onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

چطور دچار كمردرد نشويم؟

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران گفت:اگر ما بتوانيم ورزش‌هاي مناسب انجام دهيم كه در آن عضلات لگن و كمر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقويت كنيم و همچنين رعايت آرگونومي به خوبي صورت گيرد، يعني از صندلي، ميز، تشك استاندارد استفاده كنيم و به نحوه ايستادن و خوابيدن مناسب توجه شود، مي‌توان از بروز كمردرد پيشگيري كرد.

چطور دچار  كمردرد نشويم؟

احمد مؤمن‌زاده رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين پرسش كه «علت بروز كمردرد در افراد چيست؟»، اظهار داشت: بر اساس آمار 85 درصد كمردردها مكانيكال است؛ به عبارتي در اغلب موارد علت اصلي كمردرد ضعف عضلات، گرفتن عضلات و فشار بيش از حد به ستون فقرات است كه در صورت ادامه وضعيت ممكن است سائيدگي و ديسك كمر ايجاد شود.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي در منزل كرج

وي ادامه داد: طبيعي است كه اگر ما بتوانيم ورزش‌هاي مناسب انجام دهيم كه در آن عضلات لگن و كمر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقويت كنيم و همچنين رعايت آرگونومي به خوبي صورت گيرد، يعني از صندلي، ميز، تشك استاندارد استفاده كنيم و به نحوه ايستادن و خوابيدن مناسب توجه شود، مي‌توان از بروز كمردرد پيشگيري كرد.

رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران خاطرنشان كرد: انجام ورزش‌هاي مناسب مي‌تواند باعث افزايش خون رساني در ناحيه درد شده و التهاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كم كند؛ ضمن اينكه درمان‌هاي دستي نيز مي‌تواند به بهبودي بيمار كمك كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۲:۰۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

خزعلي: به‌جاي چندهمسري، ازدواج مجردها را دريابيد

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه شرايط اقتصادي، بعضا اجازه تشكيل خانواده به جوانان نمي‌دهد، گفت: كساني كه توانايي تامين دارند، امكان ازدواج را براي جوانان فراهم كنند.

به گزارش خبرگزاري برنا، انسيه خزعلي، معاون زنان و خانواده رياست جمهوري در مورد چند همسري و تبليغات فضاي مجازي در اين زمينه، گفت: چند همسري از نظر قانون در صورتي كه رضايت همسر وجود داشته باشد، مجوز دارد ولي از همين قانون هم كه براي شرايط خاص و ضرورت‌ها است، سوءاستفاده مي‌شود.

مقالات بيشتر:تالار شرق تهران

وي افزود: اگر كساني مي‌توانند‌ عهده‌دار معيشت خانواده‌هاي بيشتري شوند، بهترين اقدام، تلاش براي فراهم كردن شرايط ازدواج جوانان است.

معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تعداد زياد جوانان مجرد در جامعه تأكيد كرد كه وقتي شرايط اقتصادي، بعضا اجازه تشكيل خانواده به جوانان نمي‌دهد، وظيفه كساني كه توانايي تامين دارند، فراهم كردن امكان ازدواج براي جوانان است.

مقالات ديگر:دفتر عقد

منبع:ايلنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۹:۱۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

عجيب ترين رسم و رسوم عروسي ايراني‌ها از ديد توريست‌هاي خارجي

جالب است كه بدانيد در اين مراسم داماد با نقل و سكه به استقبال عروس مي‌رود و يك عدد پرتقال و يا نارنج به سمت عروس به نماد نيكبختي و خوشبخت شدن پرتاب مي‌كند.

عجيب ترين رسم و رسوم عروسي ايراني‌ها از ديد توريست‌هاي خارجي

به گزارش سلام نو، در جاهاي مختلف دنيا آداب و رسوم‌هاي بسيار زيادي وجود دارند كه بسياري از آن‌ها مي‌توانند از نظر آدم‌هايي كه از بيرون نگاه مي‌كنند عجيب باشند. همانطور كه ميدانيد در خارج از ايران و در همه نقاط دنيا چه در فرهنگ‌هاي مدرن و چه آنهايي كه هنوز هم رنگ و بوي سنتي بودن مي‌دهند، رسم و رسوم‌هاي عجيبي وجود دارند كه در عين عجيب بودن  بسيار هم جالب هستند. در اين مقاله قصد داريم به معرفي كردن چندي از آداب و رسوم‌هاي عجيبي كه تورسيت‌هاي خارجي از آنها صحبت‌ كرده‌اند را با شا در ميان بگذاريم. با ما همراه باشيد.

مقالات بيشتر:باغ تالار

آداب و رسوم عجيب موجود در ايران از چه نوعي هستند؟

· بر كمر عروس‌ها نان مي‌بندند:  در شمال كشور ايران يك رسم نسبتا عجيب وجود دارد و آن هم اين است كه در مراسم عروسي بر كمر عروس تكه‌اي نان مي‌بندند. اين رسم از آنجا نشأت گرفته كه اقوام ايراني به پسر دار شدن اهميت ويژه مي‌دادند. براي به جا آوردن اين رسم نان را به همراه يك شال سفيد رنگ و يا سبز رنگ بر كمر عروس مي‌بندند و اين كار نمادي از اميد براي اين است كه فرزند اولين زوج پسر مي‌شود.

· داماد به سمت عروس نارنج پرتاب مي‌كند: شمال ايران و مردمان شمال پر از لباس‌هاي رنگي و محلي و البته روز سوم زيبا و در عين حال عجيب هستند. از ديگر رسوم‌هاي عجيب در شمال ايران مراسم نارنج زني است. جالب است كه بدانيد در اين مراسم داماد با نقل و سكه به استقبال عروس مي‌رود و يك عدد پرتقال و يا نارنج به سمت عروس به نماد نيكبختي و خوشبخت شدن پرتاب مي‌كند. جالب‌تر اين است كه بدانيد اين مراسم كه معمولا در روستاهاي شمال انجام مي‌شود به اين صورت انجام مي‌شود كه پس از نارنج زني عروس و داماد بايد به دور چاه بچرخند و براي خوشبخت شدن و به نماد خوشبختي سكه‌اي درون چاه بياندازند.

· دختران مجرد را از خانه بيرون مي‌كنند: مراسم‌هايي كه در شمال ايران انجام مي‌شود مراسم بيرون كردن دخترها در شب چهارشنبه سوري است. خانواده‌هاي شمالي در اين شب به صورت نمادين دخترهاي دم بخت را از خانه بيرون مي‌كند و با جارو مي‌زنند. اين رسم بيشتر در مازندران انجام مي‌شود و به اين دليل اين كار را انجام مي‌دهند كه در سال ديگر دختر در خانه بخت مراسم چهارشنبه سوري را به جا آورد.

· بر روي دست عروس و داماد حنا مي‌گذارند: معمولا يك شب قبل از مراسم عروسي ايراني و مراسم حنابندان را برگزار مي‌كند. در اين جشن عروس و داماد بر روي دست يكديگر حنا مي‌زنند و به نشانه باهم بودن دست هم را مي‌گيرند. جالب است كه بدانيد اين مراسم در اكثر نقاط ايران برگزار مي‌شود. البته حنا گرفتن فقط مختص به عروسي و جشن حنابندان نيست بلكه در شهرهاي جنوبي و در بين زنان جنوبي اين رسم وجود دارد كه به نشانه زيبايي بر روي دستها و پاهاي خود نقش و نگارهايي با حنا مي‌كشند.

· در سيزده به در، سبزه گره مي‌دهند: دختران و پسران مجرد در سيزدهمين روز ماه فروردين در مراسم سيزده به در سبزه گره مي‌دهند. اين كار نمادي از اميد براي ورود به دنياي متاهل شدن و ازدواج كردن است.‌

مقالات ديگر:وكيل اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۰:۳۵ توسط:onlinetabliq موضوع:

تصميم جديد رونالدو براي ازدواج اعلام شد

پس از انتشار تصاوير جشن تولد لاكچري جورجرينا، نامزد رونالدو، اين مصاحبه ي كريستين در مورد ازدواجش بود كه بار ديگر تيتر اخبار پربازديد شد.

مصاحبه جديد و نهايي رونالدو در مورد ازدواجش

كريس رونالدو، پس از تولد لاكچري كه براي نامزدش جورجينا در امارات برگزار كرد با مصاحبه اي خاص در مورد تصميمش براي ازدواج، بار ديگر تيتر برتر اخبار روز دنيا را به خود اختصاص داد.

رونالدو در پاسخ به سؤال تصميم نهايي اش براي ازدواج گفت:

من هميشه با جورجينا در مورد اين مسئله صحبت مي كنم و او(جورجينا) خوب ميداند كه منظورم چيست. من 1000 درصد با جورجينا ازدواج خواهم كرد، و اين اتفاق شايد در عرض يك سال، 6 ماه و يا حتي يك ماه آينده بيفتد و بالاخره اين اتفاق خواهد افتاد.

اين مصاحبه ي كريستين رونالدو جدي بودن تصميم او براي ازدواج با جورجينا را واضح تر از هميشه نشان داد.

تولد حسرت برانگيز نامزد كريستين رونالدو در دبي

يكي دو رور پيش بود كه تصاوير و ويدئوهاي سورپرايز فوق‌العاده لاكچري كريستين رونالدو براي تولد نامزدش جورجينا، مثل يك ويروس تمام فضاي مجازي را پر كرد. تصاويري از حك شدن عكسهاي جورجيناي 28 ساله روي برج خليفه و بعد از آن هم جشن تولدي لاكچري كه مثل هميشه به شكل خانوادگي و با حضور بچه ها برگزار شد.

مقالات بيشتر:تشريفات مجالس تهران

حالا اين تصاوير كه همچنان مثل روز اول انتشار، داغ و وايرال هستند به عنوان تصاوير تولد حسرت برانگيز جورجينا دست بدست مي شوند و بسياري از خبرگزاري ها تيتر جالب "نامزد كريستين رونالدو دل همه زنان دنيا را آب كرد" را برايش انتخاب كرده اند.

كريس رونالدو، به مناسبت تولد 28 سالگي نامزدش، عكسي از چهره او و پيامي در زير عكس روي بلندترين ساختمان جهان به نمايش در آورد. ستاره بي نظير فوتبال جهان، با انتشار اين تصاوير در اينستاگرامش به زبان پرتغالي نوشت:"خيلي تبريك مي‌گويم عشق من"

سورپرايز لاكچري كريستين رونالدو براي تولد نامزدش

طبق اطلاعات موجود پيداست كه هزينه پيام تبليغاتي و هر نوع آگهي روي برج يعني در قسمت نماي برج خليفه، براي هر 3 دقيقه مبلغي در حدود 50000 پوند است. البته اين مبلغ آخر هفته ها متفاوت و بيشتر است.

مقالات ديگر:هزينه سالن عقد

منبع: نمناك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۴:۲۳ توسط:onlinetabliq موضوع:

زمان پرداخت وام بازنشستگان تأمين اجتماعي اعلام شد

براساس رايزني‌هاي انجام شده با بانك، در ابتداي هر ماه (چهارم و پنجم) وام هفت ميليون توماني به حساب بازنشستگاني كه درخواست دادند واريز مي‌شود.

به گزارش گروه اقتصادي يكتاپرس، يكي از موضوعاتي كه در دستور كار سازمان تأمين اجتماعي قرار دارد و از سال گذشته تا امروز اجرايي شده است پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي است بطوريكه تاكنون ۸۰۰ هزار نفر وام قرض‌الحسنه را درخواست كرده و به بيش از ۹۰ درصد آنها تسهيلات پرداخت شده است.

مقالات بيشتر:شيشه بري

پرداخت‌ها تا پايان سال ادامه دارد. لازم به ذكر است از ابتداي سال جاري تاكنون ۲۸۰ هزار بازنشسته و مستمري بگير از اين تسهيلات برخوردار شدند و در نهايت تا ابتداي اسفند ماه نيز ۹۰ هزار نفر ديگر وام را دريافت مي‌كنند.

ثبت نام وام ۷ ميليون توماني بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده با بانك عامل درخواست وام بازنشستگان تأمين اجتماعي به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود و كاملاً غير حضوري است. پرداخت وام در كمترين زمان صورت مي‌گيرد و يك هفته بعد از ثبت نام مبلغ وام به حساب بازنشستگان واريز مي‌شود.

پرداخت تسهيلات به بازنشستگان طي سال آينده نيز در دستور كار قرار دارد و در خصوص مبلغ و تعداد افرادي كه تسهيلات را دريافت مي‌كنند بزودي اطلاع رساني خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۰:۳۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

درخواست تعطيلي دو هفته‌اي براي كنترل كرونا

ايسنا: اپليكيشن ماسك وابسته به وزارت بهداشت خواستار تعطيلي ۲ هفته‌اي كشور براي كنترل كرونا شده است.

درخواست تعطيلي دو هفته‌اي براي كنترل كرونا

در توضيح اين خبر آمده:

استانداران كل كشور بر اساس تفويض اختيار ستاد ملي كرونا، لطفا دستور تعطيلي ۲ هفته‌اي فعاليت‌ها و مشاغل غيرضروري را صادر فرماييد، قبل از آنكه خيلي دير شود.

يكي از تجربيات ناموفق در موج‌هاي قبلي كرونا به تعويق انداختن وضع محدوديت‌هاي جدي بود تا جايي كه عملا كار از كار گذشته بود.

محدوديت‌ها صرفا زماني موثر است كه در ابتداي اوج‌گيري آمار مبتلايان اعمال شود.

مقالات بيشتر:شيشه بري جردن

هم‌اكنون روند بستري كرونا در اكثر استان‌ها به شدت رو به افزايش است، ازدحام مردم در محيط فاقد تهويه و در شرايطي كه بسياري از آن‌ها بدون آنكه مطلع باشند ناقل كرونا هستند، منجر به ابتلاي سايرين مي‌شود.

در چنين شرايطي فقط يك راه حل وجود دارد: تعطيلي موقت.

در بسياري از كشورها به‌رغم آمار بالاي واكسيناسيون، موج بستري و مرگ مبتلايان اُميكرون بلندتر از دلتا بوده، اگر مشابه همين اتفاق در ايران رقم بخورد، به زودي بايد منتظر پر شدن بيمارستان‌ها باشيم.

در چنين شرايطي فقط يك راه حل وجود دارد: تعطيلي موقت، سلامت مردم را اولويت اول بدانيم.

مقالات ديگر:دفتر عقد غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۹:۱۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

حقوق سربازان متاهل ۵ ميليون تومان شد

همايش ملي پنجه‌هاي كارآمد سربازان ماهر

تهران (پانا) - عضو كميسيون تلفيق در مجلس شوراي اسلامي از افزايش حقوق سربازان در بودجه سال آينده و اصلاح قانون سربازي خبر داد.

به گزارش خانه ملت، شهريار حيدري درباره جزييات افزايش حقوق سربازان در سال آينده گفت: طبق مصوبه كميسيون تلفيق، حقوق سربازان از سال آينده افزايش خواهد يافت و اين افزايش بر مبناي وضعيت تاهل و منطقه ارائه خدمت آن‌ها صورت مي‌پذيرد.

نماينده مردم قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلان‌غرب در مجلس يازدهم افزود: حقوق سربازان وظيفه مجرد مشغول در مناطق غيرعملياتي حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظيفه مجرد مشغول در مناطق عملياتي حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل ۹۰ درصد و همچنين حداقل حقوق كاركنان نيرو‌هاي مسلح مبتني بر قانون مديريت خدمات كشوري تعيين خواهد شد كه با توجه به تحصيلات و درجات آنان توسط ستاد كل نيروهاي مسلح مشخص مي‌شود.

مقالات بيشتر:شيشه بري غرب تهران

عضو كميسيون تلفيق در مجلس شوراي اسلامي در ادامه تاكيد كرد: براساس تصويب حداقل حقوق سربازان در سال آتي به ۳ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسيد و همچنين سربازان متاهل ۵ ميليون تومان دريافتي خواهند داشت.

حيدري در مورد اصلاح قانون سربازي بيان كرد: قانون اصلاح سربازي در قالب يك لايحه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصويب شده است و به زودي به صحن خواهد آمد و بيشتر شامل مشمولان غايبي مي‌شود كه سن اعزام به خدمت آن‌ها سپري شده و يا بيش از ۲۰ سال است كه در خارج از كشور سكونت دارند. اين گروه از مشمولان با تعيين و مشخص كردن راه حل‌هايي مي‌توانند خريد خدمت كنند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: در اين لايحه اصلاح قانون سربازي مسيري براي خدمت دانش‌آموختگان دكتري مشخص شده كه از سال آينده مي‌توانند به جاي سربازي روي طرحي كار كنند كه مشكلي از مشكلات جامعه را حل كنند. اين افراد به‌ جاي اعزام به خدمت سربازي مي‌توانند طرح پسادكتري را بگذرانند، در صورتي كه اين طرح به تاييد ستاد كل نيروهاي مسلح برسد.

مقالات ديگر:دفتر عقد شيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۱:۳۶ توسط:onlinetabliq موضوع:

۸ درصد از جمعيت كشور زنان سرپرست خانوار است

 

ايران اكونوميست-رئيس سازمان بهزيستي كشور ۸ درصد جمعيت كشور را زنان سرپرست خانوار معرفي كرد.

 علي محمد قادري رئيس سازمان بهزيستي در نشست علني امروز مجلس گفت: در حال حاضر ۲۴۷ هزار خانوار زن سرپرست و نيازمند وجود دارد كه با احتساب بعد خانوار معادل ۵۸۱ هزار نفر مي‌باشد در سراسر كشور ۸ درصد از جمعيت زنان سرپرست خانوار است.

مقالات بيشتر:شيشه بري در مرزداران

به گفته قادري اين تعداد ۲۹.۵ درصد به دليل فوت سرپرست، ۲۶.۴ درصد به دليل طلاق و ۲۶.۷ درصد به دليل از كارافتادگي سرپرست و ۱۵.۴ درصد به دليل اعتياد زنداني بودند و ساير موارد تحت پوشش سازمان بهزيستي و ۲ درصد نيز دختران مجرد خود سرپرست هستند.

احمد وحيدي وزير كشور هم امروز در صحن علني گفت: بيش از ۴ ميليون زن سرپرست خانوار در كشور داريم.

رئيس سازمان بهزيستي مي گويد عليرغم اقدامات توانمندسازي و خروج ساليانه تعدادي از زنان سرپرست خانوار به دليل افزايش روز افزون اين آمار در حال حاضر ۸۰ هزار خانوار پشت نوبت دريافت خدمات مستمر و غير مستمر در سازمان بهزيستي قرار دارند. همچنين تعداد بيش از ۴۳ هزار زن سرپرست خانوار شهري تحت پوشش بيمه‌هاي تامين اجتماعي اين نهاد قرار دارند كه به دليل مشكلات حمايتي و كمبود اعتبار در اين حوزه نيز پشت نوبتي وجود دارد.

مقالات ديگر:وكيل در اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۷:۳۴ توسط:onlinetabliq موضوع:

خبر مهم درباره همسان‌سازي حقوق بازنشستگان

مصوبه ۹۰ هزار ميلياردي كميسيون تلفيق بودجه براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تصويب شد.

به گزارش سلام نو به نقل از تسنيم، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس از تصويب اعتبار ۹۰ هزار ميلياردي در كميسيون تلفيق بودجه براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان خبر داد.

ولي اسماعيلي، از پيشنهاد اين كميسيون براي تامين اعتبار لازم درخصوص همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي در سال آينده خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۹۰ درصد از پرداختي‌هاي بازنشستگان كشوري را ساماندهي و همسان‌سازي كرديم كه بخشي نيز باقي مانده‌اند.

مقالات بيشتر:شيشه بري جنت آباد

 وي با بيان اينكه براي بازنشستگان تامين اجتماعي نيز سال گذشته  حدود ۴۰ درصد همسان‌سازي انجام شد، ادامه داد: ۸۹ هزار ميليارد تومان سال گذشته براي همسان‌سازي‌ها اعتبار مصوب شده بود اما متاسفانه در لايحه دولت براي بودجه سال ۱۴۰۱ منابعي براي ادامه همسان‌سازي‌ها در نظر گرفته نشده بود كه در اين زمينه كميسيون اجتماعي بنا به وظيفه ذاتي خود پيشنهاداتي را به كميسيون تلفيق ارائه كرد.

نماينده گرمي در مجلس با اعلام اينكه پيشنهاد كميسيون براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان براي سال آينده ۱۲۰ هزار ميليارد تومان بود، اضافه كرد: با اختصاص  ۹۰ هزار ميليارد تومان در كميسيون تلفيق موافقت شد، البته تلاش خواهيم كرد تا در صحن علني مجلس اين ۱۲۰ هزار ميليارد تومان را تصويب كنيم.

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس درباره محل تامين منابع اين همسان‌سازي حقوق‌ها، گفت: اين ۹۰ هزار ميلياردي كه اختصاص داده شده  از هدفمندي  يارانه‌ها بوده است، البته ديون تامين اجتماعي حدود ۴۰۰ هزار ميليارد است كه مي تواند از اين منبع نيز براي همسان سازي حقوق بازنشستگان استفاده كرد.

مقالات بيشتر:بهترين وكيل تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۲:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع:

رهبر انقلاب: مداحي، موسيقيِ پاپ نيست

 

رهبر انقلاب اسلامي در خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها، در ديدار جمعي از مداحان اهل‌ بيت، با اشاره به برخي ابعاد والاي شخصيت حضرت صديقه كبري از جمله حركت‌هاي اجتماعي و خدمت بي منت به مردم، هيأت‌ها را كانون جهادِ عظيمِ تبيين دانستند و تأكيد كردند: هيأت‌ها بايد محل روشنگري و پاسخ متقن و صحيح به سؤالات روز جامعه بويژه نسل جوان باشد.

رهبر انقلاب اسلامي در خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها، در ديدار جمعي از مداحان اهل‌ بيت، با اشاره به برخي ابعاد والاي شخصيت حضرت صديقه كبري از جمله حركت‌هاي اجتماعي و خدمت بي منت به مردم، هيأت‌ها را كانون جهادِ عظيمِ تبيين دانستند و تأكيد كردند: هيأت‌ها بايد محل روشنگري و پاسخ متقن و صحيح به سؤالات روز جامعه بويژه نسل جوان باشد.

مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي منطقه 22

به گزارش ايسنا، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار ضمن تبريك سالروز ميلاد حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها و سالروز ولادت امام خميني(رض) و روز گراميداشت مقام مادر و زن، به برخي ابعاد شخصيت فوق‌العاده حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها براساس آيات قرآن كريم و احاديث اشاره كردند و گفتند: جايگاه طهارت، كار براي خدا و خدمت بي‌منت، و موقعيت ممتاز در مواجهه با جبهه باطل در قضيه مباهله از جمله ويژگي‌هاي بي‌نظير آن حضرت هستند كه در قرآن كريم صراحتاً به آنها اشاره شده است.

ايشان با اشاره به آيات سوره «دهر»، خدمت بي‌منت و كمك خالصانه به نيازمندان را از نشانه‌هاي مهم جامعه فاطمي خواندند و افزودند: به لطف الهي، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، جامعه ايران، فاطمي شده است و در طول ۴۳ سال گذشته حركت فاطمي را در دوران دفاع مقدس، در دوران حركت علمي و خدمات بي‌منت شهيداني همچون فخري‌زاده، شهداي هسته‌اي و دانشمند بزرگ مرحوم كاظمي آشتياني، و در حوادث طبيعي همچون سيل و زلزله بارها ديده‌ايم.

رهبر انقلاب دوران شيوع بيماري كرونا و خدماتي را كه بدون مزد و منت ارائه شد و همچنان ادامه دارد، نمونه ديگري از حركت برگرفته از الگوي فاطمي برشمردند و تأكيد كردند: حضرت فاطمه زهرا بايد در همه جهات بويژه حركت‌هاي اجتماعي و انقلابي، اسوه و الگو باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان به موضوع هيأت‌ها اشاره كردند و گفتند: محور شكل‌گيري هيأت‌ها به عنوان يك واحد اجتماعي، مودت اهل‌بيت و زنده نگه داشتن راه و مكتب ائمه بوده كه از زمان خود آن بزرگواران شكل گرفته است.

ايشان، نقش و كارآيي هيأت‌ها را در مقاطع مختلف به‌ويژه دوران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، بزرگ و بسيار تأثيرگذار خواندند و افزودند: بر اساس فرمايشات ائمه اطهار، هيأت كانون جهاد عظيمِ تبيين و روشنگري است.

رهبر انقلاب، ساختار هيئت را مركب از «مغز و معنا» و «تحرك و پويايي» دانستند و گفتند: مغز و معناي هيئت همان تبيين مكتب است و هيئت، مركز مهم تبيين مفاهيم و معارف اسلامي و پاسخ به سؤالهاي گوناگون جوانان درباره مسائل اصولي و سبك زندگي است. پويايي و تحرك هيئت نيز به معني فرصت مواجهه مستقيم با مخاطب و انتقال احساسات است.

 

 

 

ايشان قوام و اساس هيئت را مقوله جهاد خواندند و افزودند: هر تلاش خوب و بجايي، جهاد نيست. جهاد يعني تلاش براي هدف‌گيري دشمن، و در هر زمان بايد عرصه جهاد را به درستي تشخيص داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به عرصه‌هاي گوناگون جهاد در دوره‌هاي مختلف همچون جهاد نظامي، علمي و فعاليت و خدمت اجتماعي خاطرنشان كردند: به عنوان نمونه خدمت اجتماعي به مردم در شرايطي كه دشمن با ايجاد فشار اقتصادي سعي در قرار دادن آنها در مقابل نظام اسلامي دارد، جهادي ارزشمند است.

ايشان با اشاره به تحرك وسيع دشمنان ملت ايران براي وارونه‌سازي افكار و تخريب ايمان و باورهاي مردم بوسيله انبوه رسانه‌ها و با استفاده از هزاران متخصص هنر و رسانه و پشتيباني‌هاي هنگفت مالي و امنيتي، مهمترين عرصه جهاد را عرصه «تبيين و روشنگري» دانستند و تأكيد كردند: در مقابل اين حركت شيطاني، هيئت‌ها بايد از خود سؤال كنند كه در جنگ بي‌امان جبهه حق و باطل، و تقابل روايت دروغ و حقيقت در كجا قرار دارند و چگونه آرمانها و مباني اصلي انقلاب را گسترش مي‌دهند.

رهبر انقلاب، «واعظ» و «مداح» را دو ستون مهم و پايدار هيئت برشمردند و با تأكيد بر منحصر به‌فرد بودن هنر مداحي، گفتند: مداحي با جلا دادن دل مخاطب و بردن او به عمق تاريخ، به او معرفت ديني، اخلاقي و سياسي مي‌بخشد.

ايشان با تحسين همكاري شاعران آييني و مداحان براي پر بار كردن مجالس اهل‌بيت و اعتلاي شعر آييني، گفتند: صدا، آهنگ و هندسه خوانندگي صورت هنر مداحي را تشكيل مي‌دهد اما اين صورت كه در واقع وسيله و ابزار است نبايد بر محتوا غلبه كند و آن هدايت و محبت جهت‌دهنده به حركت جامعه در درون آن گم شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ابتكار و نوآوري در امر مداحي را خوب و مفيد برشمردند و افزودند: نوآوري نبايد به هنجارشكني و تغيير هويت مداحي منجر شود و اجراي مداح را به سمت اموري كه مداحي نيست بلغزاند؛ چرا كه مداحي، موسيقيِ پاپ نيست.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش‌آفريني و امتحان‌هاي خوب مداحان در دوران دفاع مقدس و همچنين در فتنه ۸۸ گفتند: مداحان به معني واقعي كلمه مجاهدپروري و شهيدپروري كردند و در جنگ رسانه‌اي و فرهنگي ميان جمهوري اسلامي و دشمن، صداي رساي مداحان انقلابي كارساز بود و امروز نيز اين صداي رسا همچنان بايد در مقابله با جبهه گسترده دشمن كارساز باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تلاش و نوآوري مداحان براي جذب جوانان را اقدامي خوب و تعالي‌بخش خواندند و در عين حال تأكيد كردند: مراقب باشيد، جذب جوانان به هر قيمتي نباشد و اينگونه نشود كه براي جذب جوان، از برخي آهنگ‌ها و نواهاي نامناسب استفاده شود.

ايشان با تأكيد بر اينكه جذب جوانان بايد با حفظ ساختار صحيح هيأت باشد، گفتند: بايد مراقبت شود تا تركيب مداحي و حقيقت و هويت آن از بين نرود.

رهبر انقلاب اسلامي، مداحان را به استفاده از مطالب و اشعار متقن و معتبر توصيه و خاطرنشان كردند: برخي مواقع يك حرف سست و يا يك بيان نارسا و غلط، دستاويز زير سؤال بردن اسلام و تشيع و حمله به علماي بزرگ و معارف ديني مي شود، بنابراين استفاده از مطالب مستند و مقتن حتماً در برنامه كاري مداحان باشد.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، يازده تن از مداحان و شاعران به قرائت اشعار و مدايحي در فضائل حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها پرداختند.

مقالات ديگر:نگهداري از سالمند


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۷:۳۶ توسط:onlinetabliq موضوع: