onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

ماجراي احياي يك پيانوي قديمي توسط زنده‌ياد ندايي در استوديو هشت

ماجراي احياي يك پيانوي قديمي توسط زنده‌ياد ندايي در استوديو هشت
مدير راديو نمايش طي يادداشتي از سوگ زنده‌ياد اميرحسن ندايي نوشته و به ماجراي احياي يك پيانو پرداخته است.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، محسن سوهاني مديركل هنرهاي نمايشي راديو و راديو نمايش همزمان با خاك‌سپاري زنده‌ياد اميرحسن ندايي يادداشتي را به نگارش درآورد.

وي در اين يادداشت نوشت: «حوالي غروب جمعه پاييزي 22 مهر، تماس سعيد اسلام‌زاده به سوگم نشاند، خبر تلخ بود و بهت‌آور: دكتر اميرحسن ندايي پركشيد.

از نخستين بار كه ايام نوجواني با صدا و سيمايش در نقدهاي سينمايي تلويزيون آشنا شدم، تا اين اواخر كه با «نقدآورد» راديونمايش (برنامه تخصصي تحليل ميان‌رشته‌اي سينما از منظر علوم انساني) همراهمان بود، خاطرش را جز به نيكي و آموزگاري نمي‌شناسم.

دانشمند بود و عميق، فرزانه بود و فروتن، پربار بود و افتاده.

مقالات ديگر: رنگبرداري فرش

آخرين خاطره‌مان در «استوديو هشت» ارگ كهنسال راديو، شيرين و ماندگار رقم خورد: ماجراي پيانوي بي‌نواي وزارت اطلاعات!

زبان‌بسته را از هم گسسته، له و لورده، انداخته بودند گوشه‌اي. پيانوي رويال دوپداله‌اي كه در مكاتبه با شركت سازنده‌اش پتروف روشن شد نمونه‌اي خاص است كه بيش از شصت سال از عمرش مي‌گذرد و از طرف دولت وقت چكسلواكي به ايران اهداء شده است. يك روز، بعد از ضبط برنامه به‌پيشنهاد دكتر ندايي نازنين بر بالينش رفتيم، چون طبيبي دلسوز و نگران، كلاويه‌هايش را نواخت و مژده داد كه از پس آن‌همه جور هنوز زنده است…، از طنز ماجرا آن كه علي آقا، نيروي قديمي خدمات در حين جابه‌جايي پايه‌ها درآمد كه: «عه، بدبخت شديم، اين‌جا نوشته وزارت اطلاعات!»، مرد ساده‌دل دوست‌داشتني نمي‌دانست منظور وزارت اطلاعات و جهانگردي آن روزگار است كه نقشي معادل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز ايفا مي‌كرد و راديو را هم تحت مديريت داشت.

به هر ضرب و زور كه بود سامانش داديم.

مقالات ديگر: بسته پذيرايي مراسم ختم

حالا پيانوي پرقدمت «استوديو هشت» راديو دوباره جان گرفته است و خوش مي‌درخشد، دورش حصاري كشيديم و شناسنامه‌اي با چند خط شرح‌حال تا بماند براي آيندگان.

هر روز كه قدم به حياط ارگ كهنسال راديو مي‌گذارم، به آينده و روند نام‌هاي كوچك و بزرگ مي‌انديشم و رسم روزگار، دير يا زود ما هم خواهيم رفت، نه‌فقط از ارگ كه از دنياي دون.

ميراث فرهنگي اما ماندگار است؛ همان طور كه ياد و خاطر دكتر اميرحسن ندايي در قلب دوستدارانش».


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۶:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

چه پرده هاي پذيرايي مناسب فصل تابستان هستند؟

چه پرده هاي پذيرايي مناسب فصل تابستان هستند؟
چه پرده هاي پذيرايي مناسب فصل تابستان هستند؟
پرده پذيرايي يكي از وسايل منزل است كه تاثير بسيار زيادي در زيبايي دكوراسيون و حال‌وهواي خانه دارد. براي داشتن يك خانه زيبا و آرام انتخاب يك پرده زيبا در تناسب با ساير وسايل منزل مانند فرش و مبلمان داراي اهميت بسيار زيادي است. يكي از مواقعي كه نياز به تعويض پرده در منزل احساس مي‌شود در زمان تغيير فصول سال و خصوصا فرارسيدن تابستان است. اين فصل به دليل افزايش گرماي هوا و همچنين افزايش تابش نور خورشيد، لزوم تغيير پرده پذيرايي را به نوعي مناسب براي اين تغييرات ايجاد مي‌كند. اما چه پرده هاي پذيرايي مناسب فصل تابستان هستند؟ موضوعي است كه تحت تاثير عوامل مختلفي قرار مي‌گيرد.

مقالات ديگر: توليد كننده پرده زبرا

برخي افراد با رسيدن فصل تابستان تمايل دارند تا با افزايش تابش نور خورشيد، بيشتر از اين نور در روشن‌كردن فضاي منزل و ايجاد حس‌وحالي متفاوت استفاده كنند. در مقابل برخي افراد نيز تمايلي به ورود اين روشنايي به منزل خود ندارند و ترجيح مي‌دهند از نور كمتري در طول روز استفاده كنند. همچنين گرماي تابستان كه بر اثر تابش مستقيم نور خورشيد به منزل وارد مي‌شود نيز نكته‌اي است كه در اين فصل بايد تحت كنترل قرار گيرد.

پرده پذيرايي
پرده علاوه بر جلوگيري از ورود نور و گرما و همچنين ورود نور و هواي‌تازه به داخل منزل باعث زيباترشدن خانه نيز مي‌شود. در انتخاب پرده براي هر فضايي بايد نكات خاصي مانند انتخاب پرده با پارچه ضدحساسيت براي اتاق كودك، انتخاب پرده با پارچه ضداشتعال براي آشپزخانه و قابل‌شستشو بودن پرده را مدنظر قرار داد.

در انتخاب پرده پذيرايي رنگ، جنس، نوع و ساير ويژگي‌هاي پرده تاثير بسيار زيادي در حال‌وهواي خانه و همچنين زيبايي آن دارد. به طور معمول پذيرايي از قسمت‌هايي از منزل است كه در طراحي سعي مي‌شود با داشتن پنجره بيشتر، نور بيشتري دريافت كند. به اين دليل در انتخاب پرده پذيرايي در تابستان بايد به تمايل به ورود و يا عدم ورود نور خورشيد به منزل توجه زيادي كرد. اگر تمايلي به ورود نور به خانه نداريد مي‌توانيد از پرده‌هاي يكسره و با رنگ تيره‌تر استفاده كنيد، اين كار موجب كاهش دماي منزل نيز خواهد شد. جنس پرده، مدل پرده، طرح و رنگ پرده و همچنين وجود آستر پرده از فاكتورهايي هستند كه در اين مورد مي‌توانند تاثيرگذار باشند.

جنس پرده پذيرايي
بهترين جنس پرده براي استفاده از نور خورشيد در تابستان پرده‌هاي حرير هستند. اين پرده‌ها در كنار زيبايي، سبكي و عبور نور، نرمي و لطافت خاصي به فضاي پذيرايي شما مي‌بخشند. حال اينكه براي كنترل نور و گرما در مواقع خاص يك پرده از جنس كتان و مخمل بر روي پرده‌اي از جنس حرير مي‌تواند علاوه بر افزايش زيبايي اين موارد را نيز كنترل كند. با اين پرده‌ها با توجه به جنس محكم و با كيفيتي كه دارند، تا چند سال نياز به خريد پرده پذيرايي نخواهيدداشت.
مدل پرده پذيرايي
در حال حاضر تنوع زيادي در مدل پرده پذيرايي موجود است كه در صورت تمايل مي‌توانيد انواع آن را در سايت سبك مدرن مشاهده كنيد. مدل‌ پرده هاي مختلف كلاسيك و مدرن در ايران، انتخاب‌هاي بسياري را براي داشتن يك پرده پذيرايي مناسب براي تابستان در اختيار شما مي‌گذارد. استفاده از پرده‌هاي ساده‌تر و نازك‌تر با ايجاد حس خنكي و لطافت در فضا براي اين فصل انتخابي بهتر و ايده‌آل هستند. البته در انتخاب مدل پرده بايد به نوع و اندازه پنجره و همچنين ديگر عناصر موجود در منزل مانند فرش و مبلمان نيز توجه شود.
طرح و رنگ پرده پذيرايي
استفاده از رنگ‌هاي ملايم مانند رنگ‌هاي پاستلي در پرده پذيرايي در تابستان انتخاب بسيار مناسبي هستند. از جمله رنگ‌هاي مناسب تابستان مي‌توان به رنگ‌هاي آبي روشن، صورتي روشن، كرمي روشن، هلويي، زرد، نارنجي و بنفش روشن اشاره كرد. حال اگر با توجه به دريافت نور زياد از پنجره‌هاي جنوبي تمايل شما به كم‌كردن ورود اين نور به داخل خانه باشد، مي‌توانيد از رنگ‌هاي كمي تيره‌تر براي پرده پذيرايي استفاده كنيد.

براي طرح پرده پذيرايي نيز مي‌توانيد به طرح‌هايي مثل آب و آسمان كه داراي تركيب رنگ‌هاي آبي روشن و سفيد هستند و القاكننده حس خنكي و سرما هستند، فكر كنيد. علاوه بر اين طرح‌هاي تابستاني براي پرده پذيرايي طرح‌هايي داراي گل‌هاي رنگارنگ با رنگ‌هاي شاد و يا در تركيب با رنگ‌ سبز ملايم هستند كه با آوردن طبيعت به خانه فضايي لطيف را به‌وجود مي‌آورند.

مقالات ديگر: قاليشويي در رسالت

آستر پرده
در اكثر خانه‌هاي ايراني به دليل ايجاد محرميت و نداشتن ديد به منزل، استفاده از آستر پرده مورد نياز است. وجود آستر در تابستان نيز مي‌تواند به جلوگيري از ورود نور زياد و همچنين گرما به منزل جلوگيري كند. با وجود آستر پرده مي‌توان تا حد زيادي ميزان نور ورودي به منزل را كنترل كرد.

سخن آخر

تعويض پرده پذيرايي مي‌تواند با ايجاد يك تغيير بزرگ اما كم‌هزينه باعث تغيير در دكوراسيون منزل شما و زيبايي بيشتر آن شود. برخي افراد با تغييرات فصل و آمدن زمستان يا تابستان اقدام به تعوض پرده‌هاي منزل خود مي‌كنند. اين اقدام در تابستان به دليل افزايش تابش نور خورشيد و همچنين افزايش دما و گرم شدن هوا مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در ايجاد حال و هوايي خنك به خانه و همچنين صرفه‌جويي در مصرف انرژي داشته‌باشد.

اما در اين كه چه پرده هاي پذيرايي مناسب فصل تابستان هستند؟ به عوامل بسياري بستگي دارد. شما در انتخاب پرده مناسب پذيرايي در اين فصل مي‌توانيد با در نظر گرفتن فاكتورهايي مانند جنس پرده، مدل پرده، طرح و رنگ پرده و همچنين وجود آستر پرده تا حد زيادي ورود نور و گرما را به خانه كنترل كنيد. پس از خواندن اين مطلب و گرفتن راهنمايي‌هاي لازم براي انتخاب يك پرده پذيرايي مناسب براي تابستان، بهتر است براي ديدن انواع پرده و انتخاب پرده موردنظر خود با سبك مدرن (https://sabkemodern.com) همراه باشيد.


منبع: سناپرس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۸:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

گشايش نمايشگاه لوازم خانگي در قائم شهر

گشايش نمايشگاه لوازم خانگي در قائم شهر
نمايشگاه لوازم خانگي و دكوراسيون داخلي در محل دائمي نمايشگاه بين المللي قائم شهر آغازشد.

به گزارش خبرگزاري صداوسيماي مازندران، وحيد سروش مدير برگزاري اين نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه محصولات ۳۰ شركت توليدي از ۱۲ استان كشور در ۱۵۰ غرفه به تماشا گذاشته شد.

مقالات ديگر: پخش لوازم پرده

او تنوع و كيفيت و عرضه محصولات با شرايط مناسب را از ويژگي‌هاي اين نمايشگاه براي مصرف كننده‌ها اعلام كرد.

سروش، انواع لوازم آشپزخانه، فرش و كالاي خواب، لوستر و دكوراسيون داخلي منزل را از جمله محصولات عرضه شده در اين نمايشگاه برشمرد كه بااستقبال بازديد كنندگان روبرو شد.

قاليشويي تهرانپارس

نمايشگاه لوازم خانگي و دكوراسيون داخلي منزل تا جمعه ۱۵ مهر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مازندران در قائم شهر پذيراي هم استاني‌ها است.

گزارش از جمشيد گرائيلي

 

منبع: قطره


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۳:۱۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

تفاهم نامه همكاري في مابين محيط زيست سمنان و دانشگاه آزاد گرمسار منعقد شد

در جريان تور يكروزه سفر به پارك ملي كوير مركزي؛

 

تفاهم نامه همكاري في مابين محيط زيست سمنان و دانشگاه آزاد گرمسار منعقد شد

در جريان تور يك روزه  گردشگري خبرنگاران به پارك ملي كوير مركزي در پاسگاه سنگ فرش ، تفاهم نامه همكاري في ما بين اداره كل محيط زيست استان سمنان و دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار منعقد شد.

به گزارش خبرنگار مرآت ؛ در جريان تور يك روزه  گردشگري خبرنگاران به پارك ملي كوير مركزي در پاسگاه سنگ فرش ، تفاهم نامه همكاري في ما بين اداره كل محيط زيست استان سمنان و دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار منعقد شد.

 

بهرام علي ظاهري مدير كل اداره محيط زيست استان سمنان در راستاي انعقاد اين تفاهم نامه در جمع خبرنگاران گفت: هدف از انعقاد تفاهم نامه مزبور  بهره گيري از توانايي هاي علمي و توسعه همكاري هاي آموزشي ، پژوهشي و تحقيقاتي سازمان يافته في مابين طرفين به منظور مرتفع نمودن نيازهاي متقابل است.

 

مدير كل محيط زيست استان سمنان با بيان اينكه اين تفاهم نامه به مدت سه سال منعقد شده است، افزود: بهره مندي دانشجويان و اساتيد به ويژه دانشجويان دانشكده دامپزشكي از محيط زيستي موجود براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي و از طرف ديگر پيشبرد بهتر و ارتقا علمي و تنوع زيستي پارك ملي كوير با بهره مندي از ظرفيت علمي دانشگاه از اهداف اين تفاهم نامه است.

دفتر عقد شيك شهرك غرب

 

وي همچنين خاطر نشان كرد: طرح تنوع زيستي گونه هاي متنوع در اين پارك ملي با بهره گيري از ظرفيت بومي انجام شده ، درحاليكه همين طرح در كشور قزاقستان حتي با بهره گيري از امكانات ديگر كشور با ۹۰ درصد تلفات با شكست مواجهه شد.

 

اين مقام مسئول  از انتقال موفق گورخر به پارك ملي كوير مركزي پس از ۴ سال وقفه در طي دوهفته گذشته خبرداد و گفت: آخرين مرحله انتقال تعداد ۱۲ راس گورخر ايراني از پارك ملي خبر كرمان به پارك ملي كوير مركزي گرمسار انجام شده است.

 

ظاهري همچنين  تصريح كرد: در حال حاضر در كل ۲۸ راس گورخر آسيايي در پارك ملي كوير نگهداري مي شوند كه ۱۶ راس جمعيت ازاد هستند و ۱۲راس از كرمان منتقل شده و در سايت است كه پس از گذراندن مراحل تست سلامت آنها در جمعيت آزاد رها سازي مي شوند.

مقالات ديگر: قاليشويي سهروردي

بنا به گفته مدير كل محيط زيست استان سمنان علاوه برگورخر آسيايي ،۳۵۵ گونه گياهي و ۱۶۵ گونه جانوري در اين زيستگاه وجود دارند كه البته جبير(گونه اي از آهو) حدود ۷۰۰ راس، كل و بز حدود ۹۰۰ راس و قوچ و ميش حدود ۸۰۰ راس شاخص اين منطقه است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۰:۰۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

شانش تكرار قهرماني صنايع مازندران با حضور حسن يزداني دوچندان شده است

مربي تيم كشتي صنايع مازندران :
شانش تكرار قهرماني صنايع مازندران با حضور حسن يزداني دوچندان شده است
ساري- ايرنا- مربي تيم كشتي صنايع مازندران ضمن تاييد عقد قرارداد ۸۰۰ ميليون توماني با حسن يزداني ، گفت كه امسال با حضور اين كشتي گير ، شانس تكرار قهرماني در ليگ برتر كشتي دو چندان شده است
يعقوب نصيري عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با توضيح اين كه حضور حسن يزداني به عنوان كشتي گيري كه در مسابقات جهاني ۲۰۲۲ بلگراد با كسب هشتمين مدال جهاني خود به پرمدال‌ترين كشتي‌گير تاريخ ايران تبديل شد، در كنار نام آشناي ديگر كشتي ايران به نام رضا يزداني به عنوان سر مربي تيم كشتي صنايع مازندران  مي تواند قهرماني تيم صنايع  را مسجل كند.
وي با بيان اين كه معتقدم در كشتي پهلواني ايران اخلاق و منش كشتي گيران همواره بر همه چيز اولا است ، ادامه داد: امسال بسياري كشتي گيران كه حرف هاي همكاري را زده بودند به دلايل مختلف زير حرف هايشان زدند كه اين اخلاق پهلواني كشتي نيست.
وي گفت كه حسن يزداني  به همراه پدرش اين افتخار را به تيم صنايع مازندران دادند كه بتوانيم در خدمت آنان باشيم ، ادامه داد: امسال با قدرت كشتي گيران همچون حسن يزداني ، رحمان عموزاد ، علي سوادكوهي ، امين طاهري ، محمد حسن محمديان و يگانه جعفري قهرماني سال گذشته را تكرار خواهيم كرد . 
ليگ برتر كشتي آزاد از ۲۲ مهر با حضور هشت تيم آغاز خواهد شد.
يزداني سال گذشته با تيم فولادين ذوب آمل قهرمان ليگ قرار داده بسته بود كه به دليل مصدوميت نتوانست براي اين تيم به روي تشك برود.
براساس قرعه‌كشي انجام شده، ليگ كشتي آزاد در ۲ گروه برگزار خواهد شد. در گروه (الف) پترو پالايش بيليش تاكستان، نيروي زميني ارتش، انبوه سازان هوتن و دانشگاه آزاد و در گروه (ب) ستارگان ساري، مقاومت البرز، شهداي پاس و صنايع مازندران حضور دارند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۰:۴۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

شانش تكرار قهرماني صنايع مازندران با حضور حسن يزداني دوچندان شده است

مربي تيم كشتي صنايع مازندران :
شانش تكرار قهرماني صنايع مازندران با حضور حسن يزداني دوچندان شده است
ساري- ايرنا- مربي تيم كشتي صنايع مازندران ضمن تاييد عقد قرارداد ۸۰۰ ميليون توماني با حسن يزداني ، گفت كه امسال با حضور اين كشتي گير ، شانس تكرار قهرماني در ليگ برتر كشتي دو چندان شده است
يعقوب نصيري عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با توضيح اين كه حضور حسن يزداني به عنوان كشتي گيري كه در مسابقات جهاني ۲۰۲۲ بلگراد با كسب هشتمين مدال جهاني خود به پرمدال‌ترين كشتي‌گير تاريخ ايران تبديل شد، در كنار نام آشناي ديگر كشتي ايران به نام رضا يزداني به عنوان سر مربي تيم كشتي صنايع مازندران  مي تواند قهرماني تيم صنايع  را مسجل كند.
وي با بيان اين كه معتقدم در كشتي پهلواني ايران اخلاق و منش كشتي گيران همواره بر همه چيز اولا است ، ادامه داد: امسال بسياري كشتي گيران كه حرف هاي همكاري را زده بودند به دلايل مختلف زير حرف هايشان زدند كه اين اخلاق پهلواني كشتي نيست.
وي گفت كه حسن يزداني  به همراه پدرش اين افتخار را به تيم صنايع مازندران دادند كه بتوانيم در خدمت آنان باشيم ، ادامه داد: امسال با قدرت كشتي گيران همچون حسن يزداني ، رحمان عموزاد ، علي سوادكوهي ، امين طاهري ، محمد حسن محمديان و يگانه جعفري قهرماني سال گذشته را تكرار خواهيم كرد . 
ليگ برتر كشتي آزاد از ۲۲ مهر با حضور هشت تيم آغاز خواهد شد.
يزداني سال گذشته با تيم فولادين ذوب آمل قهرمان ليگ قرار داده بسته بود كه به دليل مصدوميت نتوانست براي اين تيم به روي تشك برود.
براساس قرعه‌كشي انجام شده، ليگ كشتي آزاد در ۲ گروه برگزار خواهد شد. در گروه (الف) پترو پالايش بيليش تاكستان، نيروي زميني ارتش، انبوه سازان هوتن و دانشگاه آزاد و در گروه (ب) ستارگان ساري، مقاومت البرز، شهداي پاس و صنايع مازندران حضور دارند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۹:۳۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

مرد جوان با ديدن عروس خانم ديوانه شد !

فرار داماد قبل از عقد / مرد جوان با ديدن عروس خانم ديوانه شد !
يك عروس بريتانيايي پس از آنكه متوجه شد داماد نمي‌خواهد با او ازدواج كند، مراسم را بدون حضور او و به همراه دوستانش برگزار كرد.
كايلي استيد پس اطلاع از تصميم داماد در تماس تلفني با مادرش، از حالت عادي خارج شد و مراسم عروسي خود را در حضور خانواده و همراهانش بدون داماد برگزار كرد.

اين زن به روزنامه ديلي استار گفته است: پس از آنكه متوجه شدم او مرا رها كرده و ديگر نمي‌خواهد با من ازدواج كند، تصميم گرفتم عروسي را ادامه دهم و با مهمانان به تنهايي و بدون داماد جشن بگيرم.

مقالات مرتبط: دفتر ازدواج شرق تهران
كايلي استيد درباره جزئيات تماس شب عروسي گفت: با يك تماس بي پاسخ از مادرش روبرو شدم. با او تماس گرفتم و ديدم كه او گريه مي‌كرد. او به من گفت داماد از ساعات اوليه صبح با خودرو از شهر خارج شده است. من قبلاً با او توافق كرده بودم كه شب قبل از عروسي با هم تلفني صحبت نكنيم، بنابراين نمي‌دانستم چه اتفاقي افتاده تا اينكه فهميدم او تصميم گرفته به مراسم نيايد و مرا رها كند.

او وقتي متوجه شد كه داماد نمي‌آيد، به پدر و مادرش گفت و پدرش به شوخي به او توصيه كرد مهماني را تا پايان ادامه دهد.

مقالات ديگر: قاليشويي نائين

در آن لحظه كايلي تصميم گرفت به مهمانان بگويد كه چه اتفاقي افتاده است و مراسم را تا پايان برگزار مي‌كند. به همين دليل با لباس عروسش در ميان تشويق همه قدم زد تا مراسم را در كنار عزيزانش بدون حضور داماد به پايان برساند.

 

منبع: ركنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۳:۱۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

بازار تاريخي فرش مشهد دي ماه به بهره برداري مجدد خواهد رسيد

 

بازار تاريخي فرش مشهد دي ماه به بهره برداري مجدد خواهد رسيد

عمليات مرمت بازار فرش مشهد با ۶۵ درصد پيشرفت فيزيكي به احتمال زياد در دي ماه امسال به بهره برداري مي‌رسد.
محمد كاملان | شهرآرانيوز؛ بازار قديمي مشهد كه به بازار بزرگ مهم معروف است، براساس نقل‌هاي مشهور تاريخي، در زمان شاهرخ تيموري و با دستور او در مشهد ساخته شده است؛ بازاري كه روزگاري تقريبا از انتهاي كوچه سرشور آغاز و در ابتداي مسجد گوهرشاد تمام مي‌شد.

با اين حال در جريان احداث خيابان خسروي، فلكه حضرتي و ساير طرح‌هاي توسعه و نوسازي حرم‌مطهر‌رضوي بخش‌هاي زيادي از اين بازار از بين رفت و بازار فرش در سمت چپ خيابان اندرزگو و بازار سرشور در سمت راست اين خيابان از گزند تخريب دور ماندند؛ هرچند كه به‌مرور زمان و با تغيير و تحولات و مداخلاتي كه در بافت اين بازار‌ها انجام شد، از شكل و شمايل قديمي‌شان فاصله گرفتند و ديگر اثري از آن بازار‌هاي پنجاه‌شصت سال پيش باقي نماند.

ماجراي بهسازي بازار‌هاي تاريخي مشهد از سال ۱۳۹۸ و با بهسازي و مرمت بازار سرشور آغاز شد و حدود دو سال بعد و پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوان نوبت به بازسازي و مرمت بازار فرش رسيد؛ پروژه‌اي كه روند آن بنابه دلايل مختلف در سال‌هاي اخير كمي كند پيش رفت، ولي چند وقتي است كه با برطرف شدن برخي موانع سرعت مرمت و بهسازي بازار فرش بيشتر شده و با ۶۵‌درصد پيشرفتي كه دارد، به‌احتمال زياد در دي‌ماه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.

آماده‌سازي زيرساخت‌ها، سرعت‌گير مرمت بازار فرش
سازمان ميراث فرهنگي حدود ۱۶ سال پيش بازار فرش مشهد را جزو بنا‌هاي واجد ارزش شناخت و آن را وارد فهرست آثار ملي ايران كرد و از همان زمان هم مذاكراتي ميان شهرداري مشهد و اداره كل ميراث‌فرهنگي استان براي مرمت و سروسامان دادن به بازار فرش انجام شد كه به هيچ نتيجه‌اي نرسيد. فرسودگي شديد و خطر تخريب بازار و تهديد جان مردم باعث شد بالاخره شهرداري و ميراث‌فرهنگي در سال ۹۷ برسر مرمت بازار فرش به توافق برسند. حدود سه سال بعد، يعني ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۰، عمليات اجرايي مرمت و بهسازي بازار فرش مشهد به‌صورت رسمي آغاز شد و مديران وقت شهرداري اعلام كردند كه پروژه آذرماه به‌صورت صد‌در‌صدي آماده مي‌شود و به بهره‌برداري مي‌رسد.

اما ثبت ملي بودن بازار و نياز به هماهنگي‌هاي مداوم با ميراث‌فرهنگي براي انجام كوچك‌ترين كار‌ها و تغييرات، همكاري نكردن برخي از مالكان با شهرداري در امر بهسازي بازار، وجود معارضات ريز و درشت و مختلف در سطح زيرين بازار و كمبود استادكاران سنتي ماهر دست به دست هم داد تا روند پروژه ناخودآگاه كندتر از حد معمول شود و افتتاح آن به تعويق بيفتد.

مقالات ديگر: قاليشويي تهرانپارس

هدف حفظ اين بازار تاريخي بود
اما سرپرست شهرداري منطقه ثامن در گفتگو با خبرنگار ما، با بيان اينكه هدف از مرمت بازار فرش ايمني و رفع خطر و حفاظت از اين اثر مهم تاريخي در شهر مشهد بوده است گفت: اين پروژه با هدف ايمن‌سازي و رفع خطر از يك فضاي عمومي و همچنين حفظ و پاسداشت اين اثر ارزشمند تاريخي، فرهنگي و اجتماعي كلنگ خورد. دراين‌راستا شهرداري مشهد پروژه مرمت بازار فرش را از سال ۱۳۹۹ در دستوركار خودش قرار داد و طرح مرمت هم توسط شهرداري تهيه شد و در شهريور سال ۱۳۹۹ در شوراي فني استان تصويب و كميته فرهنگي ميراث‌فرهنگي كشور هم آن را تأييد كرد.

پيشرفت فيزيكي ۶۵‌درصدي مرمت بازار
ساسان نورين‌مقدم در ادامه تصريح كرد: فاز اول عمليات اجرايي اين بازار از حاشيه خيابان اندرزگو تا ابتداي كوچه حوض چهل‌پايه با اعتباري در حدود ۹۷‌ميليارد ريال توسط شهرداري مشهد آغاز شد كه همچنان ادامه دارد. وي با اشاره به آخرين وضعيت مرمت بازار فرش تأكيد كرد: پروژه هم‌اكنون حدود ۶۵‌درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اگر معارض و موانع و مشكلات رفع شود و كسبه دهانه ابتدايي بازار همراهي خوبي داشته باشند، اميدواريم تا دي‌ماه امسال بهسازي و مرمت بازار فرش در اين فاز به اتمام برسد.

روانشناس مرزداران

فاز دوم و سوم در حال برنامه‌ريزي است
نورين‌مقدم از بررسي و برنامه‌ريزي براي اجراي فاز دوم و سوم بهسازي اين بازار تاريخي خبر داد و گفت: طراحي و اجراي فاز دوم بهسازي بازار از ابتداي كوچه حوض چهل‌پايه تا انتهاي بازار سرپوشيده و فاز سوم آن، از انتهاي بازار فعلي آغاز و تا باب‌الهادي حرم‌مطهر حضرت‌امام‌رضا (ع)، هم‌اكنون در دست بررسي و برنامه‌ريزي در شهرداري مشهد و ساير سازمان‌هاي مربوط است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۱:۰۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

«سالمندي»، «افسردگي» و عمري كه به «سَر» رسيد؟

«سالمندي»، «افسردگي» و عمري كه به «سَر» رسيد؟
معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور با اشاره به تصور عموم سالمندان مبني بر اينكه با عبور از ۶۰ سالگي به اصطلاح عمر آنها به «سَر» رسيده است و از اين رو با نا اميدي و بعضا افسردگي مواجه مي شوند، گفت: امروزه تعريف سالمندي تغيير كرده است و سالمندي به معناي ناتواني و نا اميدي نيست بلكه با افزايش اميد به زندگي و طول عمر، افراد مي توانند سالمندي با كيفيت و خوبي داشته و براي اعضا خانواده و اجتماع مفيد باشند.
«سالمندي»، «افسردگي» و عمري كه به «سَر» رسيد؟
به گزارش مردم سالاري آنلاين، دكتر امين رفيعي پور در گفت‌وگو با ايسنا، همزمان با روز جهاني سالمندان با بيان اينكه به طور معمول اغلب سالمندان تصور مي كنند با عبور از ۶۰ سالگي عمرشان به سَر رسيده است، اظهار كرد: در چنين تصوري سالمند ديگر اميدي براي انجام كارها ندارد، با نا اميدي و افسردگي مواجه مي شود و اين در حالي است كه امروزه تعريف سالمندي تغيير كرده و شاهد طول عمر افراد تا ۸۰ و بعضا ۹۰ و ۱۰۰ سالگي هستيم.
اين روانشناس ورود به عرصه "سالمندي" را همگام با "افسردگي" عنوان و تصريح كرد: مي توان گفت سالمندي به خودي خود همگام با افسردگي است و اختلال افسردگي در افراد پس از سالمندي بيشتر مي شود. پس از پاندمي كوويد ۱۹ نيز به دليل كاهش ارتباطات اجتماعي به ويژه در بين سالمندان با ديگر اعضاd خانواده به دليل خطر پذيري بالاي اين گروه سني براي ابتلا به كوويد ۱۹، آمار افسردگي در بين اين گروه سني افزايش يافت.
وي سالمندي را مسيري از زندگي دانست كه علاوه بر  ايجاد مشكلات جسمي و فيزيكي مي تواند براي افراد مشكلات روانشناختي نيز ايجاد كرده و سلامت و بهداشت روان آنها را با مشكل مواجه كند.

مقالات ديگر: روانشناس سعادت آباد
سالمندان مراجعه به روانشناس را جدي بگيرند
رفيعي پور همچنين در ادامه سخنان خود درباره ضرورت ارائه خدمات روانشناختي به سالمندان، افزود: سالمندان و خانواده هايشان بايد دريافت خدمات روانشناسي و مشاوره را جدي بگيرند. قطعا اگر دريافت خدمات روانشناسي و مشاوره از سوي سالمندان جدي گرفته شود براي جلوگيري از افسردگي و نااميدي اين گروه سني موثر خواهد بود. مراجعه به روانشناس و مشاور براي بيان مشكلات روانشناختي در طيف سني سالمندي بسيار مهم است و مي تواند حس نا اميدي و افسردگي را در سالمندان از بين ببرد.
"آلزايمر" پس از "افسردگي" از ديگر مشكلات پر چالش سالمندان
معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور در بخش ديگر سخنان خود به آلزايمر نيز اشاره و با بيان اينكه "آلزايمر" پس از "افسردگي" از ديگر مشكلات پر چالش سالمندان محسوب مي‌شود كه براي آنها بار رواني به همراه دارد، خاطر نشان كرد: بعضا حوزه شناختي و حافظه سالمندان پس از ۶۵ سال دچار اختلال شده و با ايجاد اختلال در شناخت و افكار به مرور زمان دچار آلزايمر مي شوند. اين اختلالات خود مي توانند سطح اضطراب سالمند را افزايش دهند و از اين رو مراجعه به روانشناس بايد جدي گرفته شود.

مقالات ديگر: رفع بيد خوردگي فرش
اين روانشناس با يادآوري اينكه خانواده هاي داراي فرد سالمند و خود سالمندان مراجعه به روانشناس را جدي نمي گيرند، تاكيد كرد: خانواده ها بايد نسبت به نشانه‌هاي افسردگي نظير كاهش يا افزايش اشتها، خستگي، احساس نا اميدي، بدن درد و علائم جسماني افسردگي در اعضاي سالمندان خود حساس بوده و با بروز اين نشانه‌ها، سالمند را براي درمان به روانشناس ارجاع دهند.
رفيعي پور در پايان سخنان خود خطاب به خانواده‌هاي داراي سالمند توصيه كرد: بايد بپذيريم سالمندان جزوي از خانواده ما هستند و اعضاي خانواده بايد در شرايط حساس زندگي نظر آنها را جويا شده و از آنها مشورت گيرند. اين نظر خواستن و مشورت كردن با سالمندان باعث مي شود اين گروه سني احساس ارزشمندي كرده و با افزايش همدلي احساس كنند براي جامعه و اعضاي خانواده خود مفيد هستند. همچنين اعضاي خانواده بايد براي تفريح و سرگرمي و مطالعه سالمندان برنامه ريزي كنند تا از بروز آلزايمر در آنها جلوگيري شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۱۱:۰۸ توسط:onlinetabliq موضوع:

درمان نازايي ناشي از تنبلي تخمدان با سلول هاي بنيادي

درمان نازايي ناشي از تنبلي تخمدان با سلول هاي بنيادي
مدير مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا گفت: زوجيني كه به دليل تنبلي تخمدان موفق به بارداري نمي شوند مي توانند از روش سلول هاي بنيادي استفاده كرده و به راحتي درمان شوند.
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس، علي صادقي تبار مدير مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا در مجله علمي «روزنه» راديو گفت وگو اظهاركرد: به دنبال يازده سال تحقيق و پژوهش در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي كه قابليت تبديل به بافت ها و سلول هاي مورد نياز انسان در حوزه پزشكي را دارند، بالاخره موفق شديم اين سلول ها را براي بهبود وضعيت توليد مثلي بانوان استفاده كنيم.

وي افزود: اين سلول ها از يك منبع قابل دسترسي و تكرار پذير به دست مي آيند كه اين منبع، كار جديدي است و تا به امروز در كشور استفاده نمي شد و آن هم بافت آندومتر بانواني است كه هر ماه مي توان اين سلول ها را به راحتي از آن به دست آورد.

مدير مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا با اشاره به اينكه بسياري از بانوان در سن باروري قرار دارند اما به دليل بيماري تنبلي تخمدان باردار نمي شوند گفت: از اين سلول ها مي توان در بهبود مشكل تنبلي تخمدان استفاده كرد كمااينكه تعدادي از افرادي هم كه با اين روش تحت درمان قرار گرفتند خوشبختانه به صورت طبيعي باردار شدند و تعدادي هم با روش IVF صاحب فرزند شدند.

مقالات ديگر : متخصص لاپاراسكوپي تخمدان در تهران

صادقي تبار تأكيد كرد: زوجيني كه به دليل تنبلي تخمدان موفق به بارداري نمي شوند مي توانند از اين روش سلول هاي بنيادي استفاده كرده و به راحتي درمان شوند.

وي با بيان اينكه اين درمان براي بانوان تا زير 42 سال انجام مي شود افزود: فاز تحقيقاتي اول اين طرح روي حيوانات اجرايي شد، در فاز دوم 15 نفر و در فاز سوم 100 نفر تحت درمان قرار گرفتند كه نتايج درخشان آن هم به زودي منتشر خواهد شد.

مدير مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا با بيان اينكه بخشي از هزينه ها را سازمان اسپانسر پژوهشگاه ابن سينا تقبل كرده گفت: اين تكنيك سلول درماني از تكنيك هاي سلول درماني كه در غضروف زانو و بافت پوست و ترميم مو استفاده مي شود ارزان تر است و با قيمت مناسبي در حد يك دوره درماني IVF ارائه مي شود.

صادقي تبار با بيان اينكه سازمان هاي بيمه تا 90 درصد درمان ناباروري را تحت پوشش قرار خواهند داد اظهار كرد: طبق مصوبه مجلس، سازمان هاي بيمه گر درمان ناباروري را تحت پوشش قرار مي دهند و در نتيجه هزينه درمان ناباروري با اين روش بسيار نازل خواهد شد.

وي طول درمان ناباروري زوجين با روش سلول درماني را 5 ماه عنوان كرد و گفت: ابتدا حدود دو ماه زمان مي برد تا اين سلول ها استحصال شوند و پس از تبديل سلول به تخمدان نيز حدود سه ماه زمان مي برد كه سلول ها تكثير پيدا كرده و عملكرد بافت را اصلاح كنند.

مدير مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا عنوان كرد: پروژه بعدي ما اين است كه سلول هاي بنيادي را در درمان عارضه هاي ديگر مانند يائسگي زودرس و ديگر مشكلات ناباروري استفاده كنيم.

مقالات ديگر: قاليشويي در ديباجي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۹:۴۰ توسط:onlinetabliq موضوع: