onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

متخصص زنان و زايمان، قاتل بود!

خانم دكتر وقتي نتوانست بدهي ۷۰۰ ميليون توماني خود را به مرد طلافروش پس بدهد با همدستي دو مرد نقشه قتل او را اجرا كرد.

مرد طلافروش كه به خانم دكتر كمك كرده بود به قتل رسيد. ماجراي قتل مرد طلافروش پس از ناپديد شدنش فاش شد. خانم دكتر براي فرار از بدهكاري ميليوني نقشه قتل مرد طلافروش را طراحي كرده بود.

 ۲۷ خرداد پسر جواني به اداره آگاهي رفت و از ناپديد شدن پدرش خبر داد. او زماني كه در مقابل افسر اداره يازدهم پليس آگاهي پايتخت قرار گرفت، گفت: پدرم در غرب تهران طلافروشي دارد و يك‌ سالي مي‌شود كه مغازه طلافروشي را به من سپرده است. ديروز ساعت حدود ۱۲ ظهر بود كه چندين پيامك از او دريافت كردم كه از من خواسته بود به حساب فردي ۳۰ ميليون تومان واريز كنم. ماجرا مشكوك به نظر مي‌رسيد به همين دليل تصميم گرفتم با خودش صحبت كنم. چندين بار با او تماس گرفتم اما پاسخ نداد. ديگر از پدرم خبري نداشتم و در نهايت تصميم گرفتم از پليس براي پيدا كردن او كمك بخواهم.

مقالات بيشتر: بهترين متخصص كولپوسكوپي تهران

با شكايت مرد جوان پرونده‌اي تشكيل و تحقيقات براي يافتن مرد ۶۴ ساله آغاز شد. در ادامه تحقيقات مشخص شد كه هاشم با خانم دكتري به نام فرنگيس كه متخصص زنان و زايمان است آشنا شده و براي سرمايه‌گذاري در كارهاي پزشكي مبلغ زيادي پول به او داده بود. اين در حالي بود كه بررسي‌ها نشان مي‌داد آخرين بار هاشم به خانه خانم دكتر رفته است. از آنجايي كه فرنگيس آخرين نفري بود كه مرد طلافروش را ديده بود، به دستور بازپرس شعبه نهم دادسراي امور جنايي پايتخت روز ۲۹ خرداد وي بازداشت شد.

فرنگيس در تحقيقات گفت: هاشم براي تعمير كولر خانه‌ام كه در طبقه بالاي مطبم است، آمد. بعد از تعمير نيز آنجا را ترك كرد و ديگر خبري از او ندارم.

كارآگاهان اداره يازدهم پليس آگاهي پايتخت با هماهنگي قضايي به خانه زن ۴۶ ساله در بلوار ارتش تهران رفتند اما زماني كه مأموران قدم در خانه گذاشتند با آثار خون كه با عجله شسته شده بود رو‌به‌رو شدند آثار خون و ساير مداركي كه در صحنه به‌دست آمد، باعث شد خانم دكتر لب به اعتراف باز و راز قتل مرد طلافروش را فاش كند.

شراكت ۷۰۰ ميليوني

فرنگيس درباره قتل هاشم گفت: يك سال قبل براي خريد طلا به مغازه هاشم رفتم و در اين رفت و آمدها او متوجه شد كه من قصد اجاره خانه و مطب در محله‌اي در بالاي شهر را دارم. هاشم پيشنهاد شراكت داد و من كه نياز مالي داشتم اين پيشنهاد را قبول كردم.

قرار شد او مطب و خانه را برايم اجاره كند و وسايل و تجهيزات برايم بخرد و در اين ماجرا باهم شريك شويم. البته براي اجاره خانه و مطب به من پول قرض داد و بايد با سودش حدود ۷۰۰ ميليون تومان به او برمي‌گرداندم. بعد از گذشت يك سال هاشم مدام سراغ پولش را مي‌گرفت و من چنين پولي نداشتم تا با او تسويه حساب كنم.

فرنگيس ادامه داد: من دو كارگر داشتم؛ شهرام كارهاي خريد دارو را برايم انجام مي‌داد و كاوه نيز كارهاي ديگر مطب را، ۲۴ ساعت قبل از جنايت موضوع را به آنها گفتم و تصميم گرفتيم كه هاشم را به بهانه‌اي به داخل خانه بكشانيم و با تهديد از او دست نوشته‌اي بگيريم كه ۷۰۰ ميليون را دريافت كرده و طلبي از من ندارد. فرداي آن روز به بهانه خرابي كولر، هاشم را به خانه كشاندم. بعد خودم از خانه خارج شدم و كاوه وارد شد، ۲۰ دقيقه بعد زماني كه به خانه برگشتم با جسد خونين هاشم مواجه شدم. كاوه به كمك شهرام جسد مقتول را داخل خودروي او قرار دادند و بعد از آن كاوه جنازه را برد و من مشغول تميز كردن خون‌هاي داخل خانه شدم.

دستگيري دو متهم

با اعتراف خانم دكتر، دو همدست او نيز بازداشت شدند و به جرم خود اعتراف كردند. با اعتراف كاوه و شهرام، محل دفن جسد كه در تپه‌هاي روستاي مقانك دماوند بود، شناسايي شد.

سردار عليرضا لطفي، رئيس پليس آگاهي پايتخت درخصوص اين خبر گفت: بلافاصله كارآگاهان اداره يازدهم پليس آگاهي پايتخت راهي محل شده و جسد مرد طلافروش را كه صورتش با ضربات سنگ متلاشي و سپس دفن شده بود كشف كردند. به دستور بازپرس سهرابي، متهمان در اختيار اداره آگاهي قرار داده شده و تحقيقات در اين خصوص ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم اصلي

نقشه قتل را چه كسي طراحي كرد؟

نقشه‌مان قتل نبود، مي‌خواستيم با تهديد از او سند امضا شده‌اي بگيريم كه يعني طلبش را گرفته و خانم دكتر بدهي به او ندارد. اما من با او درگير شدم و دو ضربه با مشتم به سرش زدم كه هاشم بي‌هوش روي زمين افتاد. در همين هنگام خانم دكتر هم دو آمپول بي‌هوشي به مرد طلافروش تزريق كرد. بعد هم با شهرام تماس گرفتم و او هم آمد. از داخل خودروي مقتول كيسه خواب برداشتيم و او را داخل كيسه گذاشته و به داخل ماشين منتقل كرديم.

براي اين كار چقدر دريافت كرديد؟

هيچي. ما براي خانم دكتر كار مي‌كرديم و بدون هيچ چشمداشتي اين كار را برايش انجام داديم.

بعد چه اتفاقي افتاد؟

مرد طلافروش را با كمك شهرام به تپه‌هاي روستاي مقانك برديم و با سنگ به سر و صورتش كوبيدم تا هويتش برملا نشود سپس جسد را خاك كرده و راهي تهران شديم.

منبع:گسترش


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۱:۵۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

احتمال افزايش سزارين‌هاي مناسبتي در قم وجود دارد

 

قم - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم با اشاره به‌خطرهاي ناشي از زايمان غيرطبيعي گفت: چندين تاريخ مناسبتي و تقويمي در سال جاري رصد شده است كه ممكن است افزايش معنادار آمار سزارين‌هاي غيرضروري را به‌همراه داشته باشد.

 به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي قم، محمد رضا قدير در گفت و گويي اظهار داشت: زايمان زودرس يا ديررس براي درج تاريخ تولد خاص باعث به‌خطر افتادن سلامت مادر و جنين مي‌شود و اين اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمايز فرهنگي خانواده ندارد بلكه بهانه درج اين تاريخ ويژه در شناسنامه ممكن است براي يك عمر سلامت جنين را به‌خطر بيندازد.

وي افزود: چندين تاريخ مناسبتي و تقويمي در سال جاري رصد شده است كه ممكن است افزايش معنادار آمار سزارين‌هاي غير ضروري را به همراه داشته باشد.

مقالات بيشتر:بهترين متخصص زنان و زايمان تهران

قدير تصريح كرد: اگر نوزادي زودتر يا ديرتر از زمان معيني و با روش‌هاي مصنوعي زايمان به‌دنيا بيايد سلامت او و مادرش به‌خطر مي‌افتد، از جمله اينكه تكامل نيافتن ريه جنين باعث مي‌شود تبادل اكسيژن در بدن او به‌درستي انجام نشود.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم بيان كرد: اين روزها كرونا خطرهاي زيادي را براي همه مردم به‌همراه دارد، هر روز بستري شدن بي مورد مادر و نوزاد در بيمارستان بنا به‌عللي همچون نارسايي و يا برخي بيماري‌هايي كه در اثر زايمان زودرس براي جنين به‌وجود مي‌آيد مي‌تواند مشكل‌هاي بسياري را بر مشكلات مادر و جنين بيافزايد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۱۹ توسط:onlinetabliq موضوع:

استفاده از ادوات موسيقي در بهشت زهرا(س) از گذشته ممنوع بوده است

اقتصاد ايران: مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به دستور‌العمل ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي در بهشت زهرا(س) گفت: اين بخشنامه از گذشته هم بوده و مسئله تازه‌اي نيست ضمن اينكه استفاده از ادوات موسيقي مانند ني و دف و ديگر آلات موسيقي در حال افزايش است.

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري تسنيم؛ سعيد خال با تأكيد بر اين نكته كه ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي از گذشته در سازمان بهشت زهرا (س) اجرا شده است، اظهار كرد: زماني كه خانواده متوفي براي انجام امور خاكسپاري به بهشت زهرا(س) مراجعه مي‌كند از سوي سازمان، قبضي به خانواده متوفي داده مي‌شود كه در آن تمامي دستورالعمل‌هاي مراسم تدفين آمده است.

مطالب بيشتر:آموزش سه تا شهرك گلستان

مدير عامل سازمان بهشت زهرا تصريح كرد: استفاده نكردن از ادوات موسيقي، سنگ قبرهاي نامتعارف و ... از مواردي است كه به اطلاع خانواده متوفي مي‌رسد و از اين رو مطرح شدن مباحثي مبني بر وضع و ابلاغ دستور‌العمل‌هاي جديد و ابلاغ آن در سازمان بهشت زهرا (س) كه در برخي از رسانه‌ها مطرح مي‌شود نادرست است.

 

خال با اشاره به تصوير بنر نصب شده در بهشت زهرا (س) كه در فضاي مجازي منتشر شده است، افزود: اين بنر به نوعي اطلاع‌رساني عمومي درباره توجه به موضوعاتي است كه از پيش در سازمان بهشت زهرا (س) اعمال مي‌شد و اين اقدام سازمان تنها به منظور يادآوري برخي از ممنوعيت‌ها در سازمان بهشت زهرا (س) است زيرا استفاده از ادوات موسيقي مانند ني و دف و ديگر آلات موسيقي در حال افزايش بود.

 

وي تأكيد كرد: ممنوعيت استفاده از ادوات موسيقي دستور‌العمل تازه‌اي نيست و از گذشته در سازمان بهشت زهرا (س) اعمال مي‌شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۶:۴۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

هلال احمر شانه به شانه با بيماران كرونايي

معاون بهداشت، درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر خوزستان اقدامات انجام شده از زمان آغاز شيوع بيماري كرونا ويروس تاكنون را تشريح كرد.

سيد محمدصادق آل محمد معاون بهداشت، درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: داروخانه‌هاي جمعيت هلال احمر علاوه بر تامين دارو‌هاي موردنياز بيماري‌هاي خاص، شيمي درماني و صعب العلاج، كار تامين و توزيع دارو‌هاي كرونا را بر عهده دارند.

او با بيان اينكه در سال ۹۸ بيمارستان آيت الله طالقاني در امانيه اهواز مجدد به جمعيت هلال احمر خوزستان واگذار شد، افزود: در سال ۹۹ و همزمان با آغاز پيك بيماري كرونا و تكميل ظرفيت بيمارستان رازي، دانشگاه علوم پزشكي تصميم گرفت از بيمارستان طالقاني سابق به عنوان شعبه دوم بيمارستان رازي استفاده كند كه در اين زمينه هلال احمر پا به ميدان گذاشت و با همكاري نيرو‌هاي داوطلب به مدت حدود ۳ ماه و نيم به بيماران كرونايي خدمت رساني كرد.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي در دزاشيب

آل محمد با اشاره به راه اندازي بخش آي سي يو در اين بيمارستان اظهار داشت: پس از فروكش كردن پيك كرونا در مرداد ماه پارسال، فعاليت در بيمارستان مذكور متوقف شد، علاوه بر موارد مذكور، غربالگري كرونا براي افرادي كه قصد ورود به استان و خروج از آن را داشتند، با همت و تلاش نيرو‌هاي داوطلب جمعيت هلال احمر صورت گرفت و فعاليت‌هاي آن‌ها از طريق معاونت بهداشت، درمان و توانبخشي نظارت و ساماندهي مي‌شد.

اين مقام مسئول بيان كرد: علاوه بر اين در سال آبان ماه ۹۹ و پس از تجربه پيك كرونا با اعزام نيرو‌هاي داوطلب به استان ايلام و برپايي نقاهتگاه با استاندارد‌ها و تجهيزات لازم براي بيماران كرونايي راه اندازي كرديم، ولي با فروكش كردن پيك بيماري و استفاده‌اي از نقاهتگاه نشد.

آل محمد به راه اندازي نقاهتگاهي در اسفند ماه پارسال در محل بيمارستان آيت الله طالقاني سابق اشاره كرد و ادامه داد:، ولي باتوجه به تمايل دانشگاه علوم پزشكي براي بستري يا درمان سرپايي بيماران كرونايي، تجهيزات خريداري شده يا تامين شده از هلال احمر ساير استان‌ها را به بيمارستان‌هاي كرونايي از جمله؛ سينا در اهواز و بيمارستان‌هاي دزفول، شوش، ايذه و انديمشك براي كنترل بيماري تحويل داديم، ضمن اينكه برپايي نقاهتگاه در آبادان و تامين تجهيزات موردنياز آن‌ها نيز انجام شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۰:۲۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

جزئيات برگزاري امتحانات دانش آموزان در نوبت خرداد ماه ۱۴۰۰

مديركل آموزش و پرورش كردستان گفت: امتحانات دانش آموزان پايه‌هاي نهم و دوازدهم با رعايت كامل شيوه نامه‌ها و پروتكل‌هاي بهداشتي به صورت حضوري خواهد بود.

رشيد قرباني در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري بسيج از كردستان،  اظهار داشت: براساس تصميمات ستاد ملي كرونا، امتحانات نوبت دوم دانش آموزان پايه‌هاي نهم و داوزدهم به صورت حضوري و ساير پايه‌ها به صورت غيرحضوري برگزار خواهدشد.

قرباني ادامه داد: هم چنين در دوره متوسطه دوم، دروس فني و حرفه‌اي تا ۱۵ مرداد ماه فرصت دارند كه به صورت حضوري و صرفا از دروس فني كه امكان برگزاري آزمون به صورت غيرحضوري وجود ندارد؛ آزمون برگزار كنند.

وي با اشاره به اهميت و چرايي برگزاري امتحانات پايه‌هاي نهم و دوازدهم به صورت حضوري، گفت: در پايه نهم با توجه به انجام فرايند هدايت تحصيلي، چون مبناي بخشي از فرايند هدايت تحصيلي به نمرات دانش آموز برمي گردد؛ كسب نمرات بالا موجب ايجاد تراكم در يك رشته خواهد شد، بنابراين ضرورت دارد كه امتحانات حتما به صورت حضوري برگزار شود.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي منطقه 22

قرباني همچنين به اهميت برگزاري آزمون حضوري در پايه دوازدهم نيز پرداخت و گفت: باتوجه به اينكه نمرات دانش آموزان در انتخاب رشته در دوره دانشگاه تاثير خواهد داشت؛ ضرورت دارد كه آزمون به صورت حضوري برگزار شود.

مديركل آموزش و پرورش كردستان در ادامه توصيه‌هايي براي دانش آموزان و اولياي آنان نيز داشت و از دانش آموزان خواست كه نسبت به حذفيات دروس در پايه‌هاي نهم و دوازدهم توجه داشته باشند، چراكه در بعضي از كتاب‌هاي درسي حدود ۳۰ درصد از دروس حذف شده است.

وي در ادامه از معلمان و دبيران دروس مربوطه خواست كه دانش آموزان را نسبت به آخرين تغييرات و حذفيات كتاب درسي مطلع كرده و آن‌ها را در جريان اين موارد قرار دهند.

قرباني با اشاره به دغدغه اولياي دانش آموزان در خصوص برگزاري آزمون حضوري با توجه به شيوع ويروس كرونا، خاطرنشان كرد: تمامي پروتكل‌هاي بهداشتي در حوزه‌هاي آزموني رعايت شده است.

وي ادامه داد: در پايه نهم هر دانش آموزي به مدرسه خود مراجعه مي‌كند و باتوجه به اينكه ساير پايه‌ها هم در مدارس حضور ندارند، فضاي مناسبي براي برگزاري آزمون با رعايت فاصله گذاري اجتماعي وجود دارد.

مديركل آموزش و پرورش كردستان تاكيد كرد: تمامي دانش آموزان بايد پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كرده و حتما از ماسك و مواد ضدعفوني كننده استفاده نمايند.

وي خاطرنشان كرد: سوالات در پايه‌هاي نهم و دوازدهم نيز براساس وضعيت قرمز طراحي شده است و دانش آموزان مبتلا به بيماري كرونا نيز هيچ گونه دغدغه‌اي نداشته باشند چراكه در پايه نهم آزمون مجدد برگزار خواهد شد و در پايه دوازدهم نيز اگر كسي به دليل موجه بيماري نتوانست در آزمون شركت كند غيبت موجه محسوب شده و نمره صفر منظور نشده و در شهريور نمره كسب شده جايگزين خواهدشد.

 

قرباني در پايان به اولياي دانش آموزان تاكيد كرد كه ضرورتي ندارد والدين زمان حضور فرزندان خود در مدرسه را همراهي كنند، لذا درخواست مي‌شود در حياط مدارس به هيچ عنوان تجمع نكنند، چراكه به لحاظ مسائل بهداشتي مي‌تواند آسيب زا باشد.

به گفته وي تعداد ۱۰ هزار و ۴۸۸ دانش آموز پايه دوازدهم در نوبت خرداد ماه در امتحانات حضوري شركت خواهند كرد كه ۱۲۰ حوزه آزموني براي برگزاري امتحانات آن‌ها پيش بيني و تجهيز شده است و در پايه نهم نيز تعداد ۲۲ هزار و ۱۳۸ دانش آموزان در محل تحصيل خود و به تعداد مدارس دوره اول متوسطه استان، حوزه به عنوان محل برگزاري آزموني تعيين شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۷:۵۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

نرخ لوازم خانگي بيشتر از اين قيمت تخلف است

اقتصادي ركنا: رئيس سازمان صمت البرز گفت: واحدهاي صنفي ذيربط از جمله نمايندگي‌هاي رسمي فروش ملزم به نصب برچسب قيمت مصرف كننده مطابق با قيمت‌هاي اعلامي در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفي همچون گرانفروشي، احتكار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش ركنا، رامين ربيعي روز چهارشنبه ۱۸ تيرماه در جمع خبرنگاران پيرامون نظارت بر بازار لوازم خانگي تصريح كرد: بازرسي سازمان صمت و اتاق‌هاي اصناف مكلفند ضمن رصد و پايش مستمر بازار محصولات لوازم خانگي، نسبت به كنترل و نظارت ويژه بر زنجيره توليد تا مصرف نظارت نموده و هر گونه تخلف را در كوتاه ترين زمان ممكن مورد رسيدگي قرار دهند. همچنين سازمان صمت البرز ضمن هماهنگي با سازمان حمايت، تعزيرات حكومتي و ساير مراجع قضايي، پرونده‌هاي متشكله را در موعد مقرر مورد رسيدگي قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:سمساري در لويزان

ربيعي افزود: با توجه به دستورالعمل‌هاي ارسالي از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، كليه واحدهاي توليد و عرضه در زمينه توليد لوازم خانگي مخصوصا كالاهاي پرمصرف شامل يخچال، فريزر، لباسشويي، اجاق گاز و ... بايد اقدام به درج شناسه بر روي كالا نموده و از عرضه كالاي بدون شناسه خودداري نمايند؛ همچنين رعايت درصد سود قانوني، فروش كالا با فاكتور رسمي و ارائه گارانتي براي تمامي كالاهاي خصوصا در بخش لوازم خانگي اجباري و الزامي است.

وي توضيح داد: در استان البرز با توجه به حضور چند برند مطرح لوازم خانگي رصد اين توليدات از درب كارخانه تا انبار و فروشگاه‌ ها صورت مي‌گيرد و در صورت افزايش قيمت لوازم خانگي بيش از نرخ مصوب، متخلفين تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.

رئيس سازمان صمت البرز ادامه داد: واحدهاي صنفي ذيربط از جمله نمايندگي‌هاي رسمي فروش ملزم به نصب برچسب قيمت مصرف كننده مطابق با قيمت‌هاي اعلامي در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفي همچون گرانفروشي، احتكار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

ربيعي درباره كم و كيف طرح ويژه نظارت و بازرسي در حوزه لوازم خانگي اظهار كرد: در اين طرح، اتاق هاي اصناف نيز مكلفند ضمن هماهنگي با بازرسي صمت استان البرز با اعمال نظارت جدي و مؤثر بر واحدهاي عرضه كننده صنفي، موضوع الزام رعايت قيمت‌هاي ثبت شده در سامانه ۱۲۴ توام با درج قيمت و شناسه كالا روي محصولات را به تمامي فروشندگان و عرضه كنندگان لوازم خانگي ابلاغ نموده و رصد و پايش در اين زمينه را در اولويت نظارت‌هاي خود قرار دهد.

وي با اشاره به نظارت بيش از پيش بر روي عمده فروشان و بنكداران لوازم خانگي تاكيد كرد: طرح تشديد بازرسي و برخورد با تخلفات گرانفروشي علي‌الخصوص در بخش نمايندگي‌ها و عاملين توزيع كل، بنكداران و عمده فروشان لوازم خانگي به شدت در حال پيگيري است و بنكداران و فروشگاه‌هاي لوازم خانگي، ملزم به ثبت موجودي خود در سامانه جامع انبارها هستند و در صورت هرگونه اهمال و كم كاري بايد عواقب آن را نيز پذيرا باشند.

به گفته اين مقام مسئول واحدهاي توليدي لوازم خانگي كه كالاهايي با قيمت مناسب‌تر و كيفيت بالاتر به بازار عرضه نمايند در دريافت مواد اوليه توليد در اولويت خواهند بود.

دبير ستاد تنظيم بازار استان البرز در ادامه بيان كرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزايش قيمت كالاهاي توليدي لوازم خانگي توسط سازمان حمايت نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده و بازرسين ما با هرگونه افزايش قيمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدي خواهند داشت.

 

خريداران لوازم خانگي حتما به نكات زير توجه كنند

ربيعي از شهروندان خواست به دور از خريدهاي هيجاني قبل از خريد لوازم خانگي به سايت www.۱۲۴.ir مراجعه نمايند و در ادامه تاكيد كرد: عرضه كالا با قيمت‌هاي بالاتر از قيمت ثبت شده در سامانه مذكور تخلف محسوب مي‌شود. در اين سامانه قيمت‌ها به تفكيك برند درج شده و براي توزيع‌كنندگان خرد و عمده قابل استناد است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۰:۵۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

پاي لوازم آرايش دست‌دوم به سايت‌هاي فروش باز شد

فروش لوازم كاركرده و دست‌دوم در دنيا ايده‌اي است كه از ديرباز با شعار جلوگيري از مصرف‌گرايي به عمل تبديل شده و دركنار تحقق اين ايده، امكان دسترسي ارزان‌تر به انواع كالاها را فراهم كرده است. اما آنچه لوازم آرايش را از ديگر اقلام مصرفي و كالاها متمايز مي‌كند و ريسك فروش دست‌دوم آنها را بالا مي‌برد، ملاحظات بهداشتي، مخصوصا در شرايط همه‌گيري كروناست.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از همشهري،  ممنوعيت واردات لوازم آرايش نياز بازار به اين محصولات را كاهش نداده، توليدكنندگان داخلي نياز بازار را پاسخ نداده‌اند و مصرف‌كنندگان حاضرند به قيمت به‌خطرانداختن سلامتي خود لوازم آرايشي را بخرند كه به كيفيت آن اطمينان دارند.

مقالات بيشتر:سمساري در بلوارفردوس

فروش لوازم كاركرده و دست‌دوم در دنيا ايده‌اي است كه از ديرباز با شعار جلوگيري از مصرف‌گرايي به عمل تبديل شده و دركنار تحقق اين ايده، امكان دسترسي ارزان‌تر به انواع كالاها را فراهم كرده است. اما آنچه لوازم آرايش را از ديگر اقلام مصرفي و كالاها متمايز مي‌كند و ريسك فروش دست‌دوم آنها را بالا مي‌برد، ملاحظات بهداشتي، مخصوصا در شرايط همه‌گيري كروناست. اما اصولا چرا لوازم دست‌دوم به‌رغم ريسك بالاي بهداشتي، خريدار دارد؟ تقريبا همه اقلام دست‌دوم عرضه‌شده، نام برندهاي مطرح را بر خود دارند؛ برندهايي كه كمتر خريداري از پس خريد نوي آن برمي‌آيد. اين در شرايطي است كه ممنوعيت واردات لوازم آرايش، نه‌تنها قيمت انواع خارجي بلكه قيمت توليدات داخلي را هم بسيار بالا برده و اين نخستين دليل گرايش به خريد كالاهايي است كه دركنار اطمينان از كيفيت بالا، ارزان‌تر هم هستند.

 

قيمت‌ها در بازار لوازم آرايش

با سخت‌شدن واردات، بيشتر سهم بازار لوازم آرايش را محصولاتي در اختيار گرفته‌اند كه تحت ليسانس يا حتي نام برندهاي خارجي در داخل كشور توليد مي‌شوند. اما توليد اين محصولات در داخل كشور به‌معناي ارزان‌بودن آنها نيست. مواداوليه توليد تماما وارداتي است و در دوسال اخير قيمت ارز بيش از دوبرابر شده است. رشد هزينه توليد به‌ويژه طي امسال افزايش قيمت تمام محصولات را به‌دنبال داشته اما تغييرات قيمت در بازار لوازم آرايش و حتي بهداشتي بيش از اينها بوده تا جايي كه به‌طور مثال قيمت تافت موي كاسپين، يكي از برندهاي ايراني، در طول يك‌سال‌و‌نيم گذشته 6برابر شده و از 5هزار تومان به 30هزار تومان رسيده است. سينره كه در كنار دكتر ژيلا و هيدرودرم از برندهاي معروف توليد لوازم آرايشي و بهداشتي ايراني است، در طول يك‌سال گذشته قيمت محصولات خود را دوبرابر كرده و شامپوهاي اين برند از 11هزار تومان به 25هزارتومان رسيده است. ديگر برندها نيز همين ميزان افزايش قيمت را در محصولات‌شان اعمال كرده‌اند.

رژلب 760هزار توماني

 ارزان‌ترين رژلب از برندهاي شناخته‌شده و قابل اعتماد ايراني هم‌اكنون 50هزار تومان قيمت دارد. كاليستا، ماي و ‌شان، برندهايي هستند كه در يك‌سال اخير محصولات آرايشي آنها طرفداران بيشتري پيدا كرده است. قيمت رژلب‌هاي كاليستا از 50هزار تومان شروع مي‌شود و قيمت رژلب‌هاي برند‌شان از 75هزار تومان. برند لوسمنت هم رژهاي خود را با قيمت 108هزار تومان عرضه مي‌كند. بيشترين قيمت رژهاي ايراني تا سال پيش 30هزار تومان بود و در طول يك‌سال قيمت‌ها دو تا چهار برابر شده است. قيمت خارجي‌ها حتي اگر فيك باشد از اين هم بالاتر است. قيمت رژهاي برند ال روزتو ايتاليا از 200هزار تومان، ايزادوراي سوئيس از 250هزار تومان و آركانسيل فرانسه از 260هزار تومان شروع مي‌شود و حتي در بعضي از فروشگاه‌ها رژهاي بالاي 700هزار تومان هم پيدا مي‌شود؛ ازجمله رژSLA(ايوسن‌لورن) فرانسه با 760هزار تومان قيمت.

از ريمل 500هزار توماني تا سايه چشم يك‌ميليوني

ديگر محصولات آرايشي هم به همين نسبت رشد قيمت داشته‌اند. اختلاف قيمت ايراني و خارجي در بعضي از محصولات آرايشي به‌اندازه‌اي كم است كه اگر از اورجينال‌بودن محصول خارجي مطمئن باشيد خريد خارجي به‌صرفه‌تر است. ريمل‌هاي برند ماي، اين لِي و كاليستا هم‌اكنون كمتر از 80هزار تومان قيمت ندارند، درحالي‌كه برندهاي گلدن رز و فلورمار (هردو محصول كشور تركيه) 120هزار تومان قيمت دارند. قيمت فيك همين برندها البته از انواع ايراني هم پايين‌تر است و به‌خاطر نام آشناي آنها، خوب هم خريدار دارند. البته ريمل‌هاي اورجينال اروپايي قيمتشان خيلي بالاتر است؛ آركانسيل 370هزار تومان، بورژوآ بين 400 تا 450هزار تومان و رِولوشن(انگليس) 500هزار تومان قيمت دارند. در زمينه سايه چشم، اگر محصول اورجينال باشد قيمت‌ها باورنكردني است؛ از سايه چشم ديور(فرانسه) 5رنگ 800هزار توماني تا سفورا (فرانسوي) با يك ميليون و 800هزار تومان در بازار لوازم آرايش پيدا مي‌شود. البته سايه‌هاي ايراني هم قيمتشان خيلي كم نيست. سايه چشم تك‌رنگ ماي 35هزار تومان قيمت دارد و قيمت ديگر برندها هم از اين كمتر نيست. كرم‌پودر از جمله محصولات آرايشي است كه به اذعان بيشتر مصرف كنندگان، هيچ‌يك از محصولات داخلي نتوانسته‌اند جاي رقباي خارجي را بگيرند. البته بعضي از برندهاي ايراني مشتري‌هاي خوبي پيدا كرده‌اند اما اين موفقيت تنها در سايه بي‌رقيب‌بودن آنها به‌دست آمده است و البته گران‌قيمت‌شدن انواع خارجي. قيمت 200هزار توماني كرم‌پودر آركانسيل حالا به 400هزار تومان رسيده، ايزادورا 550هزار تومان شده و كرم‌پودر فراروسي (روماني) تا يك ميليون و 370هزار تومان افزايش قيمت داشته است. حتي برند نوت از كشور تركيه هم كرم‌پودرش كمتر از 400هزار تومان نيست. در ميان ايراني‌ها، كرم‌پودر سينره 53هزار تومان، سي‌گل 44هزار تومان و ماي 45هزار تومان قيمت خورده‌اند. در اين حوزه محصولات فيك زيادي هم در بازار وجود دارد؛ در بعضي از مغازه‌هاي لوازم آرايشي شايد كرم‌پودرهاي لورآل 150هزار توماني هم پيدا كنيد؛ محصولي كه اورجينال آن كمتر از 800هزار تومان قيمت ندارد.

سوءاستفاده از نبود رقيب در بازار

افزايش شديد قيمت انواع محصولات آرايشي در يك‌سال اخير درصد بالايي از مشتريان را از مغازه‌ها دور كرده و فروش لوازم آرايش به اذعان همه فروشندگان نسبت به گذشته بسيار كاهش يافته است. قيمت محصولات آرايشي و بهداشتي ايراني در يك‌سال اخير بيش از 100درصد بالا رفته، درحالي‌كه در بيشتر اقلام مصرف‌كنندگان، كيفيت برندهاي ايراني را بسيار پايين‌تر از حتي برندهاي متوسط خارجي مي‌دانند. توليدكنندگان البته ادعاي متفاوتي دارند. يكي از توليدكنندگان ايراني كه در يكي از پاساژهاي غرب تهران فروشگاه لوازم آرايشي هم دارد معتقد است توليدات ايراني از لحاظ تنوع و كيفيت همپاي رقباي خارجي پيش رفته‌اند و مشتري‌هاي خوبي هم پيدا كرده‌اند. او كه بيشتر محصولات برند اين لِي را در فروشگاهش عرضه كرده مي‌گويد: توليدات ايراني با مواداوليه صددرصد خارجي تهيه مي‌شوند و از اين جهت با توليدات خارجي قابل رقابت هستند. به‌گفته اين فعال حوزه بهداشتي و آرايشي كه مايل نيست نامش ذكر شود، توليدكنندگان ايراني تنها در زمينه توليد كالاهاي برقي نتوانسته‌اند هنوز حرفي براي گفتن داشته باشند و محصولاني مثل سشوار، انواع اتوهاي مو و ماشين‌هاي اصلاح كه به‌دليل وارد نشدن ايراني‌ها به حوزه توليد اين محصولات، تماما با واردات تامين مي‌شوند. نكته جالب در صحبت‌هاي اين توليد‌كننده اذعان به اين حقيقت است كه نبود رقيب خارجي در بازار باعث شده توليدكنندگان ايراني، به‌ويژه در يك‌سال اخير قيمت‌هايي براي كالاهايشان تعيين كنند كه در شرايط برابر قادر به فروش محصول‌شان با نصف آن قيمت هم نيستند. نگاهي به قيمت‌هاي بازار نشان مي‌دهد مشتري‌هاي لوازم آرايش امروز براي خريد محصولات ايراني همان قيمتي را مي‌پردازند كه سال قبل براي برندهاي خارجي مي‌پرداختند. واقعيت اين است كه توليدكنندگان ايراني در بسياري از اقلام، بازار را تامين مي‌كنند اما بسيار گران.

افزايش گراني و قاچاق؛ پيامدهاي سياست ممنوعيت واردات

لوازم آرايشي و بهداشتي از خرداد سال98 مشمول ممنوعيت واردات شد. هدف از اين ممنوعيت كه در شرايط آغاز دوباره تحريم‌هاي اقتصادي و كاهش منابع ارزي ايران انجام گرفت، حمايت از توليد داخلي عنوان شد اما درحقيقت صرفه‌جويي در تخصيص ارز براي واردات را هدف داشت. تغيير گروه و اولويت‌ كالايي بسياري از اقلام وارداتي ازجمله لوازم آرايشي براي كاهش خروج ارز از كشور در شرايطي بود كه بسياري از اقلام وارداتي توليدات مشابهي در داخل كشور نداشتند و هنوز هم ندارند. توليد محصولات آرايشي و بهداشتي در ايران طي يك دهه گذشته پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي داشته و نام‌هاي زيادي توانسته‌‌اند جاي خود را در ماركت لوازم آرايش كشور باز‌ كنند. اما وابستگي بالا و تقريبا صددرصدي اين صنعت به واردات مواداوليه را مي‌توان نخستين نقطه ضعف آن دانست؛ چيزي كه باعث شده قيمت اين محصولات طي دوسال گذشته و به‌ويژه يك‌سال اخير همپاي افزايش نرخ ارز بالا برود. افزايش قيمت محصولات ايراني و افزايش قاچاق، دو پيامد ناهنجار سياست ممنوعيت واردات بود كه دودش تنها به چشم مصرف‌كنندگان رفت.

تقاضاي بالا و افزايش قاچاق

ممنوعيت واردات، پاي لوازم آرايشي خارجي را از بازار ايران نبريد و البته چنين انتظاري هم وجود نداشت. در شرايط عادي و حتي پيش از ممنوعيت واردات هم بخش زيادي از تقاضاي بازار لوازم آرايشي كشور از طريق واردات غيررسمي و قاچاق تامين مي‌شد؛ چيزي در حدود 30درصد از سهم بازار. اين سهم به‌گفته فعالان اين حوزه، اكنون با ممنوعيت واردات رسمي به 70درصد رسيده است. از ارديبهشت98 يعني از زمان آغاز ممنوعيت واردات تاكنون نرخ دلار دوبرابر شده و از 13 تا 14هزار تومان به محدوده 24هزار توماني امروز رسيده است. دلار در مقاطعي از سال‌جاري قيمت 30هزار توماني را هم ديد و در تمام اين مدت قاچاق لوازم آرايش به بازار ايران ادامه داشت. آنچه اين تجارت ظاهرا پنهان را به‌رغم افزايش دست‌كم دوبرابري هزينه‌هاي آن توجيه اقتصادي مي‌بخشد تقاضاي بسيار بالا در بازار است.

  بدون واردات نمي‌توانيم بازار را تأمين كنيم

گردش مالي بازار لوازم آرايشي در ايران اعم از وارداتي و توليد داخل سالانه بين 2 تا 2.5ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه نيمي از اين مبلغ مربوط به اقلام توليد داخلي است. معادل ريالي گردش مالي بازار ايران در زمينه محصولات آرايشي و بهداشتي حدود 60هزار ميليارد تومان است كه اين رقم، واردات و توليد داخلي در زمينه محصولات شوينده را نيز شامل مي‌شود و تنها مختص لوازم آرايشي نيست. به‌گفته رئيس انجمن توليدكنندگان و واردكنندگان كالاهاي آرايشي، بهداشتي و عطريات، ايران در زمينه محصولات آرايشي رنگي مثل انواع رژلب‌ها، سايه‌هاي رنگي، پنكيك، انواع كرم‌پودر، ريمل و همچنين انواع كرم‌هاي تخصصي مثل ضد‌چروك و آبرسان متكي به واردات است. حميد مقيمي  مي‌گويد: در ايران توليدكنندگان ما تنها قادر به توليد 10 تا 12رنگ رژلب هستند، درحالي‌كه صدها رنگ با بهترين كيفيت در كمپاني‌هاي تخصصي توليدكننده اين محصولات ساخته مي‌شود. او معتقد است بايد بپذيريم كه تكنولوژي توليد اين محصولات در اختيار چند كشور و شركت مطرح دنياست و آنها سال‌ها در اين زمينه از ما جلوتر هستند و بدون همكاري و ارتباط با اين شركت‌ها پيشرفتي در اين زمينه نخواهيم داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۲:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

با فرسودگي رواني كرونا چه كنيم؟

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: براي پيشگيري از فرسودگي و خستگي رواني بايد به تغذيه، استراحت به موقع، خواب كافي و انجام فعاليت‌هايي كه منجر به لذت و آرامش مي‌شود به صورت جدي توجه شود و به نكات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي پايبند بود و اين دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از ايسنا، رضا دواساز ايراني، اظهار كرد: اين روزها بسياري از افراد جامعه به دليل ترس از ابتلا به ويروس كروناي جهش‌يافته دچار اضطراب، بي‌قراري، دلهره و يا نگراني از مرگ خود يا عزيزان‌شان مي‌شوند؛ بروز اين علائم و واكنش‌ها در افراد طبيعي بوده و در مواردي كه شدت اين علائم منجر به زجر رواني شديد و افت عملكرد مي‌شود نياز به دريافت خدمات سلامت روان وجود دارد.

وي افزود: علائم و نشانه‌هاي استرس مي‌تواند شامل ترس از ابتلا به بيماري، حرف زدن مكرر در مورد بيماري، چك كردن مكرر علائم و نشانه‌هاي جسمي مثل تب، درد و سرفه باشد.

دواساز ايراني بيان كرد: كاهش توجه و تمركز، دلشوره، بي‌قراري، كلافه بودن، اضطراب، بي‌حوصلگي، كاهش اشتها، بدخوابي، كم‌خوابي، تپش قلب و احساس نااميدي و غمگيني و اشتغال ذهني در مورد مرگ خود يا عزيزان نيز از ديگر علائم و نشانه‌هاي استرس در اين دوران است.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در اين شرايط، افرادي كه سابقه بيماري روانپزشكي مانند اختلالات اضطرابي، اختلال افسردگي، اختلال وسواسي و يا اختلالات خلقي دارند، افراد داراي سابقه بيماري‌هاي مزمن جسمي مانند ديابت، سرطان و تيروئيد، اختلالات اضطرابي، اختلال افسردگي، اختلال وسواسي و يا اختلالات خلقي و مصرف‌كنندگان مواد و الكل و يا محرك‌ها بيشتر در معرض آسيب رواني هستند.

وي افزود: زنان و كودكان بي‌سرپرست يا بدسرپرست، سالمندان به ويژه آن‌هايي كه تنها زندگي مي‌كنند، كودكان و افرادي كه در اين حادثه يا حوادث مشابه مانند زلزله، سيل اعضاي خانواده و نزديكان‌شان را از دست داده‌اند نيز بيشتر از ديگر گروه‌ها در معرض آسيب رواني هستند.

دواساز ايراني با اشاره به توصيه‌هاي بهداشتي براي خودمراقبتي، بيان كرد: قبل از هر چيز اطلاعات و دانش در مورد ويروس كروناي جهش‌يافته بايد كامل شود؛ دريافت اطلاعات، تنها از منابع معتبر علمي از قبيل سايت‌هاي مرتبط با وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در اين زمينه بسيار اهميت دارد.

وي با تاكيد بر لزوم مراقبت اعضاي خانواده از يكديگر، ادامه داد: براي پيشگيري از فرسودگي و خستگي رواني بايد به تغذيه، استراحت به موقع، خواب كافي و انجام فعاليت‌هايي كه منجر به لذت و آرامش مي‌شود به صورت جدي توجه شود و به نكات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي پايبند بود و اين دستورالعمل‌ها با دقت اجرا شوند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز بيان كرد: بايد اجازه داده شود كه افراد در مورد ترس‌ها و نگراني‌هايي كه دارند حرف بزنند و به  صحبت‌هاي آن‌ها فعالانه گوش داد و به آن‌ها فرصت داد تا در مورد هيجانات خود صحبت كنند.

دواساز ايراني افزود: بايد از هرگونه برچسب زدن يا پيش‌داوري در مورد وجود اختلال رواني در افراد پرهيز شود و بايد به آن‌ها گفت كه با توجه به اتفاقي كه افتاده و اخبار و اطلاعاتي كه مي‌شنوند اين تجربه ترس و نگراني، غير طبيعي نيست.

 

وي بيان كرد: بايد به افراد آموزش داده شود كه از چك كردن مداوم اخبار و اطلاعات مربوط به اين بيماري يا هر بيماري ديگري كه ممكن است ذهن‌شان را درگير كند تا حد امكان پرهيز كنند زيرا ميزان نگراني و استرس‌شان را افزايش مي‌دهد. از انتشار اخبار منفي كه موجب افزايش استرس و نگراني مي‌شود نيز خودداري كنند.

مدير سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: انجام كارهاي روزانه در منزل و بيرون از منزل، فعاليت‌هاي سرگرم‌كننده مانند تماشاي فيلم، دعا و نيايش، ورزش و موسيقي و گفتگو با دوستان و بستگان كه به فرد آرامش مي‌دهند نيز بسيار توصيه مي‌شود. همچنين بايد وقت بيشتري براي با هم بودن اعضاي خانواده اختصاص داده شود و به ويژه با كودكان وقت بيشتري صرف شود.

دواساز ايراني تصريح كرد: به هيچ وجه براي كاهش استرس، اضطراب و دلشوره و بي‌قراري نبايد بدون دستور پزشك از الكل، مواد مخدر يا داروهاي آرام‌بخش استفاده شود.

وي بيان كرد: با كودكان نيز بايد متناسب با سن و سال‌شان در مورد علائم و نشانه‌هاي بيماري كروناي جهش‌يافته صحبت و شيوه‌هاي خودمراقبتي به آن‌ها آموزش داده شود و از دادن اطلاعاتي كه منجر به افزايش نگراني آن‌ها مي‌شود مانند تعداد مبتلايان و مرگ و مير ناشي از بيماري كروناي جديد جهش‌يافته و كمبود تجهيزات بهداشتي درماني خودداري شود.

مقالات بيشتر:مركز مشاوره جلفا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۳:۵۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

رد پاي دوران كودكي در طلاق/مشاوره ازدواج اجباري شود

ايسنا/خراسان رضوي كارشناس ارشد روانشناسي باليني و مدرس دانشگاه گفت: طلاق پديده بسيار پيچيده‌اي است و بررسي آن بدون درنظر گرفتن ردپاي كودكي بي انصافي است.

علي صنعتگر، در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بخش بسيار زيادي از تبعات و پيامدهاي طلاق در حوزه رواني است، اظهار كرد: به دنبال افزايش نرخ طلاق درچندسال گذشته طي جلسات متعددي كه با قوه قضاييه در اين زمينه برگزار كرديم، پيشنهاد داديم مشاوره طلاق اجباري شود و اين اتفاق براي اولين بار در ايران در شهر مشهد رقم خورد، بدين صورت كه هركس طلاق مي‌گرفت بايستي ۵ جلسه مشاوره را مي‌گذراند.

وي افزود: بنده تاكنون حداقل درگير۲۷۰۰پرونده طلاق بوده‌ام و ماحصل تجربه‌ام را از تعامل با اين افراد بيان مي‌كنم. سوال اساسي اين است كه اساسا چرا طلاق اتفاق مي‌افتد؟ در تمام اين افراد يك مسئله مشترك بود؛ اينكه افراد مشاوره ازدواج نرفته بودند و تك‌جلسه‌هاي مشاوره‌اي كه ممكن است برخي از آنها رفته باشند كمك‌كننده نبود. آدم‌ها براي رانندگي، آشپزي، خياطي و...دوره‌هاي مهارت‌آموزي را مي‌گذرانند ولي براي پشت فرمان زندگي نشستن و تشكيل زندگي هيچ آموزشي نمي‌بينند؛ بنابراين اگر به دنبال كاهش طلاق هستيم بايستي افراد آموزش‌هاي لازم را در زمينه مهارت‌هاي زندگي زناشويي بياموزند.

اين كارشناس ارشد روانشناسي باليني گفت: وقتي از منظر روانكاوي به  طلاق مي‌نگريم، همواره  ازدواج به اين صورت شروع مي‌شود كه ما عاشق انساني مي‌شويم كه اين انسان براي ما تداعي‌كننده يك نفر در دوران كودكي ماست كه ما همواره او را دوست داشتيم و لذا اين فرد نيز ما را جذب مي‌كند و زماني كه مي‌خواهيم طلاق بگيريم، همسر تداعي‌كننده يك فرد منفور در دوره‌ كودكي ماست؛ پس اينجا ازدواج و طلاق بين دو انسان انجام نمي‌شود بلكه تمام اين مسائل ريشه در دوران كودكي دارد و ما شاهد هستيم مسائلي كه زوجين به عنوان علت ازدواج ابراز مي‌كنند، در آينده تبديل به مشكل شده و به دعوا و طلاق مي‌انجامد؛ به‌طور مثال از يك فرد علت ازدواجش را جويا مي‌شويم و مي‌گويد همسرم خيلي مديريت اقتصادي خوبي دارد و زماني كه همين فرد براي طلاق مراجعه مي‌كند، علت طلاقش را خسيس بودن همسرش ذكر مي‌كند و يا فردي كه در زمينه علت ازدواجش مي‌گويد همسرم فردي معاشرتي است، زمان طلاق مي‌گويد همسرم دلقك است وسنگين رفتار نمي‌كند و... ؛ بنابراين مشاهده مي‌كنيم تمام مسائلي كه در هنگام ازدواج جذابيت داشته در زمان طلاق همان عوامل نقطه ضعف به شمار مي‌آيند؛ بنابراين طلاق به اين صورت است كه كم‌كم همسر شبيه كسي مي‌شود كه ما در دوران كودكي از آن فرد متنفربوده‌ايم و ويژگي و رفتارهاي همسر تداعي‌كننده همان فرد در دوران كودكي ماست، در نتيجه از او جدا مي‌شويم.

عتگر درخصوص تجربه احساسات پيچيده‌ بعد از طلاق گفت: دامنه حالات رواني افراد از احساس خشم و پرخاشگري تا تنفر، احساس گناه، افسردگي و .. متغير است. اولين توصيه اين است كه بايد به خودتان اجازه بدهيد كه اين احساسات را تجربه كنيد. اگر طلاق گرفته‌ايد بايد غم را تجربه كنيد و اطرافيان  افراد بايستي فرصت ابراز و تجربه كردن را به آنها بدهند. كسي كه جدا مي‌شود بايستي در ابتدا گريه كردن را تجربه كند زيرا دارد رابطه اي را از دست مي‌دهد.

 

وي در خصوص اينكه چرا افراد ممكن است سال‌هاي طولاني در يك رابطه ناسالم و آسيب رسان باقي بمانند، گفت: ماندن در يك رابطه آسيب‌زا به هرحال سود و منفعتي براي افراد دارد. انسان‌ها  بسيار موجودات استراتژيكي هستند  و همواره به دنبال منفعت در يك رابطه‌اند. آدمي كه با يك معتاد يا فردي كه به او خيانت كرده، زندگي مي‌كند، به اين دليل است كه اين رابطه براي او منفعت دارد؛ به طور مثال يكي از مراجعين من  اعتياد شوهر را به عنوان علت طلاق مطرح مي‌كرد و در جريان روانكاوي دريافتيم كه اين دومين طلاق فرد است و طلاق قبلي او نيز به دليل اعتياد همسر بوده، حال سوال اساسي اين است كه چرا اين تجربه براي او تكرار شده است . درجلسات بعدي متوجه شديم كه پدر اين خانم معتاد بوده و زماني كه اين خانم كودك بوده شاهد اين مسئله بوده كه پدر از همسايه‌ها پول قرض مي‌گرفته و در كل رفتاري داشته كه باعث آبروريزي بوده است؛ بنابراين يك زخم عميق در اين دختر از اعتياد پدر شكل گرفته و اين فرد براي ترميم اين زخم، ناخوداگاه عاشق افراد معتاد مي‌شود و تلاش مي‌كند افراد معتاد را ترك داده و مداوا و درمان كند تا تخيلات و تمايلات خود از يك مرد سالم و پدر كامل را بتواند تجربه كند، به همين دليل  وارد رابطه با يك فرد معتاد مي‌شود و براي بهبودي او تلاش مي‌كند، اما نمي‌تواند او را ترك دهد؛ درنتيجه  از آن رابطه بيرون مي‌آيد و دوباره وارد يك رابطه ديگر با افراد معتاد مي‌شود و در نهايت اين مسئله مجدد تكرار مي‌شود؛ بنابراين اين فرد به منظور ترميم زخم‌هاي دوران كودكي خود در يك دور باطل افتاده تا بلكه بتواند در كنار اين آدم‌ها وجود يك پدر سالم و شاداب را تجربه كند؛ به عبارتي اين فرد از بودن با افراد معتاد يك منفعت كاذب نصيبش مي‌شود.

صنعتگر افزود: در بيشتر مواقع زماني كه زنان در يك رابطه آسيب‌رسان باقي مي‌مانند دراصل اين رابطه فرصت تسويه حساب با والدين در دوران كودكي را به آنها مي‌دهد. بيشتر تصميم‌گيري‌هاي ما به صورت روزانه توسط بخش ناخوداگاه ذهن انجام مي‌شود كه هيچ اطلاعي از آن نداريم.

رد پاي دوران كودكي در طلاق

وي ادامه داد: طلاق بسيار پديده پيچيده‌اي است و بررسي آن بدون درنظر گرفتن ردپاي كودكي بسيار بي انصافي است؛ بنابراين تمام پديده‌ها نظير ضرب و شتم، خيانت و ... ريشه در دوران كودكي دارد؛ مثلا با مراجعي برخورد مي‌كنيم كه در دوران كودكي شاهد ضرب وشتم مادرش توسط پدر بوده است و اين دختر كه فرزند كوچكي بوده فقط نظاره‌گر درد و رنج مادر بوده و بعد ازازدواج اين دختر تعمدا شرايطي را به وجود مي‌آورد و همسرش را به سمت خشونت هدايت مي‌كند كه او را بزند و هربار اين اتفاق مي‌افتد او با قرباني بودن مادر در دوران كودكي همانندسازي مي‌كند گويي كه كتك خوردن او از رنج‌هاي مادر كم مي‌كند.

صنعتگر در خصوص سپردن حضانت كودكان به مادران گفت: خوشبختانه در اين خصوص اتفاقات مثبتي در حال رخ دادن است و تعيين حضانت از سوي قاضي پرونده به مشاورين خانواده سپرده مي‌شود و براي تعيين اينكه حضانت فرزند با كدام يكي از والدين باشد از طريق مددكار اجتماعي، روانشناس كودك و روانشناس زوج درمانگر و روانشناس فردي تصميم‌گيري مي‌كنند.

مقالات بيشتر:بهترين روانشناس كودك و نوجوان در شهرآرا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۳:۵۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

سنگيني آموزش ارتباطات اجتماعي به كودكان در ايام كرونا بر دوش والدين

يك روانشناس معتقد است، به دليل محدود شدن ارتباطات اجتماعي در ايام كرونا آموزش روابط اجتماعي توسط مدرسه، محيط اجتماع و محيط‌هاي آموزشي محدود شده است بنابراين والدين مسئوليت سنگين‌تري براي آموزش ارتباطات اجتماعي به كودكان دارند.

به گزارش ايكنا، طي يك سال گذشته با شيوع ويروس كوويد ۱۹ سبك زندگي افراد با تغييرات متعددي مواجه شده است. اعمال محدوديت در رفت‌و‌آمدهاي خانوادگي، تعطيلي برخي مشاغل، ارائه آموزش‌هاي مجازي به دانش‌آموزان و دانشجويان و ...  پيامدهاي مختلفي براي خانواده به همراه داشته و روال طبيعي و سابق زندگي افراد را بر هم زده است. شرايط جديد كرونايي اگر با مديريت و برنامه‌ريزي همراه باشد مي‌تواند به فرصتي بهينه در ابعاد مختلف براي خانواده‌ها تبديل شود اما اين مهم نياز به آموزش خانواده براي قرار گرفتن در مسير صحيح دارد.

يكي از موضوعاتي كه در اين برهه خاص زماني بايد مورد توجه قرار گيرد آموزش مسائل و ارتباطات اجتماعي به كودكان است. با محدود شدن رفت‌وآمدها و عدم حضور بچه‌ها در مدرسه، دومين محيط آموزشي كه بچه‌‌ها در آن ارتباطات اجتماعي را ياد مي‌گرفتند، عملاً حذف شده، بنابراين لازم است خانواده‌ها به اين خلأ آموزشي توجه داشته باشند.

بدين جهت خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) در راستاي رسالت آموزشي خود اقدام به ارائه بسته‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها در محورهاي مختلف كرده كه در همين راستا «سيما فردوسي‌»، روانشناس باليني و كارشناس خانواده به بيان نكاتي مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، سومين قسمت از اين بسته‌هاي آموزشي با موضوع «ارتباطات اجتماعي كودكان در دوران كرونا» از سوي سيما فردوسي، روانشناس باليني و خانواده ارائه مي‌شود:

يكي از حيطه‌هاي رشدي در كودكان و نوجوانان رشد اجتماعي آنهاست؛ يعني چگونه ياد بگيرند كه تعامل داشته باشند، ارتباط برقرار كنند، با ديگران صحبت كنند و از اين ارتباطات اجتماعي لذت ببرند. در اين ارتباطات اجتماعي است كه بچه‌ها خيلي چيزها ياد مي‌گيرند.

بچه‌ها وقتي با دوستان و گروه همسالان خود باشند و البته اين دوستان، دوستان خوبي باشند، از آن‌ها و از بزرگ‌ترها خيلي چيزها ياد مي‌گيرند. در ايام غير كرونا وقتي بچه‌ها مدرسه مي‌رفتند، معلم‌ها رفتارهاي اجتماعي آنها را مي‌ديدند و اگر آداب معاشرت، تشكر كردن، ارتباطات اجتماعي ... بچه اشتباه بود يا بچه‌‌ها رفتار اشتباهي را نشان مي‌دادند، معلم‌ها متوجه مي‌شدند كه رفتار آنها اشتباه است و تذكر مي‌دادند.

خيلي چيزها را بايد در خانواده ياد بگيريم اما بعضي از رفتارها در خانواده يا الگويي ندارد، يا آموزشي براي آن ارائه نمي‌شود و بچه‌ها فقط در اجتماع است كه اين رفتارها را ديده و ياد مي‌گيرند. پس اجتماع دومين مكان براي يادگيري است. مدرسه هم از مكان‌هاي اجتماعي است و بسياري از رفتارهايي كه بچه‌ها در خانه ياد نگرفته‌اند در مدرسه و توسط معلم، مشاور و ... مي‌آموزند.

نكته ديگر اين است كه ممكن است بچه‌‌ها رفتاري را به غلط ياد گرفته باشند؛ مثلاً رفتاري را در خانواده ياد گرفته‌اند كه رفتار صحيحي نبوده ولي در خانواده كسي نبوده كه به بچه غلط بودن رفتارش را تذكر بدهد و شايد بعضي مواقع خود خانواده هم همان رفتار غلط را داشته كه بچه آن را ياد گرفته، در اينجا مدرسه با اصلاح رفتار مي‌پرداخت و يا در ساير اجتماعاتي كه بچه‌‌ها در آن حضور پيدا مي‌كردند مثلاً كلاس‌هاي ورزشي، هنري و رفت‌وآمدها و ميهماني‌ها، بچه‌ها مي‌توانستند بسياري از رفتارهاي درست اجتماعي و آداب معاشرت و ... را ياد بگيرند كه اكنون اينها كم شده است.

پس وظيفه والدين براي آموزش رفتارهاي اجتماعي به بچه‌‌ها سنگين‌تر شده است.

خانواده‌ها يك روز در هفته بايد دور هم بنشينند و صحبت كنند كه چه رفتاري خوب است و چه رفتاري بد است. به لحاظ اجتماعي ما مسئول رفتارهاي خودمان و فرزندانمان هستيم و بايد به بچه‌‌ها ياد بدهيم كه كدام رفتار اجتماع‌پسند نيست و كدام اجتماع‌پسند است.

مقالات بيشتر:بهترين روانشناس كودك و نوجوان پونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۱:۴۱ توسط:onlinetabliq موضوع: