بلكه دختر داري را ضد ارزش مي شمردند و بعضاً به زنده به گور كردن دختران رو مي آوردند.

۲- چون جنگ و خونريزي در آن محيط امري متداول بود، و عرب جاهلي با اندك بهانه اي يك ديگر را مي كشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعيتي بود و نسبت زنان به مردان افزايش چشمگيري پيدا مي‌كرد (چون مردان به جنگ اقدام مي كردند، نه زنان و كشته‌ها از مردان بود) كه گزينه «چند زن داشتن» را براي رهايي از مشكل عدم تعادل جمعيتي پذيرفتند. اين مشكل در اكثر نقاط از جمله در ايران هم وجود داشت، ليكن در عربستان بيشتر بود.

۳- در آن وضع ناگوار اقتصادي، زن گرفتن از يك خانواده و قبيله نوعي كمك به آنان محسوب مي شد، به همين جهت مشركان قريش به دامادهاي پيامبر(ص) فشار وارد مي كردند كه دختران پيامبر(ص) را طلاق دهند تا بر مشكلات پيامبر افزوده شود.

۴- در محيطي كه نا امني و جنگ و خونريزي آسايش را از همگان ربوده بود، ازدواج از مهم ترين عامل بازدارنده از جنگ به شمار مي آمد.

۵- در آن وضع زن بيوه اگر شوهر نمي كرد، خوشايند نبود، بلكه زشت شمرده مي‌شد. به مجرد آن كه شوهر مي مرد، يا از وي طلاق مي گرفت و عدّه وفات يا طلاق سپري مي شد، شوهري ديگر گزينش مي شد، مانند «اسماء بنت عميس» كه اوّل همسر جعفر بن ابي طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبكر در آمد و بعد از درگذشت ابوبكر همسر امام علي(ع) شد. اين شيوه در آن فرهنگ متداول بود.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج شيك غرب تهران

نكته دوم: نگاهي گذرا به ازدواج پيامبر(ص).

۱- پيامبر(ص) در ۲۵ سالگي با حضرت خديجه كه چهل سالش بود و قبلاً يك يا دوبار شوهر كرده بود و با مرگ شوهر بيوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بيست و پنج يا بيست و هشت سال با وي زندگي كرد و همسر ديگري نگرفت.

۲- همه همسران پيامبر(جز عايشه) بيوه بودند. آنان پيش از آن كه به همسري پيامبر(ص) در آيند، يك يا دوبار شوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و يا شهادت شوهر و انقضاي عدّه به عقد پيامبر(ص) در آمدند.

۳- عمده‌ ازدواج هاي پيامبر(ص) در شرايط سخت و دشوار جنگي صورت گرفته بود، مانند شكست مسلمانان در جنگ اُحد كه وضع مسلمانان بسيار ناراحت كننده بود.

۴- پيامبر(ص) از قبايل مهم عرب مانند تيم، عدي، بني اميه، نيز يهوديان مدينه همسر انتخاب كرد، ولي از قبايل انصار زن نگرفت.

 

دقت در اين امور به ما مي فهماند كه ازدواج هاي پيامبر نه در پي ارضاي خواهش‌هاي نفساني، بلكه در جهت اهداف عالي بود كه ذيلاً بيان مي‌شود.

بي شك پيامبر در ازدواج هاي متعدد دنبال خوشگذراني ها نبود، چون:

اوّلاً: اگر چنين بود، مي بايست در سنين جواني به اين امر مبادرت مي كرد، نه در سنين پيري و آن هم در شرايط سخت و دشوار.

ثانياً: خوشگذراني انگيزه آن حضرت بود، مي بايست جهت گيري هايش در گزينش همسر، اين ادعا را اثبات كند. حضرت دنبال زنان زيبا و جذّاب از جهت امور جنسي و جواني نبود، حتي به خواستگاري برخي از زنان مانند «ام سلمه» رفت و او تعجب نمود دراين سن و سال كه كسي حاضر نمي شود با او ازدواج كند، چرا پيامبر دنبال زنان جوان نمي رود و به خواستگاري او كسي را فرستاده است.

ثالثاً: آناني كه با انگيزه كاميابي جنسي به ازدواج هاي متعدد رو مي آورند،‌ ماهيت زندگي آنان به گونه اي ديگر است. آنان به زرق و برق ظاهري زندگي، لباس و زينت زنان و رفاه و خوشگذراني رو مي آورند؛ درحالي كه سيره و زندگي پيامبر اسلام(ص) خلاف اين را نشان مي‌دهد. پيامبر(ص) در برابر خواست همسران خويش در مورد زرق و برق زندگي، آنان را مخيّر كرد كه يا همين ساده زيستي را برگزينند و به عنوان همسر پيامبر باقي بمانند و يا از حضرت طلاق بگيرند و بروند دنبال زرق و برق زندگي.

گوشت خوك در يك آزمايشگاه چيني توليد شد

علامه طباطبايي در اين باره مي نويسد: داستان تعدّد زوجات پيامبر(ص) را نمي توان بر زن دوستي و شيفتگي آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن كه برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگي كه تنها به خديجه اكتفا نمود و هم چنين در پايان زندگي كه اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زن‌دوستي آن حضرت دارد. (۱)

رابعاً: دو تن از زنان پيامبر(ص) كنيز بودند. اگر هدف پيامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود،‌اين دو چون كه كنيز بودند، بدون ازدواج، پيامبر(ص) مي توانست از آنان بهره مند شود. با اين تحليل ازدواج بي فايده بود.

بنابراين اهداف و حكمت هاي ازدواج پيامبر(ص) را مي بايست در اهداف بلند و ارزشي جستجو نمود كه مهم ترين آن بدين شرح است:

۱- هدف سياسي ـ تبليغي:

يكي از اهداف ازدواج هاي پيامبر(ص) هدف سياسي – تبليغي بود؛ يعني با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسي واجتماعيش افزوده شود و از اين راه براي رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.

حضرت به خاطر دست يابي بر موقعيت هاي بهتر اجتماعي وسياسي، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيري از كارشكني‌هاي آنان وحفظ سياست داخلي وايجاد زمينه مساعد براي مسلمان شدن قبايل عرب، به برخي ازدواج ها رو آورد.

در راستاي اين اهداف پيامبر(ص) با عايشه دختر ابوبكر از قبيله بزرگِ «تيم»، با حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ «عدي»، با ام‌حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بني‌اميه، ام سلمه از بني مخزوم، سوده از بني اسد، ميمونه از بني هلال و صفيه از بني‌اسرائيل پيوند زناشويي برقرار نمود. ازدواج مهم ترين پيوند و ميثاق اجتماعي است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسياري از خود به جا مي گذارد.

در آن محيطي كه جنگ و خونريزي و غارتگري رواج داشت، بلكه به تعبير «ابن‌خلدون» جنگ و خونريزي و غارتگري جزو خصلت ثانوي آنان شده بود،(۲) بهترين عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت، پيوند زناشويي بود. به همين جهت پيامبر(ص) با قبايل بزرگ قريش، به ويژه با قبايلي كه بيش از ديگران با پيامبر(ص) دشمن بودند، مانند بني اميه و بني اسرائيل،‌ ازدواج نمود. امّا با قبايل انصار كه از سوي آنان هيچ خطري احساس نمي شد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمني نداشتند، ازدواج نكرد. «گيورگيو» نويسنده مسيحي مي نويسد: محمد(ص) ام حبيبه را به ازدواج خود در آورد تا بدين ترتيب داماد ابوسفيان شود و از دشمني قريش نسبت به خود بكاهد. در نتيجه پيامبر با خاندان بني اميه و هند زن ابوسفيان وساير دشمنان خونين خود خويشاوند شد و ام‌حبيبه عامل بسيار مؤثري براي تبليغ اسلام در خانواده هاي مكه شد.(۳)

۲ـ هدف تربيتي

پيامبر(ص) حمايت از محرومان و واماندگان را جزء آيين نجات بخش خويش قرار داد. قرآن مردم را به حمايت از واماندگان ومحرومان و ايتام فرا مي خواند. پيامبر(ص) در مناسبت هاي مختلف مردم را به اين كارخداپسندانه تشويق نمود، و در عمل براي مردان بيچاره و وامانده در كنار مسجد «صفه» را بنا نهاد و حدود هشتاد نفر از آنان را در آن جا سكني داد.

اين حمايت عملي و صفه نشيني مربوط به مردان بود، اما درباره زنان با توجه به موقعيت آنان، اين گونه راه حل براي رهايي آنان از مشكلات پسنديده نبود، بلكه رسول خدا(ص) براي زنان راه حل ديگري را در نظر گرفت. حضرت از فرهنگ مردم و راه حل چند همسر داري كه بازتاب شرايط اجتماعي بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشويق نمود كه زنان بي سرپرست و يتيم دار را به تناسب حالشان، با پيوند زناشويي به خانه هاي خويش راه بدهند، تا آنان و يتيمانشان از رنج بي سرپرستي و تنهايي و فقر مالي و عقده هاي رواني رهايي يابند؛ و خود نيز در عمل به اين كار تن داد تا مسلمانان در عمل تشويق شوند و در مسير رفع محروميت واماندگان قدم بردارند.

نگذاريد ايران با كاهش فرزندآوري تهديد شود

پيامبر(ص) با زنان بيوه ازدواج نمود و آنان را به همراه فرزندان يتيمشان به خانه خويش راه داد،‌ تا هم خودش به قدر توان در زدودن مشكلات گام برداشته باشد و هم الگوي خوبي براي مردم در اين امر باشد.

۳ـ هدف رهايي كنيزان

اسلام با برنامه ريزي دقيق و مرحله به مرحله در جهت آزادي اسيران گام برداشت. رسول خدا(ص) از شيوه هاي خوب و متعدد براي آزادي اسيران بهره جست كه ازدواج از جمله آن‌ها است. جويريه و صفيه كنيز بودند. پيامبر(ص) اين دو را آزاد كرد و سپس با آن دو ازدواج نمود، تا بدين وسيله به مسلمانان بياموزد كه مي‌شود با كنيز ازدواج نمود. اوّل او را آزاد نمود و سپس شريك زندگي قرار داد. در ازدواج پيامبر با جويريه بسياري از كنيزان آزاد شدند. توضيح اين كه: جويريه در غزوه بني مصطلق اسير شده بود و در سهم غنيمتي رسول خدا(ص) قرار گرفت. حضرت وي را آزاد كرد و سپس با وي ازدواج نمود. كار حضرت براي يارانش الگوي خوبي شد و تمامي اسيران غزوه بني مصطلق كه حدود دويست تن بودند،‌ آزاد شدند.

«گيورگيو» دانشمند مسيحي مي نويسد: محمد با جويريه ازدواج كرد. يارانش اين عمل را نپسنديدند و آن را با تعجب مي نگريستند. فرداي آن روز كم كم اسيران خود را آزاد كردند، چون كه نمي توانستند بپذيرند كه بستگان همسر پيامبر(ص) برده آنان باشند.(۴)

۴ـ نجات زن و جلوگيري از غلتيدن وي در دامن بستگان مشرك و كافر

برخي از زناني كه مسلمان شده بودند و به جهت مرگ، شهادت و يا ارتداد شوهر، بي سرپرست مي شدند و زندگي بر آنان بسيار مشكل بود و در وضع بسيار اشفته اي به سر مي بردند، همانند ام حبيبه، دختر ابوسفيان كه همراه شوهرش به حبشه هجرت كرد و در آن جا بي سرپرست شد. نه مي توانست در آن جا بماند و نه به مكه نزد پدرش برگردد.

 

پيامبر(ص) وقتي كه از مشكل وي با خبر شد، پيكي براي نجاشي پادشاه حبشه فرستاد و از او خواست تا ام حبيبه را به عقد پيامبر در آورد. اين ازدواج باعث شد كه وي از بي سرپرستي نجات پيدا كند و به دامن بستگان مشرك خويش نغلتد.

۵ـ‌ طرد سنت غلط و جاهلي

در اسلام «پسرخوانده» حكم پسر واقعي را ندارد و زن پسر خوانده بر مرد مَحْرَم نيست. در حالي كه در جاهليت احكام پسر واقعي را بر پسر خوانده سرايت مي دادند، از آن جمله زن پسر خوانده بر پدر خوانده محرم بود. اسلام اين حكم را باطل نمود.(۵) پيامبر(ص) به دستور خدا با «زينب بنت حجش» كه همسر مطلقه زيدبن حارثه، پسرخوانده پيامبر بود، ازدواج نمود، تا حكم جاهلي را در عمل باطل كند و مردم پذيراي نقض حكم جاهلي باشند.(۶)

اگر اين ازدواج صورت نمي گرفت، ممكن بود زيدبن حارثه، يا پسرش اسامه بن زيد، بعد از رحلت پيامبر به عنوان پسر و وارث پيامبر مطرح مي شد و مسير امامت و وراثت خاندان پيامبر(ص) دگرگون مي شد.

افزون بر اين امور ازدواج هاي پيامبر از اهداف و حكمت هاي ديگري برخوردار بود كه به جهت رعايت اختصار از ذكر آن‌ها خودداري مي‌شود.

در پايان به بيان نكته اي ديگر مي پردازيم: در اسلام چند همسر گزيني براي مردان محدود است. مرد نمي تواند بيش از چهار همسر دائمي در يك زمان داشته باشد.

قرآن مي‌گويد: با رعايت عدالت مي‌تواند چهار همسر داشته باشد.(۷) تا قبل از نزول اين حكم مردان بيش از چهار همسر دائمي داشتند.

همه زنان پيامبر(ص) قبل از نزول اين حكم به عقد پيامبر(ص) در آمده بودند. خداوند به پيامبرش دستور داد كه از اين پس حق نداري با كسي ازدواج نمايي، و حتي اگر همه زنانت را طلاق بدهي، به جاي آنان نمي تواني با زنان ديگري ازدواج نمايي.(۸) اين حكم از احكام اختصاصي پيامبر(ص) است، همان گونه كه وجوب خواندن نماز شب و … از مختصات پيامبر بود.

مقالات ديگر:خانه سالمندان

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۰:۴۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

زخم‌هاي عميق صنعت چاپ

ايسنا/همدان يكي از فعالان صنعت چاپ مطرح مي‌كند: افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه چاپ، نوسانات بازار ارز، حذف كاغذ رايانه‌اي، گسترش فضاي مجازي و كاهش چاپ كتاب و محصولات فرهنگي و خسارات ناشي از شيوع بيماري كرونا و تعطيلي مراكز آموزشي، واحدهاي صنفي و مراسم عروسي و جشن، كمر چاپخانه داران را شكسته و تمامي سفارشات چاپخانه‌ها را به چاپ چند اطلاعيه ترحيم محدود كرده است. 

به گزارش ايسنا نامگذاري روز ۱۱ شهريورماه به‌ عنوان روز ملي صنعت چاپ در تقويم ايرانيان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش‌ اسدالله جامي (مدير كل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) انجام شد. در آن زمان اهالي صنعت چاپ به شوراي فرهنگ عمومي درخواست‌ دادند و توضيحات بسياري براي لزوم ورود اين روز در تقويم مطرح كردند.

مقالات بيشتر:تشريفات ترحيم جردن

صنعت چاپ اول بار در كشور چين و در زمان سلســله ي تانگ (قرون اول تا سوم هجري) به طريقي ساده اختراع و در طي زمان تكميل شد. گوتنبرگ آلماني چاپ سربي را در سال ۱۴۴۸ ميلادي اختراع و به تدريج، دستگاه چاپي اختراعي خود را تكميل كرد و ماشين چاپ با حروف سربي قابل انتقال به راه انداخت. اهميت صنعت چاپ اختراعي گوتنبرگ به حدي اســت كه آن را به عنوان يكي از عوامل زمينه ساز رنسانس قلمداد مي‌كنند.

اگر از تاريخچه چاپ و چاپخانه قبل از دوران قاجار بگذريم، نخســتين چاپ خانــه‌اي كه وجود آن در دوره ي قاجار مســلم اســت، چاپ خانه‌اي است كه در سال ۱۲۳۳هجري قمري يا سال قبل از آن توسط آقا زين العابديـن تبريزي ايجاد شــد. در ابتدا تمام دستگاه‌هاي چاپ كه به ايران آورده شدند، چاپ حروفي (سربي) بودند؛ اما اين نوع چاپ داراي اشكالاتي بود كه راه را براي پيدايش چاپ سنگي هموار كرد اما با گذشت سال‌ها و پيشرفت‌هاي بسيار در صنعت چاپ، امروز چاپخانه‌داران با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كنند.

ماليات و ارزش افزوده كمر چاپخانه داران را شكسته است

يكي از فعالان صنعت چاپ از به روز نبودن دستگاه‌هاي چاپ گلايه مي‌كند و مي‌گويد: با توجه به وجود تحريم‌ها، ما مجبوريم برخي از دستگاه‌هاي دست چندم چاپ را با قيمت گزاف از ديگر كشورها خريداري كنيم تمام دستگاه‌ها وارداتي است و با قيمت دلار محاسبه مي‌شود كه با آشفته بازار ارز، هر روز قيمت ها بالا و بالاتر مي‌رود اما نرخ چاپ روي همان نرخ قديم ثابت مانده است از طرفي چند ماه زمان مي برد تا دستگاه را وارد كنيم.

رحمت الله هوشنگي در گفت‌وگو با ايسنا مطرح مي‌كند: قبلا اسم چاپخانه‌ها پر مسما بود و چاپخانه داران درآمد خوبي داشتند، در حال حاضر هم به همان چشم به چاپخانه ها نگاه مي‌كنند و ماليات‌هاي كلاني به اين واحدهاي صنفي مي بندند. بطوريكه اين ماليات، ارزش افزوده و عوارض شهرداري كمر ما را شكسته از طرفي هزينه هاي بيمه، عوارض كسب و پيشه و مواد اوليه روز به روز گران‌تر مي‌شود و همه اينها صنعت چاپ را بي رونق كرده است.

 هوشنگي از افزايش تعداد چاپخانه‌ها نسبت به قبل خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: قبلا به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر يك مجوز در حوزه چاپ و نشر صادر مي‌شد اما در حال حاضر به ازاي هر ۱۰ نفر يك مجوز صادر مي‌شود در حالي كه بسياري از اين افراد تخصص كافي در زمينه چاپ را ندارند و فرد با اخذ يك مجوز چاپ ديجيتال در همه امور چاپ دلالي مي‌كند و ضربه‌هاي عجيبي به اين صنعت مي‌زند.

 

چاپخانه هاي ملاير سفارشي براي چاپ ليبل و برچسب ندارند

به گفته اين فعال صنعت چاپ عدم وجود كارخانه‌هاي بزرگ و صنعتي در شهرستان ملاير سبب شده كه چاپخانه‌ها، سفارشي براي چاپ ليبل و برچسب نداشته باشند و سفارشات فقط به چاپ اطلاعيه‌ها محدود شده‌است.

او با بيان اينكه بسياري از دستگاه‌هاي چاپ فرسوده شده و هزينه نگهداري آن‌ها بالاست، اضافه مي‌كند: متأسفانه نيروي متخصص براي سرويس و تعمير دستگاه‌هاي چاپ در شهرستان وجود ندارد و ما مجبوريم در اي زمينه از تهران كمك بگيريم كه هم زمان بر است و هم قيمت بالايي دارد.

اوضاع كساد چاپ كتاب و محصولات فرهنگي

هوشنگي در مورد اوضاع چاپ كتاب و محصولات فرهنگي نيز مي‌گويد: متأسفانه با افزايش هفت برابري قيمت كاغذ و حذف كاغذ يارانه‌اي، چاپ كتاب انگشت شمار شده است و ديگر به صرفه نيست. تيراژ كتاب‌ها كه تا چند سال قبل ۴ تا ۵ هزار نسخه بود، امروز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه كاهش يافته است علاوه بر اين مشكلات، گسترش فضاي مجازي نيز سبب شده كه فرد زحمت ورق زدن كتاب را به خود نمي‌دهد.

او مطرح مي‌كند: در دوران تبليغات كانديداهاي شوراي اسلامي شهر، بدليل سختگيري، تنگ نظري و نظارت بيش از حد ارگان هاي ذيربط، اكثر كانديداهاي انتخابات شوراي شهر ملاير چاپ تراكت و بنرهاي تبليغاتي خود را به چاپخانه‌هاي خارج از شهر سفارش دادند و هيچ درآمدي عايد چاپخانه هاي ملاير در انتخابات ۱۴۰۰ نشد.

در حال حاضر چاپخانه ها فقط اطلاعيه ترحيم چاپ مي كنند

به گفته اين فعال صنعت چاپ ضعيف شدن كسب و كارها و عدم برگزاري مراسمات عروسي و جشن در دوران شيوع بيماري كرونا سبب شده كه سفارشات چاپ فاكتور، سربرگ، بروشورهاي تبليغاتي واحدهاي صنفي و كارت دعوت مراسمات عروسي و جشن به صفر رسيده است و در حال حاضر بيشترين سفارش چاپخانه ها، چاپ اطلاعيه‌هاي ترحيم است كه آن هم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به ۱۰ تا ۲۰ نسخه كاهش يافته است.

رئيس اتحاديه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملاير نيز اشاره به اينكه در شهرستان ملاير ۳۰ واحد چاپخانه، ۲ واحد صحافي و ۵۰ واحد تكثير و خدمات كامپيوتري وجود دارد، اظهار مي‌كند: دستگاه‌هاي چاپ در شهرستان ها به روز نيستند از طرفي افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه تاثير منفي بر اين صنعت داشته است. بسياري از ادارات نيز با وجود پرينتر، كارهاي چاپي خود را انجام مي‌دهند و نيازي به چاپخانه‌ها ندارند.

ضربه آشفته بازار ارز بر قيمت كاغذ

محمد رحيم عبدلي در گفت‌وگو با ايسنا از ضعيف شدن اين صنعت نسبت به قبل خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در هر چاپخانه حداقل سه نفر مشغول به‌كارند اما افزايش چند برابري هزينه‌هاي بيمه، اداره دارايي، هزينه‌هاي جاري و كاهش درآمدها، چاپخانه داران را با مشكلات بسياري مواجه كرده است.

به گفته او تمامي كاغذهاي مورد استفاده در صنعت چاپ در زمينه‌هاي مختلف كپي رنگي، پرينت و ديگر موارد، وارداتي است و با افزايش قيمت دلار و نوسانات بازار ارز قيمت اين مواد اوليه چندين برابر شده است.

عبدلي ادامه مي دهد: اتحاديه چاپخانه داران، يك مجموعه فرهنگي است اما بدليل افزايش هزينه هاي چاپ و عدم وجود كانون هاي فعال فرهنگي، چاپ محصولات فرهنگي در چند سال اخير به نزديك صفر رسيده است و به دنبال آن نوجوان و جوان ما بجاي ورق زدن كتاب، بسياري از وقت خود را در فضاي مجازي سپري مي كند.

 

تاثير تعطيلي مراكز آموزشي در دوران كرونا بر صنعت چاپ

رئيس اتحاديه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملاير به كاهش ظرفيت چاپخانه‌ها به يك چهارم در دوران بيماري كرونا اشاره و خاطرنشان مي‌كند: لازمه كار چاپخانه، فعاليت مراكز آموزشي است كه با تعطيلي اين مراكز در دوران شيوع بيماري كرونا، اوضاع چاپخانه ها نيز كساد شده است.

به گفته عبدلي چاپخانه‌ها در دوران كرونا با وجود تعطيلي‌هاي پي در پي و كاهش سفارشات چاپي، هيچ حمايت دولتي دريافت نكردند.

به گزارش ايسنا با اينكه واحد هاي صنفي صنعت چاپ خود يك مجموعه فرهنگي هستند، اما به اندازه ديگر مجموعه هاي فرهنگي به مشكلات آنان رسيدگي نمي‌شود. نوسانات بازار ارز، افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه و حذف كاغذ رايانه‌اي، از يك سو و بيماري كرونا از سوي ديگر اين صنعت را فلج كرده بطوريكه تمامي سفارشات چاپخانه ها به چاپ چند برگه اطلاعيه ترحيم محدود شده است. تمامي مواد اوليه اين صنعت و دستگاه‌هاي مورد استفاده آن ها وارداتي است و وجود تحريم‌ها و نوسانات قيمت ارز، فعالان اين صنعت را با مشكلات جدي مواجه كرده است و اگر دولت فكري به حال زخم‌هاي عميق اين صنعت مهم و تأثيرگذار نكند، زير ساخت‌هاي آموزشي، فرهنگي و اقتصادي فلج خواهد شد و سوال اينجاست كه چند ۱۱ شهريور ديگر بايد بگذرد كه اين تيترهاي تكراري جاي خود را به گره گشايي مشكلات و رونق مجدد اين صنعت بدهد؟

مقالات ديگر:قاليشويي مجيديه جنوبي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۳:۵۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

ختم كامل صحيفه سجاديه در قالب طرح «ختم‌هاي ثقلين»

سجاديه حوزه/ طي يك ماه اخير در قالب طرح «ختم‌هاي ثقلين» آستان مقدس بانوي كرامت، صحيفه سجاديه ۵۰۰ مرتبه به صورت كامل توسط ۵۰۰ شركت كننده خواهر ختم شد.

به گزارش خبرگزاري حوزه، امور فرهنگي خواهران آستان مقدس بانوي كرامت در راستاي تحقق هدف انس روزانه با صحيفه سجاديه از سال ۸۸ « طرح طليعه بندگي» را به صورت ملي دنبال مي‌كند.

در اين طرح كه در قالب يك دفترچه تدوين شده است بانوان به صورت روزانه ادعيه صحيفه سجاديه را براساس جداول مشخص شده در دفترچه تلاوت مي كنند.

مقالات بيشتر:تشريفات ترحيم جنت آباد

در اين دفترچه دعاهايي از صحيفه سجاديه گزينش‌شده و سعي شده با مطالعه اين ادعيه از سوي مخاطب زمينه تدبر در صحيفه سجاديه و كلام امام سجاد عليه‌السلام از سوي مخاطب فراهم شود تا مخاطب به اين وسيله بتواند به نيازها و پرسش‌هاي روزانه خودپاسخ داده و بر محوريت ادعيه و كلام امام سجاد (عليه‌السلام) مشكلات و معضلات فرهنگي و اجتماعي خود را حل كند.

زيرا ادعيه امام سجاد صرفاً مقوله دعا به درگاه الهي نيست بلكه امام سجاد (عليه‌السلام) از قالب دعا براي تربيت انسان‌ها استفاده كرده‌اند؛ بنابراين با انس با صحيفه سجاديه بندگان ضمن دعا به درگاه الهي در قالب كلام معصوم مي‌آموزند كه به چه شيوه و روش با مشكلات و مسائل مختلف روبه رو شده و برمحور كلام معصوم مشكلات خود را حل كنند.

با شيوع ويروس كرونا و مجازي شدن برنامه‌هاي فرهنگي آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عليها،« طرح طليعه بندگي» و ختم ادعيه صحيفه سجاديه شكل مجازي به خود گرفته و بانوان از طريق عضويت در كانال « آستان مهر» و ثبت نام در طرح «ختم هاي ثقلين» مي‌توانند در طرح ختم صحيفه سجاديه شركت كنند.

همزمان با ماه گذشته در قالب طرح« ختم هاي ثقلين» ادعيه صحيفه سجاديه۵۰۰ مرتبه به صورت كامل از سوي ۵۰۰ شركت كننده خواهر ختم شده است.

همچنين بنابر توصيه امام خامنه اي مبني بر قرائت روزانه دعاي هفتم صحيفه سجاديه در ايام كرونا اين دعا نيز ۲۲ هزار و ۴۰۰ مرتبه از سوي ۴۷۰ شركت كننده خواهر در يك ماه گذشته ختم شده است.

بانوان علاقه‌مند براي ثبت نام در طرح ختم هاي ثقلين و ختم ادعيه صحيفه سجاديه در كانال آستان مهر مي‌توانند به ايدي هاي karimeh_۱۳۷،@Sanasahel@ و Zaaeer@ پيام ارسال كنند.

همچنين واحد مجازي مركز قرآن و حديث كريمه اهل بيت (عليه‌السلام) همزمان با فصل بهار دوره مجازي شرح دعاي پنجم، هفتم و ۲۵ صحيفه سجاديه را با حضور ۱۲ شركت كننده خواهر برگزار كرده است و بانوان با مراجعه به سايت مركز قرآن و حديث و ثبت نام دوره هاي مجازي مي‌توانند در دوره شرح ادعيه صحيفه سجاديه ثبت نام كنند.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۱:۳۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

ماجراي سرقت واكسن كرونا در تهران به كجا ختم شد؟

خبر سرقت 300 دوز واكسن كرونا در تهران تكذيب شد.

تيتربرتر: حميدرضا گودرزي در مورد صحت خبر حمله دزدان به خودرو حمل واكسن كرونا در تهران مربوط به امروز ۷ شهريورماه اظهار داشت: خبر حمله دزدان به خودرو حمل واكسن كرونا در تهران مربوط به امروز يكشنبه صحت ندارد و هيچ گونه سرقتي امروز رخ نداده و گزارش نشده است.

وي ادامه داد: سرقت محدودي به تاريخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ رخ داده بود كه دقايقي بعد از وقوع سرقت در همان تاريخ اطلاع رساني شده است و پرونده سرقت در دست بررسي و پيگيري از سوي مراجع قضايي مي باشد.

مقالات بيشتر:برگزاري مراسم ختم در ايام كرونا

معاون امنيتي و انتظامي استاندار تهران تاكيد كرد: رسانه ها با حفظ رسالت اصلي خود به ويژه در زمينه سلامت مردم از تشويش اذهان عمومي خودداري كنند.

توضيحات بيشتر پليس درباره سرقت واكسن‌ كرونا

 مركز اطلاع رساني پليس پايتخت درباره اين خبر اعلام كرد: در تاريخ ۲۶ مرداد ماه امسال، يعني حدود سه هفته پيش، خبري در مورد سرقت واكسن كرونا از صندلي عقب يك خودرو به پليس اطلاع داده شد كه درپي آن ماموران براي رسيدگي به موضوع وارد عمل شده و تحقيقات خود را آغاز كردند.

با آغاز تحقيقات ماموران پليس مشخص شد كه اين سرقت به هيچ عنوان سرقت به عنف يا توام با تهديد و درگيري نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل كننده واكسن كه اين اين واكسن ها را روي صندلي عقب خودرو قرارداده و از خودرو خارج شده بود، سواستفاده كرده و در فرصتي مناسب اقدام به سرقت اين واكسن ها كرده و متواري شده‌اند.

مركز اطلاع رساني پليس پايتخت در ادامه توضيحات خود پيرامون اين خبر با تاكيد بر اينكه هيچ مورد اخلال در روند توزيع واكسن يا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام كرد كه در همان تاريخ نسبت به رسيدگي و پيگيري پرونده اين سرقت نيز اقدام و تاكيد شده بود كه حمل واكسن بايد به اطلاع پليس برسد تا تمهيدات مناسب براي جابجايي آن اتخاذ شود. در همين راستا نيز از رسانه ها مي‌خواهيم كه از انتساب وقوع اين سرقت به روزهاي اخير خودداري كرده و از هر اقدامي كه موجب تشويش اذهان عمومي يا شايعه سازي شود، پرهيز كنند.

مقالات ديگر:عروس سرا تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۷:۴۷ توسط:onlinetabliq موضوع: